Vem f-n har kommit vissa antennkontakter?

Visst är det tålamodsprövande, särskilt som sönderskruvade N-kontakter är avkrävs gratis garanti reparation.

Nå det finns värre saker.
Att få hästkött i det man tror är nötkött exvis

Ang standardisering av drömkontaken.
En sådan sak skulle effektivt stoppa all konkurens, dvs vi kommer aldrig att kunna få något bättre. Och göra kontakten så dyr att alla radioamatörer skulle urineras.
Dessutom skulle det ta längre tid än att införa SI-systemet, dvs minst 400 år.
Någon skulle klaga i alla fall.

Nej tacka vet jag den liberala självregleringen. (fint ord för kapitalismen)
Där oändligt antal olika kontaktyper konkurrerar om gunsten bland radioamatörer med billigast möjliga och sämsta möjliga vinner.


De
FPD

de
Roy
de
FPD
 
Hej
Nu kommer det gnäll!
Jag undra vilken är idoten som har kommit på att man ska gå över från PL-259 schasikontakt till N-kontakt.

Jag har en Yaesu FT-857, den har på kortvågen en PL-259 kontakt men på 2m/70cm sitter det en N-kontakt.

VARFÖR det?

Är det för att folk med dåligt kom ihåg inte ska blanda ihop antennerna eller bara för att få folk att investera och betala mera pengar.

Jag försökte sätta dit en N-kontakt på antenn kabeln och det är inte lätt vilket resterade i att mitten stiftet hamna lite snett som gjorde att kontakten blev kortsluten och i sin tur gjorde att ståndevåg mätaren slog i taket.

Det sluta med att jag montera bort N-kontakten från radion och satte dit en PL-259 istället och sedan förpassa N-kotakten till det ställe där den hör hemma.
Papperskorgen.

Har försökt hitta en monterings anvisning på hur man moterar en N-kontak men det verkar inte finns någon eller så söker jag på fel sätt.

Som avslutning så kan man konstatera, det som funka för 20 år sedan är inte bra nog utan man måste hitta på något som inte funkar.

Nu har jag gnällt färdigt.

Men här då? :p
 

Attachments

  • 158.jpg
    158.jpg
    81,4 KB · Views: 209
Jag tror att du prickade rätt på alla punkter där, sen måste du ju se till att det blir världsstandard också, utan övergångsperiod, världsstandard över natten, alla som bryter mot det får dryga böter.

Böterna ska gå till att gratis byta ut gamla kontakter av annan typ i befintlig utrustning och på gamla sladdar.

ja, jag får nog fortsätta drömma...

Förutsättningarna för att radioamatörer skall ta den kontakten till sitt hjärta är att den är lättmonterad, 100% återvinningsbar trots ett tjockt lager oxid och eltejpsgegga samt inte kostar mer än 10:-/styck
 
10:- styck ?

Det är alldeles för dyrt, högst 1:- och då skall dom montera den på min kabel också !
 
Kvalitetskontakter tillverkas för de användare som förstår varför dom behövs.

Andra användare som inte förstår eller inte värderar kvalitet kan köpa kontakterna på Kjell & Company. I deras värld passar en PL-hane i en N-hona. Ev kontakproblem tar Roy hand om och skickar därefter en faktura.

Vad är problemet?

/Bengt
 
Kvalitetskontakter tillverkas för de användare som förstår varför dom behövs.

Andra användare som inte förstår eller inte värderar kvalitet kan köpa kontakterna på Kjell & Company. I deras värld passar en PL-hane i en N-hona. Ev kontakproblem tar Roy hand om och skickar därefter en faktura.

Vad är problemet?

/Bengt


Hear,hear!

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Nu är jag lite miljöskadad av professionell användning av HF men jag kan inte undgå att fascineras av att så många amatörer lägger ner 20-30 papp på en fin transceiver och sedan inte vill betala för koaxkontakter värda namnet. Vadan denna snålhet?
 
