varför?

Jag redovisar vad amatörradio är i dag, du tror att amatörradio är och alltid ska vara vad det var 1969 när du avlade ditt prov.

Amatörradio är inte ens samma sak i dag som när jag avlade mitt prov för 20 år sedan, än mindre kommer det att vara samma sak om 20 år.

Inte ens du kan hindra utveckling, även om du försöker.

Du får inte bli så provocerad av det EQL skriver, jag tror nämligen inte att han är en så inbiten bakåtsträvare som du verkar ha bestämt dig för att han är.

Sverige skall självklart inte vara ett undantag från de krav som är satta, vi skall inte ha det lättare än något annat land, vi skall heller inte ha det svårare.

För att återgå till trådens ämne så är frågan varför elsäkerhet är en relevant del i provet, är det bestämt från internationellt håll att det skall vara med så är det så men frågan är likförbaskat intressant speciellt ur stickproppsamatörens eller SDR-mjukvaruhackarens synvinkel.

Är det dags för ett A och ett B-lag igen? :D
 
VJX skrev: "Jag redovisar vad amatörradio är i dag, du tror att amatörradio är och alltid ska vara vad det var 1969 när du avlade ditt prov."
-----

Nej det stämmer inte. De förutsättningar som gäller är fortfarande de samma som 1969. Du får läsa på mer om du skall debattera vidare. Du målar in dig i ett hörn snart.

/Bengt

Bara för att skrivningen är statisk och inte utvecklas så gäller inte samma sak för hobbyn.

När förutsättningarna höggs in i sten var inte persondatorn uppfunnen, ändå innefattar hobbyn en mängd digitala trafiksätt.

Du har inte tolkningsrätten av vad hobbyn innebär, det har vi allihopa, radiotekniska experiment kan innebära frekvenshoppande digitala trafiksätt på mikrovågor likväl som styckad bärvåg på hemmabyggd kristallstyrd sändare.

Det var ett jävla gnällande om FM och SSB när det kom också, i dag är det fullt accepterade delar av vår hobby, liksom Packet-radio som till och med har hunnit bli omodernt.

Det är dom kommande radioamatörerna som bestämmer vad som blir av hobbyn, men ingen har tänkt ta av dig rätten att linda spolar och löda i dina apparater.
 
Är det dags för ett A och ett B-lag igen? :D

Tja visst, ett cert för dom som har läst elsäk och ett för dom som inte har gjort det, med enda skillnaden att dom som inte har läst elsäk inte får bygga egna apparater.

Jag har inga problem med det, förvisso har jag ju redan gjort bort elsäkerhetprovet, men jag kan gärna ta det andra certet ändå.
 
VJX skrev; "Du har inte tolkningsrätten av vad hobbyn innebär, det har vi allihopa, radiotekniska experiment kan innebära frekvenshoppande digitala trafiksätt på mikrovågor likväl som styckad bärvåg på hemmabyggd kristallstyrd sändare."
----

Du har tyvärr missuppfattat hela diskussionen. Förutsättningarna jag utgår ifrån är på vilka villkor vi får utnyttja ett stort antal frekvensområden för amatörradiotrafik. De villkoren är i stora drag de samma idag som 1969. Läs detta stycke flera gånger och sen är den delen slutdiskuterad.

Ang tolkningsrätten så är det så att det i normalfallet är de nationella teleadministrationerna som tolkat ITU-definitionen och ur den fastställt de formella kraven som krävs. I Sverige är det ytterst PTS som ansvarar och det dokument som skall tolkas heter CEPT T/R 61-02. Där framgår alla de kunskapsområden och djupet i dessa som man gemensamt inom CEPT-länderna bestämt bör ingå i amatörradioproven.

Om du tar dig tid att läsa in vad som står i det dokumentet så kommer du finna att det du ger som exempel "radiotekniska experiment kan innebära frekvenshoppande digitala trafiksätt på mikrovågor likväl som styckad bärvåg på hemmabyggd kristallstyrd sändare" är precis vad amatörradio handlar om.

