varför?

Men herregud hur svårt ska det vara att förstå att vi ska inte "ändra hobbyn", hobbyn ändrar sig själv, kontinuerligt, vare sig ni vill det eller inte.

Må så vara, men det är ändå en hobby som i första hand kräver ett tekniskt intresse och teknisk kunskap.


Jag känner flugfiskare som inte knyter flugor
Jag känner tennisspelare som inte strängar sina egna racketar
Jag känner golfare som inte gjuter egna klubbhuvuden
Jag känner amatörastronomer som inte byggt ett enda teleskop
Jag känner cyklister som inte har byggt en enda cykel
Jag känner båtfolk som inte har byggt en enda båt
Jag känner trädgårdsodlare som inte har byggt sina egna växthus.

En gång i tiden var egenbygge vanligt förekommande inom många områden, men tiderna ändras och numera är det inte så.

Vad dessa kategorier av hobbymänniskor har med amatörradio att göra förstår jag inte, om det inte gör ont att skaffa kunskapen får du gärna förklara samhörigheten.

Jag läser egenbygge/qrp delen i QTC med visst intresse även om jag aldrig skulle bygga något själv.

Du är med andra ord en ganska ointressant hobbyutövare för mig.

Blir vi färre så kanske våra frekvenser förvinner och då blir vi inga alls. Men det finns ju dom som föredrar att vara ensammen kvar på banden, men vem ska då tala om att dina hembyggen låter bra?

Det behövs inga som talar om det, hobbyns utveckling har medfört att automatstationer, skimmers, etc. ger all och ärlig återkoppling, om man har kunskap att tolka informationen... men för somliga tror jag det lär göra mycket ont att skaffa den kunskapen... ;)
 
Må så vara, men det är ändå en hobby som i första hand kräver ett tekniskt intresse och teknisk kunskap.

Näe, hobbyn kräver inte det, hobbyn kräver att man kan köpa en station på SRS eller annat valfritt ställe, det är bara du som tror att man måste bygga sina grejor själv



Vad dessa kategorier av hobbymänniskor har med amatörradio att göra förstår jag inte, om det inte gör ont att skaffa kunskapen får du gärna förklara samhörigheten.

Dom bedriver hobby, utan att bygga redskapen för den hobbyn själva, precis som dom allra flesta radioamatörer gör.

Du är med andra ord en ganska ointressant hobbyutövare för mig.

Detsamma!


Det behövs inga som talar om det, hobbyns utveckling har medfört att automatstationer, skimmers, etc. ger all och ärlig återkoppling, om man har kunskap att tolka informationen... men för somliga tror jag det lär göra mycket ont att skaffa den kunskapen... ;)

Fast dom lär du ju inte ha mycket nytta av när det inte finns några frekvenser som du får sända på längre, men vi ser att du tycker att du själv är tillräcklig för hela hobbyn, fortsätt att tycka det du.
 
Jag är en sådan som köpt ett hobbyväxthus för två veckor sedan så nu känner du en till. Men för att mina sex tomatplantor inte skall dö svältdöden har jag varit tvungen att lära mig hur de skall skötas med vatten och näring samt att luckorna i taket måste öppnas vid solig väderlek så att det inte blir för varmt.

Jag är en sån som faktiskt ska spika ihop ett växthus till mina tomatplantor bara vi slutar ha frostnätter, det har jag lärt mig helt själv, utan att det är ett krav, för jag tyckte det skulle vara kul att prov-odla tomater i år...

Kommer man bara in i en hobby och tycker att det är kul så vill man ofta fördjupa sina kunskaper, tror jag.
 
vjk skrev; "Jag är en sån som faktiskt ska spika ihop ett växthus till mina tomatplantor bara vi slutar ha frostnätter, det har jag lärt mig helt själv, utan att det är ett krav, för jag tyckte det skulle vara kul att prov-odla tomater i år..."
----

Det låter som du inte heller har tummen mitt i handen. Mitt första drivhus bestod av ett knippe 1" brädor och byggplast. Knappt 6 kvm och höll i tre år tills en höststorm svepte över den skånska slätten och bara ett skelett stod kvar. Ny byggplast och några års odling till....

Bygg nu inte för stort så du kommer i klammeri med byggnadsnämnden och de regler som gäller. Då får du väl verka för en förändring av bygglagen också. Eller så bor du som jag på landet utanför stadsplanerat område och kan göra lite som du vill.

Adios Amigos.

/Bengt
 
VJX de MCD

Kul att vi är överens om att vi är helt ointresserade av varandras intresse.

