varför?

Seså, sitt i båten.

ham.se är en mötesplats för både bakåtsträvare och framåtsträvare, förhoppningsvis möts alla i samförstånd någonstans i mitten.

Oavsett önskar jag dig all lycka till i provet och det skall bli kul att höras på banden.

Jotack.. Hela världen är full av mindre och mer begåvade människor. Det är det som är så fantastiskt. Den sista kommentaren må vara onödig, men jag kunde inte låta bli. Jag är ju ett troll ;)

Tack så mycket ! =)
 
Du är alltså en "polare" med ett "problem" och med två amatörer i släkten och ett antal vänner som är amatörer, men vet inte varför man ska kunna ellära för att få amatörcertet?

Jag antar att man inte behöver motivera varför ellära finns i provet. Eller?

EDIT: Vart tog de 40 du skulle förklara för vägen???

Du har fortfarande inte läst..
Återkom när du har läst
Tack
 
SKALL DET VARA SÅ SVÅRT MED EL LÄRA, TÄNK VI SOM SKULLE KUNNA CW också?

SM7DYZ Stig

Jag tror inte det handlar om att det är svårt då det inte verkar vara speciellt svårt. Det jag vet är att folk ifrågasätter. Och anledningen till att jag skrev här var för att jag ville kunna motivera varför elläran är en viktig och nyttig del av certifikatet.

Men som du ser ovan så gick det lite så och så med svaren.
 
I själva definitionen av amatörradion ingår ett mått av tekniskt intresse och kunskaper.

Skulle man ta bort kraven även på elementära tekniska kunskaper hos radioamatörerna försvinner motiveringen för amatörradion i stort.

De svenska kraven på teknikkunskaper hos radioamatörer ligger i internationell jämförelse på en låg nivå.

Jag brukar citera denna träffsäkra iakttagelse från Tyskland:

"Worin unterscheiden sich CB- und Amateurfunk?
Im CB-Funk wird das Gerät geprüft, im Amateurfunk der Funker."

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Så det räcker inte bara att ha ett riktigt brinnande intresse ?
 
XUN skrev" Vi kan ju inte begära att "nya" skall utvecklas, släppa foni och lära sig nya trafiksätt såsom CW eller psk31 och experimentera med DV och APRS eller bygga sin egen rörsändare om vi inte släpper in de i gemenskapen, eller?"
----

Tja, dom som är intresserade av amatörradio och bestämmer sig för att skaffa sig ett amatörradiocertifikat får väl se till att skaffa sig de grundkunskaper som krävs. Vad är problemet?

Provkraven som SSA tillämpar här i Sverige når nästan upp till kravnivån för Novis-licenserna som många andra CEPT-länder har infört som instegslicens. Känner du till detta?

Ett tungt vägande skäl för att ställa krav på kunskaper inom ämnena el-lära och radioteknik är det unika undantaget i EMC-direktivet som ger oss radioamatörer rätt att bygga och modifiera radiosändare. Varje seriös radioamatör som vill vara med och värna om hobbyn som en hobby för radioteknikintresserade begriper detta. Tyvärr verkar du inte tillhöra det gänget men jag misstänker att Nimbe har en viss förståelse för sådana argument även om han kanske inte håller med. :)

Som sagt, de nuvarande Kalle Anka-kraven för SSA-certifikat är superlåga och absolut inget hinder för den som verkligen vill bli en av oss.

RNA, det var ju hemskt vad du är otrevlig i dina inlägg. Nästan så man tror att du extraknäcker på Aftonbladet eller Expressen som slaskjournalist. Rättning i ledet och be nu trollet om ursäkt för ofint uppträdande.

/Bengt
 
...eller så kan vi diskutera relevansen i kravet?


Många av de nätanslutna byggen jag sett utförda av radioamatörer kommer inte ens i närheten av några ställda krav, varken vad gäller jordning, dubbelisolering, avsäkring eller petskydd eller EMC för den delen.
Samma gäller många teslaspolebyggen eller audioslutsteg utförda av icke-radioamatörer, skillnaden är oftast lika med noll.

Kan man inte bygga ett linjärt nätaggregat kan man förmodligen inte bygga en sändare med hyfsad spektral renhet, amatörradiosignal eller ej.

