Trådantenn med benen i "busken"

Har inte varit inne och läst så mycket så kommer sent här med ett inlägg i denna tråd :) Har skummat igenom och är förvånad att inte andra verkar ha haft större problem med träd och buskar. En gång, när jag började med amatörradio, hade jag min första dipol så att ändarna gick ner i buskarna. Rätt var det var kunde jag se hög SWR och när jag råkade titta ut genom fönstret såg jag inte ut på grund av rökmolnet som gled förbi utanför. Jag fick brått ut... Likaså när dipoler uppe i träd har kommit för nära i ändarna har det brunnit så det står härligt till... Bara om vegetationen rör vid dipoler nära mitten, där det inte är så hög spänning, händer det inte så mycket.

Fältet från antennen håller jag med att det inte påverkas så mycket men det är just överlag från antennens mer "spänningssatta" delar som är problemet.

Ett annat problem är om man hänger upp i plastlinor utan isolatorer. Först kan man tycka att det är ok men efter en tid med regn och smuts så slutar det med att plastlinan brinner av.

Mitt tips är att aldrig röra vid vegetationen. Det är bättre trådarna får gå lite snett i så fall (och alltid isolatorer som bär upp även om man använder plastlina).

Mottagarantenner är en annan historia förstås. :)
 
Last edited:
Månne har det med effekten att göra också... ;)
Inte nödvändigtvis. I min ungdom experimenterande jag med en liten sändare med en transistor för 80 m-bandet. Antennen satt inomhus med änden fastknuten i gardinstången, och där blev det överslag. Transistorn var en 2N1613, så effekten kan inte ha varit mer än några Watt.

/ Göstha
 
Det är helt riktigt att man får mycket höga spänningar i de högimpediva delarna av en antennstruktur, dock torde en gardinstång ha betydligt högre ledningsförmåga än en buskes gren- eller lövverk!

73/Lasse
 
Kör just nu "fältförsök", se även tråden http://www.ham.se/antenner-och-mast...F6rsskarvar-s%E5-dom-g%E5r-att-f%E5-%E4r.html och mitt sista inlägg i slutet för att ta del av mina erfarenheter av fjällmiljön :)

Har trots allt lyckats hålla trådarna i luften en del och trots vissa kontakter med lövverk o grenar, så har det inte börjat ryka ännu. Även stående vågen har hållit sig inom önskade ramar. Har ytterligare provat att "böja" trådarna runt buskar o trädstammar och ingen påverkan har jag kunnat se.

Har alltid använt dubbla isolatorer i ändarna på alla dipoler, lärde mig en gång på -70 talet att så gör man bara. Har sedan fortsatt så av bara farten ...

Sändareffekt så här långt har varit 100W inmatad, inget slutsteg.

/Johan
 
Back
Top