Vem f-n har kommit vissa antennkontakter?

BNC är trevliga, men jag byggde för 37 år sedan en duplexer för en VHF relästation, det gick åt massor av BNC, 6 st jackar på filtren och en massa kablar.
Det visade sig att när det blåste vibrerade tornet där relästationen satt och det blev störningar.
BNC duger inte här. Med jätteloddebolten löddes samtliga BNC ihop, och fast på sina jackar, och det går än i dag.

Du har just beskrivit varför TNC-kontakten (Threaded Neill-Concelman) togs fram i slutet av 40-talet. TNC har samma elektriska egenskaper som BNC men en gängad anslutningshylsa i stället för bajonettfattning. TNC-kontakter ger stabila egenskaper även under svåra vibrationer som i missiler och i militärflygplan.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Jag sörjer för övrigt GR-kontakten i labbsammanhang, 874/900 var ett hermafroditiskt don med shyssta egenskaper,
lite bulkig jämfört med BNC och kasseras lätt om man trampar på den :p

GR874 är ett väldigt "listigt" don som dock är lite ömtåligt och kan vara svårt att montera. Sitter på ganska mycket 60-tals instrument, inte bara från GR utan också från HP, Tektronix och Philips. Donet är perfekt till antennpatchpaneler mm.

GR900 är dock helt annorlunda. Donet är nära släkt med R&S "Precifix B" och APC7, men passar inte tillsammans med dessa.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Rikigt Karl Arne
Men du kanske inte har sett hur en TNC ser ut efter ett par månader som antennmontage handapparat till gummiantenn, på en komradio för yrkesbruk.
Allt går att få sönder med omåttligt slitage.
För detta bruk är både BNC och TNC ute numera.

BNC för detta ändamål håller rätt länge för en radioaamtör, men skall den bytas till bilantenn varje morgon och kväll ser den inte kul ut.

SMA används på handapprater, liten, snygg smidig, seriös, dyr, guld, finns på de dyraste proffesionella instrumenten, ja då måste den ju vara bra.
Håller förvånansvärt bra på handapprater för amatörradio. Men ibland går det smala mittstiftet av och radion blir döv och ingen hör vad man sänder.
Så in med radion på garantireparation, inget fel på radion men hålet i SMA jacken är tätt och blundar.... mittstiftet sitter kvar där.

Jo visst gör det ont när man ser folk lyfta sin handapparat i antennen.

Vad är det för fel på banankontakter????
Jo de tål inte 20 Ampere DC på 12 V.
Men som antennkontakt utmärkt.

Ingen som kommenterar Drakes RCA kontakter???

de
FPD
 
Det jag inte gillar med de SMA-antenner jag sett är att mittstiftet roterar med när man gängar på antennen. Det känns inte helt OK. Och jo, avgångna mittstift och den därpå följande tröghördheten har jag råkat ut för.
 
Arbetade förr med mätningar, där vi genomgående använde SMA. Man märkte att förgyllningen snabbt slets ned så SMA är nog inte heller patentlösningen på problemet med slitna antennkontakter, även om det är en av de bättre.
 
Arbetade förr med mätningar, där vi genomgående använde SMA. Man märkte att förgyllningen snabbt slets ned så SMA är nog inte heller patentlösningen på problemet med slitna antennkontakter, även om det är en av de bättre.

Det finns nog ingen kontakt som håller om man är tillräckligt oförsiktig.
IMG_1391.JPG

Så här ser en 7/16 ut om man kör tillräckligt mycket effekt utan att dra åt den ordentligt.
 
Det finns väl ingen koax-kontakt som är avsedd att tåla mer än några hundra operationer? Har man ett fint mätinstrument och skall göra många inkopplingar nyttjar man lämpligen en övergångskontakt av bra kvalitet, när den blir sliten slänger man den!
 
Sedan finns det PL-kontakter och PL-kontakter. Det finns ju inget som säger att på en PL måste man löda skärmen i en jättklump med en ytbehandling inget fäster på.
 

