varför?

Det är tråkig att se att denna tråden som nu firar 200 inlägg inte har resulterat i ett skit mer än det gamla vanliga tugget, grattis.
 
XUN, jag tycker att det skrivits massor av intressanta inlägg i den här tråden. Om jag fattar saken rätt så är serverutrymmet här på Ham.se i de närmaste obegränsat. Tråden har massor av läsare som bildar sig sina egna uppfattningar. Så varför lägga locket på? Skriv något vettigt och balansera upp diskussionen i stället.

Det tråkiga i kråksången är att så få klarar av att diskutera de tunga sakfrågorna utifrån faktabaserade uppgifter som det finns källhänvisningar till.

Det är viktiga sakfrågor som rimligtvis borde intressera varje seriös radioamatör som är mån om att föra goda traditioner vidare och se till att grunden för vår framtida existens inte vittrar sönder p g a okunskap och lättja. Inte att förstås som traditioner att bygga med gamla rör eller germaniumtransistorer utan snarare att skapa något själv t ex av de hypermoderna komponenterna och dela med sig av resultaten.

Jag läste på ett amerikanskt forum där man diskuterade "real hams" att sådana alltid går med blicken riktad snett uppåt i 45 grader. Dit har jag inte nått än. :rolleyes:

/Bengt
 
Så varför lägga locket på? Skriv något vettigt och balansera upp diskussionen i stället.

Något lock har väl ändå inte lagts på men tråden har sedan länge stagnerat och nu istället börjat falla dit de flesta långa trådar gör på det här forumet, tråkigt då jag tycker att det bitvis försiggick en konstruktiv debatt.

Det tråkiga i kråksången är att så få klarar av att diskutera de tunga sakfrågorna utifrån faktabaserade uppgifter som det finns källhänvisningar till.

Så sant,
att läsa de källor du hänvisade till i början av tråden är lärorikt och ger en rätt ingångsvärden för en debatt, men orkar man inte göra det så...orkar man nog inte plugga inför provet heller ;)

Jag läste på ett amerikanskt forum där man diskuterade "real hams" att sådana alltid går med blicken riktad snett uppåt i 45 grader. Dit har jag inte nått än.

Nej, det är inget eftersträvansvärt och där är du knappast heller, även om jag kan förstå att några kan uppfatta en viss grad av konservatism :p
 
Jo, vi är nog överens i stora drag XUN.

Att trådar faller sönder går nog inte att förhindra - inte utan en sträng seniormoderator med råtting. En del saker vi skriver kan vara tvetydiga och innehålla syftningsfel. Text kan missuppfattas och vill man vara 100% säker att inte missuppfattas så får man låta bli att skriva. -Stäng forumet!

Andra skojar medvetet till det som Roy brukar göra. Han är bra på att lägga ut täta dimridåer och det är inte alltid solklart om det är allvar eller skämt. Jag som känner Roy och har följt hans skriverier under många år "avkodar" dock hans texter ganska bra och ser för det mesta när de små hornen i pannan växt ut. Själv drar jag lite på smilbanden utan att ropa -Stoppa debatten!

Den som tycker att debatten spårar ur borde ta sitt ansvar och leda in den på spåret igen istället för att skrika -Debatten har spårat ur - stoppa debatten!

Ang det där med att gå med blicken riktad snett uppåt så avsågs naturligtvis att riktiga amatörer ständigt spanar efter antenner på hustaken. Någon gång då och då kommer jag på mig själv och sänker snabbt blicken till ungefär 0 grader igen vilket förhindrar kollisioner med främmande föremål. Någon riktig radioamatör vill jag inte bli - inte fullt så riktig.

/Bengt
 
Säg inte det.

Gamlingarna gnäller över modäna grenar som PPC, IPSC och slika moderniteter. Fick de välja så skulle vi bara skjuta fripistol på 50m och möjligen fältskytte med kamrat 40 eller Neuhausen.

Det spelar ingen roll om det är amatörradio, golf eller skytte. Det finns alltid människor som tycker olika. Några vill skärpa kraven för grönt kort i golf, andra licenskraven för pistolskytte och vissa skärpa kraven för teknikkompetens inom amatörradion.

Jag säger bara så här. Om volymen av deltagare är tillräckligt stor, så blir hobbyn rolig för alla. Annars får vi nog sända i konstlaster och köra simulationer i EZNEC och VOACAP i framtiden. Plus köra simulerade radionät på Internet.....

Bara mina korvören i debatten.

73 de Kai



....fast en skytt kan aldrig få en vapenlicens om han inte träffar tavlan, kraven för vapenlicens i sportskyttesammanhang är dessutom en fråga som inte debatteras då ingen av de äldre skyttarna gnäller över hur lätt det är att få licens idag.
 
