varför?

DXV skrev; "Det finns ett spänningsfält mellan nytta och nöje, där betydelsen av nöje växer i värde. Jag tror vi kommer att ha kvar gröna områden, både i stadsmiljöer och i frekvensspektra. Det är glädjen av nyttjandet som kommer att avgöra tillgängligheten.
mvh SM5DXV Sture"
----

Huga huga...jag förstår att du inte känner till PTS Spectrumpolicy och syn på framtiden. Om du varit mer insatt i det ämne du försöker diskutera så hade du uttryckt dig annorlunda.

Förra året diskuterade vi också de frågorna och då fick du till slut erkänna att du inte var insatt i hur de olika läromedlen skilde sig åt. Du lovade att läsa på och återkomma men det blev tyst som i graven. Kan vi inte hålla oss till fakta som finns dokumenterad. Populistiskt politikersnack har vi väl så det räcker av ändå eller hur? :D

/Bengt
 
Jo, det blev tyst för jag bytte jobb och hade annat att tänka på ett tag! :)

Tack för att du tog till dig av det jag skrev! :rolleyes:
 
VJX de AAL Det var då ett jävla gnäll på oss gamla rör-stofiler som bygger en och annan rörapparat, gå med i FRO eller någon 27 MHz klubb istället!
 
Undrar om herrar nya moderna radioamatörer känner till att transistorn uppfanns 1947 och har använts av radioamatörerna sedan början av 50-talet. I mitten av 60-talet kom de första integrerade kretsarna ut och sedan dess har tekniken förfinats steg för steg. Allt mer avancerade funktioner i allt mindre kapslingar.

Inte mycket nytt under solen här utan det är samma gamla grundläggande matematik och formelsamling som gäller än idag. Räknestickan, tabellverken och huvudräkningen har ersatts av miniräknare och snabbjobbade simuleringsprogram som gjort att även de som inte har en suck om något kan komma ganska långt.

Problemet är bara att rimligheten i resultaten inte går att bedöma men det kanske inte betyder något i praktiken. Teorin brukar ju ändå inte stämma med verkligheten.

Transistor-stofiler, finns det sådana också mån tro?

/Bengt
 
Elektronrör har blivit oerhört modernt igen. Särskilt hos "guldöronen". :rolleyes:
Det duger inte med transistorer när det gäller ljud...:D
 
Jag undrar Bengt (EQL) när då transistorer blir tillräckligt gamla för att räknas som "riktig amatörradio". Liksom eleketronrören numera räknas som "riktig amatörradio".

Sen var väl tidiga Germaniumtransistorer betydligt svårare att använda än dagens Si.

Att det finns några få som lyssnar på eleketronrörs HiFi må vara sant, SM7CZR, men "oerhört populära" låter att ta i lite.
Vi talar nog om promille, eller delar av sådana, av HiFi knuttarna.

Jag tror att det är fler radiointresserade som bygger rör-PA på 27 MHz än som bygger transistor-PA. Kanske till och med fler än radiointresserade som bygger för amatörbanden.
Men det är ju bara tro......

de
FPD
 
Undrar om herrar nya moderna radioamatörer känner till att transistorn uppfanns 1947 och har använts av radioamatörerna sedan början av 50-talet.
/Bengt

Det var magiskt när transistorerna blev tillgängliga till överkomliga priser under andra halvan av 50-talet. ELFA hade t ex en låda på disken med billiga omärkta transistorer, som inte uppfyllde specen för att få en stämpel, typ OC45, men dom fungerade.
 
I koja och hus ljuder det germaniumbrus.

Jag byggde nyligen en hörlursförstärkare med en AD161 per kanal som jag försiktigt biasade in i klass-A, det lät faktiskt riktigt skapligt, helt onödigt men på min arbetsbänk har inte germanium helt dött ut :D
Annars är det mest bara rör som gäller för mig när det kommer till hifi, mina guldöron har ungarna skrikit sönder för längesedan :p
 
Jag byggde flera 15 W förstärkare med OC-26 (Ge) på sin tid. På 60-talet.
Jag lindade tranformatorer och de lät lika illa som rörförsärkare, dvs den distorsion som blev av tranformatorerna. Distorsionen var sådan att de gick att övestyra våldsamt och ändå inte låta så illa... dvs som rörsteg med trafos.

de
ÄffPeDee
 
FPD skrev; "Jag undrar Bengt (EQL) när då transistorer blir tillräckligt gamla för att räknas som "riktig amatörradio". Liksom eleketronrören numera räknas som "riktig amatörradio"."
----

Jaså du vågar dig på att nämna de känsliga orden igen! Nu hoppar grodorna 31.

Riktig amatörradio är det när de teoretiska kunskaperna hos den riktiga radioamatören omsätts till praktiskt handling och det mesta faller på plats utan att brinna upp eller anställa annan oreda.

