varför?

Ellära och elsäkerhet är helt i sin ordning, men kanske på en enklare nivå än i dag, för dom allra flesta kommer inte att bygga sin egen utrustning och behöver således inte hela paketet.

Matematiken tillhörande elläran i boken "Bli Sändaramatör" bedöms enligt SSA som grundskolekunskap. Denna nivå anses i överkant och bör alltså sänkas?
 
För att återgå till trådens ämne så är frågan varför elsäkerhet är en relevant del i provet, är det bestämt från internationellt håll att det skall vara med så är det så men frågan är likförbaskat intressant speciellt ur stickproppsamatörens eller SDR-mjukvaruhackarens synvinkel.

och i ett tidigare inlägg:
sm6xun said:
SM3SWO, det räcker allt med 25W för att det skall kittla i lillfingret.
Att nyttja grannens stuprör vore för övrigt respektlöst, bortsett från att det förmodligen utgör en del av en obalanserad antenn med de störningar det må medföra så är det framförallt en person- och djurfara med de rådande HF-spänningarna, så stupröret hoppas jag du låter vara

Nog tycker väl jag att du egentligen har besvarat ursprungsfrågan där? eller?
Elsäkerhets kontra "person och djurfara"....:D
 
Ellära och elsäkerhet är helt i sin ordning, men kanske på en enklare nivå än i dag, för dom allra flesta kommer inte att bygga sin egen utrustning och behöver således inte hela paketet.

Nej, därför att du får lov att ge dig på byggen där ellära och elsäkerhet krävs (med dagens krav), på en nivå som inte är enkel, i dina ögon tydligen. Att DU inte vågar/kan/orkar är en helt annan sak. DU/man behöver "hela paketet" (som du uttrycker det) för att matcha det du får lov att göra.
 
Last edited:
Det största problemet är med er radioamatörer att ni inte kan hålla sams och därför dör själva radiotrafiken ut,men det är kanske det är som är meningen att ni skall syssla med de tekniska frågorna och inte vara ute på näten.

Varför skulle radiotrafiken dö ut för att man tycker olika?

Hur menar du nu Christer5? Vilka andra än "er radioamatörer" är det som kan hålla sams menar du? Om alla vore överens om hur det skall skall vara (oavsett inom vilken kategori det gäller) , då stannar ju utvecklingen upp......:confused:

Tänk dig en styrelse i en klubb där alla är överens om hur klubben ska se ut, från år till år......en gubbkalsong, inget händer ju! Självklart ska man ha olika uppfattningar, att en del ser det som onödigt käbbel är en annan sak.
 
Last edited:
Nog tycker väl jag att du egentligen har besvarat ursprungsfrågan där? eller?
Elsäkerhets kontra "person och djurfara"....:D

Visst är det så Lars, men de områdena kanske kunde ligga under en ny rubrik som jag tidigare föreslagit med innehåll om störningsproblematik, antenner och matarledningar.

Jag tror nog det kan vara så att många nybörjare som ser uttrycket "ellära" eller "elsäkerhet" i provet undrar vad tusan proppskåp och grendosor har med amatörradio att göra.
 
En fundering så här på kvällskvisten uppviglad av ZBB och hans liknelse med grusvägen som jag tycker hade en bra poäng.

Egentligen är det märkligt att möjligheten att skaffa sig kunskap och förkovra sig av många upplevs som orättvist, tråkigt, onödigt och nästan som ett hot. Det borde vara precis tvärt om. Utbildningen sker ju på frivillig basis och till självkostnadspris av radioklubbarnas medlemmar som offrar massor av timmar av sin egen fritid - då de kunnat bygga radio eller jaga DX. En fantastisk möjlighet att lära sig saker som dels kan inspirera till mer lärande och dels komma till nytta när man minst anar det. Varför är så många avigt inställda till sådana erbjudanden?

