Vad ska nybörjaren satsa på för grejer?

bastuper

Well-Known Member
Det verkar ju finnas massor med grejer inom amatörradio men vad ska man satsa på?

Billigast är ju inte alltid bäst, vissa grejer är väl mer lättkörda än andra o.s.v.

Nån som har bra nybörjartips för oss som funderar på att skaffa utrustning?
 
Hej!
Mitt absolut bästa tips måste vara köp inga antenner, bygg det du skall sätta upp.
Jag gjorde det misstaget att jag gick och köpte ett par stycken antenner som i dag ligger i förrådet.
Detta tipset var mer gällande för de ekonomiska aspekterna.
Mitt tips nummer två torde vara ”ta det lugnt” se, känn efter vilka band/moder du kan tänkas köra. Och lägg då pengarna där direkt än att försöka köra hela spektrat.
Hoppas detta vägleder dig lite.

73 Andreas
 
Ja just dte, bygg eget och spara pengar, jo visst är det en idé att gå efter.

Nu är jag inte tekniskt ett dugg men jag har ju lite kontakter.
 
Man kan exvis försöka tänka efter om det är kortvåg man vill köra, eller kanske VHF FM kanaltrafik och viaa repeaterar ed kompisar är det som hägrar.
Kortvåg kräver plats till anenner, och kräver i första han att na sitter hemma och lurar bakom radion. FM mobilt, bärbart, repetartreafik är emd rörligt, och bor man rätt till kommer man långt via många repeatrar, även med en liten diskret pinne på balkongen.
Många nybröjare tycker det är kul med fjärrskrift, som AMTOR PSK-31 och då gäller ju kortvåg och man kan få många fina QSO med små effekter eller små diskreta antenner.
Amatörradio är en mycekt bred hobby, men någonstans måste man börja. det går inte att greppa allt. Vi har trafiksätt och frekvenser så det räcker i en hel mansålder.... Och efter det kan man börja med månstuds eller kommunjakt...

En del av hobbyn är byggen, antenner är lätt att bygga och det går att få tag på amterial och massor av beksrivnigar på nätet. Att bygga radio kräver bra skrotlåda och stor kunskap.
 
Jo jag lurar på att sätta upp nått hemma hos förälder, den dan man har råd kanske man bygger sig en liten egen koja på 60 kvm med eget "radiochack" och har mamma varit svetsare i 23 år kan hon nog fixa en mast kanske.

Men som sagt, apparater och allt vad det är finns det hur mycket som helst av, så man får väl prova lite av varje, o helst köpa begagnat kanske.
 
En bra nybörjare radio är Icom 706Mk2G. Köper du sedan en AT-180 så stämmer du lätt av en longwire, som är en god början. Sedan går det ju att köpa en liten "blindkäpp" för 2m och 70cm. Annat bra med 706 Mk2G är att du har hela hobbyn i en och samma pålitliga radio. En begagnad sådan kostar inte så många tusenlappar.

73 de Roger
 
Det är ju nästan omöjligt att svara på beroende på hur mycket pengar man vill spendera. Men en kombirigg som har allt typ ICOM 706 eller Yeasu 857 är en bra början om man vill kunna på många frekvensband. Köp en duobandsantenn för 2/70 och bygg en dipol för kortvåg...
 
Antenner är lätta att bygga, så bygg både för 2/70 + kortvågen. Det blir billigast för dig, när det gäller radio är IC-706MKIIG nog det bästa valet. Tråkigt nog är det ingen stor fart på 2/70 men det är rätt så bra på kortvågen. Satsa på bra grejer med en gång!!!!!!!

Mvh Janne
 
Många bra idéer tycker jag, fortsätt att..

Hej.
Leta och värdera allt som kommit in här till dig, Det är mkt bra detta att köpa en radio som har alla banden tycker jag, du kanske inte vet exakt vad du vill köra ännu.

Bra är också att du fått rådet att bygga dina antenner. Jag tycker personligen det är jättekul att greja med detta.
För att lyckas riktigt bra så bör (läs mkt bra att ha) du ha en antennanalyzer typ MFJ som är prisvänlig på begagnad marknaden.

Jag har satt upp en dipol som går jättebra både lokalt och DX. Kostnadsmässigt mycket försummbart. 200-700:- beroende på kontakter. 10-80m går jättebra med tuner, som är dyrare än antennen tyvärr. Kanske en manuell som är enkel att sköta för 1000-2000:- som klarar 300W

Bygg gärna monoantenner !! Vertikala av vanliga metspö. 40-10m mkt enkelt. De går MYCKET bättre än hur de ser ut att göra, inga fackverksbyggen, inga jättespröt, bara ett metspö som pekar uppåt och några trådar nedåt.
USA?? Haaa inga problem !!!
Hör av dig och bygg vidare eftersom det inte är så oerhört kritiskt med måtten på monoband har jag upptäckt, någon/några centimeter hit o dit...nema problema mer än i teorin. Har du bra lutning på trådarna nedåt (radialer) så blir den bredbandigare tycker jag.

