Störsändningar från fiskebåtar SM0

de CIA

Om du nu inte vill ha en diskussion, inte få svar och inte höra andras åsikter, varför startar du en tråd då ? :confused:

73//
 
Förstår inte vad SSA's styrelse har med denna tråd att göra?
Kanske du kan förklara det för mig.

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
 
Vad finns det för känd fakta i fallet?
  • Trålaren "Bristol" med hemmahamn Göteborg har de senaste dagarna fiskat i Östersjön.
  • PTS har hittills under 2014 diariefört fyra anmälningar från privatpersoner angående radiostörningar.
Inget samband mellan de två ovanstående punkterna har hittills påvisats.

73,
Jonas/SM5PHU
 
  • Trålaren "Bristol" med hemmahamn Göteborg har de senaste dagarna fiskat i Östersjön.
  • PTS har hittills under 2014 diariefört fyra anmälningar från privatpersoner angående radiostörningar.
Inget samband mellan de två ovanstående punkterna har hittills påvisats.

73,
Jonas/SM5PHU

Problemet löst för denna gång, Bristol drog till skaggerak och terrorisera Danska banden :))
 
>>>Trålaren "Bristol" med hemmahamn Göteborg har de senaste dagarna fiskat i Östersjön.

Vet vi något om vad de fångat för fisk och om de hållit sig inom fiskekvoterna?
 
Som SM7EQL nämner är det ovanlig med 10,5 MHz MF. 10,7 MHz är vanligt och nästan allenarådande.
ICOM hade 10,75 MHz en tid men det fanns vissa skäl exvis dubbelbandare.
Repeaterfolket borde veta vilken MF deras mottagare har.

Smart vore om någon i närheten av den oidentifierade sändaren kunde lyssna över marinbanden för att försöka höra om de finns där och kanske sänder en spurre.
Billiga Kinesiska sändare kan sända orent, med exvis ett helt spektra omkring sig med 25 kHz luckor.
Ja vissa av oss minns tiden på amatörbanden med de första PLL-stationerna.

De SM4FPD
 
FPD skrev; "Ja vissa av oss minns tiden på amatörbanden med de första PLL-stationerna."

Jodå, du tänker väl på Multi-2000 som såg ut som en bättre kamgenerator över hela 144 MHz-bandet. Det fanns en amatör här i trakten som körde 2 m aktivitetstest med en sådan. Han körde turligt nog bara en (1) test sen blev det tyst p g a klagomål från hela sydsverige. Det var inte bättre förr. :)
 
Från reklamens underbara värld, på den tid det begav sig:

"Multi-2000, drömstationen för DX." Vore kul att hitta en av de annonserna.

Och tänk, en del av oss gick på det! Suck.

/Janne
 
Det var mycket spurrar på den gamla goda tiden.
Har för mig att en DRAKE line R4A T4X med MF på 50 kHz hördes på ett antal frekvenser samtidigt oxo. Men på HF dränks ju de flesta spurrar av bruset.
Sen har vi Ten TEc med de första PLL:er de åstadkom, PLL:er som hade massor av falska frekvenser medan man ratade på VFO, när man sen stannade VFO blev det tyst. Jag upplevde massor av stationer på 28 MHz CW del, som alla var bort om man slutade ratta....
Nå det finns FM sändare oxo som kan sända en spegel, man blandar upp med en FM generator på 10,7 MHz och behöver då bara en PLL, eller man slipper bygga så att den kan hoppa till sändarfrekvensen.
Så endast med stor fantasi kan man räkna ut hur det kan låta om man sänder med någon halvdassig TX. Där man jobbat hårt med att nedbringa antalet komponenter och produktionspriset. Och att nå en relästation från sjön kräver nog rätt låg effekt, kanske -50 dBc (under bärvåg räcker).

de
FPD
 
Det var mycket spurrar på den gamla goda tiden.
Har för mig att en DRAKE line R4A T4X med MF på 50 kHz hördes på ett antal frekvenser samtidigt oxo. Men på HF dränks ju de flesta spurrar av bruset.
Sen har vi Ten TEc med de första PLL:er de åstadkom, PLL:er som hade massor av falska frekvenser medan man ratade på VFO, när man sen stannade VFO blev det tyst. Jag upplevde massor av stationer på 28 MHz CW del, som alla var bort om man slutade ratta....
Nå det finns FM sändare oxo som kan sända en spegel, man blandar upp med en FM generator på 10,7 MHz och behöver då bara en PLL, eller man slipper bygga så att den kan hoppa till sändarfrekvensen.
Så endast med stor fantasi kan man räkna ut hur det kan låta om man sänder med någon halvdassig TX. Där man jobbat hårt med att nedbringa antalet komponenter och produktionspriset. Och att nå en relästation från sjön kräver nog rätt låg effekt, kanske -50 dBc (under bärvåg räcker).

de
FPD

WAC = "Wrecked All Channels"

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Back
Top