Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Så varför lägga locket på? Skriv något vettigt och balansera upp diskussionen i stället.
Det tråkiga i kråksången är att så få klarar av att diskutera de tunga sakfrågorna utifrån faktabaserade uppgifter som det finns källhänvisningar till.
Jag läste på ett amerikanskt forum där man diskuterade "real hams" att sådana alltid går med blicken riktad snett uppåt i 45 grader. Dit har jag inte nått än.
....fast en skytt kan aldrig få en vapenlicens om han inte träffar tavlan, kraven för vapenlicens i sportskyttesammanhang är dessutom en fråga som inte debatteras då ingen av de äldre skyttarna gnäller över hur lätt det är att få licens idag.
Må vara försämringar i ton men förbättringar i mycket annat såsom ergonomi och frekvensbyte utan behov av att ratta tune och load.
Ett solklart fall av pest eller kolera där det bekvämaste vinner, det är därför vi inte har en vev fram på bilarna längre.
Tyvärr kommer det i båda lägren fortsätta på samma sätt och bli allt värre tills allt är för sent. Och så fort nån kastar in en pinne på ett av forumen så kommer vi likt hundar sätta igång igen. Och igen och igen...
Men min fråga var faktiskt inte avsedd som en sorts retorik med "gammalt kontra nytt" i bemärkelsen bra - bättre - bäst.
I]
Min liknelse med skytte rörde dock att de äldre skyttarna inte klagar på att det är för låga krav för de nya skyttarna,
då de äldre skyttarna förr hade mycket lägre krav för att få vapenlicens.
Ang det där med att gå med blicken riktad snett uppåt så avsågs naturligtvis att riktiga amatörer ständigt spanar efter antenner på hustaken.
Tyvärr kommer det i båda lägren fortsätta på samma sätt och bli allt värre tills allt är för sent. Och så fort nån kastar in en pinne på ett av forumen så kommer vi likt hundar sätta igång igen. Och igen och igen...
Nej inte tyvärr utan tack och lov.
Vi får diskutera och vi får tycka vad vi vill. Att vi diskuterar är sunt och riktigt.
Vi kanske inte blir överens men det behöver inte vara en nackdel och inte heller att diskussioner ibland sakta avstannar utan konkreta resultat. Om vi kan, får och vill utbyta tankar leder det till att vi utvecklas eftersom vi tvingas värdera andras syn på saken.
Yttrandefrihet är något som inte är självklart för alla och en rättighet som bör vårdas.
Vi får diskutera och vi får tycka vad vi vill. Att vi diskuterar är sunt och riktigt.
Sant, man skall också vara på det klara med att de ståndpunkter som framförs i det här forumet kommer från ett fåtal amatörer som inte på något sätt representerar hela kollektivet.
Jag representerar på sin höjd mig själv.
Hur många av dem som skrivit inlägg i denna tråd tycker att den gode Nimbe har fått något bra svar på sin fråga:
"Hjälp mig förklara för folk varför man måste avlägga ett prov i ellära för att erövra ett sändarcertifikat. Jag har tillfrågat en massa vänner och bekanta, och 40 har nappat, men alla avböjer när jag förklarar att ellära ett ett steg man måste gå igenom.
Så hjälp mig förklara..." ???
Det vore intressant att höra vad Nimbe tycker!
//Janne SM0AQW