varför?

morsetelegrafins förträfflighet och puffa för radiotekniska experiment som ju är den egentliga kärnverksamheten i hobbyn

Ja där kom det...

Egentligen så är det så att det enda som kärnverksamhet och grundbult i amatörradion är rätten att få sända ut radiosignalerna. Numera får alla inneha sändare, alla får bygga helt enorma PA:n i källaren, Sätta upp antennparker, lyssna på alla frekvenser, bygga utrustning, mottagare och sändare med så fina prestanda att mätutrustningen blir tårögd. Man kan bygga analogt, digitalt, programmera. Man kan fjärrstyra utrustning via nätet eller telenätet. Man kan samla på utrustning. Man kan skicka lyssnarrapporter. Man kan lyssna på fyrar och föra statistik på konditioner. Man kan bygga trälådor, kopiera gamla byggen i nostalgiskt syfte. Det enda man inte kan är att sända ut signalerna. DET är grundbulten..
 
Last edited:
Ja där kom det...

Egentligen så är det så att det enda som kärnverksamhet och grundbult i amatörradion är rätten att få sända ut radiosignalerna. Numera får alla inneha sändare, alla får bygga helt enorma PA:n i källaren, Sätta upp antennparker, lyssna på alla frekvenser, bygga utrustning, mottagare och sändare med så fina prestanda att mätutrustningen blir tårögd. Man kan bygga analogt, digitalt, programmera. Man kan fjärrstyra utrustning via nätet eller telenätet. Man kan samla på utrustning. Man kan skicka lyssnarrapporter. Man kan lyssna på fyrar och föra statistik på konditioner. Man kan bygga trälådor, kopiera gamla byggen i nostalgiskt syfte. Det enda man inte kan är att sända ut signalerna. DET är grundbulten..

Då skall det väl inte vara så svårt att skriva provet till cert,
 
RNA skrev: "Egentligen så är det så att det enda som kärnverksamhet och grundbult i amatörradion är rätten att få sända ut radiosignalerna."
-----

Så kan man kanske se på saken om man skulle nöja sig med att använda CE-märkt kommersiellt tillgänglig radioutrustning utan några formella krav på tekniska kunskaper om hur dessa apparater är uppbyggda och fungerar. Här har ju fabrikanten redan sett till att apparaterna är tillräckligt bra och därmed bedöms kunna samexistera med annan utrustning. Du har kanske inte fel i det du skriver men du har inte heller tänkt längre än näsan räcker.

Ifrån min synvinkel handlar det i stället om den unika möjligheten att få lov att utnyttja stora områden av radiospektrum för radiotekniska experiment med egenbyggd eller modifierad kommersiell utrustning och detta med mycket höga sändareffekter. Lika unikt och värt att försvara är också det faktum att vi kan få göra detta utan krav på att utrustningen måste testas på t ex ett EMC-labb för att få lov att CE-märkas. Krav som alla andra tillverkare av elektronik och radioutrustning har att förhålla sig till.

Undantaget i EMC-direktivet betyder dock inte att egenbyggd utrustning inte måste uppfylla några tekniska krav utan snarare att radioamatörerna anses ha den kompetens som krävs för att kunna säkerställa att den använda utrustningen uppfyller alla relevanta skyddskrav i R&TTE-direktiven och därför inte riskerar orsaka menliga störningar på annan utrustning.

Om man utgår ifrån ITU-RR kommer man att finna en uppsättning grundläggande tekniska krav på radiosändare generellt, alla typer, och som radioamatörerna näppeligen kan bortse ifrån eller slipper att uppfylla.

Hittills har amatörkollektivet kunnat hävda att deras kunnande och kompetens är tillräcklig, baserat på de formella kunskaper som de nationella telemyndigheterna genom CEPT ansett rimliga att kräva av oss och som finns specificerade i CEPT T/R 61-02. Beviset för detta är ett amatörradiocertifikat som i många andra länder ges ut i olika valörer beroende på inhämtad kunskapsnivå. Grundkunskaper ger tillgång till vissa frekvensband med restriktioner i uteffekt etc medan mer genuina kunskaper ger tillträde till större privilegier.

Behärskar vi el-lära och radioteknik samt har kännedom om trafikmetoder, föreskrifter och reglementen på den nivån som CEPT anser nödvändig så sitter vi säkert i båten. (Nuvarande provkrav och utbildning här i Sverige ligger dock långt under denna nivå.)

