Vem f-n har kommit vissa antennkontakter?

Jag fortsätter att spamma tråden med alla upptänkliga kontakter jag hittar i min junkbox, nu är jag snart på botten av lådan ;)

blog

Här har vi U.FL som är en kontakt från Hirose som verkligen slagit igenom som miniatyranslutningsdon på bl.a. WLAN-kort i laptops.

blog

FME eller SAP om den också kallas har väl ingen missat, systemet med roterande nippel är/var mycket vanlig i radioinstallationer i fordon, kontakten är både bra och dålig, bra såtillvida att det är bara att välja rätt adapter till radions kontakt, dålig i det att den gärna gängar loss och börjar glappa.
Jag kom på en tidigare kollega att linda ett varv gängtejp på nippeln för att den inte skulle släppa....:eek:
Bl.a. Allgons RF1123 (numera Smarteq) har FMA hane anslutning,
god för uppåt 3GHz eller så.

blog

Även LEMO har klämt ur sig koaxiala kontakter, här är en hane ur serie "0" (ganska liten alltså..)

blog

Den här fula slitna rackaren är väldigt lik QLA/QLS men är spinkigare, jag kan inte komma på vad den heter men den finns ofta i kombinerade kontaktblock i bakplan på t.ex. muxar och gamla länkar, HJÄLP! -vad heter den?


Jag hade gärna sett bilder på QMA, QLA, MHV, SMC, W FL, Musa, OSP och rysk BNC om någon har..?
 
En naturlig (?) fråga dyker upp i mitt huvud: Behövs alla dessa kontakter? Har de så olika mekaniska och elektriska egenskaper att de inte kan ersättas av andra? Om inte, vilken tycker ni så att säga är "onödigast"?
 
Den grönaste längst upp men mer till vänster ;)

Eftersom alla tillverkats och använts så får man anta det fanns behov av dem då!
 
En naturlig (?) fråga dyker upp i mitt huvud: Behövs alla dessa kontakter? Har de så olika mekaniska och elektriska egenskaper att de inte kan ersättas av andra? Om inte, vilken tycker ni så att säga är "onödigast"?

Ja, de har vitt skilda elektriska egenskaper från strömbärarförmåga relativt frekvensen till fasstabilitet, reflektionskoefficient och HF-läckage.

De mekaniska egenskaperna är viktiga avseende vibrationstålighet, skydd mot väta, dragavlastning och slitagetålighet med mera.

Avviker man det minsta från kontaktens specifikationer vid tillverkningen kan till exempel motståndskraften mot kapillärkraften eller dragavlastningsförmågan reduceras kraftigt och göra kontakten obrukbar i krävande tillämpningar, speciellt då den passas ihop med en kontakt som "håller måttet".
Här ser man lätt att nickelpläterade kinakontakter fort kommer till korta.
Att blanda "finkontakter" med "fulkontakter" är en dödssynd :mad:

Alla nya kontakter tas fram av företag som högst av allt önskar att just deras nya kontakt skall bli ny standard världen över men alla vet ju naturligtvis hur svårt det är,
därför presenteras det rätt sällan helt nya koaxialdon på marknaden, världen är tämligen nöjd med det som finns.

Min drömkontakt är storleksmässigt mellan TNC och N, klarar kilowatten på UHF, har push-pulllåsning med hylsa, LWD eller helst coplanar, tål 1000 matings, har ett styrspår för att undvika svarvning och ett bra UV-, rep- och slagtåligt färgmarkering- och numreringssystem och så räcker det att den är god för 18GHz :)
 
Last edited:
vilken tycker ni så att säga är "onödigast"?

Onödig och onödig... de kontakter som saknar egentligt berättigande sorterar faktiskt ut sig själva med tiden,
med undantag för de som vunnit mark inom konsumentelektroniken såsom IEC 169 "TV-kontakten" som tillkom redan nån gång på 20-talet och den gamla F-kontakten som även den finns bakom TV:n, den fyller nog 60 år snart..
Försök föra in en ny kontakttyp här, det kommer bara att sluta med arga konsumenter och en jävla massa sålda adaptrar till IEC-don :)

Kontakter som konsumenten själv kan hantera och montera är dömda att bli odödliga :)

I fallet PL259 så borde den varit borta för länge sedan men alla envisa och konservativa radioamatörer tog den till sitt hjärta, höjde den till skyarna och gjorde den odödlig.
 
Onödig och onödig... de kontakter som saknar egentligt berättigande sorterar faktiskt ut sig själva med tiden,
med undantag för de som vunnit mark inom konsumentelektroniken såsom IEC 169 "TV-kontakten" som tillkom redan nån gång på 20-talet och den gamla F-kontakten som även den finns bakom TV:n, den fyller nog 60 år snart..
Försök föra in en ny kontakttyp här, det kommer bara att sluta med arga konsumenter och en jävla massa sålda adaptrar till IEC-don :)

Kontakter som konsumenten själv kan hantera och montera är dömda att bli odödliga :)

I fallet PL259 så borde den varit borta för länge sedan men alla envisa och konservativa radioamatörer tog den till sitt hjärta, höjde den till skyarna och gjorde den odödlig.

