Utmanare till D-star?

När det gäller digitala moder för tal, bild och data så är de inte förlåtande.

Det finns nämligen inga inbyggda marginaler vilket visar sig i form av att TV-bilden fryser, ljudet försvinner och textinformationen bryts av abrubt. Detta sker så fort fasförskjutningen pga flervägsutbredning blir för stor, signal/brusförhållandet för litet, störningarna för starka eller om synkroniseringen tappas.

Ett digitalt protokoll är inte heller särskilt kompatibel med ett annat. D v s en JT65HF sändning fungerar inte ens hjälpligt att ta emot med PSK31 eller omvänt. Det blir totalt avbrott och en "digital radiooperatör" torde i framtiden få lägga ner en allt större andel av fritiden på att underhålla sin dator med de senaste programversionerna eftersom antalet digitala moder hela tiden ökar. Nya versioner av gamla versioner som trots sin likhet är helt inkompatibla med varandra.

Om vi kikar lite på den "analoga radioamatören" som satsar på de traditionella moderna så kan vi slå fast att morsetelegrafi hamnar i en kategori för sig själv. Det är ett enkelt men samtidigt robust sätt att kommunicera där kodning och avkodning sker med hjälp av den egna hjärnan. Här behövs inga ständiga uppdateringar av programvaror. Hjärnans förmåga att anpassa sig till situationen gör den unik att plocka ut knappt detekterbara signaler ur bruset, signaler som är svårt störda eller som genomgått svår förvrängning genom jonosfärens påverkan i form av fäding, polarflutter eller vanlig Aurora.

Vidare kan analoga radioamatörerna vilka har tillgång till en ordinär analog mottagare för AM detektera och läsa FM genom flankdetektering. AM kan avnjutas i SSB-läget där man fritt kan välja sidband för att minimera inverkan av störande stationer. NBFM kan höras i SSB-läge liksom A1A-signaler kan läsas i såväl CW- som SSB-lägena. A2 kan höras i A3-läge och även i SSB-läge eller CW-läge.

Var och en som inser innebörden av ovanstående fakta inser naturligtvis att den analoga radioamatören med den analoga traditionella radioapparaten från 1937 ligger ljusår före den digitala radiooperatören med sin ICOM D-star och sina digitala programvaror när det gäller kompatibilitet mellan olika sändningsslag.

Ytterligare en sak att fundera över är att den analoga radioamatören kan lyssna över bandet och med hörseln identifiera olika sändningsslag i realtid där de flesta normalt förekommande blir läsbara genom att den egna hjärnan förmår att avkoda signalerna.

Den digitala radiooperatören är hänvisad till att ställa in radioapparaten på förutbestämda kanaler och därefter välja avkodningsprogram i datorn för att invänta ev meddelanden utan att med hörseln ens behöva lyssna på radiobruset eller de nyttosignaler som skall detekteras av datorns programvara för att presenteras på en bildskärm. I princip behövs ingen högtalare.

I ljuset av allt detta tycker jag att det digitala alternativet verkar vara en särdeles fattig och opersonlig form av amatörradiotrafik och jag undrar hur många digitala radiooperatörer som egentligen finner det här intressant efter det att nyhetens behag ebbat ut. Jag ser framför mig ganska många som förväntansfullt hoppar runt i den digitala världen och söker efter utbyte i alla möjliga protokoll och programvaror utan att egentligen komma vidare med något. Ett nytt inkompatibelt program ligger ständigt och väntar på nedladdning och så snurrar det på.

Morsetelegrafi är ett förlåtande sändningsslag och ju större färdigheter användaren skaffar sig ju mer förlåtande blir det. Visst är det väl fantastiskt att det mest ålderdomliga sändningsslaget som vi känner till fortfarande intar ledningen och placerar sig högst på listan - röksignaler undantagna förstås!

/Bengt
 
Testa, inte dumt alls. I mitt fall innebar Hamsphere att jag som var väldigt nära att ta cert på -70 talet, men missade CW och fick en massa annat i vägen under många år, fick tillbaka intresset och nu är certifierad.

Kör fortfarande HS eftersom jag fått massor med vänner där, trots att jag nu får köra "riktig" radio.

Att börja köra på amatörbanden, med ett Hamsphere DXCC (har kört ca 130 länder) under bältet, var inte särskilt svårt. Otroligt bra applikation för att "träna" på amatörradio.

