varför?

Som jag skrev så tycker jag att mer energi kanske bör läggas på stations- och antennteori för att bättre nå EMC

Jag är nyfiken på vad du menar med stationsteori? Det begreppet har jag inte hört förut. Eftersom du nämner EMC, antar jag att det på något sätt ingår att kunna se till att ens grannar inte störs av amatörradioverksamheten? I så fall, är väl lämplig nivå att en nyexaminerad amatör förstår radions funktion och mekanismerna bakom störningar? Hur uppfyller dagens, eller en eventuell framtida lägre nivå, de kraven?
 
ellära och ellära....
Vi är kanske mer behjälpta av HF-lära, både vad gäller EMC, störningsproblematik, spektralt fotavtryck och andra saker såsom trafikdisciplin.

Vi skall ju för fanken inte byta stickproppar utan snarare lära varandra att inte störa ut grannens platt-TV och sänka hans bredband, märks vi inte finns vi inte. (i grannskapet alltså, banden skall vi förstås befolka)

just CW-grejen har varit en alkilleshäl, men nu när den sjöfarten har släppt den biten så har kravet på oss att kunna ta emot och besvara nödanropen på CW försvunnit, att ta emot och besvara de på foni är en annan sak.

SM3SWO, det räcker allt med 25W för att det skall kittla i lillfingret.
Att nyttja grannens stuprör vore för övrigt respektlöst, bortsett från att det förmodligen utgör en del av en obalanserad antenn med de störningar det må medföra så är det framförallt en person- och djurfara med de rådande HF-spänningarna, så stupröret hoppas jag du låter vara :)

och hade CW-kravet kvarstått så hade jag inte heller förgiftat ham.se med mina inlägg och jag hade inte suttit och nött CW på kammaren som jag gör nu ;)
 
Jag är nyfiken på vad du menar med stationsteori? Det begreppet har jag inte hört förut. Eftersom du nämner EMC, antar jag att det på något sätt ingår att kunna se till att ens grannar inte störs av amatörradioverksamheten? I så fall, är väl lämplig nivå att en nyexaminerad amatör förstår radions funktion och mekanismerna bakom störningar? Hur uppfyller dagens, eller en eventuell framtida lägre nivå, de kraven?

Ja, du tolkar mig rätt, just ordet stationsteori är måhända lite olyckligt, med det menar jag förstås det du nämner, att förstå hur ens station fungerar, att inte störa ens grannar och så vidare.

Just elsäkerhetsdelen i provet har ingenting med det att göra, EMC-biten är det som skall förstärkas i provet snarare än hur du byter stickpropp eller dubbelsiolerar ditt hembygge.
 
Såå. Låt oss sammanfatta. Du är en person som har minst två radioamatörer i släkten. Du känner även jätte-jättemånga amatörer. Du behöver akut hjälp med att förklara varför ellära måste ingå i amatörradioprovet. 40 ivriga personer väntar på svar..

Vidare så är en radioamatör en person som kan Ohm's lag, kan parallellkoppla och seriekoppla komponenter och är en person som har en livsstil.... En som lätt skapar sina egna sändare och mottagare med all denna kunskap.

Eller har jag missat nåt nu igen?

Nu börjar det likna något.
Jag känner inte jättemånga amatörer, men jag har fler radioamatörer i min närhet. När jag beslutade mig för att ta cert, tillfrågade jag fler, i detta fallet ca 40 personer som jag vet är lite nyfikna på ämnet.

Jag visade en kamrat det du skrev, och det som tidigare har skrivits. Nu visade det sig att nu uppstod en förståelse för elläran. Jag kanske har en till person med mig på tåget mot certifikatet nu. Och det var just precis detta jag efterlyste i mitt första inlägg. En motivering/anledning.

Men i otränade ögon förstår man inte varför man måste kunna tex. ohm's lag för att trycka in sändarknappen. Och jag som ej har den livsstilen och det tekniska intresset som många av er har kan förstå varför det är svårt att förstå. Certifikatet skrämmer bort många blivande radioamatörer, och information för att visa lite mer tydligt varför allt som ingår provet verkligen behövs lyser med sin frånvaro på internet.

Förståelsen för hela hobbyn/livsstilen hade ökat om bara fler spred information om den.
 
