Ref: Ankdammskommunikation ovan. Rätt kul egentligen, och beskriver (det jag känner till om) repeatertrafik, rätt bra. Jag är dock tveksam till ett motsatsförhållande FM/kortvåg. Det är väl snarast valet av modulationsmetod som bestämmer hur långt man når.
Om dammen inte är för stor behövs ingen relästation, utan man kommer fram med egna medel, dvs kör på "direktkanal". Undantaget skulle vara när man inte kan/får sätta upp en anständig antenn. Det är också lite fånigt att belägga en repeaterkanal när man bor så nära varandra att det går lika bra att, t.o.m. med låg effekt, nå fram bekvämt.
Nå. FM är kanske, som FPD skrev, färdigutvecklat och är ett bra sätt att snacka med polarna på närmre håll, samt för det mesta knasterfritt med en angenäm ljudkvalité. Om man vill prata med någon på längre distans väljer man lämpligen ett annat modulationssätt, förslagsvis SSB. (Det är väl vanskligt att skriva CW här, då det tyx ha blivit något slags hatobjekt som man bäst gottar sig med på sin egen kammare. Dessutom tar det självklart längre tid att få igenom det man vill ha sagt på CW. Men kul är det.)
Om D* vet jag alltför lite för att kunna ha några grundade synpunkter. Har bläddrat och letat lite på nätet och där finns massor med info som inte hjälper mig att förstå "vad det skall vara bra för". Jag inser att det är facinerande att pyssla med ny, digital teknik och på sikt få till ett "system". Kanske någon som begriper kan berätta vad som faktiskt är så fantastiskt med detta, och som motiverar att man skall köpa sig en ny (dyr) låda, när den gamla fungerar alldeles utmärkt och gör det jag vill, dvs ger mig möjlighet att prata med de närmast sörjande? Jag har inget behov av att över kabel/fiber bli kopplad till någon relästation Långtbortistan.
För att knyta an till trådens rubrik: Det svåraste en amatör kan ge sig på, är att införa och missionera för dyra nymodigheter som inte ger något mervärde ...
Janne