Fortsätt gärna att hävda att okunskap är en mänsklig rättighet, en åsikt många delar med dig trots att vi lever i "kunskaps- och kompetenssamhället"... Att många gör en sak innebär inte att det är rätt.
 
VJX de MCD

Kul att vi är överens om att vi är helt ointresserade av varandras intresse.

Fortsätt gärna att hävda att okunskap är en mänsklig rättighet, en åsikt många delar med dig trots att vi lever i "kunskaps- och kompetenssamhället"... Att många gör en sak innebär inte att det är rätt.

Jag har aldrig hävdat att okunskap är en mänsklig rättighet.
Tvärtom hävdar jag att man ska ha dom NÖDVÄNDIGA kunskaperna.
Vilka dom är har vi diskuterat i ett par sidor nu

Dessutom hävdar jag att tycker man att något är kul införskaffar man sig mer kunskaper löpande, på eget bevåg.

Att du tycker något innebär inte att det är rätt!
 
Mycket snack om att många amatörer tappar intresset och slutar efter ett tag, menar ni på fullaste allvar att det är på grund av den låga kravnivån?

Många kommer också tillbaka efter att ha legat i träda i flera år under tiden barnen växt upp och man själv har gjort karriär.

Intressen kommer och går,
hur många är det inte som lade kameran på hyllan på 80-talet och nu fått ett nyväckt intrese i och med digitalkamerorna?
Men visst, det finns fortfarande en klick hobbyfotografer som aldrig skulle ta i en digital plastkamera med tång, och de är ju för övrigt inga riktiga fotografer de där med plastkamerorna för de har inte stått och blaskat i ett mörkrum som en annan minsann fick göra.


Vi kanske skulle återgå till trådens ämne istället för att ägna oss åt barnslig pajkastning,
det är förbannat tråkigt att varenda tråd som börjar med en stilla undran om relevansen i vissa delar av provet kan urarta på detta sättet istället för att landa i något konstruktivt.
 
Ja jefvlar i havet...

... vilket hett ämne detta visade sig vara.

Nu kommer jag nog trampa en hel drös folk, men jag känner att jag måste skriva det. Fast iofs så är skadan redan skedd i.o.m. frågan jag startade tråden med.

Om det är så här nya radio/sändaramatörer och även blivande amatörer bemöts så förstår jag varför det är så få nya människor som söker sig till hobbyn. Många av er ställer så otroligt höga krav på vad man "måste" göra om man är radioamatör. Och då pratar jag inte om nivån på provet.

Efter att jag har fått mitt certifikat kommer jag ej kalla mig radioamatör, utan snarare radiopratare, för det är just precis det jag skaffar certet för. Någon gång i framtiden kanske ett djupare intresse för själva tekniken uppstår, vi får se.

Någon skrev något om att jag skulle använda mig av internet eller mobiltelefoni för att nå ut till världen. Det har jag gjort i många år, men du bör också veta att det inte alls är samma sak. Inte ens EchoLink tilltalar. Har jag för avsikt att kommunicera via radio, så är det en radio som ska användas.

Jag respekterar allas åsikter och tankar kring er livsstil, och jag kan känna att det hade varit trevligt (trevligare) om det var ömsesidigt.

Detta var mitt sista inlägg i denna tråden, jag har inte mer att tillföra. Tack för alla svar. =)
 
Mycket snack om att många amatörer tappar intresset och slutar efter ett tag, menar ni på fullaste allvar att det är på grund av den låga kravnivån??

Vi kanske skulle återgå till trådens ämne istället för att ägna oss åt barnslig pajkastning,
det är förbannat tråkigt att varenda tråd som börjar med en stilla undran om relevansen i vissa delar av provet kan urarta på detta sättet istället för att landa i något konstruktivt.

Det är ju ganska naturligt att fler "provar på" när det är så lätt att ta ett cert. Andelen avhoppare blir ju samtidigt större.

Jag tycker att det kommit en hel del relevanta svar på frågan, men det verkar som att de missförstås eller ignoreras.
Redan nu är kravnivån så låg att våra rättigheterna börjar ifrågasättas. En ytterligare sänkning innebär att vi inte längre kan anses bedriva tekniska experiment utan sysslar med ren kommunikation. Då finns det naturligtvis inte någon anledning att upplåta en massa frekvenser gratis, samtidigt som andra användare får betala dyrt för sina frekvenser.
 
nimbe, nu tror jag i alla fall att du skojar med oss.

Du villa ta amatörradiocertifikat, men vill inte avlägga fullständigt prov för att du inte vill bli radioamatör. Just nu har du inget tekniskt intresse.