Alltså...det är bl a därför certifikkravet finns. För att skrämma bort en del som hade tänkt bli amatörer men inte är tillräckligt motiverade eller intresserade. Det är som i alla annan verksamhet. Samma sak gäller t ex körkort.
Tore
 
Jag skulle också kunna nyrektrytera till hobbyn om det inte vore en sån jävla gubbstofil-stämpel på hobbyn.

Jag har flera stycken som visat starkt intresse för både APRS och traditionellt radiokörande, att kräva att folk ska vara intresserade av contestkörande och att bygga rör-radio själv INNAN dom har kommit in i hobbyn är kanske att kräva för mycket.

En viss del ellära och skyddsförskrifter, tycker jag nog att man kan ha kvar, men det är bara att inse, måste man montera stickkontakten själv kommer inga 90talister att börja med våran hobby, dom är vana att få allt klart och serverat.

Nu är ju jag över 40 och det är länge sedan jag tog mitt cert och jag har varit borta från hobbyn i 15år, det kanske redan är lätt nog (jag har förstått att det ändrats), det vet faktiskt inte jag, men det prov jag fick avlägga är en för hög tröskel för ungdomar i dag.

Glädjande nog träffade jag på en bekant som är bilintresserad, han och några kompisar hade installerat 27MHz pytsar i sina bilar.
Den vägen rekryterades nog en del förr i tiden (jag har gjort mitt på 27MHz jag med) även om jag hade radiointresset redan innan det.

Finns det några siffror på medelåldern inom hobbyn, jag har för mig att jag har sett såna?

Helt klart är det få hobbys man som 40+ kan utöva och känna sig som att man tillhör dom yngre.
 
SM7CBS:58110 said:
Alltså...det är bl a därför certifikkravet finns. För att skrämma bort en del som hade tänkt bli amatörer men inte är tillräckligt motiverade eller intresserade. Det är som i alla annan verksamhet. Samma sak gäller t ex körkort.
Tore

Så då bör jag ju ej få skaffa cert. Jag är inte tillräckligt intresserad eller motiverad av själva utforska tekniken. Jag tillhör generationen som inte alls är intresserad av innehållet i radion.
 
Så då bör jag ju ej få skaffa cert. Jag är inte tillräckligt intresserad eller motiverad av själva utforska tekniken. Jag tillhör generationen som inte alls är intresserad av innehållet i radion.

Som en paralell, jag höll på med modellflyg, jag köpte ARF modeller (Almost Ready to Fly) och tyckte var enbart tråkigt att behöva montera radioprylarna själv.

Andra hyvlade balsastavar och skar till lister ur flak och byggde sina flygplan själva.

Det var dom som köpte färdiga modeller som hade dom i luften, dom andra gubbarna satt på bänken vid klubbstugan och pratade om hur mycket bättre balsaflaken var förut och att man minsann kunde köpa pianotråd på konsum förut...

Bakåtsträvare finns överallt, låt inte dom förstöra det roliga för dig.
 
Jag tillhör generationen som inte alls är intresserad av innehållet i radion.

I så fall kanske Internet och mobiltelefoni passar bättre. Där har du möjlighet att "nå ut till världen" som du önskar. Dessutom är det många fler användare och applikationer.

Eric
 
Nimbe skrev; "Så då bör jag ju ej få skaffa cert. Jag är inte tillräckligt intresserad eller motiverad av själva utforska tekniken. Jag tillhör generationen som inte alls är intresserad av innehållet i radion."
----

Amatörradio är en teknisk hobby för personer som är intresserade av radiotekniska experiment, vågutbredningsfenomen m m.

Om du inte alls är intresserad av det tekniska utan bara avser skaffa certifikat och en köperadio för att prata med andra så är amatörradio inget för dig. Å andra sidan så finns det inget (utöver ork och motivation) som hindrar dig att lära dig vad som krävs för att avlägga ett amatörradioprov med godkännade och därefter köpa en eller flera anropssignal(er) av SSA.

VJX skrev; "
Bakåtsträvare finns överallt, låt inte dom förstöra det roliga för dig."

