VAd är det svåraste en radioamatör kan ge sig på?

Min uppfattning är tvärtom att det faktiskt rör på sig i klubbarna,
sakta men ändå,
subtoner tillkommer men det som verkar ta mest tid är övegången till smalband.

För många klubbar betyder det nya radioapparater med allt vad det innebär i form av lödning och koppling till logik och ev. programmering förutom den ekonomiska biten att köpa nytt.

Det är många klubbar som lever med en ytterst skral ekonomi och kanske saknar den där lödröksdoftande repeaterbyggaren som gör det praktiska.

Det kanske är så att intresset för att bygga och driva en repeater kanske inte finns kvar i alla klubbar längre? Repeatern kanske är ärvd av tidigare generationen och användarna ägnar sig åt att köra digitalt på låga delen eller bygga nostalgiradio. Samtidigt som klubben känner att en "riktig" klubb har en repeter. Utan folk med tid eller intresse samt skralt med användare kan det gå tungt att hänga med i utvecklingen.
 
Du nämnde orden: " de var bättre förr", Anders.
En sak som var bättre förr, var just att det var mindre störningar och det gick att lyssna utan selektiv.
Man kunde ha en FM station igång en vecka mobilt utan ett enda öppnanade av brusspärren.
Idag är det annoprlunda och det krävs något för att göra det uthärdligt med FM, och så gott som alla har en radio som kan subton, och den bör ju brukas.

Vid passning på SSB använder man ofta RF-gain för att få tystare passning, detta är ungefär lika svårt som att använda subton.

de
FPD
 
Det kanske är så att intresset för att bygga och driva en repeater kanske inte finns kvar i alla klubbar längre? Repeatern kanske är ärvd av tidigare generationen och användarna ägnar sig åt att köra digitalt på låga delen eller bygga nostalgiradio. Samtidigt som klubben känner att en "riktig" klubb har en repeter. Utan folk med tid eller intresse samt skralt med användare kan det gå tungt att hänga med i utvecklingen.

I det läget så är det dags att lägga ner projektet och bereda plats för andra som vill göra något nytt med antingen modernare analog 12.5 KHz och CTCSS, Digitala repeaters som D-STAR eller DMR (Mototrbo osv) (jag talar om fenomenet vi har i SM0 och kanske även i Göteborg & Malmö) där det är repeaters på varenda repeaterfrekvens men 90% används inte och / eller är gamla system med lågt intresse från "ägarföreningen" att göra nåt

//TSC
 
I det läget så är det dags att lägga ner projektet och bereda plats för andra som vill göra något nytt med antingen modernare analog 12.5 KHz och CTCSS, Digitala repeaters som D-STAR eller DMR (Mototrbo osv) (jag talar om fenomenet vi har i SM0 och kanske även i Göteborg & Malmö) där det är repeaters på varenda repeaterfrekvens men 90% används inte och / eller är gamla system med lågt intresse från "ägarföreningen" att göra nåt

//TSC

Jag håller med. Och det kanske t.o.m. vore lika bra att göra som i England och tvinga de som kör för brett och utan subton att rycka pluggen? Visst många kommer känna sig trampade på tårna och vissa har svårt att se att släppa "sin frekvens". Tappar en klubb sin repeater (och "sin frekvens" sedan Hedenhös) så försvinner kanske en del av dess identitet? Men repetrar hur öppna de är, om de är föråldrade, stör varandra och skapar oljud för passaren så han hellre stänger av, ger ju heller inget.
 
I det läget så är det dags att lägga ner projektet och bereda plats för andra som vill göra något nytt med antingen modernare analog 12.5 KHz och CTCSS, Digitala repeaters som D-STAR eller DMR (Mototrbo osv) (jag talar om fenomenet vi har i SM0 och kanske även i Göteborg & Malmö) där det är repeaters på varenda repeaterfrekvens men 90% används inte och / eller är gamla system med lågt intresse från "ägarföreningen" att göra nåt

//TSC

Men spelar det någon roll??
Idag finns det många gånger fler repeatrar än för 15-20 år sedan samtidigt som trafiken på dem bara är en bråkdel av vad den var då.
Tysta repeatrar stör ingen oavsett bandbredd.
 
Men spelar det någon roll??
Idag finns det många gånger fler repeatrar än för 15-20 år sedan samtidigt som trafiken på dem bara är en bråkdel av vad den var då.
Tysta repeatrar stör ingen oavsett bandbredd.

