varför?

Hej!

Då önskar jag att få lycka till!
Både med skrivningen och ditt projekt.

Kanske läge att tipsa Tomten om en uppdaterad önskelista?
Lite radioprylar skulle väl passa fint? ;)

Av ren nyfikenhet, hur tror du att ditt första år som radioamatör kommer att se ut? Kortvåg eller ännu kortarevåg? Vad är det som lockar?
För mig har det alltid varit kortvåg och tekniken, för tillfället med usla antenner men med intressant utrustning. Tur att jag har en stor rejäl Bird konstlast på golvet... :D Det är nog mer mixtrande med prylarna än trafik som gäller just nu. Men, det går i vågor... :D
 
Tackar tackar :)
Från början var det pratandet, alltså möjligheten att kommunicera med omvärlden med hjälp av en radio. Tekniken bakom har aldrig intresserat mig speciellt mycket. Men ju närmare jag kommer min anropssignal, ju mer nyfiken blir jag. :)

Jag har redan köpt mig en handapparat för att kunna lyssna på lite repeaters, en billigare Kina-apparat som jag tycker funkar förvånansvärt bra. Och prata i den går även det utmärkt då en kamrat som är amatör har testat den grundligt när han försökte övertyga mig om att jag hade köpt en skräpprodukt. Tji fick han. Men en mobil historia att flytta mellan hemmet och bilen hade varit det optimala, så jag får smöra ordentligt för sambon nu så här innan jul ;)
 
Lycka till med pluggandet!
Kul att kursen äntligen har börjat, behöver du hjälp med repetitonerna, egna funderingar och frågor brukar ju alltid dyka upp, så står jag gärna till förfogande som bollplank, du är välkommen hem så kör vi hårt inför skrivningen.

73 de 7XFD Stefan
 
Tack Stefan,

Hade det inte varit tidsbrist som det är hade jag inte tvekat. Dessvärre har jag ca. en vecka på mig att få allt att sitta riktigt. Småtjafs som Tex. omvandling av Farad (vilket håll kommatecknet ska flyttas mellan micro, nano och pikoFarad) sätter käppar i mina hjul. Inte någon av formlerna sitter heller. Jag har drabbats av det berömda hjärnsläppet, och en hel del svordomar och könsord och missbrukats här hemma :)
Men jag har inte gett upp än.

Mitt största problem är att jag har frågan och jag har svaret, men jag förstår inte vägen där mellan. Jag har extremt svårt att lära mig något jag ej förstår. Jag ska luta mig tillbaka ikväll och ta det för vad det är, i lugn takt köra boken och ssa's provfrågor tuggandes på en pilsnerkorv. Det kan ju inte mer än gå åt h-lvete :)
 
Nimbe,
Det vet du kanske redan men ändå: Plugga inte kvällen före provet.
Koppla i stället av; en god film eller träff med vänner ger hjärnan chans att lugna ner sig och smälta det du lärt dig.
Detta brukar lösa upp eventuella knutar och när det är dax för provet funkar det bra.
Lycka till,
Janne
 
Tack Stefan,

Hade det inte varit tidsbrist som det är hade jag inte tvekat. Dessvärre har jag ca. en vecka på mig att få allt att sitta riktigt. Småtjafs som Tex. omvandling av Farad (vilket håll kommatecknet ska flyttas mellan micro, nano och pikoFarad) sätter käppar i mina hjul. Inte någon av formlerna sitter heller. Jag har drabbats av det berömda hjärnsläppet, och en hel del svordomar och könsord och missbrukats här hemma :)
Men jag har inte gett upp än.

Mitt största problem är att jag har frågan och jag har svaret, men jag förstår inte vägen där mellan. Jag har extremt svårt att lära mig något jag ej förstår. Jag ska luta mig tillbaka ikväll och ta det för vad det är, i lugn takt köra boken och ssa's provfrågor tuggandes på en pilsnerkorv. Det kan ju inte mer än gå åt h-lvete :)

Nimbe de APQ.

Har du tänkt på, i det dagliga livet, hur saker och ting väger och hur det skrivs på påsar och förpackningar?

milligram, gram, kilogram, ton

73
Bengt SM6APQ
 
äsch, vem använder 100nF nu för tiden..? :D



Jag tror nog att det är det kondensatorvärde jag använder allra mest med god marginal dessutom...
Jag hade turen att få ett parti på drygt femtusen stycken bandade Wima MKT 100nF RM5, jag har gett bort merparten av dom och det börjar faktiskt tunna ut lite i lagret...:)
 
tiopotenser

Är det inte bättre att förklara vad prefixen står för?

Tera = 10↑12 = 1000.000.000.000 = tusen miljarder
Giga = 10↑9= 1000.000.000 = en miljard
Mega = 10↑6 = 1000.000 = en miljon
Kilo = 10↑3 = 1000 = tusen
Hekto = 10↑2 = 100 = hundra
Deka = 10↑1 =10 = tio
10↑0 = 1 = ett
Deci = 10↑-1 = 0,1 = en tiondel
Centi = 10↑-2 = 0,01 = en hundradel
Milli = 10↑-3 = 0,001 = en tusendel
Mikro = 10↑-6 = 0,000.001 = en miljondel
Nano = 10↑-9 = 0,000.000.001 = en miljarddel
Pico = 10↑-12 = 0,000.000.000.001 = en tusendels miljarddel

Eftersom jag inte kunde få in "upphöjt till" grafiskt i typsnittet på denna sida, så lade jag till en pil ↑ som får symbolisera "upphöjt till".
Titta även på
Formelsamling/SI/Prefix - Wikibooks
Grundpotensform - Wikipedia
Om man kan prefixen så är det lätt att räkna med dem i formler om man använder en teknisk kalkylator med tiopotenser. Ex vis 47 nF matar man in enligt följande: 47 exp 9 +/- . Den sista tangenttryckningen +/- gör att nian får ett minustecken framför sig. 1 MOhm matar man in som 1 exp 6.
 
Det sätt jag lärt mig och alltid använt är att lära sig vad prefixen står för och sen räkna.
Lär dig vilken ordning prefixen har och deras värde.

Med andra ord, så som SM3GUJ uttrycker det. Fast är man inte van vid matte kan man ju skippa potenserna.

Undviker du miniräknaren och istället skriver på ett papper blir det klarare, iaf tycker jag det.

Miniräknare är förövrigt ett otyg, jag tillhör den unga generationen som är värdelös på huvudräkning på grund av dessa s***ns påfund...
 
Miniräknare är förövrigt ett otyg, jag tillhör den unga generationen som är värdelös på huvudräkning på grund av dessa s***ns påfund...
Fast miniräknare kan vara bra att ha ibland. Antag att du skall räkna ut resonansfrekvensen i en svängningskrets, enligt formeln f=1/(2*pi*sqrt(LC)) (förenklad formel). Har du en teknisk miniräknare med tiopotenser, så är det bara att mata in värdena i formeln, och få ut svaret.
Men du har nog rätt i det att miniräknaren hindrar oss ibland från att tänka själva. Men egentligen är det nog ingen motsättning mellan att använda huvud och papper, och miniräknare. Det skadar aldrig att tänka till och ställa upp uträkningen på papper.
 
Back
Top