varför Q koder?

sm6xuz

Active Member
att detta med förkortningar oavsett amatörradio och forum.

finns det någon likhet?

Jo man har förkortningar inom amatörradion för att korta ner trafiken vid dåliga förhållanden. så som Q-koden. och vissa cw förkortningar. för att göra sin sändning mindre och mera hör/läsbar. och det är samma även på forum över internet. att det finns vissa förkortningar för att slippa skriva så mycket. då vissa kan tycka att det blir jobbigt att läsa massa onödig text.

Ska vi då sluta att skriva helt och hållet? eller går det att skriva lite om sina synpunkter eller annat. utan att bli påhoppad med ren personangrepp?

detta är en liten fundering jag har eller är alla radioamatörer så otrevliga i verkligheten?

som man bemöter folk så vill man bli bemött men det gäller alltså inte här?

73 till alla glada amatörer och ni andra med för den delen.
 
Självklart så får du skriva så mycket du vill på alla forum, med eller utan förkortningar.

Det finns tyvärr människor som har stora problem med att läsa vad det verkligen står, och "översätter" texten till något annat och därmed skapar problem, inte minst för sig själva.

Ett enda missförstått ord kan starta ett krig !
 
Q-förkotningar kan ha funktion vid telegrafi.
Varför man vid telefoni säger "mitt QTH är Antennköping" är ju lite konstigt. Varför inte bara säga: "jag bor i Anennköping".
Att hitta på egna förkortningar, ja visst, men att briljera med detta och att man minsan är född att kunna dessa, nej för att göra sig förstådd rekomenderas Svenska som man lär sig i skolan. Alternativt om man vill införa förkortningar så kan man med en parantes förklara, exvis SSA (SSA Sveriges Sändare Amatörer). Så är man säker på att folk förstår.
Så slipper man missförstånd. Dessutom kan fler lära sig och slippa förnedra sig med att fråga om.
Q-förkortningarna hade väl för avsikt att minska mängden överförda tecken. Något som vi idag inte behöver ägna oss åt.
Klart att du visar XUZ hur du kan minska antalet nedslag, särskilt på shifttangenten. Men text utan versaler i nya meningar ser, åtmintone för mig, fattiga och svårlästa ut.
Att till och med namn numera skrivs så är kanske nytt som inte jag lärt mig än, kanske man lär ut detta i skolorna.
Eller är det något som kommer?
Faktum är att vårt språk ju faktiskt är konstruerat för att vi skall förstå varandra efter genomgången grundskola, att ända på detta och tycka att det är framtiden, och datorspråk, eller Ipad-språk, och att de som håller på ursprunget är gamla fosiler, verkar ändå lite långsökt.
Ofta finns bra skäl till hur man gör.

de
FPD
 
att detta med förkortningar oavsett amatörradio och forum.

finns det någon likhet?

Jo man har förkortningar inom amatörradion för att korta ner trafiken vid dåliga förhållanden. så som Q-koden. och vissa cw förkortningar. för att göra sin sändning mindre och mera hör/läsbar. och det är samma även på forum över internet. att det finns vissa förkortningar för att slippa skriva så mycket. då vissa kan tycka att det blir jobbigt att läsa massa onödig text.

Ska vi då sluta att skriva helt och hållet? eller går det att skriva lite om sina synpunkter eller annat. utan att bli påhoppad med ren personangrepp?

detta är en liten fundering jag har eller är alla radioamatörer så otrevliga i verkligheten?

som man bemöter folk så vill man bli bemött men det gäller alltså inte här?

73 till alla glada amatörer och ni andra med för den delen.

QTQ?
73 dé SM3GUJ
 
Är lite nyfiken på vart du vill komma med din frågeställning egentligen?
Ena sekunden handlar det om förkortningar och sedan om man inte ska kunna skriva vad man vill utan risk att bli påhoppad med personangrepp?

I mitt tycke 2 helt olika frågeställningar.
 
QTQ?
73 dé SM3GUJ

Bravo.svg
 
Dit jag vill komma med denna topic. amatörer måste accepter det nya och lämna det gamla bakom oss. tyvärr så finns det en grupp inom denna hobby som inte gör detta.

tex min styvdotter som är 9 år. När hon sitter och bloggar sms´ar med sina klasskamrater så är det bara förkortningar som gäller för att minimera risken att bli upptäckt av lärare under lektion.