Om vederbörande sedan kan kallas rör-stofil, germanium- eller kiselstofil är väl egalt. Själv började jag med OC71. Första riktiga amatörradiosändaren var inte med rör utan där använde jag 2 st 2N2102. Schema i ARRL Handbook 1968.

Men rör har sina fördelar inte bara när det gäller höga effekter utan också av den anledningen att de äro ytterst svåra att ha sönder om nu inte glaset krossas. Håller man bara koll på glödspänningens storlek så är det sedan fritt fram att experimentera. Inte heller är det nödvändigt med särdeles höga anodspänningar för den som är född valhänt. Det räcker med si så där 20-50 volt för att få strömmarna att flyta fritt.

Roy, hen som inte kan de tio vanligaste matematiska formlerna och inte kan eller behöver omsätta dem i praktiken, kan hen verkligen kvala in som riktig radioamatör tycker du?

/Bengt
 
Alla innehavare av amatörradiocertifikat är per definition riktiga radioamatörer.
Att det ens ska behöva debatteras? (Dessutom gång på gång...)

73 de SM0RVV
 
Du har rätt SM0RVV, någon har bestämt vad man skall göra för att bli radioamatör och därmed får man sända på radio.
Ansvaret är inte den enskilda radioamatörens. Han har bara gjort det som krävs så är det klarrrt.

Kraven har debatterats i minst 50 år och borde därmed vara färdigdebatterade.

Att bygga eleketronik däremot, små sändare, oscillatoer, målebroar, eleketronrörsexperiment mottagare, förstärkare med Ge, Si eller MOS fet får man göra utan dokumenterad kunskap. Bara man sänder i en konstlast då....
Prata i komradio får man bara man är brandman, ambulansförare, odrningsvakt på fokkets hus eller är polis, vissa komradioband får an använda utan några som heslt krav.

de
FPD
 
Hen's nest.... :)

Varför låter en rör-rigg som TX så mycket bättre än en transistor dito ? Oavsett om man lyssnar i en transistor- eller med elektronrör försedd mottagare så är ljudkvalitén, "trycket", "dynamiken", bättre.
Mycket mjukare och njutbart om sändande part kör med glödströmsupphettade katoder.
Samma fenomen vid rundradiomattagning. En gammal rör-häck ger mycket njutbarare upplevelse. Bortsett från att gamla mottagare har en överlägsen klanglåda med stora rejäla högtalare i ett trä-chassi, så låter det bättre även med hörlurar.

Körde en SM-stn som använde en TS520S, SSB på 80m. Drivrör & slutsteg = rör. Hen (Sic!) ville prova en annan rigg, heltransistoriserad från början till slut, för att jämföra diverse prestanda.

Ljudkvalité var som natt & dag. Ok, uppfattbarheten var lika god, men rör-häcken var i en klass för sig vad gäller njutbart ljud. Mjukt, dynamiskt, med (subjektivt bedömt) perfekt ton-register-passband.

Varför ? ( = trådrubrik )

Ej bakåtsträvande, men varför acceptera försämringar ?
/Sparky
 
Ej bakåtsträvande, men varför acceptera försämringar ?
/Sparky

Må vara försämringar i ton men förbättringar i mycket annat såsom ergonomi och frekvensbyte utan behov av att ratta tune och load.

Ett solklart fall av pest eller kolera där det bekvämaste vinner, det är därför vi inte har en vev fram på bilarna längre.
 
RVV skrev; "Alla innehavare av amatörradiocertifikat är per definition riktiga radioamatörer. Att det ens ska behöva debatteras? (Dessutom gång på gång...)"
------

Eller varför inte...

Alla innehavare av vapenlicens är per definition riktiga skyttar. Även de som inte träffat måltavlan en enda gång under sin karriär. Att det ens ska behöva debatteras? (Dessutom gång på gång...)"

Pssst!
Läs TJC:s underbart träffande inlägg om musikerna som inte kunde spela, som inte orkade lära sig men så gärna ville. ... say no more, say no more. Inga riktiga musiker där inte trots att de var innehavare av både musikinstrument och rör(?)förstärkare. Wannabe?

/Bengt
 
Eller varför inte...

Alla innehavare av vapenlicens är per definition riktiga skyttar. Även de som inte träffat måltavlan en enda gång under sin karriär. Att det ens ska behöva debatteras? (Dessutom gång på gång...)"

....fast en skytt kan aldrig få en vapenlicens om han inte träffar tavlan, kraven för vapenlicens i sportskyttesammanhang är dessutom en fråga som inte debatteras då ingen av de äldre skyttarna gnäller över hur lätt det är att få licens idag.
 
Fast man kan ju lite skämtsamt säga att om det här hade varit ett skytte forum så hade Bengt EQL hållit på med nån myningsladdad svartkruts bössa och förfasat sig över nybörjarnas plastgevär :) inga riktiga skyttar , he he
 
Back
Top