varför Q koder?

amatörradion har ingen framtid.

så länge radioamatörerna inte tar till sig det nya anser jag.

Du skall inte "komma undan" med svepande uttalanden, försök nu att vara konstruktiv! I din framtid, med det du tror på och förespråkar, hur kommer "amatörradion" att se ut? Vad är det "nya" som du förespråkar?
Berätta gärna varför du råkade bli radioamatör och hur din radiovardag ser ut, läs: intresse. Vad betyder amatörradio för just dig?

Att rekryteringsbasen för blivande radioamatörer har ändrat sig sedan jag fick mitt C-cert på den tiden då dinosaurierna fortfarande regerade förefaller helt uppenbart... :D Intresset för tekniken har också förändrats, inte till det bättre tycker jag. Att tekniken i sig har förändrats kan vi vara ense om.
 
Det är sådana här trådar (diskussioner) som gör amatörradio så intressant ... ur ett beteendeperspektiv - människokunskap. En salig blandning av personkemi och teknikaliteter. Intressant!
 
Varför man vid telefoni säger "mitt QTH är Antennköping" är ju lite konstigt. Varför inte bara säga: "jag bor i Anennköping".


"Namnet på den här sidan är..."

Undrar hur folk skulle reagera om man fick för sig att snacka så i andra sammanhang?

Det låter faktiskt lite smått rubbat! För att inte snacka om det överdrivna tackandet hela tiden...

Den som aldrig kommit i kontakt med amatörradio lär undra om hobbyn helt består av kvarlevor från 1800-talet...
 
Hej!

Hmm, jo nog låter det lite osmidigt att säga "my QTH is" när man kan använda klartext. Det finns dock ett undantag, när man snackar med någon vars engelska är risig så har det ibland hänt att de frågat efter QTH, detta trots att jag berättat att jag bor i Trollhättan. I dessa fall verkar det klokt att använda "QTH".

Håller med VDT att det tackas mycket...

Jag försöker att prata klartext, oftast även vid CW.
 
Last edited:
En liten undran:
Hur förklarar du var du bor till en fransman som försöker att tala engelska?

Amatörradio är inte en svensk företeelse, utan används över hela världen och tro mig, dom flesta förstår inte svenska !
 
Bravo.svg
Jaha?
Enligt Wikipedia så lastar/lossar/transporterar Du alltså farligt gods?
Den Q-förkortning som jag använde hittade jag också på Wikipedia.
Iofs fick jag lära mig många Q-förkortningar under min militärtjänstgöring, men denna kunde jag inte. Dock tyckte jag att den kunde passa in i denna diskussion. För er som inte ids kolla själva, så betyder den "Kan ni utväxla trafik med Q-förkortningar?".
Naturligtvis är det bättre att uttrycka sig i klartext när det är möjligt/praktiskt.
 
Hej!

XYY>>
Är ditt inlägg riktat till mig?

Nej till alla!

Det är mycket lättare att konversera med andra om man använder gemensamma begrepp.

ALLA amatörer vet vad QTH betyder och då uppstår inga problem eller ytterligare frågor. :)
 
Last edited:
Hej!

OK, då fattar jag.

Att det underlättar med gemensamma begrepp o termer håller jag med om, QSL på de... ;)

Men, låt mig ta ett exempel: om jag snackar med en HAM från England och signalkvalitén är god så snackar jag klartext och använder sällan begrepp som "my QTH is..." utan tar det i klartext. Det funkar bra. Men... som du beskriver, det finns läge där språkbarriären "kräver" Q-koder.
 
Q-förkotningar kan ha funktion vid telegrafi.
Varför man vid telefoni säger "mitt QTH är Antennköping" är ju lite konstigt. Varför inte bara säga: "jag bor i Anennköping". .....
de
FPD
Jag håller med Dig om att det är bättre att tala klartext och använda vanliga ord när man kör telefoni. Men uttrycket "Mitt QTH är" är inte riktigt synonymt med "Jag bor i".
För min egen del har det nästan aldrigt stämt, jag har inte kunnat köra radio ifrån den ordinarie bostaden. Så detta att försöka dra ner på användningen av Q-förkortningar kräver också en del eftertanke.
 
