Jag grävde lite i en låda så här kommer några till:
Har man kikat bakom bilstereon har man sett någon av dessa två, till vänster och i mitten har vi den äldre DIN ("Motorolakontakten") och till höger en ISO, vad kontakterna "egentligen" heter har jag inte brytt mig om att ta reda på, någon som vet?
7/16-kontakten, hona och hane.
hane hona ur serie SMB, en push-pull kontakt med fjädrande låsning.
kontakttypen är äldre än man tror men fortfarande still going strong, uppåt 12GHz tror jag den klarar men med låg effekt, se upp för 75ohms varianten som används i BB-sammanhang.
först en SMA hona och till höger har vi MCX, ofta använd till högfrekventa svaga signaler såsom GPS och i utrustningars internkablage, många DVB-T stickor har denna kontakttyp.
Jag hittade också min GR874 adapter i lådan, det är en hermafroditisk kontakt, till höger ser vi en N hona av högprecisionstyp, jämför med en vanlig N hona så syns skillnaden, används i mätsammanhang för mycket höga frekvenser.
Dags för TNC då, en mycket bra kontakt där närmsta kusinen heter BNC,
TNC står för Threaded Neill Concelman, de två gubbarna tog fram TNC och BNC i mitten på detta århundradet, säkringsbar TNC vann mark i flygplanselektroniken (den till höger).
Här behöver jag hjälp, detta är en riktigt gammal koaxkontakt som skramlat runt länge i lådan, jag minns inte ens om den härstammar från radio eller telekomsammanhang..
Den är väldigt lik L1456 (IEC/TV-kontakten..) men är grövre i utförandet.
En fin försilvrad SO-239 adapter ackompanjeras av en tvåstiftad dito, ni som har en BRT-400 vet vad det är, jag hade för längesen en adapter mellan en hane och två skruvklämmor, perfekt för bandkabel..