Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
SM7TJC:58185 said:SM7TJC:58179 said:Svar nej.
Jag förespråkar ej att elläran avskaffas, jag bad om hjälp med en motivering/förklaring till varför den behövs då den i alla fall jag har varit med om, har blivit ifrågasatt.
OK. Men då kan vi avsluta debatterandet
Motivering och förklaring har ju levererats.
Haha ja och med råge dessutom
Detta är huvudintresset för oss radioamatörer:
Det gemensamma är att vi använder radio, ingens särintressen är bättre eller viktigare än andras.
Men radioamatörer är vi allihopa, oavsett om man bygger en 1w kristallstyrd cw-sändare eller köper en liten svart plastburk från Kina och bara kör repeatertrafik.
Jag håller inte med om att det övergripande intresset för radioamatörer/använda utrustning är att skapa kontakter med andra.
Jag känner många som använder sändaren som verifieringsanordning. Dvs kollar att projekten fungerar. Att få en kick av en ny insikt. Att kunna ha en radiokontakt är för många en sekundär detalj.
Själva experimenterandet tror jag är det huvudsakliga för de flesta!
Fast...ja, det är många som tycker att enbart köra radio är det viktigaste.
Tore
Om man nu har riktlinjer som ska följas för att erhålla ett kompetensbevis eller endast för att accepteras som medlem i en förening med ett specialintresse (politiskt, religiöst, tekniskt, konstnärligt etc.), ska man då inte fråga sig om man förstått vad som krävs och om man är villig att möta kraven och om man överhuvudtaget är intresserad?
Jag begriper inte SM2VJX argumentation. Har någon lurat dig eller har du alldeles på egen hand totalt missuppfattat alltsammans?
I synnerhet om hela hobbyn hänger på att vi kan visa att vi är ett tillräckligt numerärt antal för att motivera dom privilegier vi har. (frekvensutrymmet)
Ellära och elsäkerhet är helt i sin ordning, men kanske på en enklare nivå än i dag, för dom allra flesta kommer inte att bygga sin egen utrustning och behöver således inte hela paketet.