Du är på fel spår. De budskap som lagts fram av de du kallar gubbstofilerna har inget att göra med bakåtsträvan. Däremot finns det ganska många genuint teknikintresserade radioamatörer som förstått vikten av att värna om amatörradions traditioner och som önskar säkerställa att den förs vidare till nya generationer som i sin tur kan föra den vidare i nästa led. Du kan vara tämligen säker på att om gubbstofilerna som var aktiva på 50- och 60-talen inte med kraft försvarat våra unika privilegier redan då så hade amatörradio inte funnits alls idag. Sak samma med gubbstofilerna som allt sedan dess noga bevakat våra intressen.

De hot vi står inför är att amatörradion kan komma att urvattnas än mer och därmed smälta samman med privatradiotrafiken. Jag tillhör inte dom som vill se en sådan utveckling och engagerar mig därför gärna i debatter som denna. Allt för många radioamatörer vet alldeles för lite om varför vi har tillgång till de frekvensband vi har och det är amatörradions största bekymmer.

/Bengt
 
Du är på fel spår. De budskap som lagts fram av de du kallar gubbstofilerna har inget att göra med bakåtsträvan. Däremot finns det ganska många genuint teknikintresserade radioamatörer som förstått vikten av att värna om amatörradions traditioner och som önskar säkerställa att den förs vidare till nya generationer som i sin tur kan föra den vidare i nästa led. Du kan vara tämligen säker på att om gubbstofilerna som var aktiva på 50- och 60-talen inte med kraft försvarat våra unika privilegier redan då så hade amatörradio inte funnits alls idag. Sak samma med gubbstofilerna som allt sedan dess noga bevakat våra intressen.

De hot vi står inför är att amatörradion kan komma att urvattnas än mer och därmed smälta samman med privatradiotrafiken. Jag tillhör inte dom som vill se en sådan utveckling och engagerar mig därför gärna i debatter som denna. Allt för många radioamatörer vet alldeles för lite om varför vi har tillgång till de frekvensband vi har och det är amatörradions största bekymmer.

/Bengt

Det hot vi står inför nu är att vi inte har någon nyrekrytering, och gubbstofilerna går silent key på löpande band, så om tio år är det hälften så många som vill ha amatörradiobanden kvar, om 20 år så är det en fjärdedel aktiva kvar. (lite grovt tillspetsat)

Tror du då att det går att motivera att vi ska få behålla banden för "radiotekniska experiment" några gubbar emellan?

Dom rör-stofiler som då är kvar kan utöva sin hobby mot konstlast, för då lär frekvensutrymmet säljas till någon verksamhet som i alla fall har ett hundratal användare och som betalar för det.

Vi måste få in nytt folk till hobbyn, skit samma om dom bara vill skicka SMS gratis över digipeater/APRS nätet, vi måste bli numerärt flera för att motivera att behålla privilegierna..

Kan vi visa en siffra på att vi är X antal utövare av "amatörradio" för myndigheterna så struntar dom i om 90% av dom användarna aldrig nyttjar något annat digitaltrafik, det är ANTALET SOM RÄKNAS.

Men så länge det sitter stofiler och tycker att bara självbyggande av rörstationer och telegrafi är svår och nobelt nog kommer vi att bli färre för varje år.
 
Varför skall man ta amatörradiocertifikat om man inte är intresserad av amatörradio (radiotekniska experiment)?

SM6XUN undrar hur man kan påvisa en kontraproduktiv trend efter avregleringen. Tja, det räcker väl att scanna över repeaterkanalerna. Före avregleringen fanns det inte så många repeatrar, men det var fullt med trafik och ett allmänt anrop fick alltid ett snabbt svar.
I dag finns det många fler repeatrar men ändå är det tyst, väldigt tyst. Med andra ord har avregleringen lett till att utövandet av hobbyn minskat.

Jag tror faktiskt att en högre kravnivå skulle ge positivt resultat. Och jag vägrar att tro att den allmänna kunskapsnivån sjunkit så drastiskt att inga längre skulle klara ett prov på en rimlig nivå.

Och jag kan absolut inte fatta att ökade kunskaper skulle kunna vara bakåtsträvande. I så fall kan vi ju lägga ner hela utbildningsväsendet.
 
Varför skall man ta amatörradiocertifikat om man inte är intresserad av amatörradio (radiotekniska experiment)?

