Vad ska nybörjaren satsa på för grejer?

Ja du Roy, det där med "riktig amatör" är ett laddat uttryck. Alla som fått godkänt på provet är såklart riktiga amatörer. Sedan vill kanske en del amatörer vara för lite mer. Tycker SM5JAB sammanfattade allt väldigt bra. Jag tillhör gruppen som inte vill bygga en radio, tycker det är roligare att meka med veteranmopeder. Veteranmopeden är kul att köra, veteranpytsen är inte särskilt spännande att köra. Så tycker jag.

Roger
 
Jag hoppar av nu, men vill bara säga att mitt sätt att utrycka med "riktig" amatör är ironi, och jag vill inte peka ut någon. Riktiga är vi alla.

Ja visst är vi alla riktiga amatörer, tack för det Roy:)
Även jag hoppar av;)

Mvh Janne
 
Tjena.
När jag började med amatörradio så valde jag att börja på kortvåg för det lockade mig mest. Jag la ner ca 4000 kr på radion (en icom 729) och sen så har jag köpt grejer till vhf/uhf när jag har haf lust ock känt för att prova det.
 
Jag som ny amatör valda en "all"-rig, en Yaesu FT-897D som täcker 160m-70 cm. Jag har också en handjagare (VX-7) och en mobilstation (FT-7800E) i bilen.

Jag kommer troligen att komplettera med en ATV-transciever för 23 cm framöver, då det verkar intressant.

Kul med lite debatt i ämnet.
Men vad skulle ni vilja bygga?
Några konkreta exempel?
Några konkreta exempel på vad "rikitga" radioamatörer skulle ge sig på att bygga?
Klart att mången bygge strandar på att lödkolven är för dyr, att kabel inte finns i huset, elelr att koppartråd är svår att få tag på, har inte tid, ser lite för dåligt för de där små komponenterna, har ingen pincett, skanar instrument.
Ja det finns många spepskäl.

Bygga själv är kul, och om man börjar enkelt så går det bra och man utvecklas.
Börjar man med för tunga grejen är risken att man inte får det att fungera, och lessnar.

Jag har hittills byggt två saker, det ena är en resistiv antennsplitter för att kunna köra två mottagare på en antenn. Enkelt, tre motstånd och tre BNC-kontakter.

Senaste bygget är en 9:1 "Magic Balun" (unun) för longwire, som fungerar alldeles galant.
Provisoriskt monterad mellan några buskar i trädgården, med ca 6 meter antenntråd (FK 1.5) lyckades jag med 40W bryta mig fram i bruset av någon contest och få ett QSO med en ryss, 165 mil bort.
Detta med grejer för ca 100-lappen (ringkärna, koppartråd, kontakter och en eldosa) och någon timmes jobb. Sånt är klart tillfredställande och har gett mersmak.

Jag kommer framöver att bygga ett datorinterface a´la SMØO för att kunna köra PSK31.
Jag skulle givetvis kunna köpa ett sådant, men detta blir dels billigare, förmodligen bättre och är dessutom utvecklande för mig personligen.

Jag känner att just kringutrustning är sådant som är vettigt att bygga i stället för att köpa, medan jag inte tror mig kunna löda ihop en rig som kan lika mycket som min FT-897D.

Men vem vet vad som händer i framtiden?
 
Hej SA7AZQ!! Kul at hitta dig här åxå. Kortvågen är roligast som du skriver, men 2m är inte fy skam, en bra "snabbtelefon" när man ska meddela kompisar att nu är det öppet på 10m, skynda å fynda. :)

73 de Roger
 
Bra att du bygger, det finns alltid något kul att bygga. En balun för långvajer är alltid bra att ha, har själv byggt en del sådana. Sedan är det alltid kul att bygga egna antenner, det kostar inte många kronor. Helt rätt att det går nog inte att bygga ihop en FT-897 hemma på labb-bordet och inte fasen bygger man ihop en äldre rör-radio. Men man kan vara ägare till en äldre rör-radio och det kan ju vara roligt.

Mvh Janne
 
Hej SA7AZQ!! Kul at hitta dig här åxå. Kortvågen är roligast som du skriver, men 2m är inte fy skam, en bra "snabbtelefon" när man ska meddela kompisar att nu är det öppet på 10m, skynda å fynda. :)

73 de Roger


2m är kul att som sällskap i bilen, när man är ute och reser. Vi reser ju en hel del och får då ofta kontakt med trevliga amatörer på 2m. Men visst Sir Roger blir det mycket DX, när det öppnar upp på 10m:) Helst då med QRP!!!