Det finns inget uttalat krav från högre ort att alla oberoende om de är intresserade eller ej måste gå kursen. De som inte är intresserade att lära sig det som krävs för att bli radioamatör kan helt enkelt välja att stanna hemma och eftersom de inte är intresserade eller motiverade av att skaffa sig certifikatet på de villkoren som gäller så borde de ju inte heller lida av att slippa utbilda sig.

/Bengt
 
Egentligen är det märkligt att möjligheten att skaffa sig kunskap och förkovra sig av många upplevs som orättvist, tråkigt, onödigt och nästan som ett hot. Det borde vara precis tvärt om.

Med beklagande tvingas jag konstatera att vi lever i ett kunskapsfientligt samhälle, trots alla vackra uttalanden från politiker m.fl. om motsatsen.

Ett lands inställning till kunskap kan bl.a. utläsas av de resurser som skolan
tilldelas, och av att det bland ungdomar tydligen är "finare" att bli programledare i förnedrings-TV än att utbilda sig till civilingenjör.

Sveriges ställning som industrination hotas på sikt.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Egentligen är det märkligt att möjligheten att skaffa sig kunskap och förkovra sig av många upplevs som orättvist, tråkigt, onödigt och nästan som ett hot.

Jag vet inte Bengt om man skall måla det med riktigt så svarta bokstäver som du gör, jag har inte någonstans tolkat inläggen i denna tråden riktigt på det viset som du satt ord på här.

Är det någon som skrivit att det det aktuella delprovet skall avskaffas?
-Nej, i såfall har jag missat den raden.

Är det någon i tråden som uttryckt önskemål om förändring alternativt önskemål om diskussion av innehållet?
-Ja.
 
Jag tolkar det som att SM2JVX ivrar för föryngring och nytillskott till hobbyn, kanske hans förslag är helt åt helvete, kanske det är rätt, jag håller inte med om att det skulle nödvändigvis vara bättre att sänka några krav men han vill iallafall hobbyn väl.

Diskutera och förklara saken kanske man hellre skall göra, inte ondgöra sig över hur illa det är ställt med dagens studiemotivation.

De äldre amatörerna har väl i alla tider skakat på huvudet åt de yngre och tyckt att de inget kan och inget vill, helt naturligt och så kommer det att fortsätta vara.
 
En fundering så här på kvällskvisten uppviglad av ZBB och hans liknelse med grusvägen som jag tycker hade en bra poäng.

Egentligen är det märkligt att möjligheten att skaffa sig kunskap och förkovra sig av många upplevs som orättvist, tråkigt, onödigt och nästan som ett hot. Det borde vara precis tvärt om. Utbildningen sker ju på frivillig basis och till självkostnadspris av radioklubbarnas medlemmar som offrar massor av timmar av sin egen fritid - då de kunnat bygga radio eller jaga DX. En fantastisk möjlighet att lära sig saker som dels kan inspirera till mer lärande och dels komma till nytta när man minst anar det. Varför är så många avigt inställda till sådana erbjudanden?

Det finns inget uttalat krav från högre ort att alla oberoende om de är intresserade eller ej måste gå kursen. De som inte är intresserade att lära sig det som krävs för att bli radioamatör kan helt enkelt välja att stanna hemma och eftersom de inte är intresserade eller motiverade av att skaffa sig certifikatet på de villkoren som gäller så borde de ju inte heller lida av att slippa utbilda sig.

/Bengt

Helt klart går vi mot ett sammhälle där det anses som nog att alltid bara uppfylla minimikraven för godkändt, allt utöver det anses som onödigt.

Men tiderna ändras, det kan man inte göra något åt.

90talisterna är som fågelungar, dom är vana att bara behöva gapa så får dom truten fylld, allt ska serveras dom på silverfat utan egen arbetsinsats. (inte alla givetvis, men i stort sett)

Ska vi då strunta i att hobbyn håller på att avfolkas?