Men de kanske är tysta just p.g.a. störningarna?
 
Men spelar det någon roll??
Idag finns det många gånger fler repeatrar än för 15-20 år sedan samtidigt som trafiken på dem bara är en bråkdel av vad den var då.
Tysta repeatrar stör ingen oavsett bandbredd.

Ja det spelar roll i allra högsta grad, om det inte finns utrymme för nya som vill utvecklas kommer dessa förmågor att tröttna, dessutom är de i många fall inte tysta då de inte är tonstyrda eller motsvarande

//TSC
 
Last edited:
>>>Ja det spelar roll i allra högsta grad, om det inte finns utrymme för nya som vill utvecklas kommer dessa förmågor att tröttna

Finns det några nya förmågor som vill utvecklas (förändras är rätt ord här) och hur och varför måste de förändras?

/Bengt
 
Jo Bengt, EQL, FM är färdigutvecklat. (Ses som färdigutvecklat)
Som nybörjare är det bara att trycka på PTT och prata så blir det amatörradio.
Varför skall man behöva utveckla något som varit klart i 50 år?
Eller varför skall man behöva lära sig vad deviation och CTCSS är för nåt?
Eller överhuvutaget läsa manualen.
Kanske någon annan gör jobbet.
Amatörradio är väl en form av komradio.
Där man pratar med varandra, och inte håller på att ställa in subtoner deviation eller lära sig hur man talar i mikrofonen. Det skall väl ske automatiskt. Tekniken skall väl efter 50 år med FM kunna fixa allt av sig själv.
Oavsett om du mumlar på 30 cm av stånd eller skriker på 2 cm avstånd med en 50 kHz radio från 70 talet eller en modern 12,5 kHz radio.

Det är bara vid SSB man måste se till att prata upp nålen....

de
Roy
 
Det du skriver stämmer nog ganska bra Roy.

För det stora flertalet radioamatörer så är amatörradio synonymt med privatradio eller komradio. Det stora flertalet VHF/UHF-radioamatörer kan betraktas som renodlade konsumenter av gratistjänster som ger möjlighet till bättre tal- och digitalkommunikation via relästationer/noder som ett litet fåtal radioamatörer/klubbar byggt upp med pengar från egen ficka, underhåller och ställer till fritt förfogande för konsumenterna.

I storstadsregionerna är alla kanaler i bruk så tillvida att några få personer eller klubbar gjort anspråk på dem och med hjälp av mer eller mindre aktiva frekvensuppehållande sändare blockerar andra från att nyttja kanalerna.

Å ena sidan är alla frekvenser och kanaler fria att använda för alla på lika villkor. Man bör lyssna några minuter först så att frekvensen är ledig innan man tar den i bruk. Å andra sidan accepteras sådana intrång inte av den eller de som anser sig ha äganderätt till frekvensen eller kanalen. De många tysta relästationerna men som fortfarande kan öppnas med lämplig ton är inget annat än markörer för någon sorts ensamrätt till "sin egen" frekvens. En del av de tysta relästationerna annonserar ut sin närvaro med jämna mellanrum precis som vilken radiofyr som helst. Detta för att göra det tydligt att kanalen är upptagen.

TSC skriver; "...bereda plats för andra som vill göra något nytt med antingen modernare analog 12.5 KHz och CTCSS, Digitala repeaters som D-STAR eller DMR (Mototrbo osv)"

Det jag undrar är om det verkligen finns några radioamatörer som vill göra något nytt och i så fall hur många är dessa? Nu menar jag inte konsumenterna som enbart är ute efter att utnyttja gratistjänster utan att själva bidra. Finns det någon som har intresse av att bygga upp nya moderna relästationer eller mer sofistikerade high tech radionät.

Finns dessa människor i verkligheten och om de finns varför hör vi aldrig talas om dom? Varför skriver de inte artiklar i QTC om det nya? Varför redovisar de inte sina planer i klubbar eller här på Ham.se?

