varför?

SM6XUN: SSA skall väl... osv. Jo korrekt. Men tyvärr är SSA en koloss på lerfötter. Många av oss har tappat sugen när vi försökt vara med och påverka. Personligen har jag fått uppmaningen att inte bråka trots att jag företrätt enhälliga beslut på distriktsnivå. Metoderna är annars utfrysning, tystnad eller t.o.m. hot om avstängning om man tycker fel i SSA:s forum. Många här på Ham blev tvungna att flytta från SSA:s forum för att vi tyckte fel.

Det känns bättre att verka på klubbnivå. Och det är en sak som SSA aldrig förstått, att SSA behöver klubbarna men att klubbarna inte nödvändigtvis behöver SSA.

Personligen har jag fått uppmaningen att inte bråka trots att jag företrätt enhälliga beslut på distriktsnivå. Metoderna är annars utfrysning, tystnad eller t.o.m. hot om avstängning om man tycker fel i SSA:s forum. Många här på Ham blev tvungna att flytta från SSA:s forum för att vi tyckte fel.

Budskapet är i sammanfattning:
"Betala medlemsavgiften och håll käften"

73/

Karl-Arne
SM0AOM

Det där låter som ett utmärkt ämne för en ny tråd, förstås med vidhängande belägg till eventuella anklagelser.

Jag är själv inte medlem i SSA längre och har ännu inte funnit någon tydlig anledning till att vara det och är det som det beskrivs här så tror jag kanske inte heller att det lockar..

VJX skrev; "Ska vi då strunta i att hobbyn håller på att avfolkas?"
----

För att en diskussion som denna skall bli någorlunda meningsfull så måste vi hålla oss till den vedertagna och nu gällande definitionen av The Amateur Service and Amateur Satellite Service som ligger till grund för allt vi kan tillåtas göra. Det är två textstycken som ITU utformat och som översatts till svenska av PTS.

Några avsteg från de definitionerna kan det inte bli tal om just nu. Att ändra i de förutsättningarna är en mycket invecklad process som tar mellan 6-9 år att dra igenom på en världsradiokonferens under förutsättning att det råder stor enighet ute i världen.

Antalet personer som intresserar sig för amatörradiotrafik enligt gängse definitioner har minskat kraftigt allt sedan mikrodatorn slog igenom i slutet av 70-talet. Där ser man en tydlig brytpunkt men det finns säkert fler faktorer som inverkat och gjort att ungdomar inte ser radio som spännande.

Om vi tänker oss att det finns c:a 1000 aktiva radioamatörer i Sverige som bedriver en verksamhet som ryms inom gängse definition så ligger det sannolikt i den gruppens intresse att bevara och försvara amatörradions värderingar och traditioner. Gruppen välkomnar alla som visar intresse för amatörradio och erbjuder utbildning som är baserad på de villkor som krävs för att bli radioamatör. I stort sett alla klubbar och föreningar har en ändamålsparagraf i stadgarna där det brukar stå att föreningen syfte är att värna om amatörradiointresset i X-stad med omnejd och ta tillvara medlemmarnas intressen.

Det vi ser och har sett länge är att medelåldern ökar och ålderspuckeln förflyttar sig snabbt ut till höger mot ättestupet. RSGB har nyligen gjort en ingående studie hur det ser ut i England och det ser allt annat än ljust ut på 20-30 års sikt. Nyrekryteringen är närmast noll och de som tillkommer tröttnar snabbt och försvinner ut igen. Sak samma i Sverige även om det inte finns någon motsvarande undersökning från SSA men väl siffror från några av de största klubbarna som bedriver veckoslutskurser.

Jag kan inte se hur avfolkningen skall kunna hindras då antalet utövare i en hobby är direkt kopplat till antalet intresserade av verksamheten.

Men...

Om man på ett eller annat sätt förändrar villkoren och skriver en helt ny definition som ligger i linje med vad du föreslår, d v s lättnader i provkraven på vissa områden och lägger mer fokus på själva kommunikationen - radiopratandet med köpt utrustning - då finns det en möjlighet att antalet utövare skulle kunna öka ganska avsevärt på kort sikt. Då kan vi ösa ur målgruppen privatradioutövare som är många fler än radioamatörerna. Men om förändringarna och den nya definitionen skiljer sig avsevärt från den gamla så är det inte längre samma hobby. Det blir en annan hobby med andra mål och syften som kanske inte har särskilt mycket gemensamt med den gamla teknikorienterade amatörradion. Å andra sidan så dör väl den gamla stammen ut så småningom och när alla mossiga telegrafister och lödkolvsgubbar ställt tofflorna så är det fritt fram för det unga gardet att prata på banden.