"varfö Q - koder"

Författaren till läroboken Electronics Handbook (eng.) - Jorge de Sousa Peris - har svarat på den frågan i ett särskilt kapitel. Utgivare är förlaget Studentlitteratur 221 00 Lund.

Sousa skriver: För att underlätta kommunikation mellan människor som talar olika språk och som skriver med olika hastigheter (kineser bl.a. Min anm.) har radioamatörerna utvecklat en mnemoteknisk (metod för inlärning) kod som användes vid telegrafering - morse. Många av dessa förkortningar är direkt hämtade från radiotelegrafistens yrke. Slut på citat.

Tyvärr, blandar vi "amatörer" Q-koden och förkortningarna med det talade språket och då blir det rotvälska som för den oinvigde låter mycket märkligt - fikonspråk.

Därför är det lite pinsamt när man skall demonstrera amatörradio för allmänheten. När åhörarna lyssnar på våra samtal, brukar de se ut som fågelholkar i ansiktet - öppen mun och stora ögon samt ett smil som avslutning.

Prata som vanligt - även i radion!
 
Man kan ju jämföra med vissa yrkesgruppers "fikonspråk", den stora allmänheten förstår i regel ingenting när man säger "smygvinkel - fogsvans" e.t.c.

Alla yrken och grupper har sina ord och utryck som dom icke invigda inte förstår.
 
Alla yrken och grupper har sina ord och utryck som dom icke invigda inte förstår.

Fogsvans vet ändå många icke-snickare vad det är,
i ett av mina andra yrken används begrepp som "stuff" och "sylta", det är begrepp som inte letat sig så värst långt utanför nyttjarsfären.

"QSL" förekommer faktiskt sporadiskt i yrkestrafiken bland poliser, brandmän och hamnfolk där jag hört det användas men uttrycket har så smått försvunnit numera.

Att säga tack i tid och otid som tidigare nämnts i tråden kan ju förefalla gammalmodigt men hövlighet hoppas jag aldrig blir omodernt...
 
det kanske är därför det nya modet DV, D-star har kommit.

DStar kom väl åtminstånde för 10 år sen.

Känner lite så här att du ser ner på alla som inte tycker som du!!!

Jag är inte ett skit intresserad av DStar,VHF,UHF,SHF och utav att sitta och samtala i en massa ringar.
För mig är hobbyn så mycket mycket mer än så.
Men bara för jag inte är det så behöver jag inte starta en tråd om det.
Låt dom som håller på med det göra det och dom som vill sitta och bygga och löda göra det utan att DU ska trycka ner någon för det.
Men med risk för att skriva mer så slutar jag nu innan DU kommer anse att det är personligapåhopp av dig.
Jag ser det bara att du och jag och många andra inte har samma åsikt och det får både du och jag leva med.

Tänk dig själv en framtid inom hobbyn där alla ska göra exakt samma sak. Vilken utveckling får vi då?

Min personliga åsikt och jag accepterar att andra in tycker och tänker som jag!
 
DStar kom väl åtminstånde för 10 år sen.

Känner lite så här att du ser ner på alla som inte tycker som du!!!

Jag är inte ett skit intresserad av DStar,VHF,UHF,SHF och utav att sitta och samtala i en massa ringar.
För mig är hobbyn så mycket mycket mer än så.
Men bara för jag inte är det så behöver jag inte starta en tråd om det.
Låt dom som håller på med det göra det och dom som vill sitta och bygga och löda göra det utan att DU ska trycka ner någon för det.
Men med risk för att skriva mer så slutar jag nu innan DU kommer anse att det är personligapåhopp av dig.
Jag ser det bara att du och jag och många andra inte har samma åsikt och det får både du och jag leva med.