/Bengt
 
För det stora flertalet radioamatörer så är amatörradio synonymt med privatradio eller komradio. Det stora flertalet VHF/UHF-radioamatörer kan betraktas som renodlade konsumenter av gratistjänster som ger möjlighet till bättre tal- och digitalkommunikation via relästationer/noder som ett litet fåtal radioamatörer/klubbar byggt upp med pengar från egen ficka, underhåller och ställer till fritt förfogande för konsumenterna.
Visst är det så att många amatörer bara är aktiva på repeatrarna, men vad är fel i det? -då får vi ju åtminstone lite av vår så innerligt önskade beläggning på amatörbanden, jag bygger inte gärna en repeater som aldrig används, då lägger jag hellre min överskottsenergi på annat.


I storstadsregionerna är alla kanaler i bruk så tillvida att några få personer eller klubbar gjort anspråk på dem och med hjälp av mer eller mindre aktiva frekvensuppehållande sändare blockerar andra från att nyttja kanalerna.
Det är därför vi har så kallad "repeaterkoordinering" (vem sköter den, SSA??) det vore ju förfärligt om det vore anarki bland repeaterkanalerna, att det räcker med att kasta ut en fråga om frekvensen är ledig och sen annektera den efter eget behag.
Då är det ju bra att befintliga relästationer indentifierar sig, kanske hellre för ofta än för sällan.
Men visst kan det finnas repeatrar som går så dåligt så användarna nyttjar andra istället, hellre några få bra repeatrar än en skog med dåliga.

Finns dessa människor i verkligheten och om de finns varför hör vi aldrig talas om dom? Varför skriver de inte artiklar i QTC om det nya? Varför redovisar de inte sina planer i klubbar eller här på Ham.se?
Jag tror att de finns i verkligheten, de är bara färre och diskretare..
Att rita och beskriva på ham.se kan vara lika med totalsågning av de som "vet bättre" och tycker saker och ting var bättre förr, utan subtoner.
 
Last edited:
>>>>Visst är det så att många amatörer bara är aktiva på repeatrarna, men vad är fel i det?

Jag skrev inte att det var fel. Se det som en nulägesanalys. Är analysen fel så bemöt den med bättre fakta.

>>>>Det är därför vi har så kallad "repeaterkoordinering" (vem sköter den, SSA??) det vore ju förfärligt om det vore anarki bland repeaterkanalerna, att det räcker med att kasta ut en fråga om frekvensen är ledig och sen annektera den efter eget behag.

Kanske borde det ingå i koordineringen att ställa minimikrav på utnyttjandegraden av en relästation. Om den bevisligen inte används så är ju kanalen ledig även om den "tilldelats" någon enskild person eller grupp.

>>>>Jag tror att de finns i verkligheten, de är bara färre och diskretare..
Att rita och beskriva på ham.se kan vara lika med totalsågning av de som "vet bättre" och tycker saker och ting var bättre förr, utan subtoner.


Om de finns i verkligheten men inte syns eller hörs så finns de inte. Vill man komma fram här i livet så får man ta för sig. Det gäller här liksom i övriga samhället. Till syvene och sist är det nog bara fråga om att kunna argumentera för sin sak. Trivs man inte att redovisa sina planer på Ham.se så kanske det kan göras på klubbars hemsidor eller i QTC där risken för mothugg är minimal.

/Bengt
 
Det du skriver stämmer nog ganska bra Roy.

För det stora flertalet radioamatörer så är amatörradio synonymt med privatradio eller komradio. Det stora flertalet VHF/UHF-radioamatörer kan betraktas som renodlade konsumenter av gratistjänster som ger möjlighet till bättre tal- och digitalkommunikation via relästationer/noder som ett litet fåtal radioamatörer/klubbar byggt upp med pengar från egen ficka, underhåller och ställer till fritt förfogande för konsumenterna.

I storstadsregionerna är alla kanaler i bruk så tillvida att några få personer eller klubbar gjort anspråk på dem och med hjälp av mer eller mindre aktiva frekvensuppehållande sändare blockerar andra från att nyttja kanalerna.

Å ena sidan är alla frekvenser och kanaler fria att använda för alla på lika villkor. Man bör lyssna några minuter först så att frekvensen är ledig innan man tar den i bruk. Å andra sidan accepteras sådana intrång inte av den eller de som anser sig ha äganderätt till frekvensen eller kanalen. De många tysta relästationerna men som fortfarande kan öppnas med lämplig ton är inget annat än markörer för någon sorts ensamrätt till "sin egen" frekvens. En del av de tysta relästationerna annonserar ut sin närvaro med jämna mellanrum precis som vilken radiofyr som helst. Detta för att göra det tydligt att kanalen är upptagen.

