Vill du bygga an Minima?

Det har inte med var du lägger den, du måste ha filerna i den ordningen med filer i mapp som ligger i mapp namnat på rätt sätt, felet du får visar att den inte kan hitta stöd filen "Si570.h" .

Kan vara att jag kör WinXP, fick en varning när jag installerade sw.
Annars gjorde jag som du beskrev, körde filerna från sin radiono-mapp på skrivbordet. När jag väl slängde ut filerna i "Working directory" så fick jag ett meddelande att filerna måste ligga i sin radiono-mapp, då förstod jag att programmet hade "koll" på vad jag gjorde. Stoppade in filerna i mappen igen och då var det funkis.


Nu löder jag display :)

/Micke
 
Den verkar vara aningen dyrare där, Eric, är det någon som har koll på vad frakten kostar för respektive företag?

Har för mig att det är fraktfritt om man handlar för 650 Kr från Digikey, kanske det är läge för ett samköp?
 
Jag kan haka på och ta några stycken kretsar om det behövs för att nå upp till minimiorder-gränsen.
 
Digi-Key Shipping Charges

A shipping charge of 170 kr will be billed on all orders of less than 615 kr. Free shipping is offered for all orders of 615 kr and greater*.

Ska vi slå till på 10st ?

/Micke
 
Även 20MHz kristaller för 5:- / st från Digi-Key.

Vi får nog ta och skriva en gemensam önskelista.

/Micke
 
Det blir 98:30 Sekiner per chip i så fall - ett bra pris!

Vi vet ju inte hur dessa kristaller fungerar, kanske bättre att ta dem från annan ort.
Inte ens Elfa är dyra på 20 MHz kristaller.
 
Last edited:
Det finns kristaller på aliexpress för under 80 öre/st (fri frakt).

Någon som vet hur illa det kan vara med kvaliteten? Kan de gå sönder eller ändra frekvens? Alla kommer mätas upp från början, så att den specade frekvensen avviker gör inte lika mycket.
 
Det finns kristaller på aliexpress för under 80 öre/st (fri frakt).

Någon som vet hur illa det kan vara med kvaliteten? Kan de gå sönder eller ändra frekvens? Alla kommer mätas upp från början, så att den specade frekvensen avviker gör inte lika mycket.

Billiga kristaller kan ha ovanligt hög frekvensdrift och givetvis dålig frekvensnoggrannhet men trasiga......nej det tror jag inte.
De kristaller som Digi-Key säljer är specade "fundamental" och även om dom jobbar i serie eller paralellresonans med sina lastkondensatorer.
Det känns ganska säkert att beställa därifrån och priset varierar från 1,60-5,50 för hålmonterade HC46U.
Nu har ju Digi-Key flera sidor kristaller om man bara sorterar på 20MHz så det finns lite att välja på.
Tycker för egen del att SMD-kristaller skulle vara trevligt.

/Micke
 
Jag har funderat på detta också, Micke. Vad man offrar om man
använder de mindre ytmonterade kristallerna - vad händer med
effektålighet m.m, förutom att de kan ha högre ESR vilket borde
ge sämre selektivitet (Q-värde).
 
Man kan kanske köpa 50 - 100 kristaller om ESR och andra parametrar är Ok.
När man vet att de är fundamentalister ;)
 
Men man behöver ju bara 2st kristaller om man bygger det där andra filtret vi snackade om + BFO kristallen.

Vilken typ av kristall, serie eller paralell, passar bäst till filtret med fasvändande transformatorer?

/Micke
 
Man bör kanske börja med Farhans filter och sedan söka efter bättre lösningar?

Vad jag hittills sett så är det tydligen inte så noga för "ladder filter" med kristaller
för parallell eller serieresonans - bara det är samma sort i filtret.
 
Mitt 10,7MHz filter med två kristaller är 2,2kHz/-3dB, måste provas med 20MHz kristaller.

phased xtal filter.jpg

.....men du har rätt, vi börjar med ladder-filter.

/Micke
 
Skickade över denna artikel till Micke - moderator får väl ta bort den
om han anser att den inte bör ligga här utan tillstånd.

Har inte byggt något men det verkar intressant.
 

Attachments

  • improved_stopband_of_crystal_ladder_filters_178.pdf
    71 KB · Views: 58
Kollar lite på vad olika kristaller "tål". Det enda värde som man gå på är, antar jag,
"max drive level" och vad jag kan se så tål de "vanliga" HC49/U tål runt 1mW, de
låga HC49/4H tål runt 500uW och utmonterade "platta" kristaller 100uW. ESR
verkar ökar med minskad storlek. Eftersom filtret körs med några mW vid sändning
så verkar det som att man bör använda HC49/U?
 
Last edited:
Funderade lite på lågpassfiltren - främst induktanserna och sökte lite på
Minima, hittade då denna sida HF Signals

Den svarade inte på mina frågor men det finns en hel del annan information
om att bygga denna station.

Om någon redan länkat till sidan ber jag om ursäkt.
 
Back
Top