varför?

SM7SEK:

När jag läser här på forumet så är det ju rätt många som tycker det är alldeles för lätt att få cert och just däför gör jag jämförelsen med körkort. Jag tycker som sagt inte att det är för svårt att få cert och tycker nog att det vore fint med en praktisk del också, kanske bygga en enkel cw-rigg, dipol eller beam.

Personligen bryr jag mig inte om nivån som sådan (lätt eller svår) utan anser enbart att vi måste harmonisera kraven mot övriga världen. Och därmed slå vakt om vår unika förmån med undantag från EMC-direktivet som ger oss radioamatörer rätt att bygga och modifiera radiosändare. Varje seriös radioamatör som vill vara med och värna om hobbyn som en hobby för radioteknikintresserade begriper detta.
 
27-MHz

SA3BZL de APQ.
Du skrev bland annat:
Jag får nog damma av sakerna för 11m och prata där istället där det är ok att inte vara expert.

73 de Lars


Alldeles riktigt Lars. Med några få undantag finns ingen kunskap på 27-MHz och sådeles inga experter!

73
Bengt SM6APQ
 
Detsamma är ju amatörbanden

Det är ju ett faktum att "god karaktär" eller ett "vandelsintyg" följer inte med certifikatet.

Tyvärr så lär ju inte skolan ut hur man skall bete sig heller och därför så blir lärarna ibland misshandlade när dom påtalar felaktigt beteende :mad:
 
RADIO SOM HOBBY

Har köpt mitt gamla förfallna barndomshem, där jag växte upp på 20/30-talet. Där väcktes för första gången mitt intresse för radio.
Nu tillbaka, men som driven radioamatör i modern tid. Och i ett helt nytt hus.

PTS skulle kunna "köpa tillbaka gammal mark" - riva det gamla förfallna huset och bygga nytt.

Dra in alla licenser och börja om från början. Då får vi en hobby värd namnet - sändareamatör.

En tanke.
 
Har köpt mitt gamla förfallna barndomshem, där jag växte upp på 20/30-talet. Där väcktes för första gången mitt intresse för radio.
Nu tillbaka, men som driven radioamatör i modern tid. Och i ett helt nytt hus.

PTS skulle kunna "köpa tillbaka gammal mark" - riva det gamla förfallna huset och bygga nytt.

Dra in alla licenser och börja om från början. Då får vi en hobby värd namnet - sändareamatör.

En tanke.

Det kanske ligger något i det.
Om jag förstått rätt så var sändareamatörer förr respekterade som duktiga tekniker och hobbyn lockade till sig elektronikintresserade som kunde hitta likasinnade och utbyta erfarenheter.
Idag finns det fortfarande många elektronikintresserade som dessutom ofta är väldigt kunniga och intresserade av radioteknik. Men de är sällan intresserade av att bli radioamatörer då vi anses som otekniska typer som bara gillar att sitta och prata dynga.

Det kanske är dags för en helomvändning för att locka till oss de som hobbyn egentligen är är till för.
 
I så fall kanske Internet och mobiltelefoni passar bättre. Där har du möjlighet att "nå ut till världen" som du önskar. Dessutom är det många fler användare och applikationer.

Eric

där har ni en anledning till varför ni inte får fler radioamatörer in i hobbyn. vad gör det radio hobbyn bättre än mobiltelefon och appar? det som tar körkort är alla super bilmekaniker kan alla skruva med bilar bara för dom har körkort. vad är det för skillnad med etanol bensin diesel, typ dv cw psk31 ssb? vet alla som tar körkort idag hur man fyller på olja byter ut bromsväskan? hur man fyller på den. när ska man kolla lufttrycket i hjulen? vilket hjultryck ska man ha när man lastar en bil? eller är det viktigare med att folk vet säkerheten på vägarna och trafikregler? bra jämförelse med att ta cert för radio och körkort. :/
 
Mobiltelefoni är som att skjuta en anka i badkaret, man vet vad man får!

Amatörradio är som att fiska i en sjö, man vet inte om och vad som nappar och ibland kan det kanske bli något "exotiskt"!
 
Frågan var varför man behöver avlägga ett prov där ellära ingår. Frågan har nog besvarats tidigare i tråden, men jag tar det igen. Risken för upprepning är uppenbar! ;-)

Är man helt oinvigd i elektricitetens mysterier kanske man tänker att ellära bara handlar om el i vägguttagen i huset. Kunskaper i ellära och elsäkerhet är relevanta och livsviktiga även på högre frekvenser än 50 Hz.

Ett slutsteg på 1kW är inte bara livsfarligt då man lyfter på locket, utan även med tanke på det som kan hända efter antennutgången. Självfallet är det också farligt att bygga eller öppna på locket på nätanslutna apparater.

Störningsproblematiken är en annan viktig del där det behövs kunskaper om el och magnetism, om man ska ha en chans att åtgärda ev problem (och i förlängningen främja en positiv syn på amatörradio). Att varje radioamatör har dessa kunskaper, är viktigt för alla andra radioamatörer också.

Att inte vara en fara för sig själv och andra är ett första nödvändigt kunskapskrav. Att inte vara till besvär för andra är ett andra viktigt steg. Att som radioamatör bidra med något positivt till andra människor och samhälle är ett tredje eftersträvansvärt steg.

Både tekniska och naturvetenskapliga kunskaper samt operatörskunskaper kan givetvis vara till nytta, och dessa olika delar samverkar och påverkar varandra. Sannolikt har många gånger sådana intressen påverkat unga radioamatörers utbildningsval och yrkesval.