Fler och fler licensierade amatörer med svårigheter att få upp antenner hittar dit. Idag finns mer än 4200 prenumeranter som kör regelbundet, många av dem amatörer alltså.

Testa, ni kan ladda ner applikationen och köra en vecka gratis. Sedan kostar det ca 300,- per år.

Systemet har utvecklats enormt sedan den här You Tube videon spelades in. Idag kör vi version 3.0 med inbyggd loggbok, inbyggt QSL kort system, mm mm.

Svenska stationer som kör HS brukar träffas på 28.480 MHz kl. 20.00 SNT på Söndagar. Inte helt ovanligt att Kelly är med oss och hejar på!

Förresten är initiativtagaren, Kelly - eller Kjell som han egentligen heter, Svensk och SM7'a. Bor numera på Cypern, men i grund och botten Svensk.

/73

Johan

(Kör HS under min signal SA0BYC, är Svensk moderator och administratör på HS)

Kolla in och registrera dig för en testperiod på: HamSphere - Ham Radio Software

Kan lägga till att systemet idag är så accepterat att man faktiskt kan registrera sin Hamsphere callsign, för dom som inte är lic. amatörer, även på E-QSL servicen
 
Last edited:
HamSphere ! Då kan man lika bra köra Skype,det kallar jag inte för amatör radio.
Amatörradio skall vara trådlöst,där åkte Dstar tills en vis mån.

Stig SM7DYZ
 
Grattis till er som funnit er livskamrat - telegrafinyckeln! Beklaglikt dock att inte ni förstår att andra radioamatörer kan känna samma glädje i andra delar av radioamatörhobbyn, utan att behöva hävda sig med någon sorts överlägsen pretto-attityd genom att nedvärdera icke CW-kunniga/intresserade...

Vi har förstått att ni inte kan gå ifrån tanken på att ni är bättre än alla andra. Det är helt okej för mig, ni kan få fortsätta tro att ni är bättre än alla andra. Jag har helt enkelt inga hävdelsebehov, jag utövar de delar av hobbyn som jag finner intresse i oavsett.

Den här tråden startades knappast för att CW-amatörer skulle förnedra och nedvärdera andra trafiksätt. Ska jag lägga näsan i blöt i varenda CW/kortvågstråd med nedsättande kommentarer om CW tyckler ni? Det finns nog knappt en enda D-startråd på det här forumet utan att ni CW-nissar ska komma och blanda er i med er överlägsna CW-smörja...

// VDT
 
VDT, din obalanserade reaktion visar att du inte förstått vad saken gäller - vanlig hederlig konsumentupplysning plus en smula debatt där argument för och emot vägs mot varandra i syfte att få folk att tänka lite längre än de inlindade budskap som fabrikanterna och amatörradioförhandlarna förmedlar i sina annonser och som i synnerhet drabbar lättledda nya amatörer som kanske inte själv kan avgöra vad som är rimligt eller ej - eftersom de saknar egna erfarenheter.

Jag är övertygad om att det finns många nya radioamatörer som läser här och som utifrån diskussionen som förs inser att morsetelegrafi fortfarande är ett otroligt slagkraftigt sändningsslag när det gäller svagsignalkommunikation. De förstår säkert också att AM, FM och SSB fortfarande ligger bra till i en jämförelse med t ex D-star.

Trådrubriken frågar efter utmanare till D-star och som jag ser på saken så är morsetelegrafi en stark kandidat här. Fördelarna ligger i att sändare och mottagare lätt låter sig byggas för den som vill det, låga effekter kan användas och att operatörens färdigheter är av väsentlig betydelse för utfallet. Nackdelen med morsetelegrafi är att överföringskapaciteten är förhållandevis låg om syftet med radioförbindelsen är att överföra stora mängder information eller kommunicera i ett mer socialt syfte. Då passar telefoni bättre.

Det vore intressant om någon kunde redogöra för fördelarna med D-star och på vilka sätt digital voice skulle vara jämförbar eller t o m bättre än SSB på kortvåg eller när det gäller svagsignalkommunikation (att nå så långt som möjligt) på VHF och UHF.

Det vore också intressant att få höra om det finns några direkta fördelar med D-star i det fall Internet inte är inblandat i syfte att bygga större nät. Annars är det väl just här som D-star med sitt digitala gränssnitt har sitt största berättigande plus att det går att bygga mer eller mindre slutna talgrupper etc.

