Vill du bygga an Minima?

Micke, kan man kanske få föreslå en rensning i din inbox?
Det går nämligen inte att skicka PM till dig!

Jo visst kan du få föreslå det:D
Men visst är det väl lite tunnt med utrymme för PM, hur mycket plats tar lite text?

.......nu är det tömmt!

/Micke

Om man skulle vilja uppdatera programmet av någon anledning.
Kan man då använda sitt Arduino-uno kort som en ISP genom att bara ansluta TX/RX till motsvarande pinnar på Minima-kortet eller krävs det något annat för att det hela ska fungera?

Själva CPUn kan programmeras på flera sätt. "Vanligast" (om man inte kör Arduino) är med 6 pinnar (varav + kan hoppas över): +, -, klocka, data in, data ut, reset.

Arduino är (bland annat) en bootloader som gör att du klarar dig på 4: -, TX, RX och reset. Du kan även hoppa över reset om du resettar manuellt (slå på strömmen till microcontrollern och tryck på "program" inom en sekund eller så).

Så, se bara till att du kan koppla in dig på PD0 och PD1 på microcontrollerkortet. Med de 10k-resistorerna som finns där är jag 99% säker på att du skulle kunna sätta testklämmor på kablar från ett arduinokort (eller valfri USB->TTL-serieadapter) och koppla in dig i miniman för att kunna programmera om. I värsta fall får du sätta jumprar så du kan koppla bort extern elektronik när du ska programmera.

Om man vill "leka" med MCUn så är det väl ISP kontakten som gäller?

Har inte pysslat så mycket med detta hobbysystem och kollar runt lite
för att hitta mer "riktiga" verktyg att utveckla i. Har du kört med normal
IDE som atmel studio på någon anna miljö, Dennis - CNO?

Om man vill "leka" med MCUn så är det väl ISP kontakten som gäller?
... Har du kört med normal IDE som atmel studio på någon anna miljö, Dennis - CNO?

ISP klarar debugging också, och där är den stora vinsten. Även om du skriver program i andra miljöer kan ex. AVRdude ladda upp det till chippet med Arduinos bootloader.

Jag började med assembler och vanlig C. Jag har lite fastnat för arduino för det är så enkelt, men man tappar ju kontrollen och det är lite mer utrymmeskrävande. Det är lite som "färdigmat" istället för "hemlagat".

AVR Studio har jag förbarmat mig över ett par gånger. Jag använde till slut AVR-gcc direkt eftersom jag inte hade/har någon windowsmaskin hemma. Det jag saknade mest var att lätt kunna sätta fuses. Men annars klarar man sig ganska bra med en texteditor och ett skal man kan kompilera i. Detta uttalande är något färgat av min tidigare erfarenhet och bakgrund (jag är "programmerare").

Kan du ha ISP frigjort är det väl ingen dum idé, men absolut inget krav om du kan leva med att ha kvar Arduinos bootloader på chippet.

Jag ser nu i radiono:s kopplingschema att det handlar om att eventuellt frigöra LCD:n. Den som orkar kan ju kika på om jag är ute och cykar, men; förmodligen används endast skrivning till LCD, vilket gör att dess datapinnar alltid ligger i högimpendans och då kan man leka ISP så mycket man vill samtidigt beroende på vilka pinnar på displayen som är microcontrollerns ISP.

Last edited:
ISP klarar debugging också, och där är den stora vinsten. Även om du skriver program i andra miljöer kan ex. AVRdude ladda upp det till chippet med Arduinos bootloader.

Jag började med assembler och vanlig C. Jag har lite fastnat för arduino för det är så enkelt, men man tappar ju kontrollen och det är lite mer utrymmeskrävande. Det är lite som "färdigmat" istället för "hemlagat". .

Jo de verkar ha gjort någon wrap av klasser / Objekt som du är fångad inne - lite som ett RTOS - men på så här små MCUer vill man inte ha ett RTOS/Arduino system som är "ivägen". Ja, C och ibland lite asm är väl den brukliga blandningen för dessa kretsar.

AVR Studio har jag förbarmat mig över ett par gånger. Jag använde till slut AVR-gcc direkt eftersom jag inte hade/har någon windowsmaskin hemma. Det jag saknade mest var att lätt kunna sätta fuses. Men annars klarar man sig ganska bra med en texteditor och ett skal man kan kompilera i. Detta uttalande är något färgat av min tidigare erfarenhet och bakgrund (jag är "programmerare").

Samma här, det är mitt levebröd också, men jag har som jag sagt tidigare inte jobbat så mycket med Atmel kretsar - utan det varit Microchip och ARM MCUer. Jodå det får bli vad som krävs - command shell/Emacs är inte det sämsta det heller.

Kan du ha ISP frigjort är det väl ingen dum idé, men absolut inget krav om du kan leva med att ha kvar Arduinos bootloader på chippet.