Om kunskaper och fortsatt kunskapsutveckling av eget intresse är radioamatörernas sätt att legitimera sina förmåner, måste vi ändå ha en balans mellan kvalitet och kvantitet för att maximera nyttan. För att hitta den balansen tror jag man både behöver uppdatera och modernisera proven för amatörradiocertifikat och samtidigt försöka se till att ungdomar inte väljer bort amatörradio (innan de begriper vad det är och vad det kan ge). Men, som sagt, kunskaper i ellära är nödvändigt.

När man läser de här trådarna som handlar om kunskapskrav, hit och dit, kan man tro att det finns två läger som förespråkar det ena eller andra. Jag tror de flesta av oss radioamatörer är både teknikkunniga och gillar att kommunicera via radion.

Sture
 
RADIOAMATÖRCERTIFIKET

För länge sedan, på 40/50-talet var det ytterst få som ägnade sig åt amatörradio. Det var i allmänhet folk som på ett eller annat sätt sysslade med teknik men även andra som fann hobbyn intressant. Ingen skillnad på då och nu mer än på en punkt nämligen kunskapsprovet som var lika för alla.

Proven utfördes vid militära förband, med två befäl närvarande vid själva provförrättningen. En var provledare och en var provförrättare - signalofficeren och telegrafiinstruktören.

Så gick det till i många år och alla prövades enligt samma mall av Teleskolan i Stockholm dit proven skickades och sen kom certifikatet så småningom.

Någon gång på 80-talet förändrades allt och provförrättar(en) utsågs av SSA. Det var med andra ord upplagt för möjligheter till fusk. Och det fuskades ...

Nu råder kaos!

Därför tror jag att vi har stora förändringar att vänta av myndigheten PTS, som tar sitt ansvar och utformar tydliga regler för verksamheten.

I väntan på "Jesu pånyttfödelse" kan vi väl "simma lugnt".
 
Elläran behövs faktiskt om man ska vara radioamatör därför att det är inte säkert att man har råd att låta någon annan laga radion eller slutsteget när det går sönder. När det då ändå inträffar så kan man bli fruktansvärt frustrerad och ta ut detta över sin omgivning, arbetskamrater eller i värsta fall sin arbetsgivare eller rent av polisen när man ombeds blåsa i röret. Elläran är viktig. Dessutom kan det vara bra att veta hur man eventuellt skulle kunna bära sig åt för att höja anodspänningen på steget men köpt billigt på DX-radio utan behöver bära med sig det till klubben. I synnerhet är elläran bra för att man ska inse att ett rörslutsteg normalt ger mindre IMD än ett transistorsteg som drivs på 12V. Jag var enormt lycklig när jag som 16-åring lyckades bygga mig en transverter från 28->144. Att jag blandade fel och kom ut på flygbandet var oviktigt. Men nervös blev jag när jag fick veta att de lyssnade på flygplatsen tre kilometer längre bort. Man provade ju naturligtvis alla modulationstyper när man inte fick svar på den tiden. AM var ett av dem och det hörs i en flygradio. Ellära är fint. Man måste inte ha vit skjorta, slips och ingenjörsring. Man kan förstå saker ändå. Sånt som gör att man sparar pengar och får ännu mera skoj med sina grejor. Det är svårt att lära sig simma också men himla bra att kunna när man ska rädda grabben som trillat i från bryggan.
Allt ska vara skoj. Det är vad vår fantastiska värld handlar om. Allt utom att gå till tandläkaren. Det ska inte vara skoj. Eller?
 
Frågan ang. elläran påminner mig om när en bonde skulle ha elbelysning installerad i ladugården:

"Jag kan allt om elektricitet men jag kan inte begripa hur du kan få in fotogenen i dom smala rören"!

Det måste väl vara fotogen med, när det lyser så bra?!
 
En intressant iaktagelse.
Det finns de radioamatörer på ham.se som ej gillar att vanliga dödliga ställer frågor som gör att hela hobbyn ifrågasätts. Facebook och andra liknande sajter är ju jättebra att skicka hot och liknande på.

skärpning för fan..
 
En intressant iaktagelse.
Det finns de radioamatörer på ham.se som ej gillar att vanliga dödliga ställer frågor som gör att hela hobbyn ifrågasätts. Facebook och andra liknande sajter är ju jättebra att skicka hot och liknande på.

skärpning för fan..

NIMBE de APQ
Hej. Varför vill du vara anonym? Vad har du för anropssignal - om du nu är radioamatör?

73
Bengt SM6APQ
 
NIMBE de APQ
Hej. Varför vill du vara anonym? Vad har du för anropssignal - om du nu är radioamatör?

73
Bengt SM6APQ

Jag är varken anonym eller radioamatör. Min kurs börjar inte förrän i november. Anropssignalen återkommer jag med så fort jag har fått den. :)
 
Nu börjar det närma sig....
Det är bara en j--la massa repetition som krävs nu för att allt ska sitta.

Jag har redan plockat på mig ett litet projekt som sätter mina tekniska kunskaper på prov. Eller ja det är ju lite fel skrivet då jag ej har några som helst tekniska kunskaper. Men i den mån jag har tid och möjlighet ska jag läsa på och försöka förstå.

Hur som helst....
Jag ser fram emot att få babbla med er i etern, vänner som ovänner. =)
 
Back
Top