Förklara gärna fördelarna så får vi se om det finns några sådana.

/Bengt
 
@EQL mfl.

Som Bengt vet, så är jag CW-illiterat, men jag vill ändå hålla med honom i många stycken. Det verkar märkligt att man tar fram digitala kommunikationssätt som i PRAKTIKEN inte tillför någon annan egenskap än perfekt talkvalitet, förutsatt att det är tillräckligt bra S/N-förhållanden på signalen.

I praktiken har samma effekt redan uppnåtts av FM, som är "open source" i ordets rätta bemärkelse. Om vi vill skapa digitala nät, så vore det väl bättre att göra som en hel del amatörer verkar göra i USA, och det är att använda sig av WiFi-routers med hackad programvara och så bygger de höghastighetspaketnät som är OBEROENDE av Internet. Dvs. bara att köra med en sollcellsladdare och batteri, så är man off-grid med sitt internet. Självfallet implementerar de alla nättjänster som behövs för att man ska kunna köra i nätet.

D-Star är nog tyvärr en teknologi som har blivit frånsprungen av den snabba utvecklingen som har skett inom både trådlösa nätverk och mobiltelefoni.

Som jag ser det, så är den enda rimliga lösningen att man går över till någon form av "open source" digital överföring och den bör medföra reella förbättringar. Bättre talkvalite än FM har jag svårt att se behov för. Så då får det bli mindre bandbredd som är vinsten då. Eller möjlighet till digital dataöverföring, men jag skulle tro att WiFi-routers är bättre för det.

73 de Kai

PS: Jag är absolut inte teknikfientlig, men vill gärna att det ska bli mervärden när man hittar på nya saker. D Stars mervärden är svåranalyserade. Men whatever makes your boat rock....
 
Anledningen till att D-star tagits fram torde vara att ICOM liksom alla andra företag ständigt måste kunna erbjuda nya produkter och finna nya målgrupper och marknader för att inte riskera att gå med förlust?

Intresset för tillämpad radioteknik, svagsignalkommunikation och tekniska undersökningar i experimentellt syfte har de senare åren minskat kraftigt till förmån för en mer socialt inriktad verksamhet. Detta gäller world wide och är inte specifikt för Stockholm.

Varifrån de nya radioamatörerna rekryterats och vad dessa har för bakgrund spelar en roll här. Nya radioamatörer som har radioteknik på komponentnivå som sitt primära intresse är numera få till antalet. Intresset ligger idag mer på systemnivå att koppla samman fabrikstillverkade produkter med färdigkonfektionerade kablar och då gärna i kombination med datorn och Internet. Detta systembygge inkluderar enklare modifieringar efter anvisning men ingen egenkonstruktion från scratch.

Bland de nya amatörerna finns ett litet fåtal som har goda kunskap inom radio- och elekronik och som gillar att bygga upp större system t ex med D-star repeatrar, länkar och Internetkopplingar. För dessa engagerade och drivande krafter finns massor av spännande saker att göra och sådana byggaktiviteter skiljer sig kanske inte nämnvärt ifrån hur FM-repeaternätet byggdes upp på 70-talet - av ett fåtal eldsjälar som satsade både tid och egna pengar på att erbjuda god mobilkommunikation åt alla som nöjde sig med att utnyttja systemen - utan att själv bidra ens med frivilliga ekonomiska bidrag.

Det stora flertalet som satsar på t ex D-star är sannolikt renodlade användare som "abbonerar" på olika tjänster. För deras del kan systemet användas för att prata med andra användare och hålla kontakten med de närmaste kompisarna. Abbonenterna är beroende av systembyggarna och vice versa.

Så man får kanske försöka hålla isär vissa saker här.

Den traditionella amatörradion där de tekniska experimenten stod i centrum och där det krävdes stora uppoffringar för att etablera kontakt med avlägsna stationer där signalstyrkorna låg på gränsen till hörbara och där det krävdes goda konditioner plus en stor portion uthållighet för att lyckas.

Den nya sortens amatörradio där i princip vem som helst efter en kort introduktion kan köpa en färdig radio, ställa in lämpliga parametrar i menyerna och börja prata samma dag som apparaten plockas upp ur sin kartong.

Tillspetsat för debattens skull - väl medveten om att de flesta står med en fot i varje kategori.

Fler än jag som ser verkligheten eller har alla skygglappar och mörka solglasögon på?