Det finns massor av radiotekniska experiment man ka utföra utan att ta av locket på en köpesradio, men det kanske inte räknas?
 
VJX skrev; "Vi måste få in nytt folk till hobbyn, skit samma om dom bara vill skicka SMS gratis över digipeater/APRS nätet, vi måste bli numerärt flera för att motivera att behålla privilegierna.."
----

Oj då! Det påminner om den linjen SSA arbetat efter under många år på den tiden jag satt med i styrelsen där. Man hade noterat att medelåldern ökat och nyrekryteringen minskat år för år. Flera kostsamma rekryteringskampanjer genomfördes men med magert resultat.

Utbildningsmaterialet omarbetades och den nuvarande boken Bli Sändaramatör med tillhörande provfrågegebank håller idag en nivå som inte ens når upp till CEPT:s Novice-Licence.

Utbildningen ute i klubbarna bedrivs med få undantag i form av veckoslutskurser och den bestående kunskapen hos eleverna efter några månader är försumbar. Av 100 utexaminerade radioamatörer så har 90% tröttnat på hobbyn efter något år och resterande 10% är måttligt aktiva, så måttligt att de inte märks på banden. Ungefär så ser läget ut idag.

För att bli numerärt fler så krävs förmodligen ytterligare lättnader i provkraven alternativt att provet tas bort helt och amatörradio ur kravsynpunkt jämställs med privatradio. Om så blir fallet så kommer amatörbanden definitivt att tas ifrån oss och trafiken hänvisas till 27 MHz och PMR-frekvenserna.

Beträffande rör-stofilerna så är vi inte så många som du tror. Men vi är väldigt duktiga på att berätta om våra projekt och passar gärna på när tillfälle ges att propagera för den fantastiska rörtekniken liksom morsetelegrafins överlägsenhet när det gäller svagsignalkommunikation.

Men de flesta genuint teknikintresserade radioamatörerna sysslar förutom med antenner med mer modern radioelektronik både analog och digital samt mjukvarubaserade projekt. Några är mycket framgångsrika utan att ens äga en lödkolv och ingen av oss rör-stofiler mår dåligt av det. Det är precis sådant som vi rör/gubbstofiler, som vill värna om amatörradions särställning, uppskattar. Att det finns ett sunt innehåll i amatörradiohobbyn som ligger i linje med den ITU-definition som hela verksamheten grundar sig på och som såväl föreskrifter som amatörradioproven över hela världen bygger på.

/Bengt
 
Beträffande rör-stofilerna så är vi inte så många som du tror. Men vi är väldigt duktiga på att berätta om våra projekt och passar gärna på när tillfälle ges att propagera för den fantastiska rörtekniken liksom morsetelegrafins överlägsenhet när det gäller svagsignalkommunikation.

/Bengt

Nä, och inte blir ni fler heller, vilket var lite av andemeningen med mitt inlägg.

Men det är klart dom som statistiskt sett har 20 år kvar att hacka bärvåg skiter väl fullständigt i att banden är totalt avfolkade om 25år.

Jag har statistiskt sett 40 år kvar på banden, så jag ser gärna en nyrekrytering oavsett om dom kan löda eller inte.
 
SM6XUN undrar hur man kan påvisa en kontraproduktiv trend efter avregleringen. Tja, det räcker väl att scanna över repeaterkanalerna. Före avregleringen fanns det inte så många repeatrar, men det var fullt med trafik och ett allmänt anrop fick alltid ett snabbt svar.
I dag finns det många fler repeatrar men ändå är det tyst, väldigt tyst. Med andra ord har avregleringen lett till att utövandet av hobbyn minskat.

Nåja, den allmänna nedgången av aktivitet på repeatrarna kan väl ändå inte skyllas på avregleringen?

Jag ser nog snarare att ökad tidsbrist och splittrat intresse mer kan vara orsaken till upplevd minskad beläggning.
Jag tror till exempel att fler i större utsträckning lägger jämförelsevis mer tid framför datorn än på repeatertugg än man gjorde förr.

Har det dessutom skett en ökning av relästationer så borde ju rimligen trafiken spridits ut över fler och därmed minska på ens ordinarie repeater, alltså upplevs en minskad beläggning.
 