Hemska tanke. Jag tänker då inte gå i täten och leda ett sådant bondeuppror som om det lyckades skulle beröva mig på MIN kära hobby som jag har haft sedan 1969 och som jag fortfarande trivs med och vill ha kvar så länge det bara går. Kanske är jag ensam om att tänka så men förmodligen inte. :rolleyes:

/Bengt

Last edited:
Jo jag kvarstår som medlem av en enda orsak som tycks bortglömd i dagens samhälle - Solidaritet. Sedan har jag tron att ingenting är statiskt, inte ens SSA.

Det blir en annan hobby med andra mål och syften som kanske inte har särskilt mycket gemensamt med den gamla teknikorienterade amatörradion. Å andra sidan så dör väl den gamla stammen ut så småningom och när alla mossiga telegrafister och lödkolvsgubbar ställt tofflorna så är det fritt fram för det unga gardet att prata på banden.

Hemska tanke. Jag tänker då inte gå i täten och leda ett sådant bondeuppror som om det lyckades skulle beröva mig på MIN kära hobby som jag har haft sedan 1969 och som jag fortfarande trivs med och vill ha kvar så länge det bara går. Kanske är jag ensam om att tänka så men förmodligen inte. :rolleyes:

/Bengt

Fast ingenting skulle hindra dig att bedriva hobbyn på det sätt du önskar även i fortsättningen, eller hur?

vjx skrev: "Fast ingenting skulle hindra dig att bedriva hobbyn på det sätt du önskar även i fortsättningen, eller hur?"
----

Jo det är ju precis det som en sådan förändring skulle riskera leda till. Dagens privilegier möjliggörs ju av det faktum att vi radioamatörer har ett unikt undantag i EMC-direktivet som medger att vi har laglig rätt att bygga och använda egna sändare samt modifiera kommersiell utrustning m m. Om de privilegierna försvinner så är hobbyn borta för en stor del av oss.

De fantastiska möjligheter till radiotekniska experiment vi har idag är allt för värdefulla att sätta på spel bara för att bli fler. Vi borde snarare acceptera att bli färre men arbeta för en högre kunskapsnivå som motiv för att även i fortsättningen få utnyttja de enorma frekvenstilldelningarna.

/Bengt

vjx skrev: "Fast ingenting skulle hindra dig att bedriva hobbyn på det sätt du önskar även i fortsättningen, eller hur?"
----

Jo det är ju precis det som en sådan förändring skulle riskera leda till. Dagens privilegier möjliggörs ju av det faktum att vi radioamatörer har ett unikt undantag i EMC-direktivet som medger att vi har laglig rätt att bygga och använda egna sändare samt modifiera kommersiell utrustning m m. Om de privilegierna försvinner så är hobbyn borta för en stor del av oss.

De fantastiska möjligheter till radiotekniska experiment vi har idag är allt för värdefulla att sätta på spel bara för att bli fler. Vi borde snarare acceptera att bli färre men arbeta för en högre kunskapsnivå som motiv för att även i fortsättningen få utnyttja de enorma frekvenstilldelningarna.

/Bengt

Jag har ju flera gånger föreslagit två klasser, och du har ju redan genomgått utbildningen som ger dig rätten till undantaget. (jag med förövrigt, vilket på sätt och vis talar om vad det är värt)

Dessutom har jag svårt att tro att någon myndighet kommer att göra hembesök och kolla så att inte radioamatörer fortsättningsvis bygger själva.

Det byggs ju själva inom många hobbygrenar, hifi, musikinstrument, datorer och allmän elektronik-konstruktion utan att det finns undantag för dom människorna och deras hobby.