/Bengt
 
EQL, tråden hade knappast CW och kortvåg som kanidat i den andra vågskålen, utan Yaesus "motsvarighet" till D-star. Varför kommer du med ditt CW-blaj då?

Och varför måste ni rörbestyckade CW-fantaster hela tiden se ner på andra amatörer genom att kalla oss för operatörer, knapptryckaroperatörer och digital pr-radio. Är ni så osäkra i er amatör-CW-roll så ni måste sänka er så lågt att ni förolämpar andra amatörer för att ni ska försöka framstå som så mycket bättre - ni som kan CW och rörteknik minsann.

Du och dina CW-likar har helt klart en urusel försäljningsstrategi när ni försöker sälja in CW genom att nedvärdera, förolämpa föringa andra trafiksätt. Det är sällan en lyckad försäljningsstrategi att bygga sin försäljning på att prata skit om konkurrenten...

Håll du dina konsumentupplysningar och föredrag om CW, men gör det i ändamåslensliga trådar och sluta upp och kalla dina medamatörer för operatörer och annat förlöjligande i tron att ni är något mycket bättre. Skulle man mäta kunskaper så kan jag ge mig fan på att den genomsnittlige rörbestyckade CW-gubben inte har mycket mer att komma med än sina fem- nio och sjuttiotre, mäter man andra tekniska kunskaper så slår nog inte CW-gubbens telegraferande särskilt högt...

// VDT
 
För att gå tillbaks till ON TOPIC då.

Vilka fördelar får man med en digital mod jämfört med FM?

Vilka befintliga radioapparater kan på ett enkelt sätt konverteras till digitalt tal?

Vem administrerar tillgång till ett digitalt nät och på vilka grunder/kriterier?

Bara tre enkla frågor...

73 de Kai
 
SM0VDT said:
Det är sällan en lyckad försäljningsstrategi att bygga sin försäljning på att prata skit om konkurrenten...// VDT

Man skulle, om man vill vara lite ful, kunna jämföra lite mellan raderna i dina inlägg och finna något liknande i vad du själv skriver när det gäller D*.

SM0VDT said:
EQL, tråden hade knappast CW och kortvåg som kanidat i den andra vågskålen, utan Yaesus "motsvarighet" till D-star.

SM0VDT said:
Nu vet jag iofs inte om D-star var först ut? Men Icom har flest burkar i sitt amatördigitala konceptet. Hade de övriga tillverkarna varit lite smarta hade de hakat på D-startåget. Det hade blivit betydligt lättare för dem att sälja när det redan finns andra användare. Det finns inte ens infrastruktur i form av relästationer till Yaesu, alinco osv. Visserligen är det väl ingen infrastruktur att snacka om när det gäller D-star heller, inte minst med tanke på att SRS ska typ 40000:- för en D-starrepeater...

Hade tillverkarna kört en digitallösning hade vi sett helt andra priser på burkarna också.

Nå, var och en har sitt intresse inom vår mångfacetterade hobby. Kul att du funnit din. Dock verkar det som om du låst dig vid D* trots det finns både bättre och frekvenseffektivare varianter av DV att tillgå. Även om "infrastruktur" saknas.
 
VDT, du har tyvärr svårt att hålla dig till sakfrågorna och när du inte klarar av debatten med saklig fakta ger du dig på person. Det är oborstat för att använda ett skånskt uttryck.

Det enda vi (du, jag och andra) gör är ju att sansat diskutera några olika vinklingar och möjligheter inom amatörradiohobbyn. Vi trycker lite på knappar för att få respons på frågor och funderingar. Inte konstigare än så.

Att konsumentupplysning är nödvändig framgår med all tydlighet av dina egna inlägg där du ju fått för dig att morsetelegrafi är någon sorts gammal antikt smörja som inte har någon bäring längre. Hur fel blev inte det? Say no more.

Av de många nybörjare som följer diskussionerna här och i andra trådar finns säkert en och annan med stora öron som har förmågan att ta till sig innebörden i det skrivna och som därefter på egen hand börjar söka mer information för att succesivt bilda sig en helt egen uppfattning som inte bara är baserad på folktro, desinformation eller andra myter.

Gissa hur många nybörjare som kommer in i hobbyn men som av olika anledningar inte kommer vidare p g a att de helt enkelt inte får insikt i hur enormt många möjligheter som står till buds, utöver att skaffa sig en Walkie Talkie eller fastna på en D-star repeater. Här kommer konsumentupplysningen in i bilden igen.