VJX skrev; "Men det är klart dom som statistiskt sett har 20 år kvar att hacka bärvåg skiter väl fullständigt i att banden är totalt avfolkade om 25år."
-----

Vi talar om två helt olika saker här.

Jag redovisar min (och andras) generella syn på amatörradio med utgångspunkt ifrån de förutsättningar som gäller där Internationella teleunionen allokerat ett stort antal frekvensområden för amatörradiotrafik i utbyte mot att användarna (du och jag m fl) uppfyller vissa formella krav såsom teoretiska kunskaper i tio olika ämnesgrupper inom el-lära och radioteknik samt kännedom om de regler och bestämmelser som reglerar verksamheten. Läget ser sådant ut att medelåldern f n ligger i häradet 60 år och nyrekryteringen i princip avstannat helt. Att så få nya tillkommer beror helt enkelt på att knappt någon är intresserad av radiotekniska experiment längre. Ungdomars intressen ligger på helt andra saker där sociala kontakter med de närmaste kompisarna via Facebook är en sådan. Ytterst få ungdomar finner det magiskt att komma i kontakt med någon vilt främmande människa på andra sidan jorden.

Du redovisar en helt ny hobby som inte har något gemensamt med amatörradio och du vill att denna nya hobby skall kallas amatörradio och att amatörradiobanden skall användas för andra ändamål än vad de är avsedda för.

Det är möjligt att du inte klarar av att analysera vad du själv skriver men några av oss gubbstofiler gör det och därför väger inte dina argument särskilt tungt. Snömos skulle man kunna säga och jag är inte imponerad.

/Bengt
 
Last edited:
För att bli numerärt fler så krävs förmodligen ytterligare lättnader i provkraven alternativt att provet tas bort helt och amatörradio ur kravsynpunkt jämställs med privatradio. Om så blir fallet så kommer amatörbanden definitivt att tas ifrån oss och trafiken hänvisas till 27 MHz och PMR-frekvenserna.

Ja det får vi kanske hoppas att så inte blir fallet,
jag har själv inget SRC men om någon insatt skulle göra en jämförelse så tror jag nog att kraven och/eller svårighetsgraden har sänkts även där, i takt med att tiderna förändras.


Men de flesta genuint teknikintresserade radioamatörerna sysslar förutom med antenner med mer modern radioelektronik både analog och digital samt mjukvarubaserade projekt. Några är mycket framgångsrika utan att ens äga en lödkolv och ingen av oss rör-stofiler mår dåligt av det.

Det finns otroligt duktiga radioamatörer som själv utvecklat mjukvara till SDR och VNA:er, jag kan ju känna att det skulle vara lite dumt att avkräva de telegrafikunskaper eller ellära bara för sakens skull, vi kanske bara skall vara tacksamma över att de finns och skapar dessa underbara verktyg till våran mångfacetterade hobby.
 
VJX skrev; "Men det är klart dom som statistiskt sett har 20 år kvar att hacka bärvåg skiter väl fullständigt i att banden är totalt avfolkade om 25år."
-----

Vi talar om två helt olika saker här.

Du redovisar en helt ny hobby som inte har något gemensamt med amatörradio och du vill att denna nya hobby skall kallas amatörradio och att amatörradiobanden skall användas för andra ändamål än vad de är avsedda för.

Det är möjligt att du inte klarar av att analysera vad du själv skriver men några av oss gubbstofiler gör det och därför väger inte dina argument särskilt tungt. Snömos skulle man kunna säga och jag är inte imponerad.

/Bengt

Jag redovisar vad amatörradio är i dag, du tror att amatörradio är och alltid ska vara vad det var 1969 när du avlade ditt prov.

Amatörradio är inte ens samma sak i dag som när jag avlade mitt prov för 20 år sedan, än mindre kommer det att vara samma sak om 20 år.

Inte ens du kan hindra utveckling, även om du försöker.
 
VJX skrev: "Jag redovisar vad amatörradio är i dag, du tror att amatörradio är och alltid ska vara vad det var 1969 när du avlade ditt prov."
-----

Nej det stämmer inte. De förutsättningar som gäller är fortfarande de samma som 1969. Du får läsa på mer om du skall debattera vidare. Du målar in dig i ett hörn snart.

/Bengt
 
Back
Top