Med tanke på vad SM5AKU skriver: "Men Bengt, det är något som är motsägelsefullt där: Hur skulle du kunna veta bättre än andra vad du missar om du inte hade telegrafin?" Och Ang Bengts: "För min egen del så skulle amatörradio vara en otroligt fattig hobby om jag i unga år valt bort telegrafin".
Själv lärde jag mig Morsetelegrafi på egen hand i slutet v 60 talet, verkligen något jag aldrig ångrar.
Men när det var över och B certet fanns i hand, och den hembygds Mosesändaren hade körts ett tag, hägrade nya utmaningar.
Maskintelegrafi, Baudot, och en gammal teleprinter skaffades in. Bygget och driftsättandet för att köra RTTY, (Radio Fjärrskrift) var en verklig höjdare, och jag skulle vilja säga samma mening som Bengt med tillägget maskintelegrafi: "För min egen del så skulle amatörradio vara en otroligt fattig hobby om jag i unga år valt bort maskintelegrafin".
Så hur vi upplever hobbyn måste vi nog ändå se som individuellt, demokratiskt och inte kollektivt eller sektliknande.
Inom amatörradio borde det inte finns utrymme för sekttänkande.
Vi måste inse att alla är lite olika och inte låter sig påverkas hur som helst.
Och väldigt få, för att säga ingen, har förmågan att veta hur andra bör agera, tänka och bete sig. Då talar vi om religion och sekter.
Idag finns mängder av olika trafiksätt under begreppet telegrafi, eller maskintelegrafi öve radio. Många radioamatörer har stort utbyte v dessa trafiksätt och att lära sig om alla är en kunskapslyft likt den att lära sig Morse som enda trafiksätt.
Däremot att bygga är enklare för bra Morse sändning, och mottagning det kan man hålla med om.
Men samma sak kan sägas om byggande, det går inte med alla medel i världen att få en som inte vill bygga att göra detta.
de
SM4FPD