Jag ser en större chans till att vi får behålla våra frekvenser om vi försvaras oss med "vi är ett par tusen radioamatörer i alla åldrar som har det här som hobby" än om vi säger " vi är 25 stycken gubbar i hela landet som brukar ringprata på 80m på söndagar, fast nu är vi bara 24 för Sune ligger på långvården"

Då ser jag hellre två olika licensklasser igen, dom som får bygga eget och stickproppsamatörer som bara får använda köpesgrejor, och att vi fortfarande är numerärt flera, på sikt tror jag att det behövs.

Det är ju illa nog att vi förmodligen redovisar 10000 amatörsignaler medans vi i själva verket är 1000 aktiva gentemot PTS
 
Jag tolkar det som att SM2JVX ivrar för föryngring och nytillskott till hobbyn, kanske hans förslag är helt åt helvete, kanske det är rätt, jag håller inte med om att det skulle nödvändigvis vara bättre att sänka några krav men han vill iallafall hobbyn väl.

Diskutera och förklara saken kanske man hellre skall göra, inte ondgöra sig över hur illa det är ställt med dagens studiemotivation.

De äldre amatörerna har väl i alla tider skakat på huvudet åt de yngre och tyckt att de inget kan och inget vill, helt naturligt och så kommer det att fortsätta vara.

Tack, du har uppfattat min ståndpunkt helt korrekt!
 
SM2VXJ:
Jag ser en större chans till att vi får behålla våra frekvenser om vi försvaras oss med "vi är ett par tusen radioamatörer i alla åldrar som har det här som hobby"

Har använt exakt samma argument. Ju fler vi är - desto starkare röst har vi. Så långt håller jag med men sänker vi kunskapsnivån sänks också vår trovärdighet och vår röst blir värdelös.

Prova tankeexperimentet att matcha 100 st. experter som uttalar sig utifrån kunskap och fakta mot 10 000 som manifesterar ett känslomässigt tyckande via "gilla-knappen" på Facebook så tror jag poängen går hem.
 
SM2VXJ:

Har använt exakt samma argument. Ju fler vi är - desto starkare röst har vi. Så långt håller jag med men sänker vi kunskapsnivån sänks också vår trovärdighet och vår röst blir värdelös.

Prova tankeexperimentet att matcha 100 st. experter som uttalar sig utifrån kunskap och fakta mot 10 000 som manifesterar ett känslomässigt tyckande via "gilla-knappen" på Facebook så tror jag poängen går hem.

Självklart skickar vi dom 100st experterna att föra vår talan, då framstår ju kompetensen som obefläckad hos dom andra 9900.

Facebook är förövrigt en styggelse!
 
Ok, vi tar oss närmare en konstruktiv diskussion. Skulle nu vilja vända på frågeställningen "varför"?

Varför får man bara en sån ytlig kunskap om radioelektronik i läroboken "Bli Sändaramatör" och därmed också så låga krav på förståelse av ämnet?

Varför har man inte tänkt på att genom att endast presentera sådan ytlig kunskap så förvirrar man mer än skänker kunskap?

Varför finns ingen "Del 2 - xx" för den som vill fördjupa sig? (Fast Koncept är ju bra)

Osv... varför?

För övrigt håller jag med om att det vore tacksamt med kunniga företrädare som även har öronen i behåll.
 
Patienten "Svensk Amatörradio" är ganska sjuk.
Det kan diskuteras om den ligger på sitt yttersta eller inte, men rätt många bekymrade anhöriga står runt sängen och talar lågmält med varandra om utvecklingen.

Alla möjliga kurer har försökts, men ingen har medfört någon bestående förbättring av patientens tillstånd.

Om vi ska fortsätta analogin med läkarvetenskapen är det inom denna självklart att man inte fortsätter med behandlingar vilka inte ger någon förbättring eller t.o.m. leder till en försämring av patientens tillstånd.

De "mediciner" som hittills ordinerats har som sina verksamma beståndsdelar haft en sänkning av kunskapskraven. Ingen av dessa har lett till någon förbättring i hälsotillståndet i termer av antalet verkligt aktiva amatörer.

