Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
GISSA!
"Här är så mycket QSB" - "så nu är jag QRU" - "och går QRT" "så tack för QSO" -
"QSL kommer" - "Och nu drar jag mig baklänges" - "Sjuttitre"...
Vad är detta för språk?
Bäste Malcolm,
Om detta förekommer i ett samtal emellan två personer och båda förstår vad som menas, varför ska du då få ont i magen? Använd avstämningsratten eller avstängningsknappen på din radion.
Krya på dig ,
Kjell, PB3SM - SM6CPI
GISSA!
"Här är så mycket QSB" - "så nu är jag QRU" - "och går QRT" "så tack för QSO" -
"QSL kommer" - "Och nu drar jag mig baklänges" - "Sjuttitre"...
Vad är detta för språk?
Utmärkt. Skulle du råka tala med mig och jag råkar använda någon trevlig Q-kod i mitt talade medelande så ber jag om den respekten. Det där med respekt får man om man ger/visar respekt.Q-koden och gällande ordförkortningar är bra hjälpmedel för radioamatörerna då man telegraferar (morse). När man pratar med varandra över radion är det talade ordet bäst. Varför detta evinnerliga blandspråk - täckspråk? Endast radioamatörerna håller på sådär - en gammal ful ovana.
.......så för att visa respekt för den jag för stunden pratar med. Och det känns bra i min mage då - Kjell Ström.
I så fall rekommenderar jag en riktigt "trevlig" Q-förkortning - den internationella QUQ:
"Var god rikta om möjligt med intermittent ljus. Er strålkastare vertikalt mot ett moln och därefter, om Ni ser eller hör mitt luftfartyg, rikta ljusstrålen mot vindriktningen för att underlätta min nedgång på vattnet".
Om den kan anses vara respektabel?