Attachments

  • 1850d1354024120-uhf-special-uhf-sp-10-01.jpg
    1850d1354024120-uhf-special-uhf-sp-10-01.jpg
    89 KB · Views: 266
SM4RNA
Var köper man dylik tingest? Har bara sett krymp- och löd-modellerna av PL-kontakter.
Verkar vara en vettig lösning, kanske lite vaselin i förskruvningen.
 
När vi ändå ägnar åt oss kontaktdonsarkeologi, är det någon som vet vad de här är för några?
 

Attachments

  • Koaxkontaktdon.jpg
    Koaxkontaktdon.jpg
    88,1 KB · Views: 179
Hej
Det verkar som man har halv väckt den björn som sover med det här med kontakter.
Efter att ha satt dit en pl 259 kontakt i min radio så fungera den utmärkt utan problem.
.........
.
Kul tråd det här. Mycket roande:D
 
Roy frågade; "Ingen som kommenterar Drakes RCA kontakter???"

Inget "fel" på RCA-kontakter. Fungerar väl bra på kortvåg upp till effektnivåer kring 1 kW om SVF är lågt och man ser till att justera jordflärparna och innerhylsan så att kontakten går trögt. Varning för vissa fabrikat där isolationsavståndet är mikroskopiskt. Gäller även för PL, BNC och N av No Name typ.

Dock skulle det inte falla mig in att montera RCA-kontakter i något hembygge. Det finns gränser för tokigheterna. Men BNC och PL på kortvåg och N-kontakter på högre frekvenser är en bra kompromiss. PL av den anledningen att många apparater har sådana och de tål att skruvas ur och in hur många gånger som helst. Det gäller bara att undvika de kontakter som de flesta krämare prånglar ut till snåla radioamatörer och PR-nissar som har noll koll på kvalitet. Undvik alltså de kontakterna som är tillverkade av olödbar metall och där "plastisoleringen" rinner ut till en pöl på bordet vid försök till lödning. Satsar man på riktiga kontakter finns egentligen inga problem om man inte skapar dom själv. Eller vad tycker du Roy?

/Bengt
 
Rikigt Karl Arne

Ingen som kommenterar Drakes RCA kontakter???

Jag associerar mest till Heathkit när du säger RCA kontakter för HF och tycker nog mest att det var en budgetlösning som inte imponerar... På ren svenska - skit! Och då tänker jag mer på de mekaniska än HF egenskaperna...

/Lasse
 
Sedan finns det PL-kontakter och PL-kontakter. Det finns ju inget som säger att på en PL måste man löda skärmen i en jättklump med en ytbehandling inget fäster på.

Nu börjar det likna nå´t.
En lödfri PL-kontakt
Finns den både för RG-213 och RG-58?

Med denna typ av PL259 kan även jag tänka mig att motvilligt temporärt överge "N"-kontakten.

Har för övrigt bytt till "N" på alla apparater som det går att byta kontakt på.
Alla andra apparater med PL259 har en fast monterad övergång till "N".

För att åstadkomma en riktigt utflyten lödning på en PL259 så smälter PVC-isoleringen. Endast en teflonkabel klarar denna misshandel.

/Micke
 
Nu börjar det likna nå´t.
En lödfri PL-kontakt
Finns den både för RG-213 och RG-58?

Med denna typ av PL259 kan även jag tänka mig att motvilligt temporärt överge "N"-kontakten.

Har för övrigt bytt till "N" på alla apparater som det går att byta kontakt på.
Alla andra apparater med PL259 har en fast monterad övergång till "N".

För att åstadkomma en riktigt utflyten lödning på en PL259 så smälter PVC-isoleringen. Endast en teflonkabel klarar denna misshandel.

/Micke

Finns faktiskt i crimp utförande.

HUBER+SUHNER Radio frequency - Seite 337

Gick inte att direktlänka, men bläddra fram några sidor så hittar du den skärmade banankontakten.

Inte så billigt, men tillräckligt bra om man måste använda PL259.

/Micke
 
Last edited:
Dom PL-259-kontakter som numera säljs på loppisar etc har två hål för lödningen och ett uruselt plastmaterial som smälter.
Det sistnämnda kan man i viss mån bemästra genom att stopp in "hanstiftet" i en hona - SO-239 när man tillför värme.

