varför?

nimbe

Well-Known Member
Hjälp mig förklara för folk varför man måste avlägga ett prov i ellära för att erövra ett sändarcertifikat. Jag har tillfrågat en massa vänner och bekanta, och 40 har nappat, men alla avböjer när jag förklarar att ellära ett ett steg man måste gå igenom.

Så hjälp mig förklara...

En liten följdfråga.
Känns det inte tråkigt att veta att så många vill, men som hoppar av pga en sån sak som elläran?
 
Om man verkligen vill bli något, så lär man sig det som behövs!
Kan inte bli enklare, som att ta körkort för bil.

Edit 120528. Tack för de som hakat på jämförelsen med körkort för bil, som jag först nämde. (Min "gilla bäst" jämförelse)
 
Last edited:
Det är så av gammal hävd.

Argumentet må vara att man som sändaramatör skruvar i apparater som innehåller farliga spänningar och ansluter hembyggd utrustning till elnätet och därför måste man medelst ett prov visa att man förstår riskerna och kan reglerna.

..bra så långt..men de elektronikintresserade som bygger teslaspolar, reparerar TV-apparater eller bygger rörförstärkare borde ju givetvis även de avlägga ett prov av samma typ som sändareamatörer gör när det gäller den delen, eller hur?

Om man hör till kategorin radioamatörer som köper apparater med stickproppar på och ger fanken i att lyfta på locken ser jag ingen som helst anledning till att avkräva ett delprov om elsäkerhet, isåfall borde min granne som köpt en ny mikrovågsugn avlägga samma delprov.
 
Om man verkligen vill bli något, så lär man sig det som behövs!
Kan inte bli enklare, som att ta körkort för bil.

Jag förstår hur du tänker. Men samtidigt inte.
Tar man körkort gör man det med avsikt att nyttja det på regelbunden basis. Dagen efter att jag har avlagt provet vet jag att allt jag läst in kommer vara som bortblåst. Mao är jag då ej lämpad att inneha ett certifikat för just eldelen.

För ett par år sedan slutade man dela ut mckort tillsammans med b-körkorten. Det fanns säkert en bra anledning till det.

Edit:
Har läst flera radioaktiva som tycker det behövs nytt friskt blod i luften. Men jag har själv sett en orsak till varför dom lyser med ain frånvaro, och då har jag inget cert själv än.
 
Last edited:
Hej, nimbe,
vad tycker du borde vara kunskapskrav för att få bli radioamatör?
SA5A Sture
 
Förr var det i princip CW-kravet som skilde amatörerna åt, idag kanske det skulle vara elsäkerhetskravet?

De som bara använder stickproppen och de som lyfter på locket...

Men vad skulle hålla isär grupperna?
-de med stickpropp för bara köra på VHF/UHF/SHF och de som klarat elsäkprovet får köra kortvåg? :p


...nä, elsäkerhetsbiten är nog mogen att slopas, mer energi bör nog isåfall läggas på uppförande samt stations- och antennteori.
 
I själva definitionen av amatörradion ingår ett mått av tekniskt intresse och kunskaper.

Skulle man ta bort kraven även på elementära tekniska kunskaper hos radioamatörerna försvinner motiveringen för amatörradion i stort.

De svenska kraven på teknikkunskaper hos radioamatörer ligger i internationell jämförelse på en låg nivå.

Jag brukar citera denna träffsäkra iakttagelse från Tyskland:

"Worin unterscheiden sich CB- und Amateurfunk?
Im CB-Funk wird das Gerät geprüft, im Amateurfunk der Funker."

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Hej, nimbe,
vad tycker du borde vara kunskapskrav för att få bli radioamatör?
SA5A Sture

Befogad fråga men kanske svår att svara på om man inte redan är radioamatör och vet vad som borde ha varit med på provet.
 
Hej, nimbe,
vad tycker du borde vara kunskapskrav för att få bli radioamatör?
SA5A Sture

Jag har inte så mycket att tillägga. Jag har accepterat elläran och att jag måste plugga in det. Men jag kan förstå varför det ifrågasätts.
 
Skulle man ta bort kraven även på elementära tekniska kunskaper hos radioamatörerna försvinner motiveringen för amatörradion i stort.

Jag förstår ditt resonemang men släpper man inte in nya så självdör amatörradion iallafall, pest eller kolera må man tycka men vem fan skall den siste radioamatörern prata med?

Befolkar vi inte bandet dör amatörradion, ja.
Tillåter vi inte nyrekryterade dör amatörradion, ja.

Vi kan ju inte begära att "nya" skall utvecklas, släppa foni och lära sig nya trafiksätt såsom CW eller psk31 och experimentera med DV och APRS eller bygga sin egen rörsändare om vi inte släpper in de i gemenskapen, eller?