Tänk dig själv en framtid inom hobbyn där alla ska göra exakt samma sak. Vilken utveckling får vi då?

Min personliga åsikt och jag accepterar att andra in tycker och tänker som jag!

konstigt att du tycker så?

Att jag trycker ner folk.
Ja det är ju vissa som trycker ner andra för att man inte är en riktig radioamatör som håller på med att bygga och köra CW.

som sagt. då kan du hälsa då till övriga amatörer som gillar delar åsikt med dig. Att sluta trycka ner andra amatörer och anklagelser om fuskat tills sitt cert och mycket mera. Samt att förstöra många trevliga ringar som vi har på banden.

och vilken utveckling har vi fått av detta?

trevligt? jasså inte det? konstigt.
 
-XUZ (som inte ens har ett förnamn) --- tycker du verkar ganska grälsjuk - är det inte bättre du går till Flashback och "håller på"- där kan du säkert få igång ett bråk!
mvh /SM0AQW
 
Q-koden är internationellt reglerad i en ITU-R rekommendation;

"RECOMMENDATION ITU-R M.1172
MISCELLANEOUS ABBREVIATIONS AND SIGNALS TO BE USED
FOR RADIOCOMMUNICATIONS IN THE MARITIME MOBILE SERVICE"

Det finns sedan utvidgade Q-koder, QAA-QNZ, för flygmobilt bruk.

Användningen av Q-koden är oberoende av om det är telegrafi eller telefoni som används, men ARRL har en gång i tiden i sin tur valt att rekommendera att man avstår från användning av Q-koden inom amatörtrafik på telefoni.

Efter att ha läst hela denna diskussion är jag numera övertygad av att TS ser amatörradion som radiokommunikation som i varken innehåll eller form skiljer sig från privatradio, utan endast försiggår på utvidgade frekvensband.

Det kommer att bli en pedagogisk uppgift av rang att på sikt övertyga internationella organ som CEPT och ITU att amatörradion ska fortsätta att ha sin generösa frekvenstilldelning under sådana premisser.

Den hittillsvarande generositeten bygger på att man ännu anser att amatörradion skiljer sig på ett avgörande sätt från privatradion, och att den också tillför något på sikt.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
som sagt. då kan du hälsa då till övriga amatörer som gillar delar åsikt med dig. Att sluta trycka ner andra amatörer och anklagelser om fuskat tills sitt cert och mycket mera. Samt att förstöra många trevliga ringar som vi har på banden.

Vad får dig till att tro att jag företräder andra radioamatörer?
Jag är ensam i mina byxor och klarar av att stå för min åsikt och som jag skrev tidigare jag respekterar att du har en annan åsikt.

Varför ska jag springa dina ärenden Jörgen och hälsa dom det.
Är du inte karl nog att göra det själv???
Trevliga ringar jo jag tackar jag. Jag LYSSNAR en hel del på banden (läs 80 meter) så sent som igår (Torsdag) gjorde jag det och jag lovar dig att ibland funderar även jag på hur en del fått sina cert.

Så vi nu då som inte gillar framfarten (HI) av D-Star m.m. vi ska inte få syssla med våran hobby är det det du menar?
Jag är ingen bakåtsträvare men jag lovar att CW kommer överleva många många år efter det att DStar och dyligt är begravt.

Som jag skrrev vi har inte samma uppfattning om detta och det är inte första gången i livet som vi inte delar den heller. Senast var på 90-talet.
 
GISSA!
"Här är så mycket QSB" - "så nu är jag QRU" - "och går QRT" "så tack för QSO" -
"QSL kommer" - "Och nu drar jag mig baklänges" - "Sjuttitre"...

Vad är detta för språk?
 
GISSA!
"Här är så mycket QSB" - "så nu är jag QRU" - "och går QRT" "så tack för QSO" -
"QSL kommer" - "Och nu drar jag mig baklänges" - "Sjuttitre"...

Vad är detta för språk?

Nästan som Knoparmoj, jag fattar ingenting:D

/Micke
 
Back
Top