Frågan är som jag ser det fortfarande aktuell, vad särskiljer oss från hobbyelektronikamatören när det gäller elsäkerhet?
 
XUN skrev" Vi kan ju inte begära att "nya" skall utvecklas, släppa foni och lära sig nya trafiksätt såsom CW eller psk31 och experimentera med DV och APRS eller bygga sin egen rörsändare om vi inte släpper in de i gemenskapen, eller?"
----

Tja, dom som är intresserade av amatörradio och bestämmer sig för att skaffa sig ett amatörradiocertifikat får väl se till att skaffa sig de grundkunskaper som krävs. Vad är problemet?

Provkraven som SSA tillämpar här i Sverige når nästan upp till kravnivån för Novis-licenserna som många andra CEPT-länder har infört som instegslicens. Känner du till detta?

Ett tungt vägande skäl för att ställa krav på kunskaper inom ämnena el-lära och radioteknik är det unika undantaget i EMC-direktivet som ger oss radioamatörer rätt att bygga och modifiera radiosändare. Varje seriös radioamatör som vill vara med och värna om hobbyn som en hobby för radioteknikintresserade begriper detta. Tyvärr verkar du inte tillhöra det gänget men jag misstänker att Nimbe har en viss förståelse för sådana argument även om han kanske inte håller med. :)

Som sagt, de nuvarande Kalle Anka-kraven för SSA-certifikat är superlåga och absolut inget hinder för den som verkligen vill bli en av oss.

RNA, det var ju hemskt vad du är otrevlig i dina inlägg. Nästan så man tror att du extraknäcker på Aftonbladet eller Expressen som slaskjournalist. Rättning i ledet och be nu trollet om ursäkt för ofint uppträdande.

/Bengt

Tack för ditt svar.
Det jag har förstått är att det finns två led bland er radioamatörer.
Radiotekniken är det som tycks separera er. Men jag tycker det är lite fel att kalla det hobby även om det är just det. Mitt iaktagande öga skulle nog hellre vilja kalla det för en livsstil.

Jag ser inget hinder i elläran i sig, men jag har märkt att det finns de som ifrågasätter och har många tankar kring just den. Det som lockar mig är möjligheten att nå ut till världen på det sättet som ni gör. I dagsläget känner jag inte att jag kommer bli någon hardcore radioamatör som skapar egna sändare eller liknande. Men man vet ju aldrig. Man måste ju börja någonstans, och det är just precis därför jag är här på ham.se.
 
Ett tungt vägande skäl för att ställa krav på kunskaper inom ämnena el-lära och radioteknik är det unika undantaget i EMC-direktivet som ger oss radioamatörer rätt att bygga och modifiera radiosändare. Varje seriös radioamatör som vill vara med och värna om hobbyn som en hobby för radioteknikintresserade begriper detta. Tyvärr verkar du inte tillhöra det gänget

Jag tillhör gänget som vill föra amatörradion i Sverige framåt,
jag tillhör gänget som vill ha en kontinuerlig nyrekrytering,
jag tillhör gänget som vill utveckla kravprofilen att passa nutiden.

Därför ifrågasätter jag och tycker man skall diskutera om huruvida dessa krav är relevanta då de inte appliceras på andra "egenbyggare" i form av ett teoretiskt prov.

Som jag skrev så tycker jag att mer energi kanske bör läggas på stations- och antennteori för att bättre nå EMC som du så hett efterlyser.

Jag hoppas verkligen inte att jag framstår som en oseriös radioamatör Bengt!
 
XUN skrev; "Frågan är som jag ser det fortfarande aktuell, vad särskiljer oss från hobbyelektronikamatören när det gäller elsäkerhet?"
-----

Inget, inte ett enda dugg, noll...

Just elsäkerhet är ett område som för närvarande diskuteras inom samrådsgruppen där SSA, FRO, ESR och PTS ingår. Från ESR anser vi att amatörradioprovet bör kompletteras med ett sådant avsnitt. Vidare arbetar vi hårt för att provkraven skall anpassas till HAREC-nivån som övriga länder i Europa tillämpar. På så sätt kan vi stegvis återupprätta amatörradions särställning.

>>>Jag hoppas verkligen inte att jag framstår som en oseriös radioamatör Bengt!