Nu får du en hel del att läsa här efter mig tror jag....och det är enbart en fördel för oss båda.
73 de Erland SM6KTC
 
Det är svårt att sätta sig in i vad en nybörjare vill få ut av hobbyn vad han imponeras av, vad han tänder på, och vad som verkar kul.
Det som vi som varit med om länge och som är vardagsmat, kan för en nybörjare vara otriligt spännande. Jag hade konatk med en nybröjare som hade lyckats höra ett ringQSO med gamla rävar på en repeater, han var mycket impad. Tänk tre stycken i ett QSO!!!, Tänk vad spännande saker de beättade om, (läs nostalgi). Medan andra sklulle kalla QSO:et för trastugg, kanaltrafik, och andra fula ord.
Tänk efter själv när ni var färska, vad lockade, vad var spännande, vad ville ni göra? Inte vill denna nybörajre göra de sakerna inte, nej han vill göra något som du inte gjorde, eller kanske samma saker. Allt detta visar hur svårt det är att ge råd till nybörjaren.

Idag slipper nybörjaren lära sig Morse, han slipper bygga sin sändare utan kan köpa en ny radio som täcker allt, (läs IC-706all) som inte kostar mer än ett par eleketronrör kostade förr.
Däremot kan han mycket mer om en massa andra saker än både du och jag som veteraner kan idag
och hela livet.

Om själva radion som hobby, vågutbredningen och trafiken han han hur mycekt som helst att lära.
Där blir nog ingen fullärd.
Har nybörjaren kommit någonstas med alla dessa goda svar vi läst?
 
Apropå ditt senaste inlägg Roy, så är jag tacksam för vad jag fått lära mej under alla år som gått med amatörradion som hobby. Då jag tänker tillbaka minns jag allt experimenterande och byggande som gav erfarenhet, både i form av misslyckade och väl fungerande konstruktioner under tiden som man försökte lära sig teoretiska saker och pluggade för det efterlängtade amatörcertifikatet. Att köpa något färdigt kunde man glömma. Den enda fabriksbyggda utrustningen man hade råd med var militär surplus som man fick köpa billigt på överskottslager. Ny fabriksbyggd amatörutrustning hade så höga priser att man fick hålla sig till det begagnade som fanns att tillgå.
/Ingvar
 
Last edited:
Idag får nybörjare lära sig mer via datorn och många nya amatörradio måste uppdateras via internet. Så tiden står inte still och telegrafi är inget krav längre. Men de som vill lära sig telegrafi, kan göra det. Att labba i en amatörradio idag är inte lätt och att skaffa sig en rörstation är nog inte många som gör. Många äldre amatörer har inte en dator och tycker det är krångligt att sköta en dator. De nya amatörerna lär sig amatörradio på ett nytt sätt och det bevisar att tiden står ej still. De nya amatörerna kan lika mycket som de äldre amatörerna, men på ett tidsenligt sätt.

Mvh Janne;)
 
Jodå jag tror att bastuber fått en del på benen

Hej alla och till Roy.
Visst tror jag att bastuber fått en del kött på benen.
Vi har så mycket idéer och olika erfarenheter så på så vis kan det vara lite förvillande att suga in det som passar bäst.

Men jag tror oxo att trådöppnaren (frågaren) vet att han/hon kan utveckla frågorna helt som han/hon själv vill.

SHF,UHF,VHFeller HF. Vi vet ju inte vad det frågas efter?? Därför trevar vi i mörker för att bidraga med det vi tror kan vara bäst.

Vi har kommit med "multistationer" som förslag, antennbyggen och mera, vad kan vi mera bidraga med om frågorna stannar??

Det är bara att fråga vidare, så kommer säkert svaren här tror jag.

Här finns en stor potential av vilja och att hjälpa är jag övertygad om.
Läs mina frågeställningar på den nya tråden om "jordfelsbrytare" Hoppas själv att få hjälp där.
Erland SM6KTC
 