Mvh Janne;)
 
Helt rätt Janne, dx med låg effekt är manligt! För er som likt mig är lite för lat för att bygga allt, köp en Eco 69 vertikal antenn för 10, 15, och 20m, den är endast 380cm lång och fungerar fantastigt bra. Jag har min 703:a kopplad till den och kör ofta battridrivet och 5w, görsköj är det.

Roger
 
Som färsk radioamatör för 40 eller 50 år sedan var man nöjd om an överhuvdtaget kunde höra en annan radioamatör. Visst förändras saker, som SM7TJC skriver är det ite så idag, utan en ny bakad radioamatör vill vara med på allt på en gång.
Bra, varför skulle han inte det? varför skll en färsk radioamatör behvöa gå hela den låpnga vägen bara för att de gamla har gjort det.
Varför vill somliga att vi skall skicka gamla hästplogar till U länder, eller gamla avlagda komradio till Estland. Dett är snarare att förnedra nybörjaren om man tyckler att han skall börja med en tre transistors regenrativ mottagare. Han skall väl kunna njuta av den tekniska utvecklingen och bära den vidare.

Att bära utvecklingen vidare, är viktigt, då måste man hoppa på dagens nivå och kanske få den framåt. Allt det gamla finns och är utvecklat, hjulet finns och vi använder det för att göra bättre och bättre cyklar och bilar, inte börjar vi med ett gammalt trähjul.

Att bli lite nostalgisk är dock mänskligt, och där är jag ganska skyldig, vist är det kul att göra det där man inte kunde när mna var en färsk amatör, oxo.... Men att tro att man får med sig en nybörjare på nostalgins vingar, nej glöm det....
Dock de fantstiskt fina saker Bengt och andra har gjort med fina nostalgibyggen är verkligen storartat. Men nybörjare, nej.. han skall starta idag och gå framåt.
 
Att bli lite nostalgisk är dock mänskligt, så fungerar det:) Men visst är det som Roy skriver, de nya amatörerna skall inte börja om med ett gammalt trähjul. En äldre amatör sa en gång till mig, "att du skall fan i mig lära dig, det har vi andra fått gjort". Den äldre amatören gjorde verkligen ett gott intryck av vår hobby.
Så det klart att nya amatörer skall gå framåt och inte bakåt med en mossig backspegel, de har mycket att lära äldre amatörer, som inte hänger med i framtiden:)


Mvh Janne;)
 
... En äldre amatör sa en gång till mig, "att du skall fan i mig lära dig, det har vi andra fått gjort". Den äldre amatören gjorde verkligen ett gott intryck av vår hobby. Så det klart att nya amatörer skall gå framåt och inte bakåt med en mossig backspegel, de har mycket att lära äldre amatörer, som inte hänger med i framtiden:)
Ta inte intryck av oförskämda kommentarer, särskilt inte om de kommer från "äldre radioamatörer" som glömt hur det kändes att själva utsättas för samma sak! Du blir bara upprörd alldeles i onödan.

På gymnasiet 1961-1964 fick jag lära mig massor om elektronrör, 500- och koordinatväljare etc, men absolut ingenting om datorer. Sådana började jag med först i 35-årsåldern och har hållit på sedan dess. Det som inspirerar mig och många jämnåriga kollegor att fortsätta är inte "urtiden", utan att vi i stort sett dagligen får tillfälle att lära oss något nytt. Ta t ex Nils Söderman, SM5DEH, som fick mig intresserad av amatörradio någon gång 1962-63. Han sitter inte nedsjunken bakom samma AM-station än idag, utan är en av dem som utvecklar QROlle II.

Visst är det skoj att emellanåt nostalgiskt blicka tillbaka, det kommer du också att tycka, men bry dig inte om det griniga fåtal som envist pekar tillbaka på hjulspåren i det förgångna. Se bara till att du inte hamnar där själv om några decennier!

Nej, du nybörjare, titta på det som fascinerar dig nu och börja där. Bekanta dig med gruppen av likasinnade, oavsett ålder.

73 / Göstha
 
Ta inte intryck av oförskämda kommentarer, särskilt inte om de kommer från "äldre radioamatörer" som glömt hur det kändes att själva utsättas för samma sak! Du blir bara upprörd alldeles i onödan.
Nej, du nybörjare, titta på det som fascinerar dig nu och börja där. Bekanta dig med gruppen av likasinnade, oavsett ålder.





73 / Göstha


Tack för det Göstha, mycket fint inlägg av dig. Kan tala om för dig att det var många år sedan denna äldre amatör gapade i ren ilska ut dettta i en klubblokal. Som du förstår har jag lämnat den negativa klubben, det fanns fler av hans sort.
Så nu gäller framtiden med likasinnade, oavsett ålder:)
Trivs i den klubb jag är med nu, där alla har lika värde i vår hobby.