Och det är ett språk som kommer mer och mer i vardagslivet. Som vi som föräldrar Måste acceptera. För det är den nya svenskan. Inte enligt skolböckerna men enligt barnen och ungdomarna.

så jag ville komma med detta var att precis inom vår hobby så finns det barn och ungdomar som tar detta med sig detta in i vår värld. Så den gamla tiden med att pumpa CW och bygga sina egna saker. övergår mera och mera till färdiga stickproppar. för stationerna blir mera avancerade och mindre.

Så idag går det inte att gå in med vanliga lödkolvar längre utan att det blir soptunnan. Och man får köpa nytt eller lämna in till återförsäljaren.

Om vi ska ha en chans att styra in våra nya radioamatörer in i denna spännande värld så måste vi gå till deras nivå. Om ni vill att det ska bli en åter uppväxt av hobbyn. vilket ja inte tror att det blir med tanke på hur msn,facebook,skype och våra smartphones har bundit oss i ett järngrepp. för radion är väl inte bättre?

Snart behöver vi inga antenner för all signal kommer att gå via tcp-ip (internet). D-star är på god väg att få detta till en verklighet. med hotspots,DV-appar.

Kommer det att finnas CW uttag på våra nya HF-stationer?

CW kommer bytas ut till DV. Det är bara att acceptera detta och försöka hänga med i svängarna.
 
Snart behöver vi inga antenner för all signal kommer att gå via tcp-ip (internet).
CW kommer bytas ut till DV. Det är bara att acceptera detta och försöka hänga med i svängarna.

Jag utgår ifrån att du skriver detta för att provocera. Det du talar om är en annan hobby.

Eric
 
Morse code, Q-code and Amateur abbrreviations.
Moresekoden är lika med telegrafi.
Q-koden är avsedd för telegrafering och består av tre bokstäver, med Q i början.
Amatörförkortningar är avsedda att användas vid telegrafering.
Vid telefoni använder man det talade ordet.

Konstigare än så är det inte ...
 
Hej!

XUZ>>

Jag tycker nog att du valt fel rubrik på tråden, i vart fall om du menar det du skriver 15:47. Med rätt rubrik och väl formulerade inlägg så ökar chansen att nå fram på rätt sätt?

Nåväl, det ligger i amatörradions natur att utvecklas, därmed givetvis inte sagt att det ena trafiksättet dödar det andra. CW står inte i motsatsförhållande till digitala trafiksätt.

Jag tror mig förstå att du inte förstått charmen med telegrafi, precis som jag inte kan förstå vitsen med "antennlös amatörradio".

Till frågan hur länge det kommer att finnas ett uttag för telegrafinyckel, jadu... den som lever får se!

Avslutningsvis, hur ser amatörradio ut i din framtid?
 
För mej är amatörradio i första hand en elektronik/teknikhobby och i andra hand en kommunikationshobby.

msn, sms, facebook och skype är bara kommunikation.
Är man inte det minsta intresserad av teknik och elektronik (varm lödkolv:)) så är nog amatörradio fel hobby.

.....min personliga åsikt.

/Micke
 
Riktig amatörradio, som den uttrycks i artiklarna 1.56 och 1.57
i det internationella Radioreglementet, definieras som morsetelegrafi,
tillåtelse att använda hembyggd utrustning samt en
relativt hög kompetensnivå.

I fall man gör avsteg från detta kommer motiveringen
för amatörradions tillgång till frekvenser att försvinna.

Då blir vi på längre sikt, som TS är inne på, hänvisade till Internet.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
För mej är amatörradio i första hand en elektronik/teknikhobby och i andra hand en kommunikationshobby.

msn, sms, facebook och skype är bara kommunikation.
Är man inte det minsta intresserad av teknik och elektronik (varm lödkolv:)) så är nog amatörradio fel hobby.

.....min personliga åsikt.

/Micke

men va bra då kan ni alla sitta här med era lödkolvar och antenner och och leka att detta är amatörradio. så vi andra vi har radion till att prata i och ha en bra kommunikation med andra radioamatörer som har radion till den är tänkt för då.

men det är ju så vissa tycker det är kul att bygga vissa tycker det är kul med att pumpa cw och vissa andra tycker det är kul med D-star.

men glöm inte att vi har en sak gemensamt allt tillhör amatörradio hobbyn. så det ena är inte bättre än det andra. allt är samma skit så att säga :D

....min personliga åsikt.
 
Att blanda in nyordbildningar eller lokala uttryck i svenskan är inte liktydigt med att detta är den "moderna svenskan", det är en dialekt eller möjligen slang. Sådant är lokalt begränsat, geografisk eller subkulturellt. Med det senare menar jag t.ex. hur man uttrycker sig på internetforum med begränsningar i åldersgrupp eller ämnesområde. Eller branchspecifikt t.ex. "Knoparmoj", om nu någon ens förstår vad det är.

