SM0AOM
Well-Known Member
Tartu EETU är något av ett specialfall.
Den är en liten regionalflygplats
som inte har andra navigationshjälpmedel än DME och ILS.
Dessutom ligger flygplatsen endast 40 km från ryska gränsen vilket gör det lätt att störa flygplan på marschhöjd.
Detta gör det lite vanskligt att komma tillräckligt nära
flygplatsen för att kunna påbörja ILS-inflygningar, i synnerhet
vid dåliga väderförhållanden.
Så länge det är bra sikt skulle "modiferad VFR" eller "IFR= I Follow Roads" kunna fungera, men detta skulle innebära att flyghöjderna blir lägre och därmed bränsleekonomin sämre. Det skulle i princip också innebära en återgång till 50/60-talens flygnavigationsprocedurer, vilket medför en rejäl tröskel för dagens ganska bortskämda piloter.
Man skulle kunna flyga 22 NM rakt söderut från DME stationen i Kaarepere men det är tveksamt om noggrannheten då blir tillräcklig för att säkert hitta fram till början av ILS-approach.
En VOR/DME skulle förenkla saken, men sådana är inte "snutna ur näsan".
Den är en liten regionalflygplats
som inte har andra navigationshjälpmedel än DME och ILS.
Dessutom ligger flygplatsen endast 40 km från ryska gränsen vilket gör det lätt att störa flygplan på marschhöjd.
Detta gör det lite vanskligt att komma tillräckligt nära
flygplatsen för att kunna påbörja ILS-inflygningar, i synnerhet
vid dåliga väderförhållanden.
Så länge det är bra sikt skulle "modiferad VFR" eller "IFR= I Follow Roads" kunna fungera, men detta skulle innebära att flyghöjderna blir lägre och därmed bränsleekonomin sämre. Det skulle i princip också innebära en återgång till 50/60-talens flygnavigationsprocedurer, vilket medför en rejäl tröskel för dagens ganska bortskämda piloter.
Man skulle kunna flyga 22 NM rakt söderut från DME stationen i Kaarepere men det är tveksamt om noggrannheten då blir tillräcklig för att säkert hitta fram till början av ILS-approach.
En VOR/DME skulle förenkla saken, men sådana är inte "snutna ur näsan".