varför Q koder?

Inget nytt under solen

Hej
Jag blev amatör på de glada 70-talet, innan dess vare 27MHz.
Denna diskussion er inget nytt. Inom alla hobbies finns det olika intresseriktningar. Har sysslat me medellflyg, vissa älskar att flyga, andra älskar att bygga. Precis samma fenomen finns inom amatörradio.

Ang Q-förkortningar så har ja alltid använt de vanliga förkortningarna på telefoni: tex QTH, QRX, QSB mm. Det har alltid varit naturligt.

För mig har de olika intresseriktningarna aldrig varit problem. Man sysslar med det som ligger varmast om hjärtat (antenner) å respekterar att de finns olika intressen.

Ja tycker att vi ska försöke respektere varandres olikheter.

/Gammhunden
 
Hej
Jag blev amatör på de glada 70-talet, innan dess vare 27MHz.
Denna diskussion er inget nytt. Inom alla hobbies finns det olika intresseriktningar. Har sysslat me medellflyg, vissa älskar att flyga, andra älskar att bygga. Precis samma fenomen finns inom amatörradio.

Ang Q-förkortningar så har ja alltid använt de vanliga förkortningarna på telefoni: tex QTH, QRX, QSB mm. Det har alltid varit naturligt.

För mig har de olika intresseriktningarna aldrig varit problem. Man sysslar med det som ligger varmast om hjärtat (antenner) å respekterar att de finns olika intressen.

Ja tycker att vi ska försöke respektere varandres olikheter.

/Gammhunden

Modellflyg/bilar. är ju en del av radiohobbyn med. För hur kontrollerar du dina modeller?

Precis via en radio. Eller trådlös överföring av signaler i luften.

Och via en sändare i form av radio. För i modellen finns det en motagare i form av en radio. Som kanske är kristallstyrd eller processor typ PCM.
 
Back
Top