>>>Dessutom har jag svårt att tro att någon myndighet kommer att göra hembesök och kolla så att inte radioamatörer fortsättningsvis bygger själva.
---

Jag talar här enbart om privilegiet att få använda hembyggda radiosändare med stöd av lagen. Det är den "rätten" jag tycker är värd att försvara och argumentera för. Vi måste förklara för den stora massan radioamatörer varför vi har de möjligheter vi har. Knappt någon verkar förstå detta och insikten hos de flesta är så låg att budskapen inte når fram. Inte ens du kan ta detta till dig trots att det skrivits på många olika sätt av flera debattörer här. :rolleyes:

Två klasser kan så klart vara en lösning. Det finns i Danmark där D-licensen medger användning av CE-märkt utrustning på VHF. Så nära privatradiotrafik man kan komma men på amatörbanden.

Risken är bara att den modellen skulle tilltala PTS så mycket att det räcker med en klass och något eller några band utöver 27 MHz.

Jag går inte i täten för en sådan idé...

/Bengt

Jag går inte i täten för en sådan idé...

/Bengt

Näe, du går inte i täten för några konstruktiva idéer så här långt.

Du gjorde ditt elsäkprov för lite mer än 40 år sedan.

Anledningen till att du kan bygga säkra grejor i dag är inte ett prov som du skrev för 40 år sedan, utan att du kontinuerligt har hållit på med egenbyggen.

Var inte skyddsjorden brun eller röd eller något på den tiden, kopplar du fortfarande så?

>>>Näe, du går inte i täten för några konstruktiva idéer så här långt.

Jodå, jag går gärna i täten då det gäller att återupprätta amatörradions status som en teknisk hobby för radioteknikintresserade personer. Som ledstjärna utgår jag ifrån gällande villkor som definieras av PTS och i sin tur bygger på vad ITU-länderna gemensamt beslutat för kanske 70 år sedan. Samma text har gällt hela tiden.

Där är det t o m så lyckligt att PTS för en kort tid sedan skärpt till den svenska skrivningen så att den nu nästan överensstämmer med ITU:s förlaga. Det har varit ett hårt jobb att komma så långt och det finns fler steg att ta innan vi är i mål.

På så sätt kan vi förhoppningsvis öka möjligheterna att fortsättningsvis få behålla undantaget i EMC-direktivet som medger att vi lagligt får lov att använda hembyggda radiosändare utan krav på CE-märkning. En helt unik sak som saknar motstycke hos andra radiotjänster och tillverkare.

>>>>Du gjorde ditt elsäkprov för lite mer än 40 år sedan.

Ja och jag hade alla rätt på provet eftersom det var ett av kraven för att få C-cert. Alla som tog cert på den tiden svarade rätt på alla säkerhetsfrågorna. Missade man en så blev det omprov några månader senare.

>>>>Anledningen till att du kan bygga säkra grejor i dag är inte ett prov som du skrev för 40 år sedan, utan att du kontinuerligt har hållit på med egenbyggen.

Det stämmer säkert. Övning ger färdighet och ibland har man bränt sig på fingrarna. Men förutsättningen för att få lov att bygga, inneha och använda radiosändare krävde som sagt att man svarade rätt på alla säkerhetsfrågorna. Det gjorde jag.

>>>>Var inte skyddsjorden brun eller röd eller något på den tiden, kopplar du fortfarande så?

Provet omfattade inte elinstallationer så som du tror men de röda trådarna har så klart bytts ut till gulgröna allt eftersom det krävts. Fattas bara.

/Bengt

Det byggs ju själva inom många hobbygrenar, hifi, musikinstrument, datorer och allmän elektronik-konstruktion utan att det finns undantag för dom människorna och deras hobby.

Ingen av dessa bygger några radiosändare. Bedöms kompetensen vara för låg hos radioamatörer så kommer säkert PTS kräva att enbart typgodkända sändare används. Jämför 27 MHz, PMR med mera. Även en viss, förmodligen väldigt begränsad, typ av antenn.

Bra med en länk till HAREC.

Dokumentet förutsätter för övrigt att amatören har en viss kunskap om EMC (sidan 21) för att undvika problem. Har inte amatören dessa kunskaper så blir det nog svårt att motivera hög uteffekt och häftiga antenner, något som resulterar i häftiga fältstyrkor med potential för EMC-problem. EMC är ännu jobbigare att lära sig än elsäkerhet, varför inte ta bort det kravet också? :-) (vansinne!)

En radioanvändare med noll EMC-kunskaper ställer nog inte till med några större bekymmer med en typgodkänd sändare som har någon futtig watt effekt och en fast monterad gummipinne (läs PR-radio och liknande).