För att kunna syssla med "frekvenshoppande digitala trafiksätt på mikrovågor likväl som styckad bärvåg på hemmabyggd kristallstyrd sändare" utan att orsaka menliga störningar på andra radiotjänster så är det nödvändigt att du och jag innehar vissa grundkunskaper och har visat detta genom att avlägga ett amatörradioprov med godkännande. Så ligger det till.

Hur kan vi öka det numerära antalet utan att bortse från de förutsättningar som bevisligen gäller?

Låt höra.

/Bengt
 
Last edited:
Hur kan vi öka det numerära antalet utan att bortse från de förutsättningar som bevisligen gäller?

Låt höra.

/Bengt

Vi kan skriva om förutsättningarna, dom förutsättningar som gäller behöver inte gälla för all framtid, eller vi kan se hobbyn tyna bort.
 
VJX skrev; "Vi kan skriva om förutsättningarna, dom förutsättningar som gäller behöver inte gälla för all framtid, eller vi kan se hobbyn tyna bort."
----

Oj! Nu förstår jag att du inte har en susning om hur det här fungerar och hur amatörradion är reglerad. Vi kommer nog inte längre än så här. Tack i alla fall. :)

/Bengt
 
Blir det bättre om jag skriver "Vi kan verka för att förutsättningrna skrivs om" ?

Eller är dom fortfarande huggna i sten (vilket man kan tro)
 
Ja det blir mer rätt.

Stalltips! Författa en väl underbyggd skrivelse till SSA som är medlem i IARU och be SSA att förmedla dina synpunkter. Då har du verkat och om många andra medlemsföreningar i de andra länderna i Region 1 verkar i samma anda så kommer kanske IARU, om än lite ovilligt, att föra fram frågan på WRC 2018 eller 2021...

Så räknat från idag så kanske amatörradion är ett minne blott redan 2022..23 då PTS (om de inte avreglerat sig till dess) drar tillbaks sina undantagsföreskrifter och hänvisar dig till medborgarbandet där du kan använda typgodkänd CE-märkt utrustning med 5 W ut till en 0 dBi antenn.

Jag tror att en bättre väg att verka är för att fler lär sig ohms lag och fördjupar sig i de läroböcker som finns. Med rätt kunskaper i bagaget så öppnas nya möjligheter och på så sätt ökar utbytet av vår tekniska hobby.

/Bengt
 
Last edited:
Frågan kanske snarare borde skrivas: Skall vi skapa en ny hobby, eller utveckla den befintliga?
Genom ytterligare avreglering så kommer ju den befintliga amatörradiohobbyn att försvinna och ersättas av en kommunikationshobby. (Hmm... Bengt hann visst före...)
 
TJC DE EQL

Faktum är att IARU har varit inne på den linjen för ett antal år sedan. Man hade tänkt sig att föreslå att referensen till radiotekniska experiment skulle tas bort från ITU-rekommendationen. Men några klartänkta rörstofiler (?) upptäckte vad som var i görningen och drog hårt i nödbromsen.

/Bengt
 
Jag tror att en bättre väg är att verka är att fler lär sig ohms lag och fördjupar sig i de läroböcker som finns. Med rätt kunskaper i bagaget så öppnas nya möjligheter och på så sätt ökar utbytet av vår tekniska hobby.

/Bengt

Vilka ska du lära ut ohm's lag till om ingen söker sig till hobbyn?

Vi har inte ändrat (eller verkat för att ändra) kraven på amatörcertifikat nämnvärt sedan hedenhös tid, vi har slopat CW kravet vilket vi hade rätt att göra på nationell basis (andra länder hade slopat det före oss om jag minns rätt) och se vart det har lett oss hittils.

Om vi har en nedåtgående trend för/trots att vi inte har ändrat någonting så kanske det är dags att ändra någonting?