Åldern på kommunikatören avslöjas ofta av språket. Barnspråk blir till ungdomsspråk som så småningom närmar sig det traditionella språket. Men för var generation följer förstås nyord och begrepp med och förändrar det traditionella över generationerna.

Sedan har här talats om olika sätt att skriva. Här är det frågan om manér som också förändras över tid. T.ex. meningsuppbyggnad där vi gått från 1700-talets manér med kanske 50 ord i en och samma mening till vad som var korrekt för 20 år sedan med kort meningsuppbyggnad. Numer slarvas det med punktering och kommatering så vi är på väg mot 1700-tals-manéret igen.

Inom den grafiska- , och senare inom datorvärlden har manéret ofta handlat om hur man använder stora och små bokstäver. Det där påståendet om att stora bokstäver uttrycker ett högljutt tonfall är relativt nytt, kanske 10-15 år gammalt. Kommer kanske från programmeringsmanéret där stora bokstäver använts som kommandon och små bokstäver till kommentarer eller ibland variabel- eller strängnamn.

Q-koden kan väl också sägas vara en slags dialekt lämplig att använda när det behövs för att uttrycka sig tydligt då det vanliga språket fungerar sämre. Även vid foni under dåliga förutsättningar fungerar "QTH question" bättre än "where do you live?".

Vilket sätt, vilken dialekt eller vilka förkortningar vi nu än använder så måste väl ändå målet vara att göra oss begripliga. Man får helt enkelt prata med de lärde på de lärdes språk och med bönder på bönders språk. Det omvända är bara stolligt.
 
Last edited:
För övrigt tycker jag att den som tror sig ägna sig åt amatörradio utan att intressera sig för teknikdelen har missuppfattat verksamheten lika mycket som segelbåtsentusiasterna i Saharaöknen eller djuphavsfiskarna i Himalaya....
 
Hej!

XUZ>>

Jag tycker nog att du valt fel rubrik på tråden, i vart fall om du menar det du skriver 15:47. Med rätt rubrik och väl formulerade inlägg så ökar chansen att nå fram på rätt sätt?

Nåväl, det ligger i amatörradions natur att utvecklas, därmed givetvis inte sagt att det ena trafiksättet dödar det andra. CW står inte i motsatsförhållande till digitala trafiksätt.

Jag tror mig förstå att du inte förstått charmen med telegrafi, precis som jag inte kan förstå vitsen med "antennlös amatörradio".

Till frågan hur länge det kommer att finnas ett uttag för telegrafinyckel, jadu... den som lever får se!

Avslutningsvis, hur ser amatörradio ut i din framtid?

amatörradion har ingen framtid.

så länge radioamatörerna inte tar till sig det nya anser jag.
 
För övrigt tycker jag att den som tror sig ägna sig åt amatörradio utan att intressera sig för teknikdelen har missuppfattat verksamheten lika mycket som segelubåtsentusiasterna i Saharaöknen eller djuphavsfiskarna i Himalaya....

om man ser till en annan hobby. tex bilen.

hur många som har körkort är intresserade av bilens teknik?

hur många raggare är intresserade fina usa bilar.

för mig är ordet raggare. att supa slåss och svina ner sina fina bilar.

sedan finns finns den den kategorin som bevara sina gamla bilar. men dom ser man inte ute på vägare bara på utställningar.

jo men dom flesta segelubåtsentusiasterna använder sina båtar dom sitter inte på segel forum och talar om för andra hur man ska göra eller borde göra.

precis som mig jag använder radion fast jag inte är intresserad av den tekniken. utan det är användnings orådet vad man kan ha radion till. sedan va den gör innanför skalet är helt ointressant för mig. bara den gör sitt jobb för att få kontakter runt om i världen.
 
Riktig amatörradio, som den uttrycks i artiklarna 1.56 och 1.57
i det internationella Radioreglementet, definieras som morsetelegrafi,
tillåtelse att använda hembyggd utrustning samt en
relativt hög kompetensnivå.

I fall man gör avsteg från detta kommer motiveringen
för amatörradions tillgång till frekvenser att försvinna.

Då blir vi på längre sikt, som TS är inne på, hänvisade till Internet.

73/
Karl-Arne
SM0AOM

det kanske är därför det nya modet DV, D-star har kommit.
 
Back
Top