Att ändra hobbyn bara för att få flera utövare är ett sanslöst feltänk, ändrar man hobbyn är det något annat. Denna fälla ramlar många i då antalet utövare sjunker. Men då måste man fundera lite, är jag intresserad av min hobby för att utveckla mig själv och min kunskap, eller är jag intresserad av att bara bli fler... ?
I mitt fall är det solklart att jag är intresserad av min hobby för att utveckla mig själv och min kunskap, att då ha kunskap som ett grundläggande krav för inträde till hobbyn är självklart. Jag är hellre ensam i etern med mitt tekniska intresse än att samla kontakter med motstationer som inte är det minsta tekniskt intresserade eller har intresse att skaffa sig teknisk kunskap om hobbyn.
Vill man skapa en ny hobby som heter radioprat utan kunskapskrav är det helt OK, men kalla det inte för amatörradio, kalla det t.ex. något innovativt som... varför inte "privatradio".
När man läser debatten i denna och en del andra trådar blir man nyfiken på varför ni tycker att kunskap är så hemskt? Känner ni en stor smärta av att lära er något, eller är det bara en allmän ovilja att kunna något?
Men herregud hur svårt ska det vara att förstå att vi ska inte "ändra hobbyn", hobbyn ändrar sig själv, kontinuerligt, vare sig ni vill det eller inte.
Vi ska ändra reglerna kring hobbyn så att dom känns moderna och anpassade till hur folk vill utöva hobbyn.
Vi kan skapa en ny hobby, eller en gren-förening inom hobbyn som heter "Exprimenterande Stofiler med Radiorör" förkortat ESR som kan få pyssla med sitt och känna sig duktiga och förmer än andra.
För om dom amatörer som inte vill bygga själv försvinner är det stor risk att vi får starta föreningen "ESD" Exprimenterande Sändare mot Dummyload för det tiotal som blir kvar...
Men det finns ju dom som föredrar att vara ensammen kvar på banden, men vem ska då tala om att dina hembyggen låter bra?
Hur länge tror du att du ensammen får nyttja dom frekvenser som upplåtits till amatörradio?
Jag känner flugfiskare som inte knyter flugor
Jag känner tennisspelare som inte strängar sina egna racketar
Jag känner golfare som inte gjuter egna klubbhuvuden
Jag känner amatörastronomer som inte byggt ett enda teleskop
Jag känner cyklister som inte har byggt en enda cykel
Jag känner båtfolk som inte har byggt en enda båt
Jag känner trädgårdsodlare som inte har byggt sina egna växthus.
En gång i tiden var egenbygge vanligt förekommande inom många områden, men tiderna ändras och numera är det inte så.
Jag läser egenbygge/qrp delen i QTC med visst intresse även om jag aldrig skulle bygga något själv, QROlle har jag följt från start då jag tycker det verkar vara en användbar radio även då den är klar.
SDR tycker jag verkar intressant, och visst kan jag se charmen i att hålla liv i gamla grejor som nostalgi.
Men det lockar inga nya till hobbyn (SDR undantaget möjligen) och kommer det inga nya så blir vi färre, för det faller ifrån folk hela tiden.
Blir vi färre så kanske våra frekvenser förvinner och då blir vi inga alls.