Vem f-n har kommit vissa antennkontakter?

SM4RNA
Var köper man dylik tingest? Har bara sett krymp- och löd-modellerna av PL-kontakter.
Verkar vara en vettig lösning, kanske lite vaselin i förskruvningen.

Det där är ju kontakten för Ecoflex 10. Limmared och Vårgårda har den i landet och t.ex Wimo och SSB Electronics i Tyskland.
 
Nu börjar det likna nå´t.
En lödfri PL-kontakt
Finns den både för RG-213 och RG-58?

Med denna typ av PL259 kan även jag tänka mig att motvilligt temporärt överge "N"-kontakten.

Har för övrigt bytt till "N" på alla apparater som det går att byta kontakt på.
Alla andra apparater med PL259 har en fast monterad övergång till "N".

För att åstadkomma en riktigt utflyten lödning på en PL259 så smälter PVC-isoleringen. Endast en teflonkabel klarar denna misshandel.

/Micke

Skärmen är lödfri. Den där brickan med hylsa som man skjuter under skärmen är en helt fantastisk lösning. Dock löder man (lätt) mittstiftet.
 
SM5KRI>Kan du berätta mer specifik utrustning eller är detta något du hade hemma i lådan?

De sitter i MF-delen av en Nera radiolänk. All HF är kontakterad med SMA, men av någon anledning har man använt vad-de-nu-heter i MF-delen. Jag hade hoppats på att kunna koppla in mig direkt i MF-kedjan utan att behöva byta de gedigna kontaktdonen.
 
SM5KRI>Kan du berätta mer specifik utrustning eller är detta något du hade hemma i lådan?

De sitter i MF-delen av en Nera radiolänk. All HF är kontakterad med SMA, men av någon anledning har man använt vad-de-nu-heter i MF-delen. Jag hade hoppats på att kunna koppla in mig direkt i MF-kedjan utan att behöva byta de gedigna kontaktdonen.

Nera, Ja där föll pengen ned... men vad det är för namn på kontakten har jag inte kommit på... ännu. Kanske någon annan?
 
Nej, det tror jag inte. Dels är pjäsen avsevärt äldre än RP-SMA (för den kom väl i samband med trådlösa nätverk?), dels är kontakten mycket större. Först trodde jag att det var SMC, men den är också avsevärt mindre om jag sett rätt.
 
Nej, det tror jag inte. Dels är pjäsen avsevärt äldre än RP-SMA (för den kom väl i samband med trådlösa nätverk?), dels är kontakten mycket större. Först trodde jag att det var SMC, men den är också avsevärt mindre om jag sett rätt.

Den var svår:cool:
 
Donet heter "Conhex" och är ett sedan länge utgånget don som tillverkades av Sealectro.

Just NERA gillade sådana, jag har en 400 MHz FM-länk från 60-talet som är nedlusad med Conhex-don i både 50 ohm och 75 ohm versioner.

Har ett exemplar av den mycket ovanliga övergången mellan Conhex och BNC som donerats av LA8AK (SK) i början av 80-talet.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
BNC-Conhex
4fh5.jpg
9yo4.jpg

Länk LA8AK: -Har samlet i 30 år, men får liksom aldri de overgangene jeg trenger.....
 
Last edited:
Hej
Nu kommer det gnäll!
Jag undra vilken är idoten som har kommit på att man ska gå över från PL-259 schasikontakt till N-kontakt.

Jag har en Yaesu FT-857, den har på kortvågen en PL-259 kontakt men på 2m/70cm sitter det en N-kontakt.

VARFÖR det?

Är det för att folk med dåligt kom ihåg inte ska blanda ihop antennerna eller bara för att få folk att investera och betala mera pengar.

Jag försökte sätta dit en N-kontakt på antenn kabeln och det är inte lätt vilket resterade i att mitten stiftet hamna lite snett som gjorde att kontakten blev kortsluten och i sin tur gjorde att ståndevåg mätaren slog i taket.

Det sluta med att jag montera bort N-kontakten från radion och satte dit en PL-259 istället och sedan förpassa N-kotakten till det ställe där den hör hemma.
Papperskorgen.

Har försökt hitta en monterings anvisning på hur man moterar en N-kontak men det verkar inte finns någon eller så söker jag på fel sätt.

Som avslutning så kan man konstatera, det som funka för 20 år sedan är inte bra nog utan man måste hitta på något som inte funkar.

Nu har jag gnällt färdigt.

