Vill du bygga an Minima?

NT7S har gjort en hel del mätningar på Si5351 som finns redovisade på hans blogg si5351 | Ripples in the Ether (Si5351 investigations Part 8 en bit ner på sidan.)

När jag läser hans kommentarer till sina egna mätresultat ang blandningsprodukter och spurioser så känns det lite som om luften gick ur honom och han blev grymt besviken av att se sanningen. Det han såg var definitivt inte det han hoppades på i alla fall. Jag håller med honom. Men för en enklare mottagare i en portabelstation så borde kretsen fungera utmärkt ändå.

I övrigt är hans blogg mycket läsvärd och mycket av det han skriver där om Si5351 har ju kopplingar till Si570 också.

Si5351 är fullt tillräckligt bra som BFO, men inte tillräckligt bra när insignalerna inte är bandbegränsade,som vid driftfallet HFO i mottagaren. Den är helt enkelt inte optimerad m.h.t. spuriousundertryckning.
Man får också vara observant på frekvenskomponenter som kan förirra sig in i ingångsstegen hos mottagaren.

Vill man ha extremt bra prestanda i en "analog mottagare" så är en DDS med "clean-up loop" förmodligen det som ger mest för en given ansträngning.

Om parametrarna i "clean-up-loopen" väljs med smak så är -130 dBc/Hz på 1 kHz avstånd och en spuriousundertryckning av över - 100 dBc realiserbart vilket gör oscillatorn bättre än flankbranthet och "ultimate rejection" hos något amatörbyggt högfrekvent kristallfilter.

Man skulle kunna snegla på den preset-ade VCO:n i SRT CR91 och använda en referensfrekvens av runt 1 MHz och en loop-bandbredd av 20-50 kHz. Beroende på hur bra uppbyggnaden blir så är en undertryckning av diskreta spuriouser runt -110 dBc inom rimlighetens gräns. Så bra undertryckning finns annars bara hos kristalloscillatorer.

Något sämre prestanda får man med Si570, men fortfarande bra jämfört med
kristallfiltrets prestanda.
Att göra ett hembyggt SSB-filter på 20 eller 25 MHz med mycket bättre flanker än -80 till -85 dB tror jag inte på...

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Si5351 är inte så effektsugen, runt 25mA anger manualen, det bör vara Ok även
om man kör med batteridrift. K-A gav den nyss klartecken som BFO vad gäller
skräp på signalen - kanske en god idé trots allt, då?

Last edited:
Jag får bara Radiono 0.4 i displayen, frågan är om jag behöver ändra något i programmet för att få det att funka med Arduino nano 3.0?
Har kopplat upp den mot si570 utan annat resultat.

Om jag har förstått det hela rätt så sitter det samma mcu på nano som på uno, är det rätt?

Har du laddat ner något annat och fått det att funka?
Jag började med "blink" sketch, lagom svårt för mig och det lirade fint.
Därefter provade jag med Radiono.

/Micke

Jag har provat ett testprogram för lcd displayen och det funkade fint.
Och ja vad jag förstår ska det vara samma cpu men min har några extra pinnar samt en annan kapsel.

jag har inte provat tidigare, men jag får samma resultat på en UNO utan Si570,

Raduino 0.4

Sedan inget mer på LCD

Serial monitor rapporterar: Radiono starting - Version: 0.4
Tests successful!.

Pinningen skiljer ju på de olika versionerna av kapslar så man kanske måste definiera rätt pinnar i programmet. Jag funderar på att använda Pro Mini här så det blir nog samma problem.

Om jag har förstått det hela rätt så sitter det samma mcu på nano som på uno, är det rätt?

Har du laddat ner något annat och fått det att funka?
Jag började med "blink" sketch, lagom svårt för mig och det lirade fint.
Därefter provade jag med Radiono.

/Micke

Micke.
När du provade utan Si570 och fick svaret Si570 comm error.
Hade du monterat pull up motstånden för I2C då?

/M

Okej

Jag provade att stoppa dit bara ett par pull up motstånd från 3.3v utgången till UNO A4 och A5, samt håller A2 i "mittläge" med ett par motstånd, och då får jag fram "Si570 error" , vilker är som det ska eftersom den fortfarande saknas i min experimentkoppling :)

>SA7BUJ, sök efter en sketch som heter i2c scanner och ladda den till Nano

jag har inte provat tidigare, men jag får samma resultat på en UNO utan Si570,

Raduino 0.4

Sedan inget mer på LCD

Serial monitor rapporterar: Radiono starting - Version: 0.4
Tests successful!.

Det är precis samma som jag får.
Ska söka efter i2c scanner.

Hittade ett program, men jag tänker lägga till:
digitalWrite(SDA, 0);
digitalWrite(SCL, 0);
för att avaktivera " internal pullups"
Annars skickar man 5v till si570.

Så här ser Min Minima ut just nu.
FullSizeRender.jpg
Hur gör man för att visa bilden direkt istället för att hänvisa till en fil?

Back