Förhandlar vi till oss lägre lättare prov, än de som CEPT rekommenderar, i syfte att bli numerärt fler amatörer så försvinner den egentliga grunden för våra unika privilegier och då finns det väl inga sakliga skäl för myndigheterna att tillåta oss att använda egenbyggda radiosändare ty hur skall vi då kunna förstå och hantera övertoner, splatter, parasitsvängningar, höga fältstyrkor och vad det månde vara.

Nej, utan gedigna tekniska kunskaper inom hela radioområdet så finns rimligen endast möjligheten kvar att låta oss använda CE-märkt utrustning där max uteffekt sätts till en lägre nivå som inte ställer till problem för andra. Lämpliga föreskrifter för en sådan kravlös verksamhet finns specificerade under avsnittet privatradio i PTS undantagsföreskrifter.

Lite skrap på på ytan var det här. Den som har förmågan att se sammanhangen ifrån ett litet vidare perspektiv och kan tänka sig att sitta på myndighetens stol ett litet tag kanske ställer sig frågan - hur i hela friden är det möjligt att radioamatörerna har tillgång till de enorma frekvenstilldelningarna de har och med så väl tilltagna privilegier när det gäller den använda utrustningen. Är detta rimligt?

Kommentera gärna och kom med sakliga väl underbyggda argument som visar att det är tillfylles att behålla de otroligt låga provkrav vi f n har här i Sverige om vi är måna om att få behålla våra privilegier även i framtiden.

/Bengt
 
Last edited:
Vi kan säkert diskutera detta i all oändlighet här men det är ganska osannolikt att det skulle innebära några förändringar i praktiken.

Den första instans som kan förändra något är den trojka som PTS utsett att ansvara
för kraven dvs. SSA/ESR/FRO.

Nästa instans är PTS som måste övertygas om att man inte uppfyller HAREC och att SSA har satt ribban för lågt.

Om inte PTS bryr sig så går man vidare till CEPT och våra politiker.

Får man inget gensvar där är nog bara att bita i det sura äpplet.
 
Egentligen så är det så att det enda som kärnverksamhet och grundbult i amatörradion är rätten att få sända ut radiosignalerna.

Jag anser att du har helt fel här, för att få sända ut signaler finns inga restriktioner alls, mer än vissa begränsningar i frekvens och effekt. Det är bara för vem som helst att köpa ett par PMR-stationer, stoppa i batterier, trycka på PTT och säga "Hallå". Bara det faktum att vi finns i dagens samhälle med all trådlös teknologi omkring oss gör att de flesta;helt lagligt, sänder ut signaler från mobiltelefoner, trådlösa Internetuppkopplingar etc. Där är det dock så att jag inte får bygga vad som helst utan att passerat ett antal kontrollmätningar innan konstruktionen drifttages.

Argumenten att "det går inte att bygga om något i modern elektronik" dyker ofta upp när vi diskuterar teknik och moderna köpeapparater. Att många uppfattar det som omöjligt kommer av hur kunskap växer fram inom en grupp eller ett samhälle om man ser gruppen som varande samhällets medborgare. När teknik blir etablerad inom gruppen samhällsmedborgare blir tekniken osynlig och tas för självklar.

Påståendet om att det inte går att bygga om dagens elektronik innebär egentligen, enligt min tolkning, att den som säger detta menar att "jag är så okunnig att jag inte hanterar mina egna redskap och verktyg, dessutom är jag så okunnig om den teknologi jag använder att jag inte kan förstå dess funktion, jag är även inte intresserad av att lära mig mer om hur den fungerar."

Det borde var självklart att allt går att modifiera, det är bara att lära sig hur prylarna fungerar, läsa in kretsteori, grundläggande programmering, lödning av ytmonterade komponenter etc. Avsnittet om mekanisk bearbetning kan dock reduceras betydligt, då men inte behöver borra så mycket i dagens apparathöljen, det är bara att smälta ett hål i plasten med lödpennan... :rolleyes:

Frågan kan då formuleras även som "Varför lockar vi till oss personer som inte ser kunskap som ett intressant mål att sträva efter?"

Här hade det klassiska telegrafikravet den viktiga filterfunktionen vi idag saknar. Det var bara personer som vara intresserade att offra 3 - 6 månader av sin egna fritid för kunskapsinhämtning som fick tillstånd att utföra radiotekniska experiment. Övriga fick hitta en annan hobby. Personligen anser jag att det filtret borde varit kvar...
 
Man bör också känna till att CEPT, på tyskt initiativ, har granskat de amerikanska certifikaten och funnit att endast Extra och Advanced-klasserna uppfyller fordringarna för HAREC. General-klassen anses motsvara Novis-klassen inom CEPT.
En General-licens har kunskapsfordringar som överskrider de svenska.