I övrigt tycker jag inte det är vare sig ofint eller nedvärderande att kalla en motorintresserad bilskruvare för bilmekare eller en kostymklädd filur som enbart skaffat sig en nyputsad bil för att ta sig till kontorsjobbet för bilförare. Så ser det ju ut där ute. Dessutom finns det ju erfarna bilförare som inte begriper sig på motorer och gärna lämnar bort svåra servicejobb som oljebyte åt proffsen. Liksom det finns bilskruvare som kanske skulle behöva övningsköra några timmar till.

Nu vill vi höra vad D-star kan erbjuda och vilka fördelar gentemot de antika telefonimoderna AM, FM och SSB som finns. Nu sätter vi CW på undantag en stund...

/Bengt
 
Jag tycker den här tråden kan handla om Yaesus digitala lösning jämfört med D-Star. Vad som tycks om digitala lösningar gentemot de gamla klassikerna och vem som tycker vad, har redan stöts och blötts i otaliga trådar. Ja även i denna faktiskt...
 
Bra initiativ -RNA.

Någon som vet om D* och Yaesu är kompatibla i "backend" sidan? Alltså om man via en IP-förbindelse (behöver inte vara Internet) kan få samtal och data mellan de två systemen? Givetvis krävs det att att D* terminal går mot D* nod och vice versa för Yaesu. Men det skulle ju ändå vara fiffigt om protokollen bakom kunde fungera ihop.

Någon som sett/hört något?

73 de SM0RVV
 
Att konsumentupplysning är nödvändig framgår med all tydlighet av dina egna inlägg där du ju fått för dig att morsetelegrafi är någon sorts gammal antikt smörja som inte har någon bäring längre. Hur fel blev inte det? Say no more.

Av de många nybörjare som följer diskussionerna här och i andra trådar finns säkert en och annan med stora öron som har förmågan att ta till sig innebörden i det skrivna och som därefter på egen hand börjar söka mer information för att succesivt bilda sig en helt egen uppfattning som inte bara är baserad på folktro, desinformation eller andra myter.

Gissa hur många nybörjare som kommer in i hobbyn men som av olika anledningar inte kommer vidare p g a att de helt enkelt inte får insikt i hur enormt många möjligheter som står till buds, utöver att skaffa sig en Walkie Talkie eller fastna på en D-star repeater. Här kommer konsumentupplysningen in i bilden igen.

Njae, jag har väl aldrig sagt att telegrafi inte har någon bäring längre? Jag har heller inte - till skillnad från dig och dina CW-likar - sabbat massa kortvågs- och CW-trådar med hur uselt CW är, att det är en styggelse och inte har med amatörradio att göra. Jag har heller inte i några kortvågs-CW-trådar försökt promota D-star, knapptryckarradioapparater eller digital pr-radio.

Jag har däremot opponerat mig emot ert fula sätt att försöka sabba allt vad andra inom hobbyn sysslar med genom att gång på gång kalla D-star för en styggelse, digital-pr-rado, rakel-wannabes, operatörer och annat nedvärderande sammtidigt som ni försöker lyfta upp ert CW-tjafs.

Har du sett mig lägga mig i någon kortvågs-prat-tråd där jag sagt hur uråldrigt CW är? Nej det har du inte, du beskyller mig för dumheter nu, Bengt!

Vidare har jag svårt att se vad för nytta din konsumentupplysning till blivande amatörer gör?

En icke insatt kommer hit, kanske för att läsa lite om D-star och andra "nymodigheter", vi ponerar att den som nyligen hittat hit har gjort för att vederbörande är nyfiken på D-star som en inkörsport till amatörradio.

Vad möts då denne av? Jo, du och dina rörbestyckade-CW-likar kapar varenda D-star-tråd där ni kallar D-Star för styggelse, återvändsgränd, det är något riktigt riktigt fult - en svårdom. Det har absolut inget med amatörradio att göra, brukarna av D-star ska absolut inte benämnas radioamatörer, utan radio-operatörer, ty de pyslar med digital-pr-radio och är rakel-wannabes - skaffa er en smartphone och ring med istället!. Det är vad den oinvigde möts av här!

tror du att den nye kommer vidare i sin hobby när denne möts av sådant här? Om vederbörande dessutom inte är nämnvärt intresserad av telegrafi - inte ens du kan väl neka till att de flesta radiointresserade inte är nämnvärt telegrafi-intresserade- så ska denne omedelbart ses som någon mindre nogräknad som man ska se ner på.

