Vill du bygga an Minima?

Ytisar, jovisst men det var ju även dom BC847 som jag började med och det gör väl bara Minima ännu mera minimal.
En radioamatör kan väl inte bli diskvalificerad bara för att han anväder det som finns i "junk boxen" :)

Letar nu febrilt efter lämpliga J-fetar till Kiss mixern, kan inte hitta mina U310.

/Micke

Känns som man sitter lite i baksätet nu :)
Du jobbar på bra Micke!

Jag har caddat färdigt mitt "main board" och tänker låta OSHPark tillverka det, vilket betyder ca 2,5 veckors väntetid.
Nackdelen med det är att man inser sina misstag, och "varför gjorde jag inte så"

Jag har gjort plats för lite dämpsatser och eventuella filter, så jag hoppas att jag har tagit höjd för framtida manipuleringar.

BTW så är det här i mitt tycke den roligaste tråden på mycket länge. :)

/Micke,
en av dom :)

Javisst är det kul att bygga radio!

Hittade mina U310 men det var inte många, räcker inte till om man vill selektera fram bra kandidater.
....men..
Tog en titt i lådan med gamla RF-byggen
RFkort.jpg
och hittade en VCO baserad på en U430.
U430 är en dubbel J-fet där de båda ska vara bra matchade, den tar vi och hoppas att dom är hela.

Simulerade LF-förstärkaren Q13, 14 och 15.
Kunde konstatera att LF-bandbredden var kass. Med 10uF på ingången så får man bättre basrespons.
Dessutom undrar man varför det sitter 50uF överallt.

Nu är KISS-mixern uppkopplad.
Mätning i morgon.

/Micke

Last edited:
Gissar att det var mängdrabatt på 50 uF :)

Känns som om det är ganska mycker Kajsa Warg, men det är väl lite av tjusningen med det här?

Angående 50u, månntro Farhan shoppat på Ebay?

Jo AZK - det har blivit så att DLG bygger och vi tittar på :)

Idag ska jag åtminstone köpa ny labbänk/skrivbord, Kretskortet kommer tillverkas sedvanligt på köksbänken.
Ska bli intressant och se hur bra den nya färglasern (HP200) skriver på OH-film.

Last edited:
KISS-mixern funkar :)

Här mäter jag upp blandaren "baklänges"

Lite data:
IF in, 20MHz @ 0dBm (-10dBm)
RF out, 20MHz @ -42dBc.

Lo (Si570), 23,5MHz @ +10dBm.
RF out, 3,5MHz @ -6dBm (vid blandning till 30MHz -7dBm)
f2 -50dBc (-60dBc)

Min blandare fungerar bra, ger 6dB conversion loss och det är nog rimligt.
Linjäriteten är det inget fel på, f2 ligger mellan -50dBc till -60dBc beroende på signalnivån från modulatorn.
Jag har dämpat signalen från Si570 med 5dB, den lämnar +15dBm och det kan vara onödigt mycket för blandaren.
Detta ska kollas senare för att avgöra storsignalegenskaperna hos blandaren.
Bias ligger nu på 500mV.
Nu ska jag köra signal genom kristallfiltret för att se om missanpassning mot filtret ställer till med oreda.

/Micke .....ja just det ja, en av dom :)

Mera mätningar.

Utsignal genom X-tal filter och KISS-blandaren.
Jag använder Si570 som Lo och MiniVna som If-generator.
KISS mixer and Xtal filter.jpg

Samma som ovan men nu är det DSB-mixern som är inkopplad.
KISS mixer, Xtal filter and DSB modulator.jpg

Här har jag modulerat med 1kHz.
Utsignal, marker 1.
BFO-läckage, marker 2.
Minima output LSB 1kHz modulation.jpg

Här modulerar jag med 2kHz .
Utsignal, marker 1.
BFO-läckage, marker 2.

Till vänster har nu LF-signalens första överton 4kHz fallit utanför filtrets passband.
Vid marker 3 ligger USB-signalen -54dBc, lite att jobba på med bättre layout runt filtret.
Minima output LSB 2kHz modulation.jpg

.....snart blir det bandfilter.

/Micke

Jag bestyckade mitt uPc-kort i förmiddags och har verifierat att alla portarna på ATMEGA328P ger de styrsignalerna som förväntas och att Si570 ger ut rätt frekvens, dvs displayad frekvens + 20 MHz.