Så här skrev arbetsgruppen RA2 inom CEPT i sitt protokoll av den 11/9 2007 när det gäller jämförelser mellan certifikatsklasser:

"The T/R 61-01 edition of 18. April 2007 showed for the USA only the "Amateur Extra" as equivalent to the CEPT licence. This was correct but not enough in respect to the grandfathered American Advanced licence class.

The T/R 61-01 edition of 13. June 2007 shows now for the USA their licences "Amateur Extra", "Advanced", "General" and "Technician" as equivalent to the CEPT licence.

According to our evaluation the requirements for the American Technician and General licence classes do not fulfil the HAREC requirements, especially not the American Technician licence class. Since the HAREC requirements are also applicable for the evaluation of the American licences in T/R 61-01 (see appendix III Nr. 2.1 of T/R 61-01), we think that CEPT should re-evaluate the American General and Technician classes where it should be taken into account that CEPT has now the ECC/REC/(05)06 which would be suitable to incorporate the American General and Technician classes.

The CEPT Novice Amateur Licence according to ECC/REC/(05)06 is in the CEPT amateur radio licence system now an intermediate level licence, which has a general or standard level for advanced Beginners. Furthermore there is now also an even lower Entry Level described in ECC Report 89, which can be applied to implement real beginner licence classes.

By not applying the correct attribution for national licence classes listed in T/R61-01 the ECC/REC/(05)06 and the T/R61-02 will be neglected.We think that it should be tried to further the 3-class CEPT amateur radio licence system by applying correct attribution of national licence classes within this system, since the 3-class system seems to be necessary nowadays."

[Min fetstil]

Man kan bara spekulera om utgången av en motsvarande granskning av dagens svenska provkrav.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Då skall det väl inte vara så svårt att skriva provet till cert,

Man kanske tror att jag är för lättare prov. Det är jag inte. Men det jag är emot när grupper hävdar att just deras intresseområden är grundbult och det som ska vara större delen av provet. "Ja till kristallsändare på träplattor nej till subtoner." Jag tycker att kunskapsnivån ska vara bred. När det gäller själva sändandet ska man fördjupa sig till viss del. Man ska kunna tala om vilket område man sänder på vid ett visst mode bandbredd och med en viss frekvens i fönstret på radion. Man ska förstå verkningsgrad, övertoner o.s.v. Gällande antenner så ska man förstå komplex impedans, resonans, strålningsvinklar beroende på antennhöjd. Allt detta är nåt ingen som sänder kommer undan och har nytta av i hur bra man kommer att lyckas i sina sändingar.

Jag läste Silverkompendiet som 17-18:åring gående på en yrkesutbildning och tyckte och tycker att den gav en ganska bra start. Jag hade aldrig hört talas om tiopotenser och sånt, men med en bra lärare och 12-13 sammankomster så gick det in. Det som var jobbigt och krävde tid var ju reglementet och definitionerna som skulle läras in ordagrant. Men de är ju borta nu.

Sedan tror jag på ständig fortbildning. Det sker med fördel på våra frekvenser, men mycket finns även på nätet. Jag försöker fortfarande lära mig mer och söker information om frågor som intresserar mig för tillfället. När AOM och andra skriver om tekniska spörsmål så är ögonen stora som potatisar. Jag tycker den faktiska aktuella kunskapsmassan bland amatörerna är viktigare än exakt hur provet är utformat. Provet ska vara utformat så det ger en bra start. En person som inte hörs på banden tröttnar. Provet ska inte vara inriktat på att få fram "rätt sorts amatör". Det är viktigt att visa på mångsidigheten om vi vill ha återväxt. Man ska inte döma ut vissa grupper av radiointresserade och se dem som en belastning, t.ex. sådana som kört 27 eller gjort provet efter 1900-frysigt-fast. Det är aldrig för sent att fortbilda....
 
RNA skrev; "Provet ska vara utformat så det ger en bra start."
----

Jag håller med i mycket av det du skriver till DYZ men inte i allt. Provet eller rättare sagt den använda provfrågebanken skall naturligtvis spegla den bredd och återspegla det djup som kraven för amatörradiocertifikat anger. Provets utformning blir en följd av dessa krav.

Det är det här som diskuteras och som som debatten vrider sig kring. Sverige (PTS) har bestämt att CEPT T/R61-02 skall gälla och i skrivande stund pågår ett arbete med målet att revidera och komplettera nuvarande SSA-provfrågebank som med nöd och näppe når upp till CEPT:s Novis-nivå.

