Själv är jag litet konservativ när det gäller användningen av tekniska hjälpmedel. När jag tittar på TV vill jag sitta i en fåtölj och titta på en relativt stor skärm, åtminstone 28 tum. Sitter jag däremot och skriver ett dokument på datorn, så vill jag sitta på en kontorsstol, ha datorn på ett skrivbord, med skärmen relativt nära mig.
Lyssnar jag på radio i bilen, så skall det vara i bilens högtalarsystem.
Och det skall inte vara något digitalt hackande på ljudet.
Mobiltelefonen har jag för telefonsamtal, och möjligen SMS.
Hej Rolf!
är lite gammalmodig av mig själv, men här har jag faktiskt fått erkänna att den nya tekniken både ger nya möjligheter och även vissa fördelar.
Sitter och tittar på en 32" LCD skärm som för priset, 3400,- har en fantastisk bild. Fåtöljen har jag haft i många år och flera flyttar har den släpats med på flytten land o rike kring
Datorer har vi numera i köket, tv-hörnan alltså, samt i radiohörnan (2 faktiskt). Alla utom den i tv-hörnan som du säger med skärm och tgb, på vanligt vis. Håller med dig att det känns bäst att sitta i kontorsstolen och skriva, därför blir det mycket tid framför någon av datorerna i radiohörnan.
Kopplar jag telefonen i bilen så kommer ljudet i bilens högtalare och det låter förvånansvärt bra. Inspelad musik nästan bättre än inbyggda cd-spelaren i bilradion. Vi åker väldigt ofta mellan Åre, Stockholm och föräldrahemmet i Skåne, nästan aldrig att mobiluppkopplingen till Internet krånglar. Ja med ett undantag då, mellan Svenstavik och ner mot Ljusdal är det nog så att Telenor glömt att det bor folk
Vad gäller telefonen så tog det lite tid att vänja sig vid en "datortelefon" men idag kan jag näppeligen tänka mig att vara utan.
Pratar väldigt mycket i telefon, har numera inte ens en fast telefon. SMS ja, har man som jag en tonåring i huset så är det så man kommunicerar när han inte är hemma
Ibland undrar jag om det inte skulle vara lättare att få kontakt med "slyngeln" även hemma via SMS ibland
Alla är vi olika i vår syn på olika tekniker och tekniska hjälpmedel, jag försöker hänga med och prova vartefter. Mig har det passat bra och jag är jättenöjd med hur det fungerar.
Sedan är det en annan sak att dom få gånger det krånglar, eller ponera att strömmen skulle gå, då rackarns är det inte kul
då saknar man den gamla hederliga batteridrivna transistorradion. Fast skrotar dom FM och inför DAB, ja då är man antagligen rökt i det läget ändå.
Att blanda gammalt och nytt i teknikväg är väl antagligen det bästa. Kan tycka att det ibland går för fort att fasa ut den tidigare tekniken; NMT systemet, analoga TV'n, mellanvågen etc. etc. men oftast så löser man ju de problem som uppstår efter en tid. Har för mig att det finns ett uttryck: nöden är uppfinningarnas moder, tycker det verkar vara det som får exerceras i samband med många teknikförändringar
Ha det gott i fåtöljen Rolf!
/Johan
Ps. skrivet i radiohörnan bakom en snart 10 år gammal stationär dator.
Prestanda som en T-Ford med dagens mått mätt, men den funkar klockrent för alla vanliga kontorsgöromål ...