Vad ska nybörjaren satsa på för grejer?

"Vem blir först sur och tappar konceptet?" Ingen, "riktig radio" finns ju även idag EQL. De som så önskar bygger vad de vill, gör väl det? De nya stationer som tillverkas idag har även fel, men vad då?
Kan berätta för dig att jag renoverar motorer till mopeder och motorcyklar och vet vad jag gör, men inte sjutton skryter jag med att det är veteraner jag renoverar. Att du då är en "riktig" amatör som håller dig till äldre amatörradio är väl inget fel, men du måste förstå att alla vill inte hålla på med veteransaker. Radioamatörer är inte mer lättretade än andra EQL, där har du fel. Men man möter motstånd i de flesta hobby man sysslar med, de finns alltid de som kallar sig "bättre".
Var istället glad för den hobby du tror att du behärskar, de finns alltid andra som tror de vet bättre. Man kan inte alltid tro att man vet allt, även du EQL har kanske mycket att lära :)

Mvh Janne
 
Last edited:
>>>Vad menar du med hederlig radioteknik

Dock kanske samma person är en hejare på att meka med bilar och blir på så sätt ytterst värdefull för mig eftersom jag hatar oljiga motorer och ständigt saknar rätt verktyg. Dessutom brukar knogarna bli ordentligt tilltygade.

Jo så är det EQL, du är en "nolla" när det gäller motorer. Kan du inte meka med en bil, lär dig då! det är väl inte så svårt:D Kan du byta olja och fylla på spolarvätska?
Jag kan vara din Elmer om du vill:D

Mvh Janne;)
 
Helt rätt de som vill bygga gör det, men det är inget tvång för att vara en "riktig" amatör. Vad jag menar är att alla som sysslar med vår hobby är lika värda, nya som äldre amatörer. Vad menar du med hederlig radioteknik, den nya amatörradion är väl lika hederlig, man bygger kanske något nyare saker som hör till 2008 och framåt. Visst skall man prova, men jag tror inte att "nya" amatörer bygger så mycket äldre saker med rör. Men vad dom än bygger så håller det vår hobby vid liv, det är det saken gäller:)

Det vet väl alla att det bara är de som bygger med radiorör som är riktiga radioamatörer, de är oxo mest värda, sedan kommer transistorbyggarna tätt följda av några programmerare som försöker få in blandare i Z-transformen för samplade signaler.

Längst ner står medelmåttorna som fortfarande funderar på om det är spårskruv eller stjärnskruv som håller ihop en radiostation ...

Hederlig radioteknik är sånt som riktiga radioamatörer sysslar med, medelmåttorna håller på med ohederlig radioteknik och G5RV, det vet alla riktiga radioamatörer. ;)
 
Hederlig radioteknik är sånt som riktiga radioamatörer sysslar med, medelmåttorna håller på med ohederlig radioteknik och G5RV, det vet alla riktiga radioamatörer. ;)
ROFLMAO :D:D:D

73 de Lars, sm6rpz
 
Last edited:
Längst ner står medelmåttorna som fortfarande funderar på om det är spårskruv eller stjärnskruv som håller ihop en radiostation ...
Alternativt torxskruvar, sådana där med en liten pinne som sticker upp i mitten så att det är lögn att få dit mejseln så att man kan öppna locket och skruva sönder trimkärnorna ;)

/ Göstha
 
Hmmm.... några funderingar angående inläggen i denna tråd:

Om man bygger egen utrustning, är man då automatiskt bakåtsträvare och lever i det förgångna? Min hemmabyggda kortvågsrigg innehåller visserligen inga rör, men väl 4 processorer. Bl.a. en DDS-krets av senaste snitt. Ganska modern teknik med andra ord.
Men jag hade kanske till och med fått till en bättre rigg om jag byggt med rör av "gammal hederlig" modell. Allt är relativt.....

Beträffande rör så är det inte alls gammalmodigt och bakåtsträvande. För några år sedan jobbade jag med HF-teknik inom industrin (kom in på den banan tack vare att jag är radioamatör). Så fort det handlar om lite högre effekter så är det rör som gäller. Skall man över ett par kilowatt så finns det inget vettigt ekonomiskt alternativ till rör.
Även inom amatörradion har rören sin givna plats. Varför skall man lägga en förmögenhet på ett transistoriserat "kilowattslutsteg" när man kan bygga ihop ett rörsteg för småslantar?