Allt fungerar OK förutom RIT-funktionen som inte gör annat än att indikera "+RX" i displayen när FN-knappen trycks ner en gång.

Utfrekvensen på Si570 ändrar sig inte mellan RX- och TX-läget oberoende av inställda frekvenser på A resp B VFO:erna. Displayen indikerar dock RX resp TX liksom PD4 går hög när KEY trycks ner. Skifte mellan A- och B VFO:erna fungerar med dubbeltryckning på FN och A = B fungerar när FN trycks ner i 2 sekunder.

Är kanske RIT-funktionen inte implementerad i programmet (ver 0.4) eller hur är denna funktion tänkt att fungera?

Nu har jag också verifierat avsaknaden av RIT-funktion.

En annat fenomen..
När man vrider på VFO-potten till sina ändlägen tänds "BIG" i displayen men frekvensen rör sig inte.
Vrider man då ca 10 grader så börjar frekvensen vandra med "BIG"-steg.
Varför händer inget i ändlägena?

/Micke

Samma här med ändlägena. Det kan väl ändras i koden så man utnyttjar hela området på ADC mellan 0 och 5 V?

Jag har också noterat att tuningen inte fungerar i ändlägena, men har inte lagt så mycket energi på det. Jag tänker satsa på rotary encoder.

Kan man få lyssna på ett smakprov kanske?

/Arne

Inte praktiskt just nu.
Håller på att städa bort allt onödigt från bordet.

men jag lovar, det hörs......jag lovar jag ljuger inte:D

Bandfilter först sedan AGC, detta är ett måste om man är rädd om öronen.

/Micke

Har undersökt saken. RIT är inte implementerat i ver 0.4 och det där med ändlägena är tydligen en medveten grej i programmeringen för att utnyttja ändlägena som någon sorts snabbstopp.

Den senaste programversionen är vad jag kan se ENCODER04 som Eldon WA0UWH publicerat på GitHub. Hans program supportar RIT och har en massa andra finesser utöver encodern och fler knappar för de vanliga funktionerna som man vill ha. Band upp, ner osv. Helt pinkompatibel med resten av Minima.

Mitt uPc-kort är förberett för att ansluta ett sub-kort med encodern och 7 knappar och jag skall prova det så fort jag laddat in programmet i en annan ATMEGA-krets så jag kan behålla version 0.4 som fungerar ett tag till.

För att hamna rätt i frekvens måste BFO vara rätt justerad, så mycket förstår jag.
....men...
Var bör man lägga BFO-frekvensen.
I X-tal filtrets -3dB punkt eller kanske ännu längre ut?

Därefter ska USB-frekvensen anges i programkoden. Gäller detta BFO-USB-frekvens eller filterbandkanten?
Hur får man sedan LSB rätt dvs bandbredden på just mitt filter?

/Micke

Det beror på... Normalt lägger man BFO långt ner på den ena filterflanken vilket i skarpa filter kan bli -30...50 dB. Då släpper filtret/mottagaren igenom c:a 300 Hz - 2,7 kHz. Med ett sådant upplägg får man hög sidbandsundertryckning. Minst lika hög som vad filtret dämpar i BFO-insättningspunkten, d v s > -30...50 dB.

Men....

med enkla filter som har flacka filterflanker så får man kompromissa hårt. Om du lägger BFO-frekvensen där den bör ligga, minst -30...50 dB ner på flanken så innebär det kanske att din -3...6 dB punkt hamnar på 1 kHz. (Har inte din plott framför mig så ta siffrorna med en nypa salt). Om filtret sedan är 4 kHz brett så släpper mottagaren igenom 1 - 5 kHz vilket blir vedervärdigt att lyssna på. Odugligt. Dock blir sidbandsundertryckningen god.

Om du lägger BFO-frekvensen på -3...6 dB punkten så släpper mottagaren igenom ca "0 Hz" - 4 kHz vilket ger ett vackert fylligt HiFi-ljud i högtalaren men samtidigt blir sidbandsundertryckningen ju bara något högre än -3...6 dB för de låga tonfrekvenserna och kanske i häradet -10...15 dB för frekvenser i häradet 200....300 Hz på det undertryckta sidbandet. Blir ganska njutbart att lyssna på även om starka näraliggande stationer kommer att störa ibland.