Nej det gör du inte. Jag tryckte bara på några ömma knappar för att testa dig och se om du klarade av att argumentera för din sak. Dina tre argument är bra men just nu finns inget utrymme att gå utanför den ram som CEPT T/R 61-02 anger och som PTS anser skall implementeras i Sverige. Å andra sidan lämnar rekommendationen nog tillräckligt stort utrymme för att anpassa kravprofilen så som du föreslår.

Arbetet är i full gång och i korta drag så vill SSA behålla den nuvarande novis-nivån som den är. FRO har inte redovisat någon åsikt alls. ESR har gjort en ganska omfattande analys där olika länders provkrav jämförts och överlämnat resultatet till PTS.

Det finns mer info om det pågående arbetet i senaste numret av ESR Resonans under Omvärldsbevakning. Läs där. Kommentera gärna publikt då detta förmodligen är den sista chansen vi har att få ordning på torpet.

/Bengt
 
Arbetet är i full gång och i korta drag så vill SSA behålla den nuvarande novis-nivån som den är. FRO har inte redovisat någon åsikt alls. ESR har gjort en ganska omfattande analys där olika länders provkrav jämförts och överlämnat resultatet till PTS.

Bra, jag ivrar inte alls för att amatörradion skall vara kravlös utan snarare för att kraven både skall hålla rätt nivå och följa med i tiden.
Det finns ingen anledning att Sverige skall ha lägre krav än andra länder och då följdaktligen heller ingen anledning att vi skall ha högre krav.

Med hopp om rätt och rimliga krav för en positiv utveckling av amatörradion!
 
Tack för ditt svar.
Det jag har förstått är att det finns två led bland er radioamatörer.
Radiotekniken är det som tycks separera er. Men jag tycker det är lite fel att kalla det hobby även om det är just det. Mitt iaktagande öga skulle nog hellre vilja kalla det för en livsstil.

Jag ser inget hinder i elläran i sig, men jag har märkt att det finns de som ifrågasätter och har många tankar kring just den. Det som lockar mig är möjligheten att nå ut till världen på det sättet som ni gör. I dagsläget känner jag inte att jag kommer bli någon hardcore radioamatör som skapar egna sändare eller liknande. Men man vet ju aldrig. Man måste ju börja någonstans, och det är just precis därför jag är här på ham.se.

Såå. Låt oss sammanfatta. Du är en person som har minst två radioamatörer i släkten. Du känner även jätte-jättemånga amatörer. Du behöver akut hjälp med att förklara varför ellära måste ingå i amatörradioprovet. 40 ivriga personer väntar på svar..

Vidare så är en radioamatör en person som kan Ohm's lag, kan parallellkoppla och seriekoppla komponenter och är en person som har en livsstil.... En som lätt skapar sina egna sändare och mottagare med all denna kunskap.

Eller har jag missat nåt nu igen?
 
Såå. Låt oss sammanfatta. Du är en person som har minst två radioamatörer i släkten. Du känner även jätte-jättemånga amatörer. Du behöver akut hjälp med att förklara varför ellära måste ingå i amatörradioprovet. 40 ivriga personer väntar på svar..

Vidare så är en radioamatör en person som kan Ohm's lag, kan parallellkoppla och seriekoppla komponenter och är en person som har en livsstil.... En som lätt skapar sina egna sändare och mottagare med all denna kunskap.

Eller har jag missat nåt nu igen?

Nä, du fick nog med allt, utom en sak....ödmjukhet,
tänk på att du tilltalar en framtida amatörkollega.
 
Nimbe skrev; "Tack för ditt svar. Det jag har förstått är att det finns två led bland er radioamatörer. Radiotekniken är det som tycks separera er. Men jag tycker det är lite fel att kalla det hobby även om det är just det. Mitt iaktagande öga skulle nog hellre vilja kalla det för en livsstil."
-----

Det är rätt uppfattat. Det finns en förhållandevis liten andel radioamatörer vars huvudintresse är just den tekniska sidan av hobbyn. Den avgjort största delen är dock mer intresserade av själva radiokommunikationen att prata med andra eller delta i tävlingar av olika slag. De flesta har en fot i varje kategori och för min egen del har intressena pendlat fram och tillbaka även om jag alltid återfallit till radiokonstruktion och experiment i botten.