Precis som SM7EQL antyder så är det nog nödvändigt att värdera radioamatörer olika. Förutom de tekniska kunskaperna så kan man värdera engagemang och hängivenhet.
Den som tar ett cert och testar ett par QSO:n "för skoj skull" kan bara inte vara lika mycket värd, som radioamatör, som den som lägger ner all sin fritid och sin energi på hobbyn.
 
Det vet väl alla att det bara är de som bygger med radiorör som är riktiga radioamatörer, de är oxo mest värda, sedan kommer transistorbyggarna tätt följda av några programmerare som försöker få in blandare i Z-transformen för samplade signaler.

Längst ner står medelmåttorna som fortfarande funderar på om det är spårskruv eller stjärnskruv som håller ihop en radiostation ...

Hederlig radioteknik är sånt som riktiga radioamatörer sysslar med, medelmåttorna håller på med ohederlig radioteknik och G5RV, det vet alla riktiga radioamatörer. ;)


Det var en fin sammanfattning SM7MCD, jag tackar för den beskrivningen som jag förstår är med många :):):) (eller??)
Nu får vi medelmåttor som har G5RV begrunda dina kloka ord. :D Huvudsaken är ju att vi hörs även med "dummyloaden" G5RV :)

Bli sur och tappa koncepterna blir väl endast den som inte fortfarande har kul med sin hobby, Bengt!
Själv är jag aktiv på 2 m, 80 m, 20 m och 17 meter och många andra band.

Ha det gott mina vänner!

SM6WXA, radioaamatör, blåbär eller vad ni vill ;)
 
Last edited:
Uj Uj

Det var rätt länge sedan jag var här och tittade. Men kan konstatera att de som brukar vara här och ställa till o-reda är tillbaka.Det skall bli spännande att se hur länge det går innan dessa blir:eek: om kinderna och spårar ur. Tycker mig kunna se att det ena röret behöver det andra för att push pull kopplingen skall fungera,det kan vara dax att koppla av med lite mera C på skärmgallret, eller rent utav sänka Anod spänningen på rören.

Det är synnerligen märkligt att de som tycker om att bygga och då med gamla grejor blir så påhoppade, kan det vara så att på hopparna gärna skulle vilja bygga med gamla grejor och köra med en gammal handpump al LM Erikson, men pga okunskap är detta inte möjligt, trots att man så gärna VILL.

De 2 gamla 813 rören gillar inte CW troligen mestadels för att de aldrig kunde få anoderna att bli röda, ty för detta krävs träning och åter träning.

Vad ska nybörjaren satsa på för grejer?
Ja det är ju en bra fråga! Den kan ju vara svår att svara på ty den beror ju och hållet på vad den nya amatören är intresserad av. Så jag tycker inte man kan generelasera detta.
Jag tror att det specifika intresset kommer av sig själv, tyvärr går många av dagens nya amatörer miste om mycket av det som vi lite äldre amatörer upplevt och upplever, dels pga av den bristfälliga utbildningen som är idag samt slopandet av CW kravet.
Vi skall ju vara medvetna om att detta är ju faktiskt en teknisk hobby

Man kan läsa på ett annat forum om en kille som har en Icom 706a han rådfrågar den store mästaren hur många A det går åt han har ett på 15A. Ställer man sådan frågor så kanske man borde ta sig en titt i läroboken igen och åtminstone lära sig Ohms lag, eller om man inte orkar det titta manualen på ovan nämnda station.
Detta är ju ytterligare ett bevis för kunskapsnivån bland vissa "komunikatörer.
 