Nu är jag lite miljöskadad av professionell användning av HF men jag kan inte undgå att fascineras av att så många amatörer lägger ner 20-30 papp på en fin transceiver och sedan inte vill betala för koaxkontakter värda namnet. Vadan denna snålhet?

Därför att dom vet bäst:)

Dom har snackat radio i 20 år och då skall ingen komma och försöka lära dom vilken kontakt som är bäst !!

På alla PR-radio sitter det en PL-kontakt så då måste dom vara bäst !!!
 
Jag kikade i en annan låda..

blog

Den här rackaren tillverkades av Amphenol och benämns UG-1050/U, kan inte säga vad den har för övrig beteckning eller användningsområde.

blog

Kings tillverkade denna UG-275/U, en ovanlig kontakttyp med osedvanligt grovt mittstift, rätt säker på att just denna härstammar från en militär flygfarkost, JA37?

blog

Många har säkert stött på Unidapt, en serie universella han-/honkontaktövergångar till vilken kontakt man nu behöver, t.ex. Unidapt till N hane eller Unidapt till C hona, alla övergångar passas ihop med en mellandel.

Vanliga "brands" man ser är BIRD, Greenpar eller Pomona, ELFA sålde förr kit från Greenpar, idag säljer de kit från Pomona vilka är av god kvalitet.

Det finns Unidapt-kontakter till BIRD43 så med ett kit har man alltid rätt kontakt (och ytterligare två kontaktövergångar som kan glappa..)
 
Ibland undrar jag vad normala människor som råkar hitta hit tänker om de där konstiga radioamatörerna.

Nu har vi lyckats passera 100 inlägg i en diskussion om vilken typ och hur denna typ av kontakt skall fås att fästa på en koaxialkabel. Om man ser diskussionen ur ett humoristiskt perspektiv så är den i och för sig kul men egentligen är det djupt tragiskt att vi bränner tid på sån här skit. Det vittnar bara om total urspårning av vår fina radiotekniska hobby.

Jag läser ofta på Elektronikforumet där merparten av inläggen har tydligt fokus på projekt som diskuteras och ännu intressantare presenteras. Kvaliteten där är bättre och diskussionerna förs på ett helt annat plan, ett högre. Jag undrar varför vi certifierade radioamatörer inte kan bättre. Vi är ju högt utbildade och har certifikat som visar vår tekniska kompetens. Att en normal svennson kan ha problem att få en kontakt att fästa på kabeln må vara förlåtligt, men en radioamatör...

Jag lägger till en smiley åt den humorbefriade för säkerhets skull. :D

/Bengt
 
Kvalitetskontakter tillverkas för de användare som förstår varför dom behövs.

Andra användare som inte förstår eller inte värderar kvalitet kan köpa kontakterna på Kjell & Company.
/Bengt

Det skall inte vara lätt att vara nybörjare... :)

Det är inte helt lätt att köpa rätt kontakter när man shoppar på nätet eller går på loppis, då är det bra om man har en amatörkollega med sig som kan peka ut bra respektive dåligt, eller är det verkligen så lätt och självklart egentligen ens för en erfaren?

Senast jag var på loppis var det en säljare som hade en låda blandade kontakter för 5.-/st. , killen bredvid mig rafsade snabbt upp alla fina metallblänkande kontakter, när han var klar rotade jag fram de som var lite mörka, nästan svarta i färgen, just de som jag ville ha :)
 
Ser jag några helsvarta oxiderade kontakter till bra pris på en loppis så köper jag dom. Garanterat riskfritt och bra föda för den ständigt hungriga junkboxen! :rolleyes:

/Bengt
 
Ibland undrar jag vad normala människor som råkar hitta hit tänker om de där konstiga radioamatörerna.

