nimbe
Well-Known Member
Har inte dom några bra idéer?
Hehe, jorrå det har dom säkert. Men jag vill veta vad folket tycker. Annars hade jag aldrig skapat kontot här på ham.se jue
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Har inte dom några bra idéer?
Personligen skulle jag vilja se att PTS på eget initiativ återtog all handläggning, provförrättning och utfärdande av amatörradiocertifikat så som det såg ut fram tills då e-komlagen trädde ikraft vilket medförde att PTS inte längre hade lagstöd för att utfärda amatörradiocertifikat och tilldela anropssignaler. Revideringen av e-komlagen i juni förra året medger en sådan återgång till ordning och reda.
På så sätt skulle SSA, FRO och ESR kunna frikopplas från "myndighetsutövning" och fokusera sin verksamhet på att tillvarata resp medlemmars intressen gentemot myndigheten etc. Hur man än vrider och vänder på detta så finns det ingen anledning att låta ideella föreningar utföra uppgifter som normalt åvilar en myndighet. Eller gör det det?
För att möjliggöra en återgång till "forna krav" skulle det bli nödvändigt för PTS att återinföra tillståndsavgiften, men som i sin tur skulle innebära att PTS inte lika lätt kan smita undan sitt tillsynsansvar som man faktiskt gjort och gör.
Om PTS gjort sitt jobb som Televerket gjorde förr så hade vi kanske sluppit en del av de medvetna störningarna som förekommer såväl på kortvåg som på VHF. Alla som är aktiva har väl hört hur det kan låta på såväl 80 m som på repeatrarna där folk mycket medvetet jäklas med andra för att ställa till oreda.
Vidare finns ett antal amatörer som erhållit sitt amatörradiocertifikat på tveksamma grunder och lika tveksamt är det att provförrättare provförrättar sina egna klubbkamrater så som det sker i samband med veckoslutskurserna.
Visst skulle du liksom jag och många andra aktiva radioamatörer vara beredd att friska upp dina kunskaper i de ämnen som du ev känner att du är lite ringrostig i liksom det väl inte skadat att läsa på om trafikmetoder och föreskrifter, regler m m ännu en gång.
Vadå "-Jag skulle inte acceptera ett omprov iallafall"
Klart att du skulle om nu PTS skulle kräva det liksom du skulle kört upp för bilkörkort igen om det vore tvunget och du verkligen var i behov av bil.
Jag är inte så intresserad av att friska upp mina kunskaper, jag är mest intresserad av att skaffa mig nya.
Jag tänker bl.a. på de där första kapitlen i gamla elektronikböcker där man började med någon slags atomteori som om det vore grundkunskap för resten av elektroniken. Huvva!
Jo men så är det nog för de allra flesta, men det finns en intressant filosofisk tanke i synsättet nya/gamla kunskaper. Det anses enligt många modeller om hur kunskap växer fram att det behövs gammal kunskap för att vi skall få ny kunskap, samt att det krävs brist på kunskap för att det skall ge till tillgång till kunskap.
Det uppstår alltså en pendling hos individen/gruppen mellan ny - gammal, brist - tillgång för att vi skall utveckla oss.
Dessutom krävs det en social interaktion för att kunskapen skall synas och därmed finnas...
Kanske lite djupsinnigt så här en lördag morgon, men detta synsätt leder vidare till att man som individ/grupp ofta ser gammal kunskap som något som är passerat och förlegat, när det i själva verket är grunden för det nya...
SA5A skrev; "Jag tänker bl.a. på de där första kapitlen i gamla elektronikböcker där man började med någon slags atomteori som om det vore grundkunskap för resten av elektroniken. Huvva!"
----
Frågan är om det är möjligt att hoppa över det du kallar atomteori om målet är att förstå hur saker och ting fungerar och varför de fungerar som de gör. Jag tror inte det är möjligt faktiskt inte ens i skolans och politikernas värld.
(...)
/Bengt
N- och P-dopade och "hål" som på något sätt hindrade strömmen åt ena hållet. Har fortfarande inte riktigt förstått detta men jag vet vilka egenskaper en diod kan ha.
SA6APZ
Det krävs nyfikenhet för att man skall utvecklas.
Efter att ha arbetat i drygt tio år som tekniklärare och jag upplever att elevernas baskunskaper har gradvis blivit sämre, de elever som varit mest nyfikna är oftast de elever som visar sig ha lärt sig mest och är de som kommer längst, kanske inte så konstigt..
Nyfikenhet krävs också av mig i rollen som lärare, även jag måste utvecklas och breddas annars stagnerar jag och tappar farten.
Med det stannar även min pedagogiska utveckling och den energi med vilken jag överför kunskaperna och nyfikenheten till mina elever.
...om man vill bli radioamatör, är så vetgirig att man vill VETA så MYCKET som möjligt om den tänkta hobbysatsningen, inte göra allt för att behöva veta så lite som möjligt!
Därav att vi upplever det som att kunskaperna är "sämre", när de bara är fragmenterade.
Enkla svaret: därför att förarprovet kräver det.En person bor långt ute på landet, kommer aldrig att vara i en tätort men han eller hon vill kunna komma till grannen en mil bort eller till byns affär, varför skall han lära mig köra bil i stadstrafik för att få körkort?
Midsommarhälsniing till all med glimten i ögat// Thord