Tycker du att är en lyckad konsumentupplysning du bedriver, Bengt?
 
VDT, var och en som deltagit i debatten får naturligtvis stå för sina egna beskrivningar och uttryck som använts.

Radiooperatörer är en vedertagen benämning på personer som använder radioapparater som verktyg för att kunna kommunicera. Jag ser inget nedsättande i det uttrycket och använder det ofta när jag vill tydliggöra att det finns olika inriktningar inom hobbyn. Andra som finner nöje i att konstruera och bygga radioutrustning och antenner m m och där själva kommunikationen ingår för avprovning och tekniska undersökningar m m kan beskrivas som radiotekniker eller radioamatörer enligt den ITU-RR definition som gäller för amatörradio och lägger fast vad amatörradio är.

Läser du noga det jag skrivit så finner du att jag påpekar att de flesta av oss står med ett ben i varje kategori. Någon lutar åt ena hållet och andra åt det andra. Inget märkligt sett ur min horisont.

Konsumentupplysning är ett viktigt inslag och särskilt amatörradions traditioner borde ingå som obligatoriskt avsnitt i amatörradioutbildningen för att nya amatörer skall få en god grund att stå på och förstå vad amatörradio handlar om.

Vi som varit med länge har kunnat följa hur amatörradio sakta förvandlats till privatradio i stora stycken. På sikt riskerar därför amatörradio mista sin särställning när det gäller de unika möjligheterna att få lov att använda egenbyggd utrustning och använda höga effekter.

När det gäller DV-radio så anser jag att inlåsningseffekten är stor och hela konceptet primärt vänder sig till radiooperatörer som ser amatörradion som kommunikationsradio där de tekniska experimenten kommer långt ner på listan. Det är min uppfattning även om du inte gillar den. De flesta sansade debattörer inser att alla inte kan tycka exakt lika i allt. De mest sansade bemöter sakfrågorna med argument medan de som inte har några argument eller klarar av att bli emotsagda hoppar på personen som framför sin åsikt öppet och ärligt.

Åter igen kom nu med dina argument för DV-radio och redogör för skillnaderna mellan de olika systemen och vilka för- och nackdelar som finns. Ingen har ju hittills kunnat ge svar på vad man kan använda en DV-radio till mer än att prata med andra radiooperatörer.

/Bengt
 
Last edited:
D-star rör ju sig i gränslandet till vad man kan kalla amatörradio. Det kan ju ingen förneka.
Jakten på avlägsna stationer och svaga signaler existerar ju inte inom denna nisch.
Själv tycker jag att det är mycket intressant med digitala moder, även om det inte direkt ersätter eller kompletterar annat. Vi sysslar ju trots allt med experiment på banden, analogt som digitalt.

Men att locka en nybörjare med D-star blir ju väldigt fel. Det är ju betydligt mer logiskt att insteget i hobbyn blir via någon annan, bredare, väg. Det vore ju trist om nybörjaren enbart kunde köra någon enstaka repeater med sin nya radio, medans vi andra kan kommunicera med hela världen med samma investering. Då blir ju till och med CW mer intressant nybörjaren.....
 
VDT, var och en som deltagit i debatten får naturligtvis stå för sina egna beskrivningar och uttryck som använts.

Ja, naturligtvis ska du inte stå till svars för andras uttalanden.


Konsumentupplysning är ett viktigt inslag och särskilt amatörradions traditioner borde ingå som obligatoriskt avsnitt i amatörradioutbildningen för att nya amatörer skall få en god grund att stå på och förstå vad amatörradio handlar om.


Det har jag inget emot, jag har vänt mig mot ert sätt att kapa varenda D-star tråd med vad du tydligen anser vara "konsumentupplysning". En vanlig svensson skulle snarare se det som någon sorts svartmålning av D-star!
Efterfrågades det någon konsumentupplysning i den här tråden? Nej, frågeställningen var någon helt annan.... Så varför kan ni inte hålla er till det? Eller ännu bättre, håll er borta från trådarna, ni är ju ändå inte intresserade.

Vi som varit med länge har kunnat följa hur amatörradio sakta förvandlats till privatradio i stora stycken. På sikt riskerar därför amatörradio mista sin särställning när det gäller de unika möjligheterna att få lov att använda egenbyggd utrustning och använda höga effekter.