Bakgrunden är ointressant, radiopirat, militär, gynekolog, lastbilschaffis, båtägare, ingenjör, golfspelare, överintendent eller PR-entusiast, bara intresset finns så tycker jag det är självklart att alla skall få chansen bara de klarar de grundläggande kraven i ett prov som ligger på en rimlig nivå.

Det spelar ingen roll om man tog certet 1967 eller 2011, det är fortfarande en försvinnande liten del av oss sändareamatörer som klarar av att bygga en CW-sändare helt på egen hand, elsäkert eller ej.
 
Nyreggad och första inlägget på en lönefredag och ifrågasätter elläran i kompetensprovet... 40 ivriga aspiranter... Jo-jo...

Ett internettroll skulle jag säga. Internettroll - Wikipedia Bara att ignorera.

(Nu kommer trollet protestera å de vildaste och känna sina känslor jätte krängta och hota med att lämna forumet. Det hör liksom till...)
 
Last edited:
Nyreggad och första inlägget på en lönefredag och ifrågasätter elläran i kompetensprovet... 40 ivriga aspiranter... Jo-jo...

Ett internettroll skulle jag säga. Internettroll - Wikipedia Bara att ignorera.


Nåja, alla är vi ju nyreggade nångång, troll brukar dessutom sällan svara seriöst på efterkommande inlägg såsom nimbe gjort.
Frågeställningen i sig är dessutom motiverad.
 
Nåja, alla är vi ju nyreggade nångång, troll brukar dessutom sällan svara seriöst på efterkommande inlägg såsom nimbe gjort.
Frågeställningen i sig är dessutom motiverad.

Jo de brukar blanda brandfacklor med seriösa åsikter för att förvirra ytterligare.
 
Den av SSA så omhuldade sänkningen av provkraven inkl. avskaffandet av telegrafikravet har inte lett till någon långsiktig förbättring av rekryteringen.

Jag vill t.o.m. påstå att det har varit kontraproduktivt.

Höj provkraven och återinför telegrafikravet så att bara de verkligt intresserade blir radioamatörer. Denna kategori har en betydligt längre halveringstid.

Antalet radioamatörer är i dagens läge tämligen ointressant för myndigheterna i och med att tillståndsavgiften är borta, och det kan även vara så att ett för stort antal amatörer leder till problem.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Jag vill t.o.m. påstå att det har varit kontraproduktivt.

På vilket sätt märks det en kontraproduktiv trend?

Om vi skulle som du säger skärpa kraven till tidigare nivåer skulle nyrekryteringen givetvis minska men då skulle även nyttjandet av banden minska, detta står i strid med din tidigare uttryckta oro om att vi riskerar att förlora frekvensband till andra intressenter.

Man kan inte både ha kakan och äta den utan att samtidigt baka en ny.
 
Nyreggad och första inlägget på en lönefredag och ifrågasätter elläran i kompetensprovet... 40 ivriga aspiranter... Jo-jo...

Ett internettroll skulle jag säga. Internettroll - Wikipedia Bara att ignorera.

(Nu kommer trollet protestera å de vildaste och känna sina känslor jätte krängta och hota med att lämna forumet. Det hör liksom till...)

Du får kalla mig precis vad du vill.

Jag har en far och en bror som är aktiva radioamatörer, har även närstående kamrater som innehar ett cert, därav mitt stora intresse. Men om du putsat glasögonen och läser vad jag skrev en bit upp en gång till. Och ogillar att upprepa mig.

Jag registrerade mig på ham.se efter tips från min bror ( SM7XOJ ) eftersom han tyckte att detta var ett bra ställe att få hjälp på nu när jag ska plugga inför mitt stundande prov.

Who's the bitch now ?
 
Du får kalla mig precis vad du vill.

Jag har en far och en bror som är aktiva radioamatörer, har även närstående kamrater som innehar ett cert, därav mitt stora intresse. Men om du putsat glasögonen och läser vad jag skrev en bit upp en gång till. Och ogillar att upprepa mig.

Jag registrerade mig på ham.se efter tips från min bror ( SM7XOJ ) eftersom han tyckte att detta var ett bra ställe att få hjälp på nu när jag ska plugga inför mitt stundande prov.

Who's the bitch now ?

Du är alltså en "polare" med ett "problem" och med två amatörer i släkten och ett antal vänner som är amatörer, men vet inte varför man ska kunna ellära för att få amatörcertet?

Jag antar att man inte behöver motivera varför ellära finns i provet. Eller?

EDIT: Vart tog de 40 du skulle förklara för vägen???
 
Last edited:
Who's the bitch now ?

Seså, sitt i båten.

ham.se är en mötesplats för både bakåtsträvare och framåtsträvare, förhoppningsvis möts alla i samförstånd någonstans i mitten.

Oavsett önskar jag dig all lycka till i provet och det skall bli kul att höras på banden.
 
Back
Top