Eller ska vi bara sitta och se på då ett stelt och omodernt regelverk får hobbyn att tyna bort?

Vad har du för lösning på att få oss att bli flera?
Du har ju uppenbarligen suttit med i beslutande organ och varit emot förändringar också.
 
VJX skrev; "Vad har du för lösning på att få oss att bli flera?"

Jag tillhör dom som inte tror att det numerära antalet är avgörande för vår existens. Om man noga studerar PTS konsekvensutredningar 10 år tillbaks och andra dokument både här i Sverige och internationellt så finner man att myndigheterna allt oftare börjat ifrågasätta varför vi har så stora frekvensområden och varför vi tillåts använda så höga effekter. Hittills har vi klarat av att motivera dessa privilegier (inte rättigheter!) genom att hänvisa till att vi avlagt ett "omfattande amatörradioprov" och därför innehar de kunskaper som krävs för att kunna hantera våra radiosändare på ett sätt som inte orsakar menliga störningar för andra radiotjänster och fara för andras liv och hälsa.

I Sverige finns enligt PTS c:a 10000 radioamatörer. PTS för inte längre register och har dålig koll rent allmänt. Genom olika skattningar bedömer vi att c:a 1000 av dessa eller 10% är aktiva så att aktiviteten är mät- eller märkbar.

Det som vi alla kanske borde satsa mer energi på är att väcka liv i de inaktiva varav många är relativt nya radioamatörer som p g a bristfällig utbildning i form av veckoslutskurser inte kommit igång med sin nya hobby. Fler av oss borde dessutom engagera oss som mentorer och klubbarna borde i större utsträckning starta vidareutbildningskurser så som t ex KRAS gjort.

Jag ser inget värde i att genom sänkta krav eller att omformulera hobbyns inriktning locka in folk från gatan som dessutom tydligt deklarerar att dom inte är intresserade av radiotekniska experiment utan bara vill använda amatörradiobanden för andra ändamål som inte ryms i den gängse beskrivningen för amatörradiotrafik.

>>>Eller ska vi bara sitta och se på då ett stelt och omodernt regelverk får hobbyn att tyna bort?

Regelverket må vara stelt men inte särskilt omodernt. En ytterligare modernisering kommer knappast att bli till vår fördel. Närmaste hot som kan skönjas i horisonten förutom att de högre frekvensbanden över 432 MHz dras tillbaks på sikt är införande av ERP samt att det unika undantaget i EMC-direktivet försvinner. Går det så illa så är amatörradions särställning gentemot privatradio borta.

Hur skulle ett modern regelverk se ut om du fick lov att bestämma? Bara i korta drag. Vad är omodernt som det ser ut idag?

/Bengt
 
En bra väg för att bli fler aktiva som inte tröttnar inom ett år är väl kanske att vara trevlig och tillmötesgående mot dom som visar minsta intresse för hobbyn.

En annan bra väg är väl att försöka få dom att inte känna sig mindre värda för att dom intresserar sig för en annan gren av hobbyn än att bygga.

En bra väg är att ta bort krav som inte är nödvändiga för att kommunicera med radioapparater, för det är det hobbyn handlar om, att med radioutrustning upprätta förbindelser och kommunicera, oavsett om utrustningen är köpt eller hembyggd.

Krav på elsäkerhet är bara relevant om man tänker bygga sin utrustning själv, vilket nästan ingen längre gör, då kan man få avlägga ett särskilt prov för den delen av hobbyn och få den behörigheten om man vill.

Om vi nu har 10000 radioamatörer men bara 1000 av dom är aktiva och 700 av dom är över 60 så ser jag en ganska snar och kratig nedgång av antalet aktiva radioamatörer.

