Vill du bygga an Minima?

Om du läser dokumentet jag länkade in så står det lite om filtret i det. Schema finns också.

Annars får du nog testa med någon simuleringsmjukvara för att se hur kapacitansernas
påverkar - om du inte experimenterar direkt, förstås.

Intressant! Jag har några BB112 liggandes i en påse, detta måste provas :)

Min labbkoppling gav ca 3,5kHz -3dB.
Tyvärr verkar genomgångsdämpningen vara betydligt högre, ca 4,8dB :(

Micke, du använde miniVNA när du mätte, vad jag kan se. Hur ser din mätuppkoppling ut?

Har ingen bild på den men jag monterade IC-hållare på kant så kristallerna ligger på kortet, sma-kontakter in och ut.
Ska göra en ny mätning med -6dB pad på båda sidor för att säkerställa impedansen.
Vid tillfälle ska jag mäta på jobbet med HP-nätverkaren.

Det blir nog en del labbande med filter framöver men tillsvidare bygger jag Minima-filtret så att projektet kan gå vidare.

/Micke

Nu har jag mätt med 6dB dämpare på var sida kalibrerat till -11,94dB.

Filtret uppvisar nu ett ripple på 1dB och dämpning på 2,76dB.

Det lönar sig att mäta noga.

Xtal filter zoom.jpg

/Micke

Trevligt att du är i gång Micke!

Själv är jag i princip klar med kretskort till styrenheten. Den inkluderar mcu, serieport, ton.osc. Tx/Rx switch med MOSFET och ISP med break-out byglar.

Ska bygga testjigg och testa lite med filterkristallerna i helgen.

Då kristallfiltret hamnar lite lågt i frekvens måste man ju justera VFO-frekvensen för att hamna i passbandet.
Jag vill ändå läsa rätt mottagarfrekvens på min display.

Hur justerar man denna offset?

/Micke

Det gör man väl genom att kompensera med BFO frekvensen?

*EDIT* Oj, kände att jag var lite snabb där..
Har inte programmet framför mig, men jag har för mig att man matar in BFO frekvensen i sketchen för att få rätt LO-IF, och därmed korrekt frekvensvisning?

Last edited:
Hittafe det.

#define IF_FREQ (19997000l) //this is for usb, we should probably have the USB and LSB frequencies separately

/M

Kristallfilter igen...

Räknade ut att mitt filter borde lastas med ca 60ohm så jag la in 10ohm i serie på in och utgång.
Ripplet sjönk till hälften och passbandet blev lite rakare.
För att minska Bw till 2,7kHz skall kondensatorerna vara ca 200pF men då blir impedansen 35,7ohm.
Vid 140pF blir Bw 3,7kHz och impedansen 50ohm.

mera kristall filter info Crystal ladder filters

/Micke

Vet inte hur väldefinierade matningsimpedanserna på Miniman är - de kan nog ha viss
spridning även om om Farhan hade målet 50 Ohm, vad jag minns.

Anta att man kan få göra justeringar på filtret när man kopplat ihop all.t

Anpassade filtret till 35ohm med transformatorer och ökade kapacitansen till 200pF.
Har nu ett filter med 2,1kHz Bw -3dB
Ripple ca 0,3dB.
Loss 4,6dB.
-60dB Bw 5,5kHz.

200pF är alltså lite för mycket, filtret behöver ju inte vara så smalt.
Ska definitivt göra plats för transformatorer på filterkortet.

filter_test _jig.jpg

/Micke

Jag sitter och försöker reda ut hur jag ska koppla in min Arduino NANO 3.0 till det hela.
Namn på pinnarna skiftar var jag än tittar.
Tex. PB6 => RS (till displayen)
PB6 på nanon går till kristallen?????

På orginalschemat är några pinnar felmärkta men pin-numren är dom rätta.
Pin 18 och 19 är felmärkta.
Du får nog kolla upp vilka pinnar som motsvarar varandra på en DIP-28 och en 32 pin TQFP.
För det sitter väl TQFP på NANO.

På sid 3 i databladet för ATMEGA328P ser man alla de olika kretsarna och deras pin-namn
ATMEGA328P_package.jpg

/Micke

Last edited:
Så här ser mitt filter ut, alla komponenter är inkopplade på båda sidor om filtret.
Så verkligheten ser kanske lite annorlunda ut men det ger ett hum om hur det ser ut iallafall.
Dämpningen stämmer inte.

BANDWITH.jpg

Last edited:
På orginalschemat är några pinnar felmärkta men pin-numren är dom rätta.
Pin 18 och 19 är felmärkta.
Du får nog kolla upp vilka pinnar som motsvarar varandra på en DIP-28 och en 32 pin TQFP.
För det sitter väl TQFP på NANO.

På sid 3 i databladet för ATMEGA328P ser man alla de olika kretsarna och deras pin-namn
View attachment 3922

/Micke

Tack nu börjar det klarna !! :)

Back