En tråkig nyhet som har nått mig är att Teracom vill riva Sölvesborg MV. I dagsläget arrenderar man mark av grannen till MV-sändaren för master och stationshus. Masterna vill man skrota och stationshuset återgår till markägaren samtidigt som man fortsätter att arrendera marken runt mastern i ytterligare 22 år till. Det kostar oss skattebetalare ca. 1000kr/dag i markarrende för en plats som sen kanske står outnyttjad. Det finns privata intressenter som vill ta över men Teracom river hellre än hyr ut/säljer verkar det som.
Sölvesborg anser jag fyller en viktig beredskapsfunktion. Det är den enda sändaren som täcker hela landet vid en ev. krissituation.
Kan vi som radioamatörer påverka berörd parter (ägare, ansvarig minister, regering, riksdag?) eller förhindra denna galenskap?
Masterna är gjorda av kraftledningsstolpar och är väldigt robusta.
Lobbyisterna för DAB+ vinner allt mer terräng....
Sölvesborg anser jag fyller en viktig beredskapsfunktion. Det är den enda sändaren som täcker hela landet vid en ev. krissituation.
Kan vi som radioamatörer påverka berörd parter (ägare, ansvarig minister, regering, riksdag?) eller förhindra denna galenskap?
Masterna är gjorda av kraftledningsstolpar och är väldigt robusta.
Lobbyisterna för DAB+ vinner allt mer terräng....