Jag ser inget negativt i att göra det lättare för folk att ta certet, diciplinproblemen på banden står ändå gamla alkoholiserade amatörer och svartfötterna för (generalisering)

Dom 9000 amatörer som bevisligen har gått igenom hela utbildningen men ändå tröttnat kanske har gjort det för att dom tycker att dom har bemötts dåligt av dom 100 som tycker att "bygger man inte sin utrustning själv har man inte på banden att göra"

Vill nyblivna amatörer köpa sina svarta plastlådor färdiga och istället exprimentera med annat så låt dom göra det, själv ser jag inte riktigt tjusningen med att länka sig fram över internet med Dstar/echolink, men jag fördömer inte den utvecklingen, finns det folk som vill använda sina radioapparater till det så är det kul, lockar det nya till hobbyn så är det dubbelt kul, vill dom nya sedan lära sig annat inom hobbyn så är det trippelkul, men dit kommer man aldrig om man inte välkommnar dom när dom är nya med ny köpesradio.

Vill andra sitta och löda ihop grejor hemma så får dom gärna göra det för mig.
Dom får gärna prova sina hemmabyggen på bandet sedan, tack vare dom 90% som har köpt sin utrustning färdig så finns det ju faktiskt lite motstationer som kan lämmna rapport om hur grejorna låter.
 
Att ändra hobbyn bara för att få flera utövare är ett sanslöst feltänk, ändrar man hobbyn är det något annat. Denna fälla ramlar många i då antalet utövare sjunker. Men då måste man fundera lite, är jag intresserad av min hobby för att utveckla mig själv och min kunskap, eller är jag intresserad av att bara bli fler... ?

I mitt fall är det solklart att jag är intresserad av min hobby för att utveckla mig själv och min kunskap, att då ha kunskap som ett grundläggande krav för inträde till hobbyn är självklart. Jag är hellre ensam i etern med mitt tekniska intresse än att samla kontakter med motstationer som inte är det minsta tekniskt intresserade eller har intresse att skaffa sig teknisk kunskap om hobbyn.

Vill man skapa en ny hobby som heter radioprat utan kunskapskrav är det helt OK, men kalla det inte för amatörradio, kalla det t.ex. något innovativt som... varför inte "privatradio".

När man läser debatten i denna och en del andra trådar blir man nyfiken på varför ni tycker att kunskap är så hemskt? Känner ni en stor smärta av att lära er något, eller är det bara en allmän ovilja att kunna något?
 
VJX skrev; "En bra väg är att ta bort krav som inte är nödvändiga för att kommunicera med radioapparater, för det är det hobbyn handlar om, att med radioutrustning upprätta förbindelser och kommunicera, oavsett om utrustningen är köpt eller hembyggd."
----

Du måste ta reda på mer fakta innan du försöker beskriva för en större krets vad amatörradio handlar om. Det du beskriver passar bättre in på privatradio även om hembyggd utrustning inte är tillåten där.

Det du skriver kan bäst sammanfattas i uttrycket "Ta bort kraven, jag vill inte lära mig något" Gör det ont att skaffa sig kunskap eller vad är problemet. Ett visst mått av kunskaper i ämnena elsäkerhet och EMC skadar nog inte. Det kan ju hända att du köper någon begagnad defekt apparat på en loppis eller stör en granne med din nyinköpta radio.

Nåväl, du är inte ensam om dina synpunkter. Det är många som tycker som du och gemensamt för de flesta är att de inte förstått varför vi har de privilegier vi har och på vilka villkor vi har dom. Saknas den insikten så blir det lätt feltänkt både här och där. Dina inlägg är fulla av sådana grodor som du inte själv ser eftersom du helt enkelt inte är tillräckligt påläst i det ämne du försöker diskutera. Du saknar kunskaper i hur amatörradio är reglerad både nationellt och internationellt.