Last edited:
Det är ingen som blir påhoppad för att de bygger på gammalt vis, det gör varje amatör som de vill. Men de nya amatörerna kanske bygger efter det som är 2008, inget konstigt med det. De amatörer som vill bygga äldre grejer gör väl det, inget konstigt med det. De äldre amatörerna har ju lärt sig "mossiga saker" och gör inget fel. De nya amatörerna bygger sina grejer på sitt sätt, enligt nya saker som gäller idag. De nya amatörerna kan sin sak och gör reklam för det, inget fel med det.
Om nu allt gällde CW, varför har PTS tagit bort det som krav för kortvågen, det skall ni "riktiga" amatörer svara på. Det kan ni väl inte belasta nya amatörer för, de har väl ingen skuld i det hela? Är det bara att bygga äldre saker och cw som betyder att man är en "riktig" amatör, då är det åt helvete fel.
Våra nya amatörer kan mycket i nutid och är lika mycket värda i vår hooby, skall det då vara så svårt att förstå?
Jag tycker att ni äldre amatörer gör bort er, ta istället hand om våra nya amatörer!

Mvh Janne;)
 
Last edited:
Men Janne vad är det du kallar mossigt :eek: är det rörbyggen du tänker på då, men jag påpeka ju tidigare att om du skall bygga dig en förstärkare med rätta ljudet så är det rör som gäller, modern teknik ala 2008 duger inte.

Å du tänk dig att köra CW med en QRP station, de ä cooooooooooooooolt de :D
 
Janne,

Om du vill veta vad riktig amatörradio är, så läs ITU:s definition på amatörradio, där har du svaret:
1.56 amateur service: A radiocommunication service for the purpose of self-training, intercommunication and technical investigations carried out by amateurs, that is, by duly authorized persons interested in radio technique solely with a personal aim and without pecuniary interest.

Visst, nya radioamatörer kan en del, men de kan med stor säkerhet inte lika mycket om amatörradio som de som sysslat med amatörradiohobbyn under flera år, eller t.o.m. under större delen av deras liv. Detta är ett faktum.

Tyvärr har en del "nykomlingar" en förmåga att överskatta sin egen förmåga...

73 de Lars, sm6rpz
 
Den som varken bygger radio eller kör morsetelegrafi går minste om i stort sett hela den traditionella amatörradiohobbyn. Kvar blir då att prata med vänner och bekanta, delta i tester och jaga diplom av allehanda slag.

Jag är säker på att många nykomlingar gärna skulle vilja prova på att bygga något men inte riktigt kommer till skott. Förr fanns aktiva radioklubbar med radioteknik på programmet. Nu är bilden en annan och många nya amatörer fastnar i stället på forum som detta och kommer i luven på det gamla gardet som har en helt annan syn och helt andra erfarenheter av "exakt" samma hobby. Inte lätt för nykomlingarna precis. Hur kan vi hjälpa dom? :confused:
 
Tyck vad ni vill. men se inte ner på nya amatörer. De lever i nutid och fortsätter på det viset, låt de vara ifred och fortsätt med det ni tycker är rätt. Du EQL är väldigt omogen för din ålder, gör vad du tycker är rätt. Men låt övriga vara ifred, du har aldrig kommit med något nytt. Du har ju en egen hemsida där du kan spela kung:)


Mvh Janne;)
 
SM7EQL skrev:
"Den som varken bygger radio eller kör morsetelegrafi går minste om i stort sett hela den traditionella amatörradiohobbyn. Kvar blir då att prata med vänner och bekanta, delta i tester och jaga diplom av allehanda slag."

Jo men visst.
Personligen menar jag att en mobiltelefon räcker mer än väl till för ovanstående ändamål.
Dessvärre tror jag att den experimenterande sändaramatören tillhör ett utdöende släkte.:(
 
Tyck vad ni vill. men se inte ner på nya amatörer. De lever i nutid och fortsätter på det viset, låt de vara ifred och fortsätt med det ni tycker är rätt. Du EQL är väldigt omogen för din ålder, gör vad du tycker är rätt. Men låt övriga vara ifred, du har aldrig kommit med något nytt. Du har ju en egen hemsida där du kan spela kung:)


Mvh Janne;)

Jan!
Du värnar mycket om nybörjarna.
Jag föreslår att du skapar en tråd här på forumet där du lär ut av dina kunskaper, så slipper vi mossiga gamla amatörer , (upps både Bengt & undertecknad är ju trots allt yngre än dig men men vi är mossiga.):D
Så kom igen med ett nytt topic där du undervisar dem i hur man räknar ut antenner,(så slipper de kasta ut tusenlappar på en köpt tråd antenn.
när de kan få lite FK och isolatorer för nån 100:)
Baluner vet jag att du är expert på oxo.
Hur man löder in roofing filter med mera
Hur man använder sin dator till CW , PSK med mera.
Du besitter ju en enorm kunskaps bank , så dra dig inte för att berätta för dem om 2008 års teknologi,
Vi som är gamla och mossiga har ju enligt dig inget att komma med.
Lycka till med den nya tråden. Finns säkert nåt du kan lära oss gammlingar.:D