Kan rekommendera läsning i QTC nr 8 2006 sidan 4-6
Där beskrivs de flesta kontakt-typer med bild

För er som kan läsa QTC via SSA hemsida
http://ssa.se/gdoc.php?id=739

//SM0TSC
 
Vi kastar in några fler nu när kontakttråden ändå vägrar dö :D

blog

Vår kära PL-kontakt med sin lillebror/syster i mitten, mini-UHF, den kontakten är smått utdöd idag, den hade sin storhetstid då mobiltelefonin var ung och bilburen, idag för den alltså en tynande tillvaro.

blog

blog


Jämfört med en vanlig BNC ser vi mini-BNC, en udda rackare som likt mini-UHF idag är en sällsynt kontakt, förekommer bl a i Collins och Tektronix-sammanhang, kallas ibland för "minibajonett".

blog

Den förträffliga C-kontakten har nämnts i tråden, stabil och rejäl sak, en fälla när man köper lösa kontakter på loppis är att den finns i en 75 ohms variant för kabel-TV, mittstiftet är mycket smalt, i övrigt ser den lika ut.

blog

Till vänster har vi en N-hane, sedan en C-hane och till höger ser vi en HN-hane, HN-kontakten är relativt ovanlig, det är en kraftig kontakt (3/4") med goda prestanda, förekommer allt som oftast på militära antenner och något mer sällan på de civila kommersiella dito.
Kontakten är jämförbar med N, lite tuffare, tål lite mer effekt och har ett likvärdigt fuktskydd.

blog

Till höger SMC-hona, LI403-hane och en SMA-hane.
Just den lilla älskade och hatade 1/4" SMA finns i en uppsjö varianter som, förutom att vara av RP-typ där hylsa och stift har bytt plats mellan kontakthusen, även förekommer som högprecisionsvariant för riktigt höga frekvenser upp mot 46GHz där kontakten egentligen byter namn till SMK, de passar sinsemellan fysiskt.


Jag skall försöka hinna fota några QLPA, MCX, SMB, FME och några till udda fulingar om det finns intresse?
 
Last edited:
Men informationen om 7/16 kontakten är fel i artikeln :D

Det finns även fler "dimridåer" i artikeln. Som t ex att man generellt sett skulle förlora 20% av effekten efter tre kontaktövergångar som håller 30 ohm i ett 50 ohms system...

/Lasse
 
Ett sådant påstående är helt ofysikaliskt.

Så länge som en kontaktövergång är mycket kortare än 1/4 våglängd så uppträder den som en "lokal diskontinuitet", så att den reflektion som uppträder på den ena sidan av kontakten kommer att upphävas av en lika stor och motriktad på den andra sidan.

Det behövs många kontakter och höga frekvenser för att man ska kunna märka av kontakter med avvikande impedanser i praktiken.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Jag grävde lite i en låda så här kommer några till:

blog

Har man kikat bakom bilstereon har man sett någon av dessa två, till vänster och i mitten har vi den äldre DIN ("Motorolakontakten") och till höger en ISO, vad kontakterna "egentligen" heter har jag inte brytt mig om att ta reda på, någon som vet?

blog

7/16-kontakten, hona och hane.

blog

hane hona ur serie SMB, en push-pull kontakt med fjädrande låsning.
kontakttypen är äldre än man tror men fortfarande still going strong, uppåt 12GHz tror jag den klarar men med låg effekt, se upp för 75ohms varianten som används i BB-sammanhang.

blog

först en SMA hona och till höger har vi MCX, ofta använd till högfrekventa svaga signaler såsom GPS och i utrustningars internkablage, många DVB-T stickor har denna kontakttyp.

blog

Jag hittade också min GR874 adapter i lådan, det är en hermafroditisk kontakt, till höger ser vi en N hona av högprecisionstyp, jämför med en vanlig N hona så syns skillnaden, används i mätsammanhang för mycket höga frekvenser.

blog

Dags för TNC då, en mycket bra kontakt där närmsta kusinen heter BNC,
TNC står för Threaded Neill Concelman, de två gubbarna tog fram TNC och BNC i mitten på detta århundradet, säkringsbar TNC vann mark i flygplanselektroniken (den till höger).

blog

Här behöver jag hjälp, detta är en riktigt gammal koaxkontakt som skramlat runt länge i lådan, jag minns inte ens om den härstammar från radio eller telekomsammanhang..
Den är väldigt lik L1456 (IEC/TV-kontakten..) men är grövre i utförandet.

blog

En fin försilvrad SO-239 adapter ackompanjeras av en tvåstiftad dito, ni som har en BRT-400 vet vad det är, jag hade för längesen en adapter mellan en hane och två skruvklämmor, perfekt för bandkabel..
 
Last edited:
Lite O.T men hur får du till att blanda bilder och text?

Jag har lagt upp bilderna på en annan sajt och länkar in dem i texten med
efter bildlänken, resten skriver jag som vanligt.
 

Attachments

  • bildinlägg.jpg
    bildinlägg.jpg
    49,1 KB · Views: 73
Last edited:
Back
Top