/Bengt
 
Ja, nu börjar det bli intressant.
Vi kan ju konstatera att en ytterligare avreglering för att öka antalet "utövare" säkerligen skulle beröva oss våra unika privilegier. Är det värt detta?
Om man optimistiskt gissar att antalet certifierade skulle stiga till 30.000 efter en total avreglering, hur mycket starkare skulle vår ställning bli då?
Hur många av dessa 30.000 skulle bli aktiva?
Hur många av de aktiva skulle bli berövade på sin hobby?

Vad skulle hända om vi istället ÖKADE kunskapskraven?
Säkerligen skulle antalet certifierade sjunka. Men andelen aktiva skulle garanterat stiga ganska drastiskt. Antagligen skulle verksamheten inte minska något, i praktiken. Förutom att SSA kanske förlorade en del inkomster.

Vad skulle hända om vi återställde kunskapskraven till en nivå där det åter igen ansågs som en merit att vara certifierad radioamatör?
Kanske hobbyn skulle dö ut på några få år?
Eller kanske den skulle locka nya utövare som ser en möjlighet att få experimentera med tekniken utan att drabbas av debatter likt denna?
Att det finns väldigt många ungdomar med gedigna kunskaper råder det ju ingen tvekan om.

Scenariot att amatörradion skulle dö ut om 25 år utan avreglering kanske stämmer. Men varför lägga ner hobbyn, så som den är avsedd att utövas, redan nu verkar ganska ologiskt.
Vill man ha en kravlös kommunikationshobby så är det väl bättre att jobba för de alternativ som redan finns.

Att nybörjare skulle bli illa behandlade måste vara en myt.
Jag har själv aldrig upplevt att någon nybörjare blivit illa behandlad för att han/hon är just nybörjare.

Till SM7MCD: Jovisst handlar det om en ovilja att lära sig. Det genomsyrar ju hela samhället. Alla kunskapskrav som ställs bemöts med protester och gnäll. Samtidigt blir de som verkligen vill lära sig något betraktade som besserwissrar och bakåtsträvare.
 
Hej!

Jag ser inga som helst problem med att ha kvar dom låga krav vi har idag. Dom som inte kan ta sig över den låga trösklen kommer ändå inte vara kvar om några år.

Om jag jämför med andra som har haft sin signal lika länge som undertecknad så är det stora flertalet redan borta. Dom som är borta är dom som bara satt på repeatrarna samt även på något sätt lyckades att få ett godkänt CW prov utan att kunna mer än ett par bokstäver.

Vi som är kvar är dom som har ett djupare tekniskt intresse och dom flesta av oss har hur intressant som helst.

Jag är själv mest aktiv inom ett tekniskt specialområde och fick så sent som igår en förfrågan om att lyssna efter en specifik station i Nordamerika. (Jag ser inga större problem med att vara ett rart DX,,, )

Amatörradio är en teknisk hobby och skall så förbli!.

mvh Håkan SM7WSJ
 
Att ändra hobbyn bara för att få flera utövare är ett sanslöst feltänk, ändrar man hobbyn är det något annat. Denna fälla ramlar många i då antalet utövare sjunker. Men då måste man fundera lite, är jag intresserad av min hobby för att utveckla mig själv och min kunskap, eller är jag intresserad av att bara bli fler... ?

I mitt fall är det solklart att jag är intresserad av min hobby för att utveckla mig själv och min kunskap, att då ha kunskap som ett grundläggande krav för inträde till hobbyn är självklart. Jag är hellre ensam i etern med mitt tekniska intresse än att samla kontakter med motstationer som inte är det minsta tekniskt intresserade eller har intresse att skaffa sig teknisk kunskap om hobbyn.

Vill man skapa en ny hobby som heter radioprat utan kunskapskrav är det helt OK, men kalla det inte för amatörradio, kalla det t.ex. något innovativt som... varför inte "privatradio".

När man läser debatten i denna och en del andra trådar blir man nyfiken på varför ni tycker att kunskap är så hemskt? Känner ni en stor smärta av att lära er något, eller är det bara en allmän ovilja att kunna något?