Egentligen tänkte jag inte kommentera i denna tråd, då jag insåg avsikten med den och även slutresultatet vi nu åter igen har, men....

När vi nu hamnat i vapendiskutionen så kan jag inte låta bli att kommentera likheterna. Starka krafter vill minimera vapeninnehavet, helst till nära noll. Lika så vill starka krafter minimera vårt frekvensområde. Både vapenägare och amatörer står inför stora utmaningar och hot. Men precis som bland amatörerna som kastar skit på varandra och hävdar att de minsan är riktiga så sker precis samma sak bland vapenägarna.

Jägarna hävdar att de har ett behov av vapen för sin jakt och målskyttarna, speciellt de med vapen som laddar om själv "leker krig för nöjes skull". Jägarnas skytte och övningsskytte äro ärofullt och görs med gamla fina trävapen. Fint folk som håller på traditionen och värderingar. Målskyttarna hävdar att de är seriösa och tävlar. De ska få ha de tävlingsredskap som ger bäst resultat. Är grön-svart plast bättre än gammalt trä så ska man få ha det. Utseendet och färg ska ska inte bestämma om man får licens på vapnet. Tänk om det skulle regleras så att moderna material inte skulle få användas i annan sport. Ingen kolfiber i hockeyklubbor, endast trä i golfklubbor, bara mahogny i båtar o.s.v.. Målskyttarna hävdar att de har den säkraste vapenhanteringen och när jägarna de pissluktande gamla traditionalisterna kommer med sina gamla träbössor en gång om året till skjutbanan för att avlägga älgprovet är det bäst att fly fältet om man ska överleva... Fler fraktioner finns, men de har alla mer eller mindre gemensamt att de själv sätter sig på pedistal och ser ner på alla andra.

Det finns fler likheter. Alla skyttar liksom amtörerna har problem med allmänheten. Amatörerna har det med strålning och förfulande master t.ex. Skyttarna har det att många ser det som fult, nästintill kriminellt att ha vapen. Särskilt om man har ett antal. När det skrivs i tidningen att "han var vapenintresserad", så "vet" alla vad det är för en filur.... Sedan har man veganerna som är emot att döda djur och såna som allmänt anser att vapen inte har någon plats alls i ett modernt samhälle.

Trots allt motstånd mot vapen och skytte så kastas det allt ivrigare skit mellan personer och organisationer. På forumen pågår allt hätskare diskussioner där man hävdar sin egen präktighet och hur alla andra är roten till ont och alla framtida hot. Samtidigt så sitter staten och gör utredningar om vapenbegränsniingar p.g.a. vad som sker i t.ex.. Malmö, Göteborg och Södertälje m.m.. Alltså brott som begås med illigala insmugglade vapen. Ett klart läge för ALLA vapenägare och hålla ihop och säga ifrån...

Det finns många fler likheter mellan vapenägare och amatörer, men jag orkar inte mer. Det behövs knappast heller...

Tyvärr kommer det i båda lägren fortsätta på samma sätt och bli allt värre tills allt är för sent. Och så fort nån kastar in en pinne på ett av forumen så kommer vi likt hundar sätta igång igen. Och igen och igen... :(
 
Last edited:
Hen's nest - del 2

Må vara försämringar i ton men förbättringar i mycket annat såsom ergonomi och frekvensbyte utan behov av att ratta tune och load.

Ett solklart fall av pest eller kolera där det bekvämaste vinner, det är därför vi inte har en vev fram på bilarna längre.

Jodå, jag förstår dig. Men min fråga var faktiskt inte avsedd som en sorts retorik med "gammalt kontra nytt" i bemärkelsen bra - bättre - bäst.

Jag undrar om någon kan ge en förklaring till varför elektronrör låter bättre än transistoriserade audiokonstruktioner ?

Att sändaren är mer lättmanövrerad (i mitt tycke saknar det fullständigt betydelse) bara för att man inte behärskar, eller inte ids, spaka rattarna för tune - load, har liksom inte med saken att göra.

Förresten, liknelsen med vevstart på en gammal bil haltar lite. Det var ju en suverän nödfallsåtgärd ! Vad gör du idag om batteriet är stendött mitt ute i obygden ? Mobiltäckning för bärgningsbil ? Tja... Enligt murphy är oxo det batteriet slut... :)

Alltså: Varför låter en rörbestyckad rigg bättre än en transistoriserad ?
 
Tyvärr kommer det i båda lägren fortsätta på samma sätt och bli allt värre tills allt är för sent. Och så fort nån kastar in en pinne på ett av forumen så kommer vi likt hundar sätta igång igen. Och igen och igen... :(

Tyvärr är det sant som du skriver.

