Karl Arne, jag skannar bland annat 156,800 i bilen, dvs marin VHF kanal 16.
Det är slående hur illa de, Sthlm radios basstationer, låter.
Det låter inte fagert från Sthlm radios gränsvågsstationer på USB heller.
Ena dagen +-0,2 kHz devaition, och knappt läsbart vid minsta mobilflutter.
Andra dagen någon som har förstått var i micken man talar och som vräker ut +-5 kHz minst, och 20 dB klippning under 90 procent av talet.
Tredje dagen hör man när de dricker kaffe eller spolar på dass i bakgrunden.
Det här är väl primärt ett användarutbildningsproblem.
Jag erinrar mig att när det för några år sedan byggdes trafikledningscentraler inträffade det att användarna hade specificerat att telefonlurarna skulle hänga ner i gummiband från taket, och då var de "inverterade", dvs mikrofonen satt på hörtelefonens plats. En inte obetydlig del av brukarna försökte dock tala i hörtelefonen och klagade därefter på "svag modulation".
Ingen realiserbar kompressionsförstärkare klarar av allt som en användare kan hitta på.
Beträffande "Sthlm radios basstationer" så ägs och drivs de av Sjöfartsverket.
Stockholm Radio hyr nätet för sin kommersiella VHF-trafik, medan nästan alla utsändningar sker i Sjöfartsverkets regi.
De stora volymanvändarna av VHF-nätet är VTS-centralerna.
Skulle det vara så att VHF-systemet hela tiden låter illa p.g.a. felaktig användning, åldring eller eftersatt underhåll så kan jag ta fram ett telefonnummer i Norrköping dit du kan ringa och klaga.
Dock tror jag inte att det går att övermodulera VHF-basstationerna på något enkelt sätt; deviationsbegränsningen i F804/F854-stationerna som utgör lejonparten av materielen är satt till +/- 4,5 kHz och normalinställningen är +/- 3 kHz vid - 10 dBm in från nätet, vilket gör att taltopparna styr ut sändaren fullt.
Distorsionen genom hela sändarkedjan var specad till att vara mindre än 5% vid nominell deviation och är nog betydligt mindre, när Olle/SM6ECR (SK) och jag designade linjeinterfacekortet 1993 var "specen" att kortet skulle tillföra mindre än 1% distorsion.
Operatörsplatserna innehåller också VOGAD-förstärkare med ungefär 20 dB reglerområde, och också där var "specen" till leverantören av radioväxeln (Nerion A/S) att distorsionen skulle understiga 5% i hela kedjan genom radioväxeln och den digitala transmissionen i "R-line" (32 kbps ADPCM-kodning).
Vid leveransprovet var distorsionen betydligt mindre.
En inte alldeles ovanlig anledning till att det ibland inte låter bra på K16 är att man rätt ofta hör flera basstationer samtidigt, och då blir det en egendomlig form av distorsion.
MF-stationerna är byggda efter samma "spec", styrsändarna är SRT TD90, med inbyggd VOGAD, och effektstegen är SRT SSA400, och de har en inombandsdistorsion som för det mesta är bättre än - 35 dB eller 2%.
På den tid som jag ansvarade för driften brukade vi ofta kontrollera hela kedjan, från linjeingång till sändarutgång, med tvåtonsgenerator och spektrumanalysator när någon vital del hade bytts ut i sändarna.
73/
Karl-Arne
SM0AOM