Vi hamnar där om kraven sänks för mycket.

73 de SM4UKE

Det är precis dit jag vill komma.
Undantagen i R&TTE och EMC-direktiven bygger på en ganska hög kunskapsnivå.
Sänks kraven ytterligare blir det privatradio av alltihop.

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Hej!

I ett tidigare inlägg skrivs;
"De äldre amatörerna har väl i alla tider skakat på huvudet åt de yngre och tyckt att de inget kan och inget vill, helt naturligt och så kommer det att fortsätta vara."

I mina yngre år som nybliven radioamatör (med egenbyggd CW-sändare och BC312) kring -83 så upplevde jag aldrig att "de äldre" på nå't vis såg ned på oss yngre. På den tiden när "riktiga amatörer utbildades", alltså vi fick lära oss telegrafi, en procedur som tog sin lilla tid. Varje måndag under nästan ett läsår samlades vi i klubblokalen och tränade telegrafi, brännde oss på lödkolvar, lärde oss lite om radioteknik samt sist men inte minst radiovett.
Aldrig var det nå'n av de äldre som såg ned på oss "småongar". I stället så var de en källa när det gällde råd och att få tag i den hårdvaran man behövde. Det är trots allt inte helt enkelt att bygga en bra fungerande telegrafisändare för 80-40-15 meter som oerfaren 14-åring, än mindre hade jag 807:or, rörsocklar till dem eller t.ex. styrkristaller. Men, efter lite pysslande, så vaknade en konstruktion, med monstruösa fysikska mått jämfört med effekten, till liv. EN person (medelålders T+C amatör) hade vid ett tillfälle en något nedlåtande kommentar kring min volyminösa bygge, efter att jag frågat vad han byggt för nå't kul nyss så förstod han nog att han varit lite ofin... :D Han byggde knappast nå't själv, men skrävlade gärna om saker han skulle bygga, kortvågsslutsteg 2x813 som skulle köras karmosinröda.

När det gäller utbildning av radioamatörer så är min åsikt att tröskeln för att bli radioamatör skall vara högre än vad den är idag. Men inte så hög att den är oövervinnelig för den som vill bli radioamatör. Att det skall finnas olika klasser med olika krav ser jag som givet. Massproduktion av radio amatörer ser jag som ett olyckligt fenomen. Av den anledning att jag TROR att de knappast får den grund att stå på som de behöver.

Bra inlägg av UKE

Det som tydligt har framgått av diskussionen är att vi etablerade radioamatörer, föreningar och kanske också till viss del myndigheterna har ett digert jobb framför oss med att förklara VARFÖR det överhuvudtaget finns några krav för att bli radioamatör, HUR dessa krav vuxit fram och VEM som ställer kraven.

Den som studerat PTS konsekvensbeskrivningar där amatörradio behandlats har funnit att PTS anser det motiverat att behålla kravet på amatörradiocertifikat (kunskapsbevis) för att minimera risken för skadlig störning på andra radiotjänster m m. PTS har inga synpunkter på själva innehållet i en radioförbindelse utan det är den tekniska tillsynen man fokuserar på. EMC kommer att bli allt mer viktigt i framtiden och som UKE påpekar så är EMC inget lätt ämne då det kräver en solid grund i matematik, el-lära och radioteknik för att få grepp om. Här hamnar vi direkt på CEPT T/R 61-02 nivån.

Några av oss som arbetat med ISO-9000 och motsvarande kvalitetssäkringssystem känner till begrepp som spårbarhet och validering.

Om någon tongivande aktör som PTS eller Elsäkerhetsverket plötsligt påstår att radioamatörerna har för låg kompetens och därför inte borde få lov att använda egenkonstruerade radiosändare eller hög sändareffekt så blir den första åtgärden för oss radioamatörer (via våra representerande föreningar, t ex SSA och ESR) att peka på de dokument som specificerar kunskapsnivån och den omfattning som gäller. PTS har bestämt att CEPT T/R61-02 skall utgöra kraven för de svenska certifikaten.

Nästa steg blir att visa eller bevisa att provförrättningen sköts på ett korrekt sätt och de provfrågor som används verkligen överensstämmer med den nivå och omfattning som framgår av T/R 61-02. Gör den det?