De "gamla" amphenolkontakterna hade fyra hål och isolationen utgjordes av en gul eller brun massa som inte smälte av värmen.

Om man följer ARRLs anvisningar - strippar kabeln efter deras mått och sedan GÄNGAR koaxen i hylsan får man en utmärkt hållbar kontakt.
Jag har två siffror i huvudet 19 och 29 mm konverterad från ARRLs inch!
Ytterligare ett tips som inte nämns i ARRLs "bibel". Strax innan man påbörjar jobbet använder man en 4 mm rundfil (avsedd för att slipa motorsågskedjan) och filar försiktigt tvärs över alla hålen på PL-259s skal. Detta underlättar lödningen eftersom färsk metall blottlägges.

Med ett tandläkarvertyg petar man sedan upp skärmtrådarna av koppar i alla hålen. Löda sedan så att hålen är förseglade med lödtenn. Då kan inget vatten tränga in här. Jag brukar dessutom trä på några centimeter svart krympslang på koaxen (innan jag börjar montaget!) som jag sedan kränger över det bakre röret på koaxialkontakten och förseglar med värmepistolen.

Obs, att den inte blir 100 % vattentät. Här är N-kontakten överlägsen!

På Televerkets radiostationer brukade teknikerna pressa in silikonfett (Dow Compound) rikligt kring mittstiftet så att den delen av kontakten var innesluten i fett. Detta knep användes också på N-kontakterna.

Jag har PL-259 kontakter inomhus på koax som förbinder olika enheter på min amatörstation. Tillverkad i slutet av 50-talet! I- och urskruvad tusentals gånger. Still going strong.

OBS, jag använder PL-kontakterna för frekvenser under 30 MHz.

73
Bengt
SM6APQ
 
Last edited:
Apropå crimp av PL-259, naturligtvis är det ett torftigt urval men i min låda har jag åtminstone tre varianter.

Först ut är av märket KINGS, den är förvisso silverpläterad men har en hemskt klent slitsat mothåll för mantelhylsan, glappet kommer som ett brev på posten, gärna med expressbud.
Isolationen förefaller vara brun "bakelit", jag tror modellen heter "KU" eller något liknande
blog

blog


Näst på tur är Amphenols variant, här avsedd för RG58, nickelpläterad och plastisolerad.
Hållbarheten för crimphylsan är bättre än KINGS men finishen är sämre, mittledaren crimps även den.
Helt OK kontakt men ingen favorit, artikelnummer (RG58) NPHS-1-50
blog


Favoriten men även den mest krångliga att montera är en Suhner,
god kvalitet, hög finish och utmärkt hållbarhet.
Bilden visar en kontakten för RG213, mittstiftet löds här medans på RG58-varianten kan det med fördel crimpas.
Suhner benämner denna kontakt 11UHF-0-7
11= rak hane, UHF=kontakttyp, 0=impedans och 7=diameter på dielektrikum (avrundning till närmsta mm)
blog


Crimpkontakter fungerar mycket bra;
-förutsatt att kontakten är av god kvalitet,
-förutsatt att kabeln är av den kvalitet och typ kontakten är gjord för
-förutsatt att crimpning utförs korrekt
-förutsatt att crimpverktyget är rätt för kontakttypen
Det räcker med ett fel på någon av punkterna för att en crimpt kontakt eller metoden som sådan skall få dåligt rykte.
 
Crimpade PL-kontakter hade teknikerna på Göteborg Radio ofta otur med. Ibland lossade mittstiftet från innerledaren vid "oförsiktig" urskruvning av kontakten. Det hände också att den bakre delen av kontakten, som vid krimpning bestod av en plåthylsa, lossade.

Enligt min erfarenhet är en riktigt lödad PL-kontakt den bästa lösningen.

73
Bengt
SM6APQ
 
När vi ändå ägnar åt oss kontaktdonsarkeologi, är det någon som vet vad de här är för några?

Var fasen har jag sett sådana? Kan du berätta mer specifik utrustning eller är detta något du hade hemma i lådan? Jag måste gräva med hacka och spade bland de grå cellerna en bra stund innan jag kommer på vad detta är. Utseendet och mått antyder möjligen 75 ohm.
 
Back
Top