TSC skriver; "...bereda plats för andra som vill göra något nytt med antingen modernare analog 12.5 KHz och CTCSS, Digitala repeaters som D-STAR eller DMR (Mototrbo osv)"

Det jag undrar är om det verkligen finns några radioamatörer som vill göra något nytt och i så fall hur många är dessa? Nu menar jag inte konsumenterna som enbart är ute efter att utnyttja gratistjänster utan att själva bidra. Finns det någon som har intresse av att bygga upp nya moderna relästationer eller mer sofistikerade high tech radionät.

Finns dessa människor i verkligheten och om de finns varför hör vi aldrig talas om dom? Varför skriver de inte artiklar i QTC om det nya? Varför redovisar de inte sina planer i klubbar eller här på Ham.se?

/Bengt

Jo vi finns men vi är få :-) Jag skulle gärna vilja skriva men finner inte tid nog till det då jag försöker få ordning på det vi håller på med i när det gäller systemet bakom D-star. Precis som du säger är det inte många (men de finns) som kliver fram bland "gratisåkarna" och frågar om det finns något de kan bidra med / hjälpa till med.
Jag försöker också påvisa att D-STAR inte enbart är ICOM framför allt går det att "göra själv" på repeatersidan. Jag finner det olyckligt att det enbart finns en "stor" leverantör av utrustning (för de som inte vill göra saker själv). Dock är en del mindre leverantörer under uppsegling efter Dayton, men det är företrädesvis på repeatersidan

//TSC
 
Jag har under ett längre tag funderat på det här:
Där det finns en svårighet finns det minst en radioamatör som intresserar sig.
När svårigheternas lösningar dikteras av systemintelligens så flyttas människans intelligens till systemet. En oerhört farlig väg som lätt leder till ett hav av okunskap hos användarna. Vägen till kunskap går genom erfarenhet och inlärning. Ett intelligent system ger inte den möjligheten utan det ger beroendestatus. FM-trafik är en form av ankdamskommunikation. Kortvågstrafik är motsatsen. D-star är ett mellanting.
Tror någon av oss att teknikintresset kan ökas, eller ens aktiveras, hos de nyblivna amatörerna? Med ett redan svalt intresse för PIC/AVR, hur många är då tekniskt entusiasmerade av nyare intelligenta kommunikationssystem?
D-STAR är ett helt fantastiskt system med många mycket föredömliga funktioner och dessutom helt gratis att använda. Men utvecklar det amatörradion?
- FUD
 
Ref: Ankdammskommunikation ovan. Rätt kul egentligen, och beskriver (det jag känner till om) repeatertrafik, rätt bra. Jag är dock tveksam till ett motsatsförhållande FM/kortvåg. Det är väl snarast valet av modulationsmetod som bestämmer hur långt man når.

Om dammen inte är för stor behövs ingen relästation, utan man kommer fram med egna medel, dvs kör på "direktkanal". Undantaget skulle vara när man inte kan/får sätta upp en anständig antenn. Det är också lite fånigt att belägga en repeaterkanal när man bor så nära varandra att det går lika bra att, t.o.m. med låg effekt, nå fram bekvämt.

Nå. FM är kanske, som FPD skrev, färdigutvecklat och är ett bra sätt att snacka med polarna på närmre håll, samt för det mesta knasterfritt med en angenäm ljudkvalité. Om man vill prata med någon på längre distans väljer man lämpligen ett annat modulationssätt, förslagsvis SSB. (Det är väl vanskligt att skriva CW här, då det tyx ha blivit något slags hatobjekt som man bäst gottar sig med på sin egen kammare. Dessutom tar det självklart längre tid att få igenom det man vill ha sagt på CW. Men kul är det.)

Om D* vet jag alltför lite för att kunna ha några grundade synpunkter. Har bläddrat och letat lite på nätet och där finns massor med info som inte hjälper mig att förstå "vad det skall vara bra för". Jag inser att det är facinerande att pyssla med ny, digital teknik och på sikt få till ett "system". Kanske någon som begriper kan berätta vad som faktiskt är så fantastiskt med detta, och som motiverar att man skall köpa sig en ny (dyr) låda, när den gamla fungerar alldeles utmärkt och gör det jag vill, dvs ger mig möjlighet att prata med de närmast sörjande? Jag har inget behov av att över kabel/fiber bli kopplad till någon relästation Långtbortistan.

