Vill du bygga an Minima?

Förmodligen är själva kristallplattan ungefär lika stor eller liten oavsett kåpans storlek.

Möjligen kan de allra minsta kristallerna (SMD t.ex.) vara tillverkade med en fotolitografisk metod
som medger extremt små strukturer.

Jag är dock av meningen att andra saker än kristallernas fysiska storlek sätter gränsen för
storsignalegenskaperna i Minima. Använder man HC-49 storlek är man nog helgarderad.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Nu har jag mätt lite på LM2596-kortet och det ser lite rassligt ut med avseende på radiostörningar. Har laddat upp några bilder på min blogg att studera. Verkningsgraden var också aning klen men annars fungerade kortet bra. Det blir under alla omständigheter en bra referens som kan visa om radion blir störd och hur mycket filter som behövs kompletteras med.
 
GLD DE EQL

Ja jag har studerat databladet och är helt med på en synkron omvandlare som den slutliga lösningen. Jag skall ändå prova LM2596 i min portabelstation som en mellanlösning. Då kan jag omg bli av med det separata 9,9 V batteriet som jag f n använder och ansluta loggdatorn direkt till 12 V systemet via huvudbrytaren där. Steg två kan bli att byta ut LM2596-kortet mot en synkron omvandlare för något bättre verkningsgrad samt lägre störnivå.

Det är ju lite av en utmaning att få sådant här helt störningsfritt i en applikation som min där antennerna kan vara direkt anslutna till KX3-ans antennport, dvs i användarscenarion där antennerna befinner sig i elektronikens absoluta närfält. Jag var orolig för störningar från loggdatorn (baserad på Arduino MEGA plus några shields) och att displaydrivaren skulle störa mottagningen men därifrån finns inte ett minsta lilla spår av brus vilket är glädjande.

En bra kandidat till syncron-likriktare är LTC1303.
Simulering i LTSpice ger ca 95% verkningsgrad.
Synd bara att den lilla kapseln är i det närmaste omöjlig att löda med vanlig lödkolv.

/Micke
 
God fortsättning alla!

Är det någon som bränt sig på lödpennan i julhelgen?

Personligen har jag läst in mig lite på projektet, och beslutat mig för att bygga modulärt som flera förelslår.

Var det någon i församlingen som tog på sig uppdraget att göra ett gruppköp på kristaller och Si570?

/Micke
 
Var det någon i församlingen som tog på sig uppdraget att göra ett gruppköp på kristaller och Si570?


Allt är redan beställ.
Leverans väntas på måndag.

Ett litet överantal är dock inräknat ;)

/Micke
 
Ah. Jag hade tydligen inte läst tillräckligt noga. Jag tar gärna ett "kit"

Då för jag upp dig på listan.
Åtminstånde en Si570 blir det över och den är ju svårast att få tag på.
När det gäller kristaller så har jag bara beställt en "näve" att dela på, kanske blir det några över där också.

/Micke
 
Sitter och ritar schema på cpu-kortet och funderar......
Om man skulle vilja uppdatera programmet av någon anledning.
Kan man då använda sitt Arduino-uno kort som en ISP genom att bara ansluta TX/RX till motsvarande pinnar på Minima-kortet eller krävs det något annat för att det hela ska fungera?

/Micke
 
Har tänkt på samma sak - om du vill använda ISP så måste du kunna bryta förbindelsen eller
se till att dessa ledningar kan köras med kretsen monterad på plats. Man kan ha byglar som
tas bort när det behövs köra ISP.

18 - MISO
19 - SCK
17 - MOSI
1 - RST

Men det var kanske inte ISP du tänkte på?


För övrigt vill jag nog skriva om delar av programmet - bland annat skulle jag vilja ha
en bugg, för CW, i processorn. Skulle i så fall göra mig av med arduino skalet och
programmera i C direkt - det, Arduino skalet, känns så hämmande.

Dessutom tror jag att jag ska testa att hårt integrera en kantvåg för CW, har gjort det
tidigare till MKARS80 bl.a, då hamnade distortion på under 2% på den ton jag matade
sändaren med.
 
Last edited:
Jo men jag skrev fel.
Det ska väl heta "In circuit serial programming" dvs ICSP men man kan ju alltid lyfta ur cpu´n om den sitter i en sockel.
Den serieport som finns angiven i schemat, hur och när är den tänkt att användas?

/Micke
 
Ja, då behöver du väl inte någon I(C)SP! Du kommer väl knappast utveckla / ändra mjukvaran!

Krävs det någon speciell mjukvara för att ladda in ny "firmware" via serieporten?
 
Krävs det någon speciell mjukvara för att ladda in ny "firmware" via serieporten?

Hittar ingen info om detta.
Kanske kan Arduino programmerings-sw prata serieport DB9.

Tänkte etsa ett cpu-kort men vill inte måla in mig i ett hörn om jag kan undvika det.
Kunde ju vara praktiskt om man bara behövde ett par kablar från UNO ner till det nya kortet om man vill ändra på något i sketch'en.

Mina displayer har kontakterna på fel sida därför vill jag göra ett kort som passar mig bättre.

/Micke
 
Jag hade tänkt använda en Arduino nano 3.0 inbyggd usb till rs232 bara att plugga i och programmera om när man vill byta program!
 
Digi-Key leveransen har kommit :)

Godiset ska ompackas i lämpliga vadderade påsar för utskick så snart som möjligt.
Vilket betyder efter nyår då jag reser bort några dagar.

Skicka adressuppgifter antingen på mail eller PM så jag har det när jag kommer hem.

/Micke
 
Micke, kan man kanske få föreslå en rensning i din inbox?
Det går nämligen inte att skicka PM till dig!
 
Back
Top