Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jag opponerar mig definitivt inte mot ett bevarande av Sölvesborg MV, men är täckningen verkligen så bra som SM6VPU skriver? Sverige är som bekant avlångt till formen och Sölvesborg ligger nära Sveriges sydspets. Antag att sändarstationerna i Gällivare, Pajala och Kiruna saboteras, kommer befolkningen i detta område då att kunna lyssna till eventuella sändningar från Sölvesborg?
Jag har ställt samma fråga i ett inlägg tidigare i diskussionen men blev inte riktigt övertygad av svaret.
VPU skrev; "Ligger det inte i statens intresse att kunna nå ut till sina medborgare i en krissituation eller ska allting gå över internet?"
----
Det kan man så klart tycka. Jag funderade en stund på hur ett sådant scenario skulle kunna se ut i verkligheten. Ponera att Sölvesborg-sändaren skulle få lov att vara kvar och ställas i beredskap så att den kan startas upp inom x-antal timmar. Tekniskt, inga problem. Någon skall betala för drift och underhåll.
Någonstans skall programmaterialet som skall sändas ut i en krissituation komma ifrån. Antingen ifrån en lokal studio, förinspelade meddelanden till befolkningen eller via något trådöverdrag eller länk från högsta ort.
/Bengt
??? har inte haft en bilradio med AM på säkert 20 år, går sådana ens att köpa?
Gissar att enda inköps stället för sådana bilradioapparater är Tradera och lokala loppisen
/J
Volvo, Saab, Ford ... kanske funnits, men vem har ens kollat.