Först när provfrågebanken har kommit på plats och stämmer överens med HAREC så blir nästa steg att revidera läromedlen och se till att dessa täcker den bredd och det djup som specificerats. Här kan klubbarna ta fram sitt eget material eller föreslå lämplig kurslitteratur som tillsammans täcker vad som krävs. Precis som i alla annan utbildning.

Det är således inte provet i sig som skall formuleras på ett speciellt sätt för att ge de nya radioamatörerna en bra start utan istället utbildningen som bör utformas på ett sådant sätt att de nya får tillräcklig förståelse och teoretiska kunskaper. Förståelsen och kunskaperna är nödvändig dels för att smälta in i gemenskapen och "prata samma språk" dels för att myndigheterna kräver en viss mängd kunskaper av utövaren i utbyte mot privilegier att utnyttja stora frekvensområden där bl a egenbyggd utrustning kan och får användas.

>>>Det är viktigt att visa på mångsidigheten om vi vill ha återväxt.

Det finns nog ingen som säger emot dig här. Amatörradio är en bred hobby. Men det är tyvärr inte många av de som tycker det är viktigt med återväxten som tillhör det tappra gänget som år efter år arbetar aktivt inom föreningar och klubbar med att skriva läromedel, agera som mentorer, leda kurser och sysslar med liknande praktiska göromål som är nödvändiga för att inte bara utbilda nya utan ännu mer nödvändigt för att ta hand om de nyutbildade. Det finns så klart undantag men den stora massan radioamatörer bryr sig inte särskilt mycket när projekten blir allt för konkreta och riskerar att bli verklighet.

/Bengt
 
Låt oss vara riktigt pedagogiska och beskriva hela kedjan när det gäller provkraven.

Det hela börjar med Radioreglementet, där det finns en definition av radioamatörer
som "duly authorized persons, interested in radio technique solely with a personal aim, and without pecuniary interest".
Man kan översätta "duly authorized" med "officiellt godkända",
vilket implicerar någon form av myndighetsgodkännande av radioamatörerna.

Sedan finns ITU-R Rekommendationen M.1544 som i allmänna ordalag beskriver minimikraven på en radioamatörs kunskaper.

Detta ligger sedan till grund för regionala och nationella bestämmelser.

I Europa har administrationerna via CEPT hittills kommit överens om två nivåer; en högre,HAREC,vars innehåll regleras i dokumentet T/R 61-02, samt en novisexamination.

CEPT-länderna förväntas tillämpa reglerna när examinationerna utformas så att certifikaten blir internationellt jämförbara.

Sist ska de som ansvarar nationellt och på lokal nivå för utformning av läromedel och kursplaner tillämpa riktlinjerna så att stoffet täcks in i både bredd och djup.

Konstigare än så är det inte.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Låt oss vara riktigt pedagogiska och beskriva hela kedjan när det gäller provkraven.
Det hela börjar med Radioreglementet, där det finns en definition av radioamatörer
som "duly authorized persons, intsted in radio techniques solely with a personal aim,and without pecuniary interest". Man kan översätta "duly authorized" med "officiellt godkända",
vilket implicerar någon form av myndighetsgodkännande av radioamatörerna.

Sedan finns ITU-R Rekommendationen M.1544 som i allmänna ordalag beskriver minimikraven på en radioamatörs kunskaper.

Detta ligger sedan till grund för regionala och nationella bestämmelser.
I Europa har administrationerna via CEPT hittills kommit överens om två nivåer
en högre,HAREC,vars innehåll regleras i dokumentet T/R 61-02,samt en novisexamination.

CEPT-länderna förväntas tillämpa reglerna när examinationerna utformas så att certifikaten blir internationellt jämförbara.

Sist ska de som ansvarar nationellt och på lokal nivå för utformning av läromedel och kursplaner tillämpa riktlinjerna så att stoffet täcks in i både bredd och djup.

Konstigare än så är det inte.

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Så självklart, men svårt att ta in verkar det. Kan vi få inlägget inramat och uppsatt på väggen på HAM.SE?

73, Roland SM0BRF
 
Man kan bara spekulera om utgången av en motsvarande granskning av dagens svenska provkrav.

Personligen hoppas jag vi slipper en granskning och en återgång till forna krav, jag skulle inte acceptera ett omprov iallafall.
 