Nu har vi lyckats passera 100 inlägg i en diskussion om vilken typ och hur denna typ av kontakt skall fås att fästa på en koaxialkabel. Om man ser diskussionen ur ett humoristiskt perspektiv så är den i och för sig kul men egentligen är det djupt tragiskt att vi bränner tid på sån här skit. Det vittnar bara om total urspårning av vår fina radiotekniska hobby.

Jag läser ofta på Elektronikforumet där merparten av inläggen har tydligt fokus på projekt som diskuteras och ännu intressantare presenteras. Kvaliteten där är bättre och diskussionerna förs på ett helt annat plan, ett högre. Jag undrar varför vi certifierade radioamatörer inte kan bättre. Vi är ju högt utbildade och har certifikat som visar vår tekniska kompetens. Att en normal svennson kan ha problem att få en kontakt att fästa på kabeln må vara förlåtligt, men en radioamatör...

Jag lägger till en smiley åt den humorbefriade för säkerhets skull. :D

/Bengt

Om den här tråden hjälper en ny radioamatör på traven så är åtminstone jag glad.
Själv har jag inte glömt bort att även jag var nybörjare en gång och hade uppskattat handfast hjälp framför hänvisningar till Rothammel och gliringar om allmän okunskap.

(Nä, jag är inte humorbefriad.. :) )

Tillägg: Jag håller med om Elektronikforumet, en oas för den elektronikintresserade!
 
Jag tror tråden stjälper mer än hjälper. Många olika svar i spridda riktningar som en nybörjare aldrig har möjlighet att tolka och bedöma. Tyvärr.

På min tid var vi nybörjare lika okunniga men de svar vi fick på våra frågor var mer entydiga. Handfast hjälp fick vi där vi själva uppmanades söka svar eller prova oss fram på den hårda vägen. I alla fall var det så för mig. Evigt tacksam för det.

/Bengt
 
Vi är ju högt utbildade och har certifikat som visar vår tekniska kompetens.

Skämtar du ?
 
Nja, lite skoj lite allvar var det nog Herr XYY.

Vi är i alla fall en brokig samling certifierade amatörer här och några proffs. Den ene bygger med ett rör och den andra stör diskussionerna i ett. Någon är humorbefriad så det nästan tar fyr och många andra missuppfattar det mesta. Ett litet förfluget genuint ord kan generera 20 OT-inlägg på raken innan någon självutnämnd forumpolis skriver med FETA VERSALER åt den svagsynte.

En hel del urspårade trådar som denna har särdeles dåligt S/N och man får ibland använda vässad Q-multiplier för att gräva fram substansen i det som sänds. Det är svårt att finna en intressant tråd helt fri från QRM. Morsetelegrafi är nästan bannlyst att nämna så det gör jag så ofta det bara går. Ibland maskerat som A1A. Handlar det inte om SSB så är det SSA som är på tapeten.

Jag tycker ärligt talat att fler skulle ta sig i kragen och ladda upp bilder på de pågående projekten och berätta lite om kopplingarna och idéerna i sina hemmabyggen. Det borde generera intressanta diskussioner på en mer seriös nivå. Nybörjarna kunde hänga med och läsa och sticka in med en fråga då och då - ungefär som på Elektronikforumet. Vore inte det en bra målsättning?

/Bengt
 
Absolut !
Men tråden kommer troligen kapas av någon som inte gillar den och hellre vill prata om något annat som han inte heller förstår ;-)
 
Jag tycker ärligt talat att fler skulle ta sig i kragen och ladda upp bilder på de pågående projekten och berätta lite om kopplingarna och idéerna i sina hemmabyggen. Det borde generera intressanta diskussioner på en mer seriös nivå. Nybörjarna kunde hänga med och läsa och sticka in med en fråga då och då - ungefär som på Elektronikforumet. Vore inte det en bra målsättning?

/Bengt

Absolut! Och här är du ett föredöme Bengt!
Upp till bevis alla tyckande och superintelligenta experter! :D

73/Lasse
 
Back
Top