Utmanare till D-star?

Jag fattar inte varför amatörtillverkarna inte kan enas om en digital lösning?

Det kan man kanske tycka, men varför skulle den som är först ut vara den teknik som ska följas? Det verkar finnas gott om alternativ. Det kan väl vara lite kul med fler alternativ, D-star behöver väl inte vara det bästa alternativet?
 
Nu vet jag iofs inte om D-star var först ut? Men Icom har flest burkar i sitt amatördigitala konceptet. Hade de övriga tillverkarna varit lite smarta hade de hakat på D-startåget. Det hade blivit betydligt lättare för dem att sälja när det redan finns andra användare. Det finns inte ens infrastruktur i form av relästationer till Yaesu, alinco osv. Visserligen är det väl ingen infrastruktur att snacka om när det gäller D-star heller, inte minst med tanke på att SRS ska typ 40000:- för en D-starrepeater...

Hade tillverkarna kört en digitallösning hade vi sett helt andra priser på burkarna också.
 
Jag tycker det är bra att det kommer nya system. Det blir aldrig någon som vinner men det blir alltid någon som leder utvecklingen.
 
Det är nog uträknat att först lansera ett system och se till att det får fotfäste innan nästa system kommer. Nu måste man ju ha dubbel uppsättning med apparater.
 
Jo men är det inte trist om det är så som det verkar, att D-star skulle vara lite föråldrat. Jag är ingen expert på det här men när man läser om det så finns det nyare teknik som verkar bättre.
 
En sak som komradioanvändarna med dubbel och tredubbel uppsättning radioapparater får vänja sig vid är att dagens och morgondagens protokoll och radiosystem inte är framtidssäkra. Så fort konsumenterna mjölkats på sina pengar så är det dags att köra nästa varv. Så fungerar det. Så länge det finns lättledda kunder som trivs att gå i ledband så kan denna cirkus fortsätta i all oändlighet.

Det enda som är garanterat framtidssäkert och dessutom 100% tillbakakompatibelt - ända tillbaks till 1800-talets senare hälft - är handnycklad morsetelegrafi och tillhörande hörselmottagning.

Har man dessutom möjlighet att själv konstruera och bygga sin apparatur så slipper man ju att hamna i klorna på de hemska marknadskrafterna. Mina apparater från 40- och 50 talen fungerar utmärkt än idag och mina motstationer på banden kan näppeligen avgöra om sändaren jag använder är av årsmodell 1960 eller en hypermodern plastradio med undermenyer i sju lager.

När de går sönder så kan jag själv reparera dom medelst stor lödkolv. Reservdelar och komponenter finns i överflöd och kostar knappt något.

/Bengt
 
Just det, men intressant nog med möjlighet till såväl maskinell digital som mänsklig analog avkodning.

/ Göstha
 
Jo men är det inte trist om det är så som det verkar, att D-star skulle vara lite föråldrat. Jag är ingen expert på det här men när man läser om det så finns det nyare teknik som verkar bättre.

Och vad är CW då om det inte är föråldrat? uråldrigt?

Man får dock inte tycka illa om CW för då får man alla gammelamatörer efter sig..:mad:

Tycker man illa om D-star däremot så är man kanidat till en ny hedersnål tydligen. :p:rolleyes:

Finns naturligtvis hur många nya digitala varianter som helst, men det tar ju trots allt ett bra tag att pytsa ut dessa på marknaden och då hinner de kanske bli gamla. Egentligen inget exeptionellt när det gäller digital-amatörradio, när någon amatörpytstillverkare kommer med en ny modell, även av de gamla beprövade analoga kortvågsmaskinerna, så tar det ju något år från förhansvisningen som ska få amatören att sukta efter den tills dessa att den finns tillgänglig på marknaden.

Det dryga med olika digitala koncept är just det RNA var inne på - antingen får alla amatörer välja ett och samma märke, eller så får vi köpa burkar av alla tillverkare... I annat fall lär det bli väldigt slutna grupper. Det är väl iofs det som hänt med D-star till viss del, och därför vore det smartare om de övriga tillverkarna vore D-starkompatibla.
 
@EQL mfl.

Jag vill nog påstå att utöver den digitala moden CW, så finns det några analoga som också är ganska enkla och fungerar. Tänkte närmast på FM, AM och SSB :).

Har faktiskt kört lite AM ibland. Det är ganska trevligt...

73 de Kai
 
det är mycket man kan få gratis,men CW får man inte gratis det måste man lära sig
från grunden (på tal om dstar) Som radioamatör bör man nog lära sig CW det är mycket gitande( Skånska) men kul ,då kan man utnytja sin tranciver till fullo

Stig
 
Om nu CW är så överlägset så borde det ju användas överallt. T.ex. militären, rymdforskning, ambassader, fjällräddning, alla data överföringar mellan kontinenterna o.s.v.. Yrkesgruppen borde vara enorm..
 
Jo, jag är sugen på att lära mig CW. Jag har suttit och provat en del, det är svårt, men jag har inte gett upp!

D-star, eller liknande kan väl vara bra så småningom, men jag ser helst att man kan utnyttja det med andra radios än bara Icom. Det finns faktiskt andra tillverkare... nej jag hoppas på att det kommer något som funkar för alla och som är av hög klass, varför köra så smalt?
 
om nu cw är så dåligt ,varför gör de inte trancivrar utan cw utag slopar banden med cw
exempel tar väck hela 30meter i radion ,jag tror att det inte skulle fungera blev inte mycket kvar .
Amerikanska armen har fortfarande cw alla fyrar och mycket annat
Det är kul att köra cw
har jag lärt mig det ,så kan du också ,tar kanske lite tid men det går
Lycka till!
Stig
 
Last edited:
CW kostar inte mycket att sätta i radion och sen kan man titta på kundkretsens ålderfördelning och vart de köpstarka kunderna finns. AM finns på de flesta kortvågsstaioner trots att få använder det.

30m används till mer än CW. Det är det band jag kört mest PSK t.ex..

CW är trevligt på 2m AU. Tror inte det finns nåt annat mode som kan konkurrera på AU.

Tycker man kan använda det mode som är mest lämpat för uppgiften. CW på 2m AU, SSB på 10m DX, FM på 2m mobilt, cykel på sommaren och spark på vintern.
 
Det är inte frågan om det köpstarka kunderna finns med att lära sig CW .
Nej det att ta sig själv i kragen och lära sig CW det går,
Ni missar mycket av det roligare kommer upp i en annan dimition Hi,
men kul är det, man skall inte vara negativ,Tänk och sitta med en dyr tranciver
och inte kunna utnytja den till fullo då har jag nog valt fel hobby,
Nej slå er ihop och lär CW

Det är inget negativ ifrån min sida

Stig SM7DYZ
 
Back
Top