Vad Tycker Ni Om Yaesu Ft-950.

Janne, varför söker du konflikt hela tiden?

Kan inte problemet bero på det jag nämner, nämligen hanhavandefel, p.g.a. att den som provar stationen inte fullt ut lärt sig den?

73 de Lars, sm6rpz

Hej Lars
Absolut,, även en RIKTIG amatör som undertecknad fick den till att låta skit tills man lärt sig hur den skall ställas in.



Nu skrev jag ju riktig bara för att jävlas:D

Lars SM4IVE
 
NÄ!!!!!!!!

Har haft YAESU i många år och kan verkligen min sak, var ser du konflikten, vi debatterar helt vänligt Lars!

Janne

Men Jan
Eftersom budskapet inte nåt fram så tar vi det igen.
FT950 & FT2000 generationen är ett helt nytt concept som har en helt annan konstruktion, den är INTE som dina andra FT1000MP ellr liknande Dessa pytsar kräver lite mer än bara grundinställningarna.
Så det kan ju faktiskt vara så att det var SBR:D
 
Har haft YAESU i många år och kan verkligen min sak, var ser du konflikten, vi debatterar helt vänligt Lars!
Och denna nya station fungerar och ställs in på samma sätt som dina tidigare stationer?

Jag ser ingen konflikt, jag ser att du söker konflikt, viss skillnad...

Hursomhelst, sakfrågan är intressant. Varför låter nya stationer "skit" ibland? Hur ofta beror detta på handhavandefel, och hur ofta på rent fel i apparaten?

73 de
 
Jag tycker det verkar vara ena riktiga skitriggar om det ska behövas en expert som dig IVE för att dom ska låta bra. Åker du land å rike kring å bara skruvar då :D:D:D Avlönad av Yaesu kanske?

Roger
Icompilot. :cool:
 
Detta är väl typiskt amatörforum, ingen får tycka något annat än experterna, då är man osams?? Skärp er gubbar!! Hur var det nu IVE, flänger du land å rike kring och justerar in Yaesuriggar åt "SBR ryttarna"?? :D:D:D

Roger
 
Detta är väl typiskt amatörforum, ingen får tycka något annat än experterna, då är man osams?? Skärp er gubbar!! Hur var det nu IVE, flänger du land å rike kring och justerar in Yaesuriggar åt "SBR ryttarna"?? :D:D:D

Roger

Roger
mina kompisar som kör denna super rig kör CW och då behövs inte någon handpåläggning.
Det ä ju värre för tex WXA som inte kan CW utan måste köra SSB då kan det ju låta lite illa. när det är SBR:D
 
Roger
mina kompisar som kör denna super rig kör CW och då behövs inte någon handpåläggning.
Det ä ju värre för tex WXA som inte kan CW utan måste köra SSB då kan det ju låta lite illa. när det är SBR:D

Hur kan du tro att Janne inte kan cw? Janne är absolut inte "skit bakom ratten". Lite trist att du skriver så. Sedan har ju inte det något med Yaesu FT-950 att göra. Säg till honom nu Konstapel RPZ. :D:D:D

Roger
 
Last edited:
Njae Roger, min namne har ju rätt. Om man har problem med att ställa in riggen rätt så låter den illa. Det kan vara det som Janne råkat ut för, men det kan också vara fabrikationsfel, dock är handhavandefel mer frekvent förekommande än fabrikationsfel.

73 de Lars, sm6rpz
 
Hur kan du tro att Janne inte kan cw? Janne är absolut inte "skit bakom ratten". Lite trist att du skriver så. Sedan har ju inte det något med Yaesu FT-950 att göra. Säg till honom nu RPZ.

Roger

Roger jag svarade på din fråga om jag åker runt och servar FT2000:
Svaret var att mina kompisar kör cw. Men tex WXA som inte kan cw utan kör ssb då kan det vara problem.
Ang WXA och cw så grundar jag mitt utalande på att han vid flera tillfällen skrickit ut på 80 mtr att det skulle vara jag som störsänt, om han hade kunnat cw och lyssnat så hade han hört vem som ropade på honom, kan man inte cw så vet man ju inte vad det är för information som förmedlas eller hur?

Ja det har inte med 950 att göra.

Men ytterligheten blev sådan som svar på din fråga skillnaden mellan Cw och SSB med dessa riggar.
over and out
 
Roger jag svarade på din fråga om jag åker runt och servar FT2000:
Svaret var att mina kompisar kör cw. Men tex WXA som inte kan cw utan kör ssb då kan det vara problem.
Ang WXA och cw så grundar jag mitt utalande på att han vid flera tillfällen skrickit ut på 80 mtr att det skulle vara jag som störsänt, om han hade kunnat cw och lyssnat så hade han hört vem som ropade på honom, kan man inte cw så vet man ju inte vad det är för information som förmedlas eller hur?

