ellära och ellära....
Vi är kanske mer behjälpta av HF-lära, både vad gäller EMC, störningsproblematik, spektralt fotavtryck och andra saker såsom trafikdisciplin.
Vi skall ju för fanken inte byta stickproppar utan snarare lära varandra att inte störa ut grannens platt-TV och sänka hans bredband, märks vi inte finns vi inte. (i grannskapet alltså, banden skall vi förstås befolka)
just CW-grejen har varit en alkilleshäl, men nu när den sjöfarten har släppt den biten så har kravet på oss att kunna ta emot och besvara nödanropen på CW försvunnit, att ta emot och besvara de på foni är en annan sak.
SM3SWO, det räcker allt med 25W för att det skall kittla i lillfingret.
Att nyttja grannens stuprör vore för övrigt respektlöst, bortsett från att det förmodligen utgör en del av en obalanserad antenn med de störningar det må medföra så är det framförallt en person- och djurfara med de rådande HF-spänningarna, så stupröret hoppas jag du låter vara
och hade CW-kravet kvarstått så hade jag inte heller förgiftat ham.se med mina inlägg och jag hade inte suttit och nött CW på kammaren som jag gör nu