Vad ska nybörjaren satsa på för grejer?

Då ska vi se... Jag är en ny amatör, jag skrev provet 19:e januari i år och fick signalen från PTS några veckor senare. Varför blev jag då amatör? Den stora anledningen till det är att jag är otroligt intresserad av elektronik och att bygga själv. Jag vill lagligt kunna använda mina experiment! Än har jag inte byggt någon sändare, men det beror mest på tidsbrist än något annat. Däremot har jag modifierad apparater, byggt diverse interface mot dator osv.

Jag använder ny teknik i det längsta när jag bygger. Inte moduler som jag "bara fogar ihop" utan konstruerar och bygger från grunden. Vad är skillnaden i det mot gamla tiders amatörer? Varje tidsålder har sina egna verktyg och förutsättningar, och jag jobbar utefter de som jag har tillgängliga.

Jag är absolut inte motståndare till rör och CW, utan vet att även detta har sina förtjänster. CW vill jag lära mig så småningom, och ljudet i en rörförstärkare utklassar ju allt annat. Det vet varje audiofil.

Vad jag helt enkelt vill säga är att dra inte alla över en kam. Man kan faktiskt lära från det gamla, likväl som gamla kan lära från det nya!
 
Lars har inte nämnt dig vid namn eller signal i din inciterade text. Känner du dig orättvist påhoppad eller känner du igen dig i texten? Du kan ju alltid skriva av dig på ditt s.k forum.


Han skriver om fula påhopp, och ingen har ungått dom påhoppen, givetvis menar den gode IVE det.
 
Lars har inte nämnt dig vid namn eller signal i din inciterade text. Känner du dig orättvist påhoppad eller känner du igen dig i texten? Du kan ju alltid skriva av dig på ditt s.k forum.


Nej men jag antog att den gode Lars SM4IVE kan läsa, och har läst, utifrån den iaktagelsen så märkte han väl dom vidriga påhoppen på mig. Han nämde inte dig heller vid namn Jan SM7VVG. :eek:

Roger:cool:
 
Fredrik SA6APZ skriver; "...Ska väl tillägga att själv kör jag med en Yaesu FT-897. Kan inte bygga sändare, vet inte hur elektronrör fungerar men kan Ohms lag och känner till sambandet mellan frekvens och våglängd."

Vad får dig att påstå att du inte kan bygga en sändare. Jag skulle vilja att du redovisar dina argument för det påståendet. Varför kan du inte bygga en sändare?

I övrigt tycker jag ditt inlägg var mycket bra skrivet och dessutom tänkvärt.

/Bengt
 
Stefan SM6ZCU skrev; "Jag använder ny teknik i det längsta när jag bygger. Inte moduler som jag "bara fogar ihop" utan konstruerar och bygger från grunden. Vad är skillnaden i det mot gamla tiders amatörer? Varje tidsålder har sina egna verktyg och förutsättningar, och jag jobbar utefter de som jag har tillgängliga."

Just precis, och som Anders SM7TJC skrev så är det samma naturlagar som styr. En spole är en spole och ett motstånd ett motstånd. För egen del jobbar jag med morgondagens radioteknik till vardags och att då få syssla med radiorör och smått museal verksamhet på fritiden är den perfekta kombinationen - för mig.

Många av oss som sysslat med amatörradio under lång tid började säkert som jag själv - i 13...15-årsåldern - med enkla knappt fungerande rör-konstruktioner, tog oss via PNP- och NPN-transistorerna vidare till 74-seriens TTL-kretsar. Labbande med CMOS i 4000-serien och t o m en sväng in i uPc-världen och 8085.

De diskret uppbyggda konstruktionerna med lösa motstånd, kondensatorer och transistorer ersattes av IC-kapslar som gjorde hela jobbet och mer därtill. Plötsligt gick det att bygga ihop högvärdiga MF-förstärkare med 30...40 dB förstärkning som INTE självsvängde som otämjbara oscillatorer. Detta var för min del i mitten av 70-talet.

Utvecklingen gick framåt och vi elektronikintresserade "ungdomar" (då runt 25 år gamla) följde med så gott vi kunde. Hela tiden lärde vi oss nya saker. Hobbyn blev 1984 till mitt yrke och succesivt fick jag tillgång till allt bättre mätinstrument och ett större utbud komponenter och andra värdefulla resurser som mekanisk verkstad etc etc.

Idag sitter jag och pillar med ytmonterade komponenter i storlek 0402 små som flugskitar. Jag använder stereomikroskop och pincett samtidigt som jag håller andan när jag löder. Synen börjar svikta och en del av de uppdragsgivare jag jobbar för har för länge sedan lämnat dessa jättekomponenter till förmån för lösningar som inte kan ses med blotta ögat. Förhoppningsvis klarar jag mig med ett nödrop fram till pensionen då synen förmodligen är ännu svagare och komponenterna helt osynliga även i mikroskopet.

Att redan nu kunna plocka fram de gamla hederliga komponenterna igen - stora som hus - och med ett helt liv av praktiska och teoretiska erfarenheter ånyo bygga ihop sändare och mottagare är en obeskrivlig känsla. Jag lovar. Att sedan ha tillgång till de allra senaste mätintrumenten gör inte saken sämre. Loppisarna flödar av superinstrument som ingen vill ha. En lagom blandning av gammalt och nytt borde vara den optimala lösningen för varje sann experimenterande radioamatör.

Kanske låter detta hopplöst mossigt för dagens ungdom (alla ni under 40 år), men jag tror att det finns många ur de äldre generationerna (50+ år) som känner igen sig själv. :):):):)
 
Fredrik SA6APZ skriver; "...Ska väl tillägga att själv kör jag med en Yaesu FT-897. Kan inte bygga sändare, vet inte hur elektronrör fungerar men kan Ohms lag och känner till sambandet mellan frekvens och våglängd."