Så du får bestämma dig för vilken lägsta tonfrekvens du vill att mottagaren skall släppa igenom (motsvarande filtrets -3...6 dB punkt ungefär) och lägga BFO:n där. Hur du än gör blir resultatet tämligen kass men ändå användbart.

När man byter sidband i mer påkostade mottagare så skiftar man filter. BFO-frekvensen ligger fix på samma frekvens. Så i det ena filtret hamnar BFO-frekvensen på den nedre flanken och i det andra filtret på den övre flanken.

I Minima styrs sidbandsvalet av pinne PD2 som går hög vid 10 MHz. Det innebär att alla band under 10 MHz får en BFO-frekvens och banden över 10 MHz en annan BFO-frekvens. Dessa två frekvenser trimmas in med 22 pF kondensatorerna som sitter i serie med 3 uH spolen.

Emellertid krävs ju då att kristallen skall kunna dras i häradet 4...5 kHz vilket är mycket. Kanske går det om man finner gummikristaller som tål att flyttas. Om man vill att skalan skall stämma i frekvens så får man korrigera off set i programmet.

Displayen skall alltid visa bärvågsfrekvensen (den undertryckta bärvågen). Aldrig något annat.

Last edited:
Av tradition lade man ofta bärvågsfrekvensen på -20 dB punkterna utefter filterflankerna.
Då fick man ofta den bästa kompromissen mellan bärvågsundertryckning och sidbandsundertryckning med de filter som var vanliga förr.

Med dagens DSP-realiseringar, eller om man bygger med Telefunken/RFT mekaniska filter på 200 kHz kan man lägga bärvågen betydligt längre ner.

För en njutbar SSB-signal så brukar man välja passbandet till 400- 2500 Hz c:a och även använda ha en viss preemfas, så att de högre talfrekvenserna blir framhävda.
En sidbandsundertryckning vid 1 kHz av 35-40 dB kommer att vara fullt tillräcklig vid SSB-trafik, eftersom sändarens IM-undertryckning i första grannkanalen inte är bättre än så.

Det är att föredra att alltid presentera referensfrekvens eller "undertryckt bärvågsfrekvens" i displayen när man kör SSB, medan det
är mer lämpligt att visa mittfrekvensen vid telegrafitrafik, "fusk-A1" eller emission J2A i detta fall.

I "Minima" där man skiftar sidbandsläge vid 10 MHz får man lägga in kompensation för detta i programvaran så att den nycklade
underbärvågens frekvens subtraheras från referensfrekvensen vid LSB generering och adderas vid USB innan frekvensen slutgiltigt presenteras på displayen.

Alltså f(disp) = f(LO)-(f(BFO)+f(CW-ton)) för LSB resp. f(LO)-(f(BFO)-f(CW-ton)) vid USB.

Vill man dessutom använda en annan beat-ton vid CW-mottagning än vid sändning, t.ex. när ett ganska smalt
LF-filter ska stå för selektiviteten,
blir det lite ytterligare komplicerat. Då behöver värdet för f(CW-ton) ändras mellan sändning och mottagning.

Dock är detta inga problem om man bara har ordning på vad man gör i programmeringen.

Jag undrar om inte detta realiseras bäst genom någon form av VXO eller en DDS som BFO.
Man låter då en enklare D/A-omvandlare styra VXO:ns reglerspänning så att den kan flyttas inom det område som behövs för att hamna rätt på flankerna

En DDS har fördelen av en i princip oändlig upplösning när det gäller BFO-inställningen, men risken finns att frekvenser som uppstår i DDS:ens delarkedja hamnar på avvägar in i HF-delen av mottagaren.

Slutligen tror jag att en upplösning av 1 Hz blir ganska onödig i displayen, eftersom det inte finns några ugnsstabiliserade oscillatorer i "Minima".

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Last edited:
Jättebra förklaringar.
Stort Tack både EQL och AOM.

Min Minima ligger lite snett i frekvens men jag ser bara att man kan justera frekvensen för USB.
Någonstans måste man ju kunna ange Bw annars hamnar LSB fel i frekvens.

Detta är ju "bara att göra" för dom som förstår programmering :o

/Micke

Back