Hej!
Det ligger mycken sanning i det AOM försöker åskådliggöra om amatörradions framtid.
Sedan jag fick mitt Certifikat 1951 har bl.a. tillkommit. Mobiltelfonen med tillhörande varianter som användes av människan så tidigt att den nästan inte lärt sig gå. Sedan har Du PC:n med vidhängande kommunikations varianter, behöver inte räkna upp alla. Med hänsyn till allt detta behövs inget annat för att kommunicera, det var annorlunda förr!
Vad finns det då kvar som skall locka någon att ta ett certifikat, jo TEKNIKEN och MEDIAT för kommunikationen. Detta kräver ett tekniskt kunnande lite över det som gäller idag. Kommer det möjligen att bli ett A och ett B lag i framtiden, eller bara ett A - lag.
Hälsningar // Thord
 
Vad tycker ni att jag ska lägga extra krut på när jag ska plugga inför certet? Alltså vad kommer jag med störst sannolikhet ha mest nytta av som nybörjare? Radiobygge kommer ej vara aktuellt i början, så just den biten kan vi hoppa över just nu. Men om man bortser från det? :)
 
Nu vet jag inte vad du har för bakgrund. Men har man hållit på lite med elektronik, och använt ohm:s lag räknat lite på effekter, enklare ekvationer och så. Då är det inga problem att ha alla rätt på provet om man läser böckerna i utbildningskassen. Jag hade ett fel, jag fick hjärnsläpp och hade glömt hur man bokstaverade B (Bravo) på engelska. För övrigt tycker provet är lite för lätt.
Man borde gå lite djupare in i dom flesta områden.

För min del så var det byggandet och experimenterandet som gjorde att jag blev radioamatör.
 
Last edited:
Vad tycker ni att jag ska lägga extra krut på när jag ska plugga inför certet?

Matematiken är enligt min erfarenhet en stor tröskel att komma över för en del personer som pluggar till cert. Det är inte några avancerade beräkningar, men tillräckligt svåra tydligen. Så mitt tips blir att fräscha upp dessa kunskaper om man känner att det behövs.
 
Om du läser Bli Sändaramatör och klarar certifikatsprovet så får du ett amatörradiocertifikat. Det är den formella biten som ger dig tillåtelse att använda amatörradiosändare.

Vad du bör satsa extra på beror ju sedan på vad du är intresserad av och vad du förväntar dig av att få ut av amatörradiohobbyn. Något som är bra att känna till är hur de olika frekvensbanden beter sig ur vågutbredningssynpunkt. Likaså är en god grund i antennteknik bra att ha med i bagaget liksom kännedom om bandplaner och varför dessa finns och hur de bör användas. En skvätt trafikteknik skadar inte heller. Läs igenom Trafikhandboken från pärm till pärm.

Om du är osäker på vad som intresserar dig så kan du förslagsvis börja med att ögna igenom ARRL Handbook eller annan "tjock bok" som täcker de flesta grenarna inom hobbyn. Notera de avsnitt som verkar särskilt intressanta. Kanske finner du redan där din egen nisch. Vissa nischer är tekniska och kräver kanske fördjupade kunskaper i matematik och ellära. I så fall får du plugga de ämnena för att komma vidare. Andra bitar inom hobbyn kräver andra kunskaper.

Ett tips är att gå med i din hemmaklubb Kronobergs Sändaramatörer där du på ett elegant sätt kan komma in i gänget och om du visar tillräckligt intresse av att förkovra dig säkert får draghjälp från "di gamle". Att följa med i de löpande aktiviteterna i en aktiv klubb som sysslar med radio är effektivt och ger mycket erfarenhet som kan vara svårt att läsa sig till.

Alltså. Gör en nulägesanalys och berätta sedan för oss vad som är dina intresseområden. Då kan vi ge mer precisa råd så att du snabbt kommer igång när provet väl är avklarat och du fått ditt certifikat.

/Bengt
 
För min del så var det byggandet och experimenterandet som gjorde att jag blev radioamatör.

Samma här, efter att ha kört en SSTV-bild över ett hembyggt hamcom-modem på en frekvens strax söder om 10M nångång på tidigt 90-tal och med ett nyväckt intresse när jag träffade en provförättare tio år senare så bestämde jag mig sedermera för att skriva provet på vinst och förlust,
jag pluggade således in bandgränser och länder och...
första gången körde jag...
TF var den askbemängda ö som jag missade alldeles men den satte jag gången därpå :p

jag vet inte om provet har förändrats något de senaste tio åren?
 
Ska "vi" sammanfatta "resultatet":

"I have finally discovered what's wrong with my brain:
On the left side there is nothing right, and on the right side, there is nothing left"



Det står i paritet med en del av inläggen i tråden, inte sant?
För er som inte visste.....citatet är en klassiker, say no moore....:D
 
Last edited:
Back
Top