Mvh Janne;)
 
>>>inte fasen bygger man ihop en äldre rör-radio.

Det beror i hög grad på vem "man" är. Det finns faktiskt en hel del radio- och elektronikintresserade som mer än gärna bygger med radiorör och finner glädje i det. Inte bara ur den äldre stammen utan också nyare generationer som helt enkelt är nyfikna på tekniken i sig.

Att tvinga "man" att mot sin vilja bygga en äldre rör-radio låter tämligen osmart. Därom råder knappast något tvivel. Däremot ser jag inget fel i att de tappade eldsjälar som bevisligen trivs med att bygga "äldre rör-radioapparater" också delar med sig av sin kunskap och sina erfarenheter i syfte att locka och inspirera nyare generationers radioamatörer, d v s alla de som inte haft den unika förmånen att få syssla med gammal hederlig radioteknik, att börja intressera sig för riktig radio ända ner på komponentnivå, motstånd kondensatorer och emaljerad koppartråd.

Det som kan verka både meningslöst och tråkigt i början kan kanske bli riktigt givande och trevligt om "man" bara kommer igång med lödkolven och får uppleva glädjen med att ha skapat något med sina händer och hjärna - som dessutom fungerar och kan användas till något? Man får väl prova och se vad som händer. :)
 
Helt rätt de som vill bygga gör det, men det är inget tvång för att vara en "riktig" amatör. Vad jag menar är att alla som sysslar med vår hobby är lika värda, nya som äldre amatörer. Vad menar du med hederlig radioteknik, den nya amatörradion är väl lika hederlig, man bygger kanske något nyare saker som hör till 2008 och framåt. Visst skall man prova, men jag tror inte att "nya" amatörer bygger så mycket äldre saker med rör. Men vad dom än bygger så håller det vår hobby vid liv, det är det saken gäller:)


Mvh Janne;)
 
Skall man ha riktigt fina förstärkare som pryder sin plats i bokhyllan och som dessutom levererar ett gudomligt ljud, då är det elektronrör som gäller! Definitivt inte bakåtsträvande.....

Är det inte vackert så säg?
 

Attachments

  • 800px-Tubes.jpg
    800px-Tubes.jpg
    42,2 KB · Views: 107
>>>Vad menar du med hederlig radioteknik

Det stammar från en svunnen tid då en "riktig radio" bestod av enskilda hemmagjorda, komponenter ofta i kombination med mystifika mekaniska detaljer som med mycken möda och stort besvär skruvats ihop till en fungerande apparat ur vilken små ostabila och chirpande morsepip hördes.

Hederlig radioteknik är alltså inte alls motsatsen till någon ohederlig dito.... utan bara ett vanligt förekommande sätt att uttrycka sig med glimten i ögat. Ungefär som standardfrasen "det var bättre förr" vilket det ofta var eftersom många av oss old timers har fina minnen från förr som vi gärna vill bevara och t o m uppleva på nytt. Alla trillar dit förr eller senare. -Bakåtsträvare skriker de som inte fattar galoppen... :)

Många av dagens radioamatörer verkar dessutom sakna humor och oskyldiga små ord som "riktig" kan därför lätt utlösa jordbävning, orkan eller åska. Ibland samtidigt.

När det gäller en radioamatörs värde så har vi väl alla olika "värden" beroende på hur mycket kunskap vi lyckats tillägna oss och hur duktiga vi är att dela med oss av kunskapen, att inspirera och hjälpa andra. Om jag träffar en person på gatan som inte kan ett dugg om radio så saknar den personen värde för mig - när det gäller radio, Dock kanske samma person är en hejare på att meka med bilar och blir på så sätt ytterst värdefull för mig eftersom jag hatar oljiga motorer och ständigt saknar rätt verktyg. Dessutom brukar knogarna bli ordentligt tilltygade.

Ytterst få personer saknar värde, d v s är fullständigt värdelösa på allt - men har ändå ett värde som vanlig människa. Även här har jag märkt att radioamatörer är väldigt lättretade och direkt känner sig hotade och mindre värda när fel ord används. Alla skall vi vara snälla och lika som blåbär, då är allt bra.

En "riktig" radioamatör är väl alla som sysslar med amatörradio så som hobbyn nu definieras. Lars RPZ hade ju en synnerligen bra förklaring på den saken. Finns det oriktiga radioamatörer? :)

Ja det var mycket om inget...

Vem blir först sur och tappar konceptet?
 
Back
Top