Ja det har inte med 950 att göra.

Men ytterligheten blev sådan som svar på din fråga skillnaden mellan Cw och SSB med dessa riggar.
over and out

Ojdå, vad Lars och Lars gick upp i varv bara för att jag provat en 950 med dåliga resultat. Det innebär inte att alla 950 är dåliga! Det var tydligen ett fabrikationsfel på den station vi fick hem, och den återsändes i all välmening till återförsäljaren.

Lars, SM4IVE, påstår att det skulle ha att göra med att jag inte kan CW, att jag inte förstår mig på FT950. Och att jag skulle "skrickit ut på 80 mtr" vissa saker. Vad det har med min erfarenhet av FT950 förstår jag inte.

I den här tråden har jag försökt förklara mina synpunkter. Att vissa har svårighet att ta till sig det är deras problem.


MVH
Janne
 
Roger, varför editerade du till ordet "konstapel"?

73 de Lars, sm6rpz

Jo ser du Lars, du "skäller" på fel person och det var en helt vanlig debatt först, sedan så kom du in och försökte "trigga" lite. Du är lite "konstapel" ibland tycker jag, men det gör väl inget? Jag menar inget illa med det, ta det som en komplimang. ;)

Vem som körde störsändning på 80m är väl ändå klockrent, eller hur SM4IVE? Det var ju en stolle som körde Örebros sändaramatörers klubbsignal, han gick verkligen starkt i dina trakter. Vilket fräkt tilltag, eller hur?

Vilken dålig rigg FT-2000 är som endast klarar av cw. Återvinningen nästa?

Roger
 
Roger, var "skäller" jag? Var försökte jag "trigga"? Mitt första inlägg löd som följer
SBR, SBK, och liknande akronymer är ett skämtsamt sätt att beteckna handhavandefel. Detta är ett troligt scenario för många av dagens stationer, detta då dessa har ett stort antal inställningsmöjligheter. De har, precis som vår hobby, ett stort inlärningssteg. Det är alltså lätt att göra fel i början, innan man lärt sig alla inställningar.
Kan inte hitta någon trigger där inte, dock en förklaring på vad som kan vara orsaken. Nya riggar tar ett tag att bekanta sig med, och det blir lätt fel i början, innan man hittat rätt och fått rätt inställningar.

Eller håller du inte med om detta?

73 de Lars, sm6rpz
 
Det här låter ju lite märkligt.
Är det verkligen så illa att riggen inte låter bra "out of the box", utan att man skall behöva finlira för att få det att funka? Visst är det bra med inställningsmöjligheter och finesser, men i rimlighetens namn så borde grundinställningarna vara anpassade så att det låter vettigt om riggen.
Man skall ju inte behöva gå en kurs bara för att kunna ställa in radion......
Jag skulle reklamera en sådan rigg.
 
Jo, men får man en ny rigg så början man "mickla" med den, hoppa runt bland menyerna, ändra, vrida, o.s.v., och i detta "micklande" är det lätt att hamna fel i början, och göra fel inställningar, vilket gör att riggen låter dåligt. Moderna riggar har ju rätt många inställningsmöjligheter, vilket ökar risken att något ställs in fel.

73 de Lars, sm6rpz
 
Jo, det är ju livsfarligt att börja pilla på grejorna innan man läst manualen ORDENTLIGT!!! Jag vet..... :eek:
 
Manualer är för veklingar :D Jag tror att vi alla har trillat dit när vi varit lite för ivriga.. Lätt hänt, med andra ord.

73 de Lars, sm6rpz
 
Janne, varför söker du konflikt hela tiden?

Kan inte problemet bero på det jag nämner, nämligen hanhavandefel, p.g.a. att den som provar stationen inte fullt ut lärt sig den?

73 de Lars, sm6rpz

Nej, Lars RPZ! Jag bytte min andra station till en FT-950 och provade den under flera dagar. Jag är läskunnig och har under många år handhaft en YAESU MARK V. Jag har hjälpt många att ställa in sina MARK V med hjälp av den engelska manualen. När jag fick hem den FT-950 jag provade, med svensk manual, hade jag inga svårigheter att begripa varken svenska språket eller manualen. Som jag beskrev, var det något fel på den FT-950 jag hade hemma. Trots många kontakter med återförsäljaren, kunde vi inte lösa problemet.
Inte heller hade mina eventuella brister i CW kunskap något med handhavandet att göra, som SM4IVE så vänligt påpekar.
Jag har hört andra med FT-950, som låtit jättebra men ville bara höra andras åsikter om FT-950.

Janne;)
 
Back
Top