Jag ser nu i radiono:s kopplingschema att det handlar om att eventuellt frigöra LCD:n. Den som orkar kan ju kika på om jag är ute och cykar, men; förmodligen används endast skrivning till LCD, vilket gör att dess datapinnar alltid ligger i högimpendans och då kan man leka ISP så mycket man vill samtidigt beroende på vilka pinnar på displayen som är microcontrollerns ISP.

Ska man leka med MCUn och dess mjukvara så är ISPn nästan ett måste - får se längre fram, precis som Micke så svettas jag just nu över schemaritning/PCB caddning :)

God fortsättning, eller Gott nytt år beroende på när ni läser detta :)

Har jag missat något? Eller är inte det enklaste att göra en "piggyback" på ett färdigt Arduino kort?

Håller själv på med ett kort för MCU, RS232, CW-oscillatorn och RX/TX switchen. Mest för
att jag behöver lära mig Eagle - har bara använt GEDA och KiCad tidigare. Annars hade
jag kanske gått din väg med en Arduino som grund.

Tycker det är lite många reläer - man kanske skulle reducera lite och använda MOSFET för
att växla mellan spänning till RX/TX.

Gott nytt år!

Jag har inte caddat så mycket ännu, håller på och "styckar upp" för att få till vettiga moduler.

Men det blir en "shield" för Si570, I2C till displayen för att frigöra pinnar, och en "rotary encoder" för VFO funktionen.
Det är iaf planen just nu :)

Det verkar vara en pot - inte en encoder för VFO styrningen, den som kallas TUNE.
"Band select" är väl en vanlig omkopplare?

Det verkar vara en pot - inte en encoder för VFO styrningen, den som kallas TUNE.
"Band select" är väl en vanlig omkopplare?

Japp, det är en pot, men jag gillar inte ändlägen :)
Jag har tidigare byggt om en Mkars80 med VFO gjord av Arduino, encoder och DDS. Jag tänkte försöka implementera den lösningen. Förutom att det inte är en DDS i detta fallet.

Jag har liknande tankar - men jag gillar inte de billigare encodrarna, de tenderar till
att bli slappa / osäkra med tiden.

Har istället experimenterat med stegmotorer som givare - men vid långsam vridning
så har de en "osäkerhet", därför har jag har modifierat en motor där jag tog bort
motorns lindningarna och ersatte dem med hallelement. Denna "givare" ger distinkta
pulser oavsett vridhastighet.

Man skulle även kunna arbeta med hjul och läsgafflar som på äldre, mekaniska
datormöss.

Om man byter till pulsgivare så vill man nog inte använda den ADC-ingång som
används i ursprungskonstruktionen - utan man får nog skriva om den koden.

Last edited:
Potten vad jag förstått fungerar som så att i mittläge så står frekvensen still vrider man till vänster minskar den och till höger ökar den.

De billiga encodrar jag har använt funkar fortfarande efter ett par år. Dessutom är de så pass billiga att man kan byta ut den om det blir glapp. Helt riktigt att man måste skriva om koden. Man bör använda pin 2 och 3 (har jag för mig) för att kunna utnyttja interrupt vid läsning av encodern.

Tycker det är lite många reläer - man kanske skulle reducera lite och använda MOSFET för
att växla mellan spänning till RX/TX.

Bra idé, finns det några uppgifter ang strömförbrukning i RX resp TX-läge?

/Micke

Komponenter till Minima skickas ut i morgon till dom som anmälde intresse i första omgången.

Nu är det på det lilla viset att fler har hört av sig och vill ha komponenter till minima.
Tyvärr beställdes inga överantal.

Kanske ska vi beställa en gemensam omgång till för att undvika frakt.
Priserna på Digi-Key gäller och när paketet kom hem fick jag betala moms med 25%.
För er som då vill anmäla er till en extra runda så kan ni kolla priserna själva och lägga till moms.

När jag har en gemensam beställning överstigande 615:- så beställer jag om så önskas.

.......nu fortsätter bygget:)

/Micke

Bra idé, finns det några uppgifter ang strömförbrukning i RX resp TX-läge?

/Micke

Har inte sett det men det borde spara ström.

Lyssnade på senaste Soldersmoke Där nämns att Farhan experimenterar med 25 MHz som
IF-frekvens, vinsten skulle vara att 15m bandet fungerar, tydligen är det svärt med 20 MHz.
12m blir det band som "offras" i stället.

Ville bara veta för att dimensionera Mos-Fet switch.
2st P-ch blir ju lätt att styra, det blir mitt val.

/Micke

Jag har använt denna P-kanals FET i ett liknande bygge som switch till ett 10W slutsteg,
IRF4905L till rätt pris | Electrokit
mitt bygge fick en enable-signal som styrde en TUN som i sin tur styrde FET-trissan.

Men för ett nybygge som detta så kanske det vore fiffigt att använda en färdig tvåkanals highside switch, styrd så att RX och TX slås till växelvis för att minimera strömförbrukningen.

Skicka ett PM med din adress om du vill prova så kikar jag in mina lådor och skickar dig några stycken, jag har ett gäng av denna modell (SMD-varianten)
HTTP 301 This page has been moved

Back