Egentligen så är det så att det enda som kärnverksamhet och grundbult i amatörradion är rätten att få sända ut radiosignalerna.
Jag anser att du har helt fel här, för att få sända ut signaler finns inga restriktioner alls, mer än vissa begränsningar i frekvens och effekt. Det är bara för vem som helst att köpa ett par PMR-stationer, stoppa i batterier, trycka på PTT och säga "Hallå". Bara det faktum att vi finns i dagens samhälle med all trådlös teknologi omkring oss gör att de flesta;helt lagligt, sänder ut signaler från mobiltelefoner, trådlösa Internetuppkopplingar etc. Där är det dock så att jag inte får bygga vad som helst utan att passerat ett antal kontrollmätningar innan konstruktionen drifttages.
Argumenten att "det går inte att bygga om något i modern elektronik" dyker ofta upp när vi diskuterar teknik och moderna köpeapparater. Att många uppfattar det som omöjligt kommer av hur kunskap växer fram inom en grupp eller ett samhälle om man ser gruppen som varande samhällets medborgare. När teknik blir etablerad inom gruppen samhällsmedborgare blir tekniken osynlig och tas för självklar.
Påståendet om att det inte går att bygga om dagens elektronik innebär egentligen, enligt min tolkning, att den som säger detta menar att "jag är så okunnig att jag inte hanterar mina egna redskap och verktyg, dessutom är jag så okunnig om den teknologi jag använder att jag inte kan förstå dess funktion, jag är även inte intresserad av att lära mig mer om hur den fungerar."
Det borde var självklart att
allt går att modifiera, det är bara att lära sig hur prylarna fungerar, läsa in kretsteori, grundläggande programmering, lödning av ytmonterade komponenter etc. Avsnittet om mekanisk bearbetning kan dock reduceras betydligt, då men inte behöver borra så mycket i dagens apparathöljen, det är bara att smälta ett hål i plasten med lödpennan...
Frågan kan då formuleras även som "Varför lockar vi till oss personer som inte ser kunskap som ett intressant mål att sträva efter?"
Här hade det klassiska telegrafikravet den viktiga filterfunktionen vi idag saknar. Det var bara personer som vara intresserade att offra 3 - 6 månader av sin egna fritid för kunskapsinhämtning som fick tillstånd att utföra radiotekniska experiment. Övriga fick hitta en annan hobby. Personligen anser jag att det filtret borde varit kvar...