Jag tror till skillnad mot alla andra, (alla?) att det var svårare att bygga radio förr.
Vem visste ens att det krävdes ett svindyrt anodbatteri för att få ett eleketronrör att funka. hela bakontot tömdes ju vid köp av elektronröret.
Vem visste hur ett eleketonrör fungerade överhuvudtaget. vem visste förr om en spolstomme kunde vara av plåt. Några få, 10 st i hela SM, experter.
Saken är ju den att idag har vi en mycket myket bredare allännutbildning, ja ta bara språket, vilka kunde läsa engelska iom eleketronrören i radions barndom?
Att skaffa sig en komponent var förr en verklig utmaning, att skriva brev till USA som skulle gå med båt, att betala globalt, eller till och med nationelt var en utmaning som bara de högutbildade kunde fixa med hjälp.
Idag kan alla läsa allt som behövs på nätet, det går att köpa en påse komponenter från ELFA och ha dem om två dagar. Vilken komponent det än är så kan man få fram data på den inom sekunder.
Material som plåt plast, verktyg kretskort, ja allt gör det lättare än det någonsin varit i hela radiohistorien att bygga något själv.
Dessutom har vi alla mer plats att jobba, de flesta har ett utrymme där de kan löda, ett garage där de kan borra och fila. Desstuom har vi massor av vänner som vi kan fråga om tekniska problem, inte minst i detta forum.
Utöver detta finns en uppsjö av gratis skrot där det finns miljoner bra delar att bygga radio, antenner och annat av helt gratis.
Men att tro att man kan bygga en SSB transvier för 1000 kr är ändå optimistiskt. 10 000 kr är väl vad ett elektronrör kostade för 75 år sedan.
Jag menar att det aldrig i historien funnits så goda förutsättnigar som idag att bygga sig radiogrejer och antenner själv.
För att få tag i ett kopplingschema förr krävdes en preumeration som kostade skjortan, idag har vi nästan gratis tidingar, internet och ritnigar överallt.

Idag kan du köpa en gammal 30 år transiver eller line för 500kr, som en dag kostade 100 000, (ex Drake Line) ett nästan gratis ämne för den som vill utveckla sig som radiobyggare, eller radiorenoverare, nybörjare som vill meka lite.

Skrivet av en 13 åring som sparade sin veckopeng i 7 veckor för att köpa sin första transistor...... den brann sen upp på 10 ms. Läropengar....
 
Hej Roy! Låter bra det där med hembyggda radios, men handen på hjärtat, vem vill ha en "pyts" som återuppstått från junklådan idag? Jag kör nog vidare med min Icom 7000 och 703:a. Till en ny amatör som är intresserad av radiokör så är det en modern transceiver med autotuner som gäller. Jag tycker man ska ladda lite högre än man först hade tänkt sig, då slipper man byta upp sig och förlora en massa pengar. Jag har haft några "rörpytsar" genom åren, Kenwood 820S,Drake 4 line, Svan 350, Yaesu 901, men dom blev inte gamla hos mig. Dom hade ett gemensamt "fel" stora tunga energislukare. Fungerade bra men inget för en modern amatör.

Roger
 
Ja du har läst mellan raderna Roger.
Vist bör man följa med tiden och inte gå bakåt.
Dock finns det ju de som vill labba, mixtra trimma löda kladda, skruva sönder, lära sig, snygga till, bygga tillbaka, och kanske bygga nytt, och för det ändamålet finns massor att skaffa.

Man skulle kunna säga så här med ledning av ditt inlägg Roger:
Vem vill renovera en dator som är 5 år bara för att lära sig hur den funkar. Nej nytt skall det vara och vem är inte värd dagens teknik?

Vem vill bygga en Digital TV när det är nästan gratis med Digital box, trots att det byggdes TV förr.

Nu är hjulet uppfunnet, och då skall vi njuta av det.
 
Last edited:
Du sammanfattade fint där Roy. Jag har haft mycket glädje av min 80m dipol som jag byggde efter ritningen från dig. Den är endast 2 gånger 8,40 men fungerar mycket bra. Har man liten tomt så har man. 10, 15´och 20m kör jag på en vertikal som är fabrikstillverkad. 703:an är ansluten till den och det fungerar jättebra. Det är lite "svårare" att köra qrp och ssb men fan så kul.

Roger
 
Faktum är att det har aldrig varit så enkelt att bygga egen utrustning som det är nu.
Tekniken har gått framåt med stormsteg och man kan med enkla medel bygga sändare och mottagare med utmärkta prestanda. Komponenter är billiga och lättillgängliga.
MEN....

En gång i tiden var det ju krav på kristallstyrd sändare när men tog C-cert. Jag har hört många berättelser om nykläckta amatörer som pulade ihop sina egna sändare. De flesta av dessa hade inga större kunskaper i elektronik och visste egentligen inte riktigt vad de gjorde, utan följde bara en beskrivning. Inte så mycket radioteknik med andra ord.
Idag har de tekniska och hantverksmässiga kunskaperna hos befolkningen sjunkt så lågt att 98% av de nykläckta amatörerna inte skulle klara av att bygga en enkel sändare även om de fick en beskrivning.
Med andra ord är egenbygge inget att rekommendera.
 
Så illa tror inte jag det är, frågan är väl snarare, vem vill ha en enkel sändare/mottagare?

Roger
 
Ja tänk vad skönt det är att inte tiden står still och vill man bygga så gör man det. Finns en hel del "skit" att få tag på, så de nya amatörerna kan bygga ihop något trevligt. Så skall vår hobby fungera, kan det bli bättre?

Mvh Janne
 
Back
Top