Min liknelse med skytte rörde dock att de äldre skyttarna inte klagar på att det är för låga krav för de nya skyttarna,
då de äldre skyttarna förr hade mycket lägre krav för att få vapenlicens.


Visst finns det konservatism inom alla hobbies, säkerligen i bridge- och litteraturklubbar också.
 
Men min fråga var faktiskt inte avsedd som en sorts retorik med "gammalt kontra nytt" i bemärkelsen bra - bättre - bäst.
I]

Det var inte heller så jag tolkade den,
jag skrev "det bekvämaste vinner" och det var själva andemeningen i mitt inlägg.

Det är kanske litegrann det som hela den här tråden handlar om :)
 
Min liknelse med skytte rörde dock att de äldre skyttarna inte klagar på att det är för låga krav för de nya skyttarna,
då de äldre skyttarna förr hade mycket lägre krav för att få vapenlicens.


Liknande diskussioner finns. För att få ut ett målskyttevapen krävs minst 6 månaders aktivt medlemskap och utbildning i godkänd skytteförening. Skjutprov gäller inte alla discipliner som tidigare felaktigt påståtts här. För att få ut 4(6)st vapen direkt på jaktlicens krävs i stort en helgs intensivkurs.
 
Ang det där med att gå med blicken riktad snett uppåt så avsågs naturligtvis att riktiga amatörer ständigt spanar efter antenner på hustaken.

:D Jag förstår.

Förutom att komma på sig med att aldrig missa en avvikande antenn på ett tak så kommer reflexmässigt även gissandet av resonansfrekvensen.
 
Tyvärr kommer det i båda lägren fortsätta på samma sätt och bli allt värre tills allt är för sent. Och så fort nån kastar in en pinne på ett av forumen så kommer vi likt hundar sätta igång igen. Och igen och igen...

Nej inte tyvärr utan tack och lov.
Vi får diskutera och vi får tycka vad vi vill. Att vi diskuterar är sunt och riktigt.

Vi kanske inte blir överens men det behöver inte vara en nackdel och inte heller att diskussioner ibland sakta avstannar utan konkreta resultat. Om vi kan, får och vill utbyta tankar leder det till att vi utvecklas eftersom vi tvingas värdera andras syn på saken.

Yttrandefrihet är något som inte är självklart för alla och en rättighet som bör vårdas.
 
Nej inte tyvärr utan tack och lov.
Vi får diskutera och vi får tycka vad vi vill. Att vi diskuterar är sunt och riktigt.

Vi kanske inte blir överens men det behöver inte vara en nackdel och inte heller att diskussioner ibland sakta avstannar utan konkreta resultat. Om vi kan, får och vill utbyta tankar leder det till att vi utvecklas eftersom vi tvingas värdera andras syn på saken.

Yttrandefrihet är något som inte är självklart för alla och en rättighet som bör vårdas.

Det är bara det att ska man diskutera så ska man ha respekt för den man argumenterar emot... Om avsikten är att framhäva sig själv och sitt särintresse och förringa andra och deras intressen så är det bara självdestruktivt.
 
Vi får diskutera och vi får tycka vad vi vill. Att vi diskuterar är sunt och riktigt.

Sant, man skall också vara på det klara med att de ståndpunkter som framförs i det här forumet kommer från ett fåtal amatörer som inte på något sätt representerar hela kollektivet.

För de nya radiointresserade stackare som råkat surfat in på ham.se och förväntar sig hitta givande och sakliga debatter så kan resultatet ibland bli magert.

Det tråkiga är dock att trådarna brukar sluta som de gör i en festlig pajkastning, vi-och-dom eller något annat omoget, inget som lockar in fler debattörer precis, inte heller något representativtbeteende för radioamatörer får man väl hoppas.

Att man tycker något betyder inte att man har rätt, kanske inte heller att man har fel.
 
Hur många av dem som skrivit inlägg i denna tråd tycker att den gode Nimbe har fått något bra svar på sin fråga:

"Hjälp mig förklara för folk varför man måste avlägga ett prov i ellära för att erövra ett sändarcertifikat. Jag har tillfrågat en massa vänner och bekanta, och 40 har nappat, men alla avböjer när jag förklarar att ellära ett ett steg man måste gå igenom.

Så hjälp mig förklara..."
???

Det vore intressant att höra vad Nimbe tycker!

//Janne SM0AQW
 
RNA skrev; "Det är bara det att ska man diskutera så ska man ha respekt för den man argumenterar emot..."
----

Absolut. Det är en bra utgångspunkt som nog ingen har en gravt avvikande mening om. Läs inlägg 12 i början av denna tråden som illustrerat exempel på hur en frågvis nybörjare kan bli bemött när oturen är framme.