Riggtillverkarna har ett stort ansvar här, som jag ser det.
Så länge de envisas med antennuttag för PL259 ibland t.o.m. upp till UHF, blir det nog svårt att få till en ändring.
 
Satt och funderade på när någon skulle lägga upp en bild på en APC-7 till PL-259-adapter här, men ingen verkar tillräckligt modig...
 
Riggtillverkarna har ett stort ansvar här, som jag ser det.
Så länge de envisas med antennuttag för PL259 ibland t.o.m. upp till UHF, blir det nog svårt att få till en ändring.

Jag tror nog att konsumenterna av riggarna har med ett finger i spelet här, titta bara på när Yaesu lanserade någon UHF radio med N-hona, det blev ju ramaskri på amerikanska forum..
 
ICOM har kört med N-jack på riggar med UHF sedan 80 talet.
IC-490, IC-471, IC-451, tvåbandare som IC-800, 810, 820, 910.
R7000, R7100.
Något ramaskri har inte visat sig i SM.
Däremot har jag fått byta N-jack på många apparater, de blir inte sig lika när någon tvingat in en PL-259.
Ett klassiskt fel är dålig känslighet på IC-R7000, IC-R7100, men felet är bara N-jacken.... som är penetrerad med en PL-259.

Jag tror inte vi kan jämföra oss med radioamatörer USA, i SM finns faktiskt många duktiga radioamatörer som varken drar sig för, eller misstycker att montera en N.
N jackar för att byta i riggar med SO-259 har vi sålt åtskilliga av. Dvs många byter till N på både HF och VHF.

Sen har vi ju antenner med N-jack, vilket är en story för sig.
Där krävs då adapter N till SO jack... typ, så gick det med vattentätheten.
Eller så funkar inte antennen efter att någon försökt tvinga in en PL-259.
Skitantenner får man sen höra
Efter garantiutbyte är nästa antenn lika kass.

Det är ju samma gängor på en N och en PL-259, en PL-259 därför går att skruva (läs tvinga) in en N-jack.


de
FPD
 
Roy,

Du med oss skämta aprillo? Finns det alltså kunder som gör sånt? Inte lic sändaramatörer väl, va?

/Janne
 
Roy,

Du med oss skämta aprillo? Finns det alltså kunder som gör sånt? Inte lic sändaramatörer väl, va?

/Janne

Det finns inte några licensierade sändaramatörer längre.
Möjligtvis certifierade.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
"Amatörer gör mycket konstigt, men det gör proffs också."

Proffs gör det mot betalning men det får inte amatörer göra ;-)
 
Jo radioamatörer gör sådant, dvs byter PL-259 till N jackar. (jag ljuger sällan)
De säljs, eller såldes är ett bättre ord, de sista 5 - 10 åren gör man nog inget, som reservdelar och passar med sina två flänsar i samma hål som SO-259 jakcen.
Hundratals har sålts.

Det är och har varit väldigt vanligt att man skäller ut oss på SRS för att det sitter SO-259 på radiostationerna. Vi får goda, välmenande tips om att förseslå ICOM japan att byta till N.

Ang USA så var det inte marknandens storlek jag tänkte på utan kunskapen.

de
FPD
 
Roy,
Gomorron/goförmidda. Nä, jag syftade på klantigheten att trycka in en PL i en N-socket på riggen.
Möjligen skulle man lyckas med det i en svår stressituation och om man famlade på baksidan av lådan utan att se vad man gjorde och det fanns både SO och N där. Men ändå ...
/Janne
 
Känner man inte till att det finns olika kontaktyper så gör man så, helt enkelt skruvar in kontakten i uttaget på radion.

Oj vad är en N-kontakt?????

de
FPD
 
Man kommer ha mardrömmar flera nätter om hur man springer med sin rigg i famn jagad av illvilliga amatörer med PL-kontakter!

Hur står du ut Roy, ingår terapi som en löneförmån?
 
Man kommer ha mardrömmar flera nätter om hur man springer med sin rigg i famn jagad av illvilliga amatörer med PL-kontakter!

Hur står du ut Roy, ingår terapi som en löneförmån?

Roy är en äkta wärmlänning och dom är vana vid att ta hand om stockholmare och annat löst folk så han har nog inga problem med det:)

Dessutom så är dom alltid gemytliga och väl utbildade:)
 
Min drömkontakt är storleksmässigt mellan TNC och N, klarar kilowatten på UHF, har push-pulllåsning med hylsa, LWD eller helst coplanar, tål 1000 matings, har ett styrspår för att undvika svarvning och ett bra UV-, rep- och slagtåligt färgmarkering- och numreringssystem och så räcker det att den är god för 18GHz :)

Jag tror att du prickade rätt på alla punkter där, sen måste du ju se till att det blir världsstandard också, utan övergångsperiod, världsstandard över natten, alla som bryter mot det får dryga böter.

Böterna ska gå till att gratis byta ut gamla kontakter av annan typ i befintlig utrustning och på gamla sladdar.
 
Back
Top