För att knyta an till trådens rubrik: Det svåraste en amatör kan ge sig på, är att införa och missionera för dyra nymodigheter som inte ger något mervärde ...

Janne
 
Om D* vet jag alltför lite för att kunna ha några grundade synpunkter. Har bläddrat och letat lite på nätet och där finns massor med info som inte hjälper mig att förstå "vad det skall vara bra för".

Ska man tillämpa "vad det ska vara bra för" strikt så är ju ingen del av våran hobby bra till något annat än möjligtvis katastrofsamband, och när sist upprättades ett sånt här i sverige?

Näe, våran hobby och alla dess olika grenar är nog inte "bra" till så många saker, det är mest en rolig hobby.

Prata med folk på avstånd är ju IP och telefonnät byggda för, jag kan när som helst nå en person i USA med Skype, då vi båda har smartphones med det installerat, eller mot en något större kostnad med ett telefonsamtal.

För att prata med samma person i USA med amatörradio krävs i princip ett sked så att båda sitter vid sina stationer.

OM man inte blandar in digitalteknik, IP nät och länkar i amatörradion, då kan jag helt plötsligt fotmobil med handapparat prata med en fotmobil/handapparat i USA närhelst jag vill (nästan), jag ser dock inte heller riktigt nyttan med just den typen av kommunikation, men tekniken är ju lite intressant.

Så någon större nytta behöver man kanske inte se, det är roligt med random QSO på kortvåg, även om det inte garanterar någon förbindelse med just den person man söker.
 
SM2VJX:
Ska man tillämpa "vad det ska vara bra för" strikt så är ju ingen del av våran hobby bra till något annat än möjligtvis katastrofsamband, och när sist upprättades ett sånt här i sverige?

SK3JR blir varje vinter satta i beredskap för skarpt läge. Ingår som sambandsbackup för Länsstyrelse, kommun och myndigheter. Det stormar bra i Jämtland vintertid och radioamatörer och samhällsfunktioner i det länet har funnit ett sätt att dra nytta av varandra. Krisfunktionen ska finnas i varje län men man saknar i de flesta fall kunskap från myndighetshåll. Många förlitar sig på FRO som tyvärr inte längre har vare sig manskap eller resurser och överhuvudtaget existerar på de flesta håll inga planer för upprättande av krissamband.
 
Last edited:
Det svåraste radioamatörer kan ge sig på måste vara att ställa frågan "Hur är min modulation?" eller modulationsrelaterade frågor för majoriteten tycker troligen att det låter bra eller dåligt medans de sista procenten säger raka motsatsen...:rolleyes:
 
Last edited:
Jo jag håller med Roy om att köra FM verkar var det i särklass svåraste inom vår hobby. Framförallt just de amatörer som koncentrerar sig på att endast köra FM-trafik verkar ha allra svårast för just detta. Vad det nu kan bero på...

Själv blev jag härförleden tillrättavisad av en av dessa som förklarade för mig att jag minsann inte kunde mäta upp hans för höga deviation (+-7kHz) på distans. :D
 
Om vi återgår till rubriken för tråden, dvs vad är det svåraste en radioamatör kan ge sig på.

Där ligger nog Åke SA6BNV med sitt förslga bra till med orden:

"Det svåraste som finns är att förklara vitsen med amatörradio för en oinvigd"

Den gillade jag i alla fall.

Per YES, att mätas upp deviatione på distans är mycket enkelt.
Det kräver en LF votlmeter på FM mottagarens detektor, kalibrerad till deviation.
En kalibrering som man lätt kan göra med en ny radio som har +-2,5 och +-5 kHz fabriksinställt.
dvs det skulle gå att göra en tillförlitlig deviationsmätning med mycket enkla medel, och Det som krävs är en signalstyrka som ger nästan brusfri mottagning. Dvs på lång distans.

Att däremot mäta upp bandbredd och splatter på distans på en SSB-sänding är avsevärt svårare.
Det kräver ett signal brusförhållande på 30 - 50 dB, något vi sällan har vis SSB telephoni.
samt en bra spektrumpresentatör.
Att många glömmer sin NB och anklagar andra för att splattra förekommer.
Obs att vi talar om att mäta upp, att mäta är att veta.
Tro, om man hör ett splatter är motstsen till att veta.

de
FPD
 
Back
Top