Det som möjliggör att vi på ett lagligt sätt får lov att använda egenbyggda och modifierade radiosändare är ett unikt undantag i EMC-direktivet. Undantaget finns därför att duktiga lobbyister lyckats övertyga standardiseringskommittéerna inom EU att vi radioamatörer har den kompetens som krävs för att bygga egna radiosändare utan att riskera orsaka menlig störning för andra radiotjänster och utsätta andra för faror.

Varje gång EMC-direktivet revideras så kommer frågan upp, om undantaget måste finnas kvar. Det finns starka krafter för att ta bort dessa textrader och om vi inte längre kan bevisa att vi är kompetenta nog att hålla på med radiosändare så finns ju heller ingen formell grund för att få behålla undantaget.

Så för den som värnar om våra unika privilegier att få bygga och experimentera med radiosändare så finns inga andra alternativ än att se till att utbildningen är relevant och provkraven når upp till den miniminivå som undantaget är baserat på. I Sverige når vi inte på långa vägar upp till den nivån och det är därför vi i ESR engagerat oss i frågan och trycker på.

Det finns en definition av vad amatörradiotrafik är och som PTS nyligen skärpt upp med ett tillägg där radiotekniken lyfts fram tydligare än tidigare. Så om man strikt utgår ifrån PTS nya beskrivning så är det högst relevant att ställa krav på en viss mängd grundkunskaper inom el-lära och radioteknik.

/Bengt
 
Jag har varit emot CW kravet sedan jag började med hobbyn. Det finns inget behov av att folk som aldrig kommer att hålla i en sån där pryl skall behöva lära sig det för att sedan glömma det. Jag vet inte om prov gör att vi kan rekrytera fler. Vi behöver en grundkunskap i allmän ellära. Vi behöver veta att vi KAN bränna oss av så pass "låg" effekt som 1000W. Vi behöver veta att om vi använder grannens stuprör som HF antenn så kommer grannens brödrost att prata. Vi behöver veta att AM är bättre än FM.. Eller var det tvärt om kanske. Vi behöver veta varför vi inte skall ta mer utrymme än nödvändigt i etern. Vi behöver veta lite om att inte prata i munnen på varandra. Vi behöver veta vad vi SKALL göra om vi hör någon som behöver hjälp. Sedan tycker jag inte det behöver vara så mycket mer. Den här hobbyn har så många olika delar. Tror tyvärr att detta med att prata med någon på andra sida jorden inte är lika spännande längre. Det finns skype. Lyssna på kortvågsradio är inte heller lika spännande länge. Det är bara att gooogla så hittar man samma station på nätet.



För länge sedan skrev jag en motion till ett SSA årsmöte om att SSA skulle jobba för att få bort CW kravet på 10 meter. Under tiden jag inte varit aktiv ser det ju faktisk ut att ha hänt.. och lite till..
 
Last edited:
Tror föresten att jag måste testa det där med att använda grannens stuprör som antenn. Dom har nog ingen brödrost..
 
SWO skrev; "Jag har varit emot CW kravet sedan jag började med hobbyn. Det finns inget behov av att folk som aldrig kommer att hålla i en sån där pryl skall behöva lära sig det för att sedan glömma det. Jag vet inte om prov gör att vi kan rekrytera fler."
----

Om jag fått bestämma så hade jag återinfört krav på färdighet i morsetelegrafering för ett HAREC-certifikat. Dessutom hade jag infört ett nybörjarcertifikat med den kravnivån och grundutbildning som SSA f n tillämpar, men utan morse. Lägre effekt och vissa begränsningar i frekvensband. Boken Bli Sändaramatör är en utmärkt introduktion för den absoluta nybörjaren. Lite skrap på ytan för att få ett hum om hobbyn. Koncept-boken skulle passa för ett HAREC-certifikat.

Mitt argument för krav på färdighet i morsetelegrafering skulle vara det faktum att man med morsetelegrafi kan kommunicera över långa avstånd med enkla sändare och låga effekter. Dessutom är det oerhört mycket lättare att bygga en telegrafisändare än en motsvarande sändare för telefoni. Detta skulle främja syftet med amatörradio, att utföra radiotekniska experiment och förkovra sig genom egenutbildning.

Din smala lycka är att jag inte får bestämma och något återinförande av färdighet i morsetelegrafering är därför inte aktuellt. :)

/Bengt
 
Back
Top