Men herregud hur svårt ska det vara att förstå att vi ska inte "ändra hobbyn", hobbyn ändrar sig själv, kontinuerligt, vare sig ni vill det eller inte.
Må så vara, men det är ändå en hobby som i första hand kräver ett tekniskt intresse och teknisk kunskap.
Jag känner flugfiskare som inte knyter flugor
Jag känner tennisspelare som inte strängar sina egna racketar
Jag känner golfare som inte gjuter egna klubbhuvuden
Jag känner amatörastronomer som inte byggt ett enda teleskop
Jag känner cyklister som inte har byggt en enda cykel
Jag känner båtfolk som inte har byggt en enda båt
Jag känner trädgårdsodlare som inte har byggt sina egna växthus.
En gång i tiden var egenbygge vanligt förekommande inom många områden, men tiderna ändras och numera är det inte så.
Vad dessa kategorier av hobbymänniskor har med amatörradio att göra förstår jag inte, om det inte gör ont att skaffa kunskapen får du gärna förklara samhörigheten.
Jag läser egenbygge/qrp delen i QTC med visst intresse även om jag aldrig skulle bygga något själv.
Du är med andra ord en ganska ointressant hobbyutövare för mig.
Blir vi färre så kanske våra frekvenser förvinner och då blir vi inga alls. Men det finns ju dom som föredrar att vara ensammen kvar på banden, men vem ska då tala om att dina hembyggen låter bra?
Det behövs inga som talar om det, hobbyns utveckling har medfört att automatstationer, skimmers, etc. ger all och ärlig återkoppling, om man har kunskap att tolka informationen... men för somliga tror jag det lär göra mycket ont att skaffa den kunskapen...