Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
"Rymdvädret" eller jonosfären inverkar ganska lite.
I GPS-systemets barndom observerade man "scintillation" i perioder med
hög solaktivitet som försämrade noggrannheten märkbart.
Ett besläktat fenomen gav också sämre prestanda hos Inmarsat-C systemet.
Genom att förbättra kodning och signalbehandling samt med fler satelliter kom man runt problemen i hög grad.
Solutbrott kan även ge förhöjd bakgrundsbrusnivå som försämrar systemet vid sådana tillfällen.
Man behöver även beakta troposfäriska effekter, men de är underordnade inverkan från jonosfären.
Galileo har nu 26 satelliter och fullt utbyggt ska det vara 30st.Men jag funderar lite på hur det går med det europeriska GPS. projektet?
Jag tycker jag märker att GPS är lite konditionsberoende.
Jag har dock en äldre GPS, och när jag kör den i husbilen i framrutan skuggas den lite av alkoven på HB.
Men vid regnväder eller kraftigt mulet kan det gå dåligt att få GPS signaler.
Men detta är då"störningar" av en karaktär som ändrar sig timme för timme, och inte man made stöj.
Med en takantenn bör detta inte vara några problem. I synnerhet på flygplan.
Men jag funderar lite på hur det går med det europeriska GPS. projektet?
Kommer inte på vad det heter nu??????
Men det skulle ju snart vara klart, under de senaste tio åren eller så.
Kanske "försenat".
Någon som vet?
SM4FPD
De som behöver GPS för att hitta Systembolaget gör sig icke besvär med detta.Vad gäller GNSS-deriverad tid och frekvens så är en GNSS-disciplinerad referensfrekvens (gärna även rubidium)
något som "inte bör saknas i något hem" hos de radioamatörer som inte vill ligga snett på kanalen...
Snedseglare har alltid och kommer att alltid finnas...Vad gäller GNSS-deriverad tid och frekvens så är en GNSS-disciplinerad referensfrekvens (gärna även rubidium)
något som "inte bör saknas i något hem" hos de radioamatörer som inte vill ligga snett på kanalen...
Väl utbredd störning över Syd-Sverige 2/2-24.
Hur gör dom för att åstadkomma detta?
GPSJAM GPS/GNSS Interference Map
Map showing possible GPS interference around 53.190, 21.706 on 2024-02-02.gpsjam.org
//QRP