Det är så sorgligt att läsa vad många ESR:are skriver om hur dåligt det är idag e t c.
Det finns massor av saker som är oerhört utmanande och roliga i amatörradion alltifrån remotekörning, genom telegrafi och experimenterande till långa qso prat.
Jag är ESR:are men kan inte påminna mig att jag skrivit om hur dåligt det är idag inom amatör radion.
Jag håller med dig om att det finns många intressanta saker inom amatörradio att dyka ner i.
Jag kan för mitt liv inte förstå varför ni är så fruktansvärt insnöade i begreppet bygga själv och att ni så hemskt gärna vill motarbete utvecklingen.
Ni gör samma misstag som musikindustrin - se vart de har hamnat idag. Mycket smartare att jobba med utvecklingen istället och promota experimenterande och byggande med moderna grejor.
73's de Tore
Jag tycker det är kul att bygga själv både elektronik, bokhyllor och program i microcontrollers eller på PCn.
Det gemensamma är väl att det innehåller kreativitet och skapande kraft. Blir det sedan ett vardagsföremål som man har stor nytta av så ger det för mig massor at energi, lust och glädje som betalning för arbetet.
Kan man dessutom få uppskattning av andra när man delar med sig av vad man har skapat så är det ytterligare en källa till lust och energi.
Det är svaret på varför jag är så insnöad av att bygga själv.
Jag känner inte igen mig i att jag gärna vill motarbeta utveckling.
Jag tror inte heller jag gör samma misstag som musikindustrin, det känner jag inte igen i mig. Jag tar gärna till mig nya saker och behålla gamla beprövade inom både mitt yrkesliv och min hobby.
Bengt kan försvara sig själv och behöver inte att jag hjälper till men jag har träffat honom några gånger och tänker därför att jag kanske förstår lite vem han är.
Det sagt så tror jag att du och en del andra på det här forumet tolkar in mer negativitet än vad som finns i den mannen.
När han talar sig varm för de sakerna han brinner för så tror jag inte att han ser ner på andra aktiviteter som han inte är intresserad av.
Sen står han upp för det han tycker är viktigt men jag har aldrig upplevt att han eller andra ESR:are jag träffat gör det på andras bekostnad.
Utan tvärtom är han alltid redo att lyssna på andras argument.
Så ett tips för de som blir lätt upprörda är att inte ta det på så blodigt alvar. Vi bara diskuterar ju en Hobby som vi tycker är intressant.
Vi är olika människor och har olika intressen, jag ser inget fel i att man berättar vad man tycker om.
Jag kan själv inte Morse men har aldrig känt at någon "satt sig" på mig för det.
Men så har jag ju också vett att förstå att jag inte förstår tjusningen med det eftersom jag inte kan det
Jag skulle aldrig få för mig att säga till någon som propagerar för Morse som det bästa i livet att de är insnöade stofiler, det kan jag ju inte bedöma eftersom jag inte kan Morse signalering eller hur?
MVH
//Harry