Det blir ungefär som att jag vill ta körkort, men vill inte göra någon uppkörning för jag kommer bara att använda körkortet till att identifiera mig med på systembolaget. Just nu är jag inte intresserad av att köra bil.
 
En ytterligare sänkning innebär att vi inte längre kan anses bedriva tekniska experiment utan sysslar med ren kommunikation. Då finns det naturligtvis inte någon anledning att upplåta en massa frekvenser gratis, samtidigt som andra användare får betala dyrt för sina frekvenser.

Fast vem har pratat om en sänkning av de befintliga kraven?
Jag trodde vi diskuterade relevansen av elsäkerhetsbiten...

Det skulle ju kunna vara så att elsäkerhetsbiten inte längre har så stort berättigande och den kanske skulle kunna ersättas av lite EMC-lära och ett avsnitt om digitala trafiksätt till exempel.
 
nimbe, nu tror jag i alla fall att du skojar med oss.

Du villa ta amatörradiocertifikat, men vill inte avlägga fullständigt prov för att du inte vill bli radioamatör. Just nu har du inget tekniskt intresse.

Det blir ungefär som att jag vill ta körkort, men vill inte göra någon uppkörning för jag kommer bara att använda körkortet till att identifiera mig med på systembolaget. Just nu är jag inte intresserad av att köra bil.

Fast det är väl just "köra" han är intresserad av, inte att renovera veteranbilar eller bygga egna?

Man behöver ju inget körkort för att renovera bilar eller att bygga dom, man behöver ju faktiskt inte ens vägar, man kan ju provköra dom i bänk.

Så bygg på du och provkör i konstlasten, att "köra" radio verkar du ju inte intresserad av.
 
Last edited:
Fast vem har pratat om en sänkning av de befintliga kraven?
Jag trodde vi diskuterade relevansen av elsäkerhetsbiten...

Det skulle ju kunna vara så att elsäkerhetsbiten inte längre har så stort berättigande och den kanske skulle kunna ersättas av lite EMC-lära och ett avsnitt om digitala trafiksätt till exempel.

Vi skulle ju hålla oss till tråden.
Trådskaparen förespråkade ju att provet i ellära borde avskaffas. Det vore väl i allra högsta grad en sänkning av kraven.
 
Är det nån som läst "Assa" i dagens DN (Dagens Nyheter, kulturdelen) månne? I dag handlar "Assar" om intresse för radio ... 73/Janne SM0AQW
 
Vi skulle ju hålla oss till tråden.
Trådskaparen förespråkade ju att provet i ellära borde avskaffas. Det vore väl i allra högsta grad en sänkning av kraven.

Inte nödvändigtvis.

Det är en FÖRÄNDRING (jag vet att det är skrämmande för många av er) av kraven, man kan ju samtidigt införa helt nya krav och således HÖJA kraven
 
SM7TJC:58179 said:
Fast vem har pratat om en sänkning av de befintliga kraven?
Jag trodde vi diskuterade relevansen av elsäkerhetsbiten...


Vi skulle ju hålla oss till tråden.
Trådskaparen förespråkade ju att provet i ellära borde avskaffas. Det vore väl i allra högsta grad en sänkning av kraven.

Svar nej.
Jag förespråkar ej att elläran avskaffas, jag bad om hjälp med en motivering/förklaring till varför den behövs då den i alla fall jag har varit med om, har blivit ifrågasatt.
 
Hittade en lustig text på www.radiomuseet.se

"Beskrivning: Amatörradiomottagare och sändare för telefoni på privatradiobandet 27 MHz. Den byggdes 1972 och drevs av Norra Hallands Privatradioförening. ...."



:p
 
SM7TJC:58179 said:
Svar nej.
Jag förespråkar ej att elläran avskaffas, jag bad om hjälp med en motivering/förklaring till varför den behövs då den i alla fall jag har varit med om, har blivit ifrågasatt.

OK. Men då kan vi avsluta debatterandet :o

Motivering och förklaring har ju levererats.
 
SM7TJC:58176 said:
nimbe, nu tror jag i alla fall att du skojar med oss.

Du villa ta amatörradiocertifikat, men vill inte avlägga fullständigt prov för att du inte vill bli radioamatör. Just nu har du inget tekniskt intresse.

Nej men nu tror jag att du skojar med med mig. Eller så har jag formulerat mig dumt. Jag sitter och läser för fullt, och jag har inga problem med att plugga in elläran som krävs. Men ni skriver själva att det krävs ett intresse för radiotekniken för att få kalla sig radioamatör.
 
Back
Top