Som läget ser ut idag så skulle en oberoende kvalitetsrevision komma fram till att de prov som nu administreras av SSA inte ens når upp till novis-nivån, d v s kraven för instegslicensen som införts i många andra CEPT-länder. Här står vi nu och stampar i samrådsgruppen där PTS, SSA, ESR och FRO är representerade.

Läget kan bäst beskivas så här: SSA påstår att det finns 1000 kronor i plånboken. ESR har öppnat plånboken och kollat både i sedelfacken och under dragkedjan för småmynten men finner bara 87 kronor och 50 öre. SSA hävdar bestämt att det finns 1000 kronor men vill inte hjälpa till att visa var dom finns. ESR har överlämnat en noggrann förteckning av hur mycket som fanns i de olika facken tillsammans med plånboken till PTS.

Så vi får se om PTS också kan räkna och om de har som mål att säkerställa spårbarhet som har förutsättningar att klara en ojävig kvalitetsrevision inom myndigheten. Allt klarnar i nästa avsnitt.

/Bengt

Varför skulle radiotrafiken dö ut för att man tycker olika?

Hur menar du nu Christer5? Vilka andra än "er radioamatörer" är det som kan hålla sams menar du? Om alla vore överens om hur det skall skall vara (oavsett inom vilken kategori det gäller) , då stannar ju utvecklingen upp......:confused:

Tänk dig en styrelse i en klubb där alla är överens om hur klubben ska se ut, från år till år......en gubbkalsong, inget händer ju! Självklart ska man ha olika uppfattningar, att en del ser det som onödigt käbbel är en annan sak.

Här i Göteborg har man nästan tagit död på två klubbar på grund av bråk och
och dispyter av olika slag,klubbarna lever en tynande tillvaro och aktivitet på
på näten.

Så någon större tillväxt eller nya medlemar är inte att vänta tvärt om.

Att det skulle bli fler radioamatörer om kraven på certifikat blir större är nog en fråga för dom närmast sörjande.

Christer5 skrev: "Att det skulle bli fler radioamatörer om kraven på certifikat blir större är nog en fråga för dom närmast sörjande."
----

Målet behöver inte vara att till varje pris bli fler amatörer. Det som är betydligt viktigare att lägga kraft och energi på är att säkerställa att de unika privilegier vi faktiskt har finns kvar även i framtiden.

Det gör vi bäst genom att tillse att de svenska amatörradioproven harmoniseras med andra CEPT-länders nivå så att hela kedjan hänger ihop.

De personer som på allvar är intresserade av amatörradio lär sig det som krävs utan att gnälla och det är också de personerna som kan tillföra hobbyn ett verkligt innehåll och som kan ta över efter oss och genom sin kunskap om sakernas tillstånd föra hobbyn vidare.

/Bengt

Ja om målet är att endast vara en mindre skara radioamatörer som elit så kommer ni nog att nå dit.

Last edited:
Var det inte så att Östtyska radioamatörer hade prov i vapenhantering, femkamp, simmning etc. förutom lite radioteknik, eller är detta bara myter?

Om nu andra länder har större krav, svårare prov, så tycker jag nog inte att det rent praktiskt visar sig, snarare tvärs om. Men det kan ju vara de svarta fåren...
Jag har kontakt med Polska radioamatörer, Danska, Finska, Norska och i vis mån Engelska. Inte är de duktigare än Svenska....
Ser vi på vad som ibland skrivs i Amerikanska tidningar och forum så verkar Svenska radioamatörer hålla en högre klass.

Men ett svårt prov kanske kräver ett större arbete att lära in, men inte betyder så mycket i praktiskt bruk.
Vi har ju som det sägs haft svårare prov i SM, de som gjort detta svåra prov tycker jag ändå inte utmärker sig positivt.

Det hela är nog betydligt svårare än så....

Det handlar nog om något så gammalmodigt som att följa regler, gentlemannanda, hjälpsamhet, tid, följa lagar, "att dra år rätt håll". (svårdefinerat)

Att vi i framtiden skulle få en på komponentnivå byggande skara radioamatörer är nog helt fjärran. Byggena blir mer på blocknivå numera.

Visst blir det spännande att lyssna över banden om 25 år....
Men så sa jag för 25 år sedan oxo...

de
FPD

Back