Men herregud hur svårt ska det vara att förstå att vi ska inte "ändra hobbyn", hobbyn ändrar sig själv, kontinuerligt, vare sig ni vill det eller inte.



Vi ska ändra reglerna kring hobbyn så att dom känns moderna och anpassade till hur folk vill utöva hobbyn.

Vi kan skapa en ny hobby, eller en gren-förening inom hobbyn som heter "Exprimenterande Stofiler med Radiorör" förkortat ESR som kan få pyssla med sitt och känna sig duktiga och förmer än andra.

För om dom amatörer som inte vill bygga själv försvinner är det stor risk att vi får starta föreningen "ESD" Exprimenterande Sändare mot Dummyload för det tiotal som blir kvar...

Men det finns ju dom som föredrar att vara ensammen kvar på banden, men vem ska då tala om att dina hembyggen låter bra?
Hur länge tror du att du ensammen får nyttja dom frekvenser som upplåtits till amatörradio?

Jag känner flugfiskare som inte knyter flugor
Jag känner tennisspelare som inte strängar sina egna racketar
Jag känner golfare som inte gjuter egna klubbhuvuden
Jag känner amatörastronomer som inte byggt ett enda teleskop
Jag känner cyklister som inte har byggt en enda cykel
Jag känner båtfolk som inte har byggt en enda båt
Jag känner trädgårdsodlare som inte har byggt sina egna växthus.

En gång i tiden var egenbygge vanligt förekommande inom många områden, men tiderna ändras och numera är det inte så.

Jag läser egenbygge/qrp delen i QTC med visst intresse även om jag aldrig skulle bygga något själv, QROlle har jag följt från start då jag tycker det verkar vara en användbar radio även då den är klar.
SDR tycker jag verkar intressant, och visst kan jag se charmen i att hålla liv i gamla grejor som nostalgi.

Men det lockar inga nya till hobbyn (SDR undantaget möjligen) och kommer det inga nya så blir vi färre, för det faller ifrån folk hela tiden.

Blir vi färre så kanske våra frekvenser förvinner och då blir vi inga alls.
 
vjx skrev: "Vi kan skapa en ny hobby, eller en gren-förening inom hobbyn som heter "Exprimenterande Stofiler med Radiorör" förkortat ESR som kan få pyssla med sitt och känna sig duktiga och förmer än andra."
----

Bra förslag. Jag skulle med glädje bli medlem i en sådan grenförening. Egentligen inte märkligt alls då det ju finns motsvarande grenföreningar(?) för veteranbilar, mopeder och de som gillar att meka med tändkulemotorer.

>>>Jag känner trädgårdsodlare som inte har byggt sina egna växthus.

Jag är en sådan som köpt ett hobbyväxthus för två veckor sedan så nu känner du en till. Men för att mina sex tomatplantor inte skall dö svältdöden har jag varit tvungen att lära mig hur de skall skötas med vatten och näring samt att luckorna i taket måste öppnas vid solig väderlek så att det inte blir för varmt.

Om en stund skall jag besöka Alnarps Lantbruksuniversitet och jag passar på att flagga lite för dagens aktivitet här om någon annan i närområdet har samma intressen som jag... Alnarpsdagen 27 maj 2012 - SLU - Sveriges lantbruksuniversitet

Ha en bra dag och jag ser fram emot många nya intressanta inlägg när jag kommer hem sent i eftermiddag.

/Bengt
 
Det som provet innehåller och nivån det ligger på idag har givetvis kommit fram genom att man diskuterat ämnet.

Slutar vi diskutera innehållet och nivån så kommer det aldrig att ske någon utveckling, vi kommer heller aldrig att vara anpassade till nutiden.

Varför är innehåller provet ingenting om APRS eller grundläggande IP-teknik, fler radioamatörer nyttjar ju det än det finns amatörer som löder gallermotstånd och tankspolar.
 
Back
Top