Bästa hälsningar
Lars SM4IVE
 
>>>>Tyck vad ni vill. men se inte ner på nya amatörer. De lever i nutid och fortsätter på det viset, låt de vara ifred och fortsätt med det ni tycker är rätt.

Du läser ju inte vad vi skriver. Ingen ser ner på nya amatörer. Var läser du det? Vi konstaterar bara att de nyare generationerna (där ingår inte du) inte alls har samma goda möjligheter som många av oss hade när vi började med vår hobby en gång i tiden.

Dock finns det fortfarande dom nybörjare som genom att få inblick i elektronikens grunder finner att amatörradion har så otroligt mycket mer att erbjuda än att bara sitta och prata med vänner och bekanta, som faktiskt många nya börjar med, och efter ett slag också slutar med eftersom det inte tillför så särskilt mycket i det långa loppet. Dom kommer inte vidare och många nya tröttnar därför snabbt och lämnar hobbyn efter bara några år.

Här kommer radioklubbarna in i bilden ty utan goda råd och praktisk hjälp från lite äldre och mer erfarna radioamatörer då står sig nykomlingen slätt. Givetvis måste man som nybörjare ha egenskaper som att vara nyfiken och ha ett öppet sinne för att våga prova på nya saker och inte i förväg likt ett barn i trotsåldern ha bestämma sig för att saker och ting inte är roliga etc. Då stannar man i utvecklingen och sitter fast där man sitter medan alla kompisarna är ute och leker, bygger radio och kör telegrafi.
 
Min ringa åsikt, om någon är intresserad, är att vi nog behöver både kvalitet och kvantitet i vår hobby. Det behövs genuint tekniskt intresserade personer som både kan föra oss framåt och hålla historien levande. Hade vi haft moder som PSK31 och programvaror som Ham Radio Deluxe utan kunniga och engagerade amatörer? Samtidigt behövs ju en lite större massa av användare till ovanstående, som kanske inte i detalj måste vet hur det fungerar.

Samma människovärde har vi självklart allihop, men nog beundrar jag mer någon som kan bygga en fungerande sändare "från scratch", kan uppfinna ett nytt modulationssätt, eller tillverka ett program som används av tusentals amatörer världen över, än någon som bara kan använda ovanstående till att samla poäng i någon test eller ha det trevligt med sina radiovänner.

Ska väl tillägga att själv kör jag med en Yaesu FT-897. Kan inte bygga sändare, vet inte hur elektronrör fungerar men kan Ohms lag och känner till sambandet mellan frekvens och våglängd. :)

SA6APZ
 
Det är ingen som blir påhoppad för att de bygger på gammalt vis, det gör varje amatör som de vill. Men de nya amatörerna kanske bygger efter det som är 2008, inget konstigt med det. De amatörer som vill bygga äldre grejer gör väl det, inget konstigt med det. De äldre amatörerna har ju lärt sig "mossiga saker" och gör inget fel. De nya amatörerna bygger sina grejer på sitt sätt, enligt nya saker som gäller idag. De nya amatörerna kan sin sak och gör reklam för det, inget fel med det.

Mvh Janne;)

Nej, alla amatörer som bygger själva bygger utifrån samma principer. Det är fortfarande samma naturlagar som gäller. Möjligen skulle man kunna påstå att de äldre amatörerna har tillgång till ett större utbud av komponenter tack vare deras kunskaper i rörteknik.
Att bygga med "dagens teknik" är betydligt enklare då man inte behöver samma grundkunskaper utan "bara" behöver kunna sammanfoga färdiga byggblock.

(Slå mig nu inte för hårt på fingrarna, Janne :eek:)
 
På tal om G5RV... mm

Det var rätt länge sedan jag var här och tittade. Men kan konstatera att de som brukar vara här och ställa till o-reda är tillbaka.Det skall bli spännande att se hur länge det går innan dessa blir:eek: om kinderna och spårar ur. ]

Ja, det ska bli spännande Lars. Dina kloka ord tar vi ofta fram och beundrar från vår digra mapp, du har gett oss många goda råd under årens lopp. ;)

Kom att tänka på en kul grej i samband med att någon nämnde G5RV. Här hemma använder vi en färdigköpt Hari G5RV, köpt hos SRS, som fungerar utmärkt. När vi är iväg på "utflykt" har jag alltid hemgjorda antenner med. Vilken som fungerar bäst vet jag inte.

När vi var nya på banden för ca 10 år sedan, kom en känd G5RV-motståndare och antennbyggare in och undrade varför vi använde en sådan dålig antenn. Jag frågade då vad vi fick för signalrapport. Han svarade 5 - 3. Här fick han 5 - 9 och jag frågade då om det var en riktig rapport. Ja, svarade han, mätaren visar 5 - 9 men eftersom jag har en störning på en 6:a så får du värdet mellan 6 och 9, dvs 3. :p

Diskussionen fortsatte, med många och långa fax (på den tiden var det fax som gällde).
Han "utmanade" oss på en test på 17 m nästkommande söndag. Hans gode vän i New York skulle prova med oss båda. Vi hade en Yaesu FT-847, 100 w och som sagt
G5RV. "Experten" hade en hemgjord antenn och okänt antal många watt.
Testen visade att vi fick 5-8 medan "experten" fick 5-9.

Men det är väl som med humlan, den vet ju inte att den är för tung för att kunna flyga. Varken vi eller G5RV:n vet ju heller att det inte fungerar, så därför kör vi glatt vidare med den.:D
När man har liten tomt och inte möjlighet att sätta upp något annat, är det en bra kompromiss, som går att stämma av på alla band (utom 160 m). Våra första 100 för DXCC körde vi med 100 w och G5RV, sen blev det ju inte fel när vi fick upp vår tribander för 10-15-20 meter och lite mer effekt förstås :)

Nu drar jag mig tillbaka till garaget för renovering av en veteran-Zündapp, trevlig fortsättning på helgen! :)

Mvh
Janne
 
Det var rätt länge sedan jag var här och tittade. Men kan konstatera att de som brukar vara här och ställa till o-reda är tillbaka.Det skall bli spännande att se hur länge det går innan dessa blir:eek: om kinderna och spårar ur. Tycker mig kunna se att det ena röret behöver det andra för att push pull kopplingen skall fungera,det kan vara dax att koppla av med lite mera C på skärmgallret, eller rent utav sänka Anod spänningen på rören.

Det är synnerligen märkligt att de som tycker om att bygga och då med gamla grejor blir så påhoppade, kan det vara så att på hopparna gärna skulle vilja bygga med gamla grejor och köra med en gammal handpump al LM Erikson, men pga okunskap är detta inte möjligt, trots att man så gärna VILL.

De 2 gamla 813 rören gillar inte CW troligen mestadels för att de aldrig kunde få anoderna att bli röda, ty för detta krävs träning och åter träning.

Vad ska nybörjaren satsa på för grejer?
Ja det är ju en bra fråga! Den kan ju vara svår att svara på ty den beror ju och hållet på vad den nya amatören är intresserad av. Så jag tycker inte man kan generelasera detta.
Jag tror att det specifika intresset kommer av sig själv, tyvärr går många av dagens nya amatörer miste om mycket av det som vi lite äldre amatörer upplevt och upplever, dels pga av den bristfälliga utbildningen som är idag samt slopandet av CW kravet.
Vi skall ju vara medvetna om att detta är ju faktiskt en teknisk hobby

Man kan läsa på ett annat forum om en kille som har en Icom 706a han rådfrågar den store mästaren hur många A det går åt han har ett på 15A. Ställer man sådan frågor så kanske man borde ta sig en titt i läroboken igen och åtminstone lära sig Ohms lag, eller om man inte orkar det titta manualen på ovan nämnda station.
Detta är ju ytterligare ett bevis för kunskapsnivån bland vissa "komunikatörer.


Ja Lars SM4IVE, jag har blivit fult påhoppad redan, det är för djävligt! Trist med sådana typer!!

Roger
 
Back
Top