Det är inte D-star, andra digitala nymodigheter eller knapptryckarradio som är orsaken. Det är en del av samhällsutvecklingen. Jag är ledsen Bengt, men dina glansdagar som någon högt uppsatt - med exklusiva telegraferingskunskaper är nog dessvärre förbi. Du får inte tillbaka dessa genom att utrota D-star. Numera används inte ens knapptelefon längre, utan pekskärm. Försök sälja in en fingerskive-telefon. Det är en del av utvecklingen helt enkelt. När jag var grabb så kunde man bygga ihop fingerskive-telefoner på telemuseum. De bygger knappast smartphones där idag. Ska vi stoppa utvecklingen och tvingas återgå till fingerskivetelefoner för att den tekniska utvecklingen sprungit ifrån vad gemene man - med enkla medel kan göra?

Du kommer omöjligen få tillbaka den exklusiva särställning amatörradion en gång hade genom att försöka stoppa nyutvecklade prylar. ..Om den nu verkligen hade så hög ställning utanför amatörkretsar...??

Åter igen kom nu med dina argument för DV-radio och redogör för skillnaderna mellan de olika systemen och vilka för- och nackdelar som finns. Ingen har ju hittills kunnat ge svar på vad man kan använda en DV-radio till mer än att prata med andra radiooperatörer.

Jag har aldrig åtagit mig någon form av argumentaions- eller upplysningsroll gällande D-star. Jag har opponerat mig emot att ni smutsar ner DV som trafiksätt, förolämpar och föringar amatörer som inte behärskar/är intresserade av telegrafi. Det finns en ganska djupt rotad attityd hos företrädesvis äldre amatörer att ha någon sorts fisförnäm överklassattityd gentemot de som inte behärskar telegrafi - de ska inte anses vara fina nog för att få kallas radioamatörer.

Du kan inte använda telegrafinyckeln till annat än att kommunicera med andra telegrafister - ingen skillnad så sett alltså...

Jag lägger inte mer energi på detta nu. Det kommer inte leda någon vart...

Värm upp dina rör och telegrafera med någon istället, det berikar förmodligen oss båda mer än det här tjafset.

Ha det så bra!

// VDT
 
VDT skrev; "Ska vi stoppa utvecklingen och tvingas återgå till fingerskivetelefoner för att den tekniska utvecklingen sprungit ifrån vad gemene man - med enkla medel kan göra?"
----

Nej, det skall vi verkligen inte. Det finns ingen här som påstått att den tekniska utvecklingen skall stoppas och en återgång till "det gamla" skulle vara bättre. Det man däremot med fog kan påstå är att samtidigt som antalet möjligheter att experimentera med radio- och antennteknik ökat explosionsartat så har utbildningen för amatörradiocertifikat urvattnats från att ha varit en användbar grundutbildning till en kort intetsägande introduktionsskurs som inte låter sig omsättas i praktiken. Nya radioamatörer ställs på bar backe och de som inte har några förkunskaper inom ellära och radioteknik blir således lätta byten för de kommersiella krafterna. En stor del (80-90 %) kommer aldrig igång utan tröttnar redan första året.

Detta har att göra med att fokus har flyttats från att utbilda nya radioamatörer så att de kan stå på egna ben mot att locka in vem som helst där många nya helt enkelt inte är intresserade av amatörradio utöver möjligheten att använda frekvenserna för ändamål som bäst kan beskrivas som kommunikationsradio.

Bland alla dessa nya förmågor finns dock en och annan som verkligen vill komma vidare i sin hobbyn och förkovra sig inom radiotekniken. Dessa skall vi hjälpa framåt ty det är enbart de som kan föra amatörradion och dess traditioner vidare. Om sedan det totala antalet radioamatörer minskar eller ökar är av underordnad betydelse.

>>Värm upp dina rör och telegrafera med någon istället, det berikar förmodligen oss båda mer än det här tjafset.

Jag jobbar sedan några veckor med en högpresterande VFO för 21 MHz med vakumröret ECF82. Just nu står den på labbänken och genomgår prestandamätningar. Kanske tar jag mod till mig och laddar upp några bilder i byggtråden.

Tack för debatten så här långt. Den har varit givande för mig och kanske en och annan läsare som fått nya infallsvinklar på amatörradio.

/Bengt
 
Back
Top