Den som satsar på att skaffa sig färdigheter i telegrafi via den gamla typen av kurser som leder till 40-takt har ytterst små chanser att finna motstationer. Det krävs oerhört många CQ för att få svar och antalet nybörjare på banden som känner sig manade att svara är få. De mer rutinerade orkar inte heller engagera sig. Det har hänt att jag svarat en nybörjare men det hör till undantagen. De flesta gör likadant som jag - vevar förbi - men kanske inte klarar av att vara helt ärliga?
Man ser ofta nybörjare som söker motstationer via forumen och ibland anordnas QRS-nät etc för att överhuvudtaget få kontakt. Inte märkligt att telegrafi upplevs lite mossigt och otidsenligt av många.
Nej, det är tufft det här jämfört med när vi började då banden ju kokade av nybörjare och det inte var några problem alls att finna andra lika oerfarna att morsera med. Dessutom skall ju tillgänglig fritid delas med sociala medier som Facebook och forumen m m. Tiden som blir över till själva radiokörandet blir kanske bara någon timma per dag vilket inte räcker långt.
Det är ju lite synd att dom som vurmar för telegrafins överlevnad inte orkar sänka takten och uppmuntra nybörjarna.
Men telegrafin kommer nog att leva kvar, förmodligen till stor del som datorsänd med macron, i alla fall ibland dom som gillar att köra contest och jaga nya länder på alla band och alla trafiksätt.
För QRP entusiasterna är det ju nästan ett måste, annars blir det lite kört då inte konditionerna är på topp
Själv kör jag varken contest eller jagar nya länder i någon större utsträckning, däremot kör jag gärna QRP, med inställningen att jag kör det jag kan på SSB.
Visst det blir en hel del CQ ropande, men jag har byggt mig en voicekeyer till radion, så den sköter tjatandet.
Annars brukar jag försöka ropa in på dom starka stationer jag hör, i hopp om att det är bra vågutbredening och bra antenner i andra änden som gör att dom hörs bra, och inte flera kilowatt slutsteg till en dålig antenn.
Du skriver att "tiden som blir över till själva radiokörandet blir kanske bara någon timma per dag vilket inte räcker långt"
Det är nog väldigt få personer som lägger så mycket tid på en hobby, ofta lägger man nog bara någon timme, en eller två kvällar i veckan på en hobby om man har familj och arbete, och ibland hinns inga hobbys med på ett par veckor för att man har annat att göra.
Även om man själv skulle kunna välja bort "Lets Dance" och "Mästarnas mästare" på TV så räknas man nästan som asocial om man inte ser det med sin respektive/familjen, och sen när man kommer på jobbet så har man inget att prata om om man inte följer med i dom populära TV serierna.
Själv är jag enastående/makalös och har vuxna utflugna barn, så jag disponerar min tid som jag vill, jag ser inga av ovanstående TV program eller serier, men däremot gillar jag att leta fram intressanta dokumentärer på youtube och titta på istället.
Jag skulle kunna lägga mycket mer tid på amatörradion, men det blir nog någon timme per dag maximalt ändå (mer på helger, mindre på veckorna) och mestadels vevar jag över och lyssnar lite.
Så det är nog tidens anda att ha flera hobbys och lägga mindre tid på varje.