Den "medicin" som ESR förespråkar är att anpassa kravnivån så att de verkligt intresserade kan bli radioamatörer. Sådana personer är självgående och finner en utmaning i att söka kunskap och förkovra sig.

Ifall resultatet blir att t.ex. 20 examineras per år och 15 blir aktiva i stället för att kanske 200 examineras och 10 blir aktiva som i dag är det en påtaglig nettoförbättring.

Sådana saker är dock tabu att diskutera inom organisationer som premierar bruttokvantitet framför nettokvalitet.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Patienten "Svensk Amatörradio" är ganska sjuk.
Det kan diskuteras om den ligger på sitt yttersta eller inte, men rätt många bekymrade anhöriga står runt sängen och talar lågmält med varandra om utvecklingen.

Alla möjliga kurer har försökts, men ingen har medfört någon bestående förbättring av patientens tillstånd.

Om vi ska fortsätta analogin med läkarvetenskapen är det inom denna självklart att man inte fortsätter med behandlingar vilka inte ger någon förbättring eller t.o.m. leder till en försämring av patientens tillstånd.

De "mediciner" som hittills ordinerats har som sina verksamma beståndsdelar haft en sänkning av kunskapskraven. Ingen av dessa har lett till någon förbättring i hälsotillståndet i termer av antalet verkligt aktiva amatörer.

Den "medicin" som ESR förespråkar är att anpassa kravnivån så att de verkligt intresserade kan bli radioamatörer. Sådana personer är självgående och finner en utmaning i att söka kunskap och förkovra sig.

Ifall resultatet blir att t.ex. 20 examineras per år och 15 blir aktiva i stället för att kanske 200 examineras och 10 blir aktiva som i dag är det en påtaglig nettoförbättring.

Sådana saker är dock tabu att diskutera inom organisationer som premierar bruttokvantitet framför nettokvalitet.

73/

Karl-Arne
SM0AOM

Fast "dom 15" finns ju i båda grupperna, det är bara det att i den större gruppen finns det några som inte är fullt lika motiverade just då, men kanske blir senare om dom bemöts på ett bra sätt, eller tröttnar om dom bemöts av dryga och självgoda "experter".
 
Last edited:
SM2VXJ har en poäng där. Vi värvar och utbildar men för att följa AOM:s terminologi - saknas eftervården.

Hur tar vi hand nya radioamatörer? Inte genom att förklara att de är värdelösa väl..?
 
SM2VXJ har en poäng där. Vi värvar och utbildar men för att följa AOM:s terminologi - saknas eftervården.

Hur tar vi hand nya radioamatörer? Inte genom att förklara att de är värdelösa väl..?

Fast det är nog väldigt olika från klubb till klubb, jag har inget att klaga på hur jag bemöttes som färsking och utan kunskaper.

Jag anmälde mig till och med till en bygga-eget kurs i klubbens regi, som tyvärr aldrig blev av beroende på andra saker.

Men det finns nog individer som kanske inte bemöter färskingar riktigt snällt.
 
Ifall resultatet blir att t.ex. 20 examineras per år och 15 blir aktiva i stället för att kanske 200 examineras och 10 blir aktiva som i dag är det en påtaglig nettoförbättring.

Sådana saker är dock tabu att diskutera inom organisationer som premierar bruttokvantitet framför nettokvalitet.

SSA skall väl ändå ses representera det stora (!) kollektivet radioamatörer och därmed tror jag inte en "elitisering" av hobbyn vinner något vidare stort gehör.
 
Givetvis är SSA emot företeelser som skulle kunna påverka summan medlemsavgifter och annonsintäkter negativt, fattas bara annat.

SSA lider även av ett högst påtagligt legitimitetsproblem.
Styrelserna har inte klarat av att förklara för medlemmarna på vilket eller vilka sätt som man representerar dem.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Back
Top