Nimbe har annars fått en hel del väldigt uttömmande svar från väl pålästa debattörer och den läsare som följt hela diskussionen har säkert också lärt sig ett och annat på kuppen.

>>>Om avsikten är att framhäva sig själv och sitt särintresse och förringa andra och deras intressen så är det bara självdestruktivt.

Jag tycker att fler skulle ta tillfället i akt och berätta om sina nischer inom hobbyn och dela med sig av sina egna erfarenheter. Själv brukar jag propagera lite för morsetelegrafins förträfflighet och puffa för radiotekniska experiment som ju är den egentliga kärnverksamheten i hobbyn som allt kretsar kring. Avsikten är nog knappast att framhäva sig själv utan det är i stället en tolkning som läsaren gör då denne inser att det krävs kunskap, erfarenheter, tid, ork, pengar eller något annat för att ta sig i mål. Visst ser det väl ut precis likadant överallt i samhället. Inget unikt inom radiohobbyn.

/Bengt
 
Sant, man skall också vara på det klara med att de ståndpunkter som framförs i det här forumet kommer från ett fåtal amatörer som inte på något sätt representerar hela kollektivet.

Jag representerar på sin höjd mig själv.

Mitt engagemang utöver detta är att jag varit med om att utforma ESR:s ståndpunkter i frågan. Dessa har dock kontinuerligt stämts av med medlemmarna i ESR; via hemsidan, medlemsbladet Resonans och ESR:s årsmöte.

Man kan dock fråga sig vilken förankring hos medlemmarna som de som utgav sig representera amatörradiokollektivet hade när sänkningen av kraven genomfördes.

Mina åsikter är grundade i över 40 års licensinnehav, och drygt 30 års yrkesmässig radioverksamhet, bl.a. med spektrumfrågor som konsult och internationellt arbete inom bl.a ITU och CEPT.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Jag representerar på sin höjd mig själv.

Tur är väl det Karl-Arne :p
Jag menade bara att den som skriker högst är den som hörs mest och det som hörs är nödvändigtvis inte rätt.

Alla har väl någonting som kan sägas vara representativt för amatörkollektivet såsom djupt intresse för preampar, antennbyggen, mikrofonskräck, fixering vid anoddrosslar eller bara att prata i radion.

Det är väl trots allt mångfalden och de samlade intressena som utgör den stora skaran av radioamatörer.
 
Hur många av dem som skrivit inlägg i denna tråd tycker att den gode Nimbe har fått något bra svar på sin fråga:

"Hjälp mig förklara för folk varför man måste avlägga ett prov i ellära för att erövra ett sändarcertifikat. Jag har tillfrågat en massa vänner och bekanta, och 40 har nappat, men alla avböjer när jag förklarar att ellära ett ett steg man måste gå igenom.

Så hjälp mig förklara..."
???

Det vore intressant att höra vad Nimbe tycker!

//Janne SM0AQW

:confused:
I inlägg 44 2:a stycket läser jag att Nimbe själv tycker han fått svar?

Om man läser tråden från start som jag gjorde nyss så tycker jag personligen att för Nimbe användbara svar getts flera gånger.
Inlägg 3 1a stycket
Inlägg 29 4e stycket
Inlägg 37 3-6e stycket
Inlägg 38 1a stycket
Inlägg 42 4e stycket


Sen kan man ju undra hur mycket av tråden i övrigt som är relevant i Nimbes frågeställning.
 
Follow up till KYH:s analys...

Det Nimbe skriver i inlägg 44 är mycket bra formulerat och som jag påpekade senare i tråden så är vår största utmaning att nå ut med tydlig och relevant information om varför det krävs kunskaper i de olika ämnesområdena ellära, radioteknik, trafikmetoder, föreskrifter och snart även elsäkerhet.

Vi har svårt att förklara och övertyga på viket sätt hela amatörradiokollektivet faktiskt vinner på att ha goda kunskaper i det som är den gemensamma nämnaren i hobbyn. Det krävs god insikt för att börja förstå de villkor som ger oss tillgång till de fullständigt unika privilegier vi har. För många upplevs kraven på utbildning som ett hinder snarare än en unik möjlighet att förkovra sig och lära sig något nytt. Många ser privilegierna som ohotade rättigheter som kommer att finnas för all framtid.

Flera av oss har gjort tappra försök att referera till svårgenomträngliga dokument som med all sannolikhet är "omöjliga" att förstå för den som inte redan är väl förtrogen med hobbyn eller som är motiverade att djupstudera texterna för att själva bilda sig en uppfattning och förståelse.

Det är ingen lätt uppgift det här och hela tråden visar ju på att det finns mer att lära för alla...

/Bengt
 
Back
Top