Vad får dig att påstå att du inte kan bygga en sändare. Jag skulle vilja att du redovisar dina argument för det påståendet. Varför kan du inte bygga en sändare?

I övrigt tycker jag ditt inlägg var mycket bra skrivet och dessutom tänkvärt.

/Bengt

Okej, bygga sändare efter en ritning kan jag nog, men konstruera, icke.
 
OK, de flesta av oss bygger efter ritning som någon annan gjort. Så är det. Just nu ligger en byggsats till en 92 MHz oscillator på labbordet och som skall lödas ihop till vintern. Beskrivningen är tydlig och vem som helst kan bygga ihop en sådan sak. Min insats än så länge är att jag betalt fakturan.

Anledningen till min direkta fråga var den, att många tror att dom inte kan. Dom offrar ibland mer tid åt att övertyga sig själv (och andra) att det är svårt, än den faktiska tiden som åtgår för att samla ihop alla komponenterna och påbörja bygget.

Att bygga en radio behöver ju inte betyda att en fullvärdig konkurrent till en ordinär transceiver måste byggas ihop. Det klarar nog ingen. Däremot finns mängder med små avgränsade projekt som kan petas ihop och när man först kommer igång och får uppleva känslan så brukar det lossna av sig själv.

En enkel mottagare för kortvåg kan ge många nya aha-upplevelser och genom att pilla på de olika detaljerna lär man sig mer och mer om hur saker och ting hänger samman. :)
 
SM7EQL skrev:
"OK, de flesta av oss bygger efter ritning som någon annan gjort."

OK, alla har ju, kopierat konstruktioner, ritningar, manualer och andra gottepåsar över tid.
Men som Bengt, enligt min åsikt, försöker föra fram, är att marknadsföra experimentlustan.

-Att inte vara rädd för den goa värmen från lödkolven.
-Att inte rygga för att löda av komponenter, oavsett yt-isar, för påfyllning av förrådet.
-Att inte backa för HF-mässig lödning (luftbygge) istället för veroboard eller ge f-n i det.
-Att inte vara rädd för att publicera sina alster. Skit samma om de inte är el-optimala.
-Att inte bry sig om färdigköpta antenner typ G5RV (Hundhuvudet efter W3DZZ).
-Att inte bry sig vad andra säger om byggsatser. De är billiga, praktiska och lärande.
-Att inte den första riggen är en "riskokare", utan en byggsats eller hemmaslott.
-Att inte vara den som blir utsedd som 2008-snacke-röv utan CW-mys-pys-figur.

Nu orkar jag inte mer av"-Att inte":(
 
För er som inte har tid eller lust att bygga så går det bra att köpa prylarna, då fungerar allt direkt för det mesta. En bra nybörjareköpepryl (nytt ord?) som jag har haft mycket skoj med är Icom 703 och den lilla antennen Miracle Whip som skruvas direkt i antennkontakten på radion. Fungerar från 160-2m. Har kört många trevliga qson med den på 20m. Smidigt och enkelt. Inget för dig som måste få 5/9+60 av alla dina motstationer. En "guldpryl" för dig som gillar enkla antennmontage.

Roger
 
Idag är folk så stressade så de hinner inte med att sköta en hobby på det viset man gjorde förr, allt skall gå fort:) denna farliga stress har förstört mycket. Många går i väggen, hinner inte med allt. Det ställs stora krav på folk idag, visst var det mycket jobb förr men i en hel annan takt.
Går spisen sönder, köper vi ny, går TVn sönder köper vi ny o s v. Förr lagade man sina saker själv eller lämnade in till en verkstad. Kolla gärna när ni kör era sopor till sopstationen, berg av kylskåp/frys/tvättmaskiner/datorer/möbler. Dessa saker är gjorda för att bara hålla en viss tid, sedan slängs de och vi köper nytt.
Därför blir det gärna så att amatörer köper nya saker, snabbt skall det gå att komma ut på etern, inget fel med det, så fungerar det idag.

Mvh Janne;)
 
>>>Idag är folk så stressade så de hinner inte med att sköta en hobby på det viset man gjorde förr, allt skall gå fort denna farliga stress har förstört mycket.

Om "folk" hade lärt sig att stänga av datorn några timmar om dagen så hade de timmarna kunnat användas kreativt. På kuppen hade "folk" kanske skaffat sig egen kunskap och på sikt klarat sig på egen hand, utan att hamna i klorna på de kommersiella krafterna och bli offer i det moderna samhället med allt negativt detta för med sig. :D
 
Nej, sak samma gäller för andra tidstjuvar som TV-apparaten som också inverkar negativt på oss.

Edit; Oj RPZ hann före - he he.
 
"Till vad då, Lars?"

Göra det som man enligt dig inte hinner med.

"Jag ger samma råd till er mina "herrar"!"

Jag har förnärvarande inga tidsproblem, men behöver jag mer tid till något så gör jag som jag nyss nämnde, stänger av dator och TV.

Så för att återanknyta till trådens ämne, med lite omprioriteringar så borde även en nybörjare hinna med att löda ihop något radiorelaterat. När jag började fanns Heatkit som sålde byggsatser, de finns inte längre, men det finns ju annat som man som nybörjare kan löda ihop till sin station, och på så sätt få större kunskaper om vår hobby.

73 de Lars, sm6rpz
 
Som någon vis man eller kvinna sa:
Tiden är helt demokratisk, vi har exakt lika mycket tid allihopa. Frågan är bara hur man väljer att fördela den.

73 SM0RVV
 
Stämmer kanske lite, när jag blir pensionär så kommer jag antagligen att hålla med dig.

Roger
 
Back
Top