Vad ska nybörjaren satsa på för grejer?

"Jag viker ut mig"

Vill på detta sätt "vika ut mig" och avslöja en personlig hemlighet som jag med förtjusning har burit på så länge jag minns.

Önskar att den som börjat tråden med frågan från början "lider" av detsamma då det bidrager till mycket GREJER.

Här kommer det:
Att få komma till loppis och fynda, att komma till ett överskottslager, en helt vanlig skrotgård för industriskrot, eller rent utav försvarets skrotupplag (önsketänkande):D

Ibland på -70 talet då soptipparna var öppna utan bevakning och där få vandra omkring bland ALLT som pryltokiga människor kastat för att de inte är moderna längre. HELT UNDERBART!!:D

Minns när Telia stängde den gamla telestationen där jag bode tidigare....5st. pallar med ca.4 kragar på varje ställdes utanför kåken där allt varit uppbyggt... rack, trafos, ALLT bara låg där..

Jag ringde Telia och blev till sist kopplad till en ansvarig för skrotningen.

Presenterade mig och mitt intresse att få plocka till mig "skrot" ur lådorna, eftersom jag var radioamatör...

-Visst får du plocka så mycket du vill, släng inget utanför pallarna bara, det skall vara rent och snyggt där.

Vilken njutning...kan någon känna med mig i detta fall?? Dessutom var det helt GRATIS

Länge leve de ÖPPNA SKROTARNA:D
Erland SM6KTC
 
Kul inlägg Sluggo, men vill du med detta säga att som nybörjare så hittar man en bra rig på skroten ... eller ...??? :confused:
 
Rig på skroten

Kul inlägg Sluggo, men vill du med detta säga att som nybörjare så hittar man en bra rig på skroten ... eller ...??? :confused:

Tjena på dig MCD.
Nej Nej inte hade jag en sådan tanke, lovar !!
Bra att du skrev o frågade så det får rätas ut.

Nej detta var enbart tänkt som en lite kul grej och den är helt sann.
Tror det finns ganska många som tycker det är kul att hitta "bra å ha grejer" som annars kan kosta skjortan.

Man kanske får se en bra plåtlåda och hittar en med lite bra prylar inside + lite ytterligare som kostar totalt 10:-

I dessa lådor jäg nämnde låg det ett flertal ringtrafos med en sekundärlindning på 6mm. De kopplades igång och det visade sig att de hade en spänning på ca 40V.

Gjorde mig besväret att linda av till 17V och byggde mig det nätagg jag har än idag.

Ha det gôtt
Erland SM6KTC
 
Har du byggt nätagget själv ... då är du ju en riktig radioamatör, välkommen till klubben Sluggo! :)
 
Last edited:
Tackar o bockar

Har du byggt nätagget själv ... då är du ju en riktig radioamatör, välkommen till klubben Sluggo! :)
Tackar för att jag får vara med i klubben. Äöööhhh, vaheteran, dänne klöbben??

Jo ja stöppar in stöm i ene äen å så kommelä ut ström i andre äen påt, den ströömen ja släpper in i forsta hölet ä möcke starkare än dä som kommer ut, de sa ja seja er pôjka, de e teknölögiskt dä:D
KTC
 
JA skroten var en Guldgruva

Tackar för att jag får vara med i klubben. Äöööhhh, vaheteran, dänne klöbben??

Jo ja stöppar in stöm i ene äen å så kommelä ut ström i andre äen påt, den ströömen ja släpper in i forsta hölet ä möcke starkare än dä som kommer ut, de sa ja seja er pôjka, de e teknölögiskt dä:D
KTC

Tobbe 5FRH och undertecknad har släppat hem KM med 5/8, 7/8 koax från skrotar i mellansverige detta var ca 1979-1980 man kunnde hitta kompletta Fartygsradio stationer med avstämningsenheter al`a heavy duty ;tryckluftsmaster som blev 30 mtr höga, ja det var rena guldgruvan, tyvärr så har dessa möjligheter upphört.
Det fanns en skrot i Kolbäck där mycket "Grön " skrot hamnade och allt slogs sönder, till oss unga radioamatörs stora förtvivlan.
Men UJ vad fynd